Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2016, 14:18   #181
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mag voor mij ook allemaal weg en ingeruild worden voor een algemene belastingverlaging.
Je loonpakket werd onafhankelijk opgesteld van je gezinssituatie en woning.
Dat ligt met de bedrijfswagen net iets anders.
Wil je dat compenseren met een belastingverlaging voor iedereen, dan moet eerst die bedrijfswagen nog gecompenseerd worden.

Citaat:
Met als nota:

je verliest dan wel iedere vorm van fiscale sturing.
je hebt dan massas ambtenaren overbodig die buiten mogen => extra win !
Natuurlijk zijn er daar ook secundaire effecten.
Oud 7 maart 2016, 14:20   #182
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Tot aan 3800€ wel ja.
Good one die ik elders ook al aanhaalde.
Oud 7 maart 2016, 14:24   #183
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Je loonpakket werd onafhankelijk opgesteld van je gezinssituatie en woning.
Dat ligt met de bedrijfswagen net iets anders.
Wil je dat compenseren met een belastingverlaging voor iedereen, dan moet eerst die bedrijfswagen nog gecompenseerd worden.

Natuurlijk zijn er daar ook secundaire effecten.
Waarom mogen de belastingen tijdelijk niet verhogen voor de mensen met een firmawagen ?

Het is niet omdat je al jaren een free lunch krijgt, dat dat ook zo moet blijven.

PS: Ik schiet in mijn eigen poot hiermee, alweer. Maar het systeem klopt niet. Ik ken mijn leasebudget, en ik weet ook hoeveel VAA ik betaal. Dat is belachelijk weinig. We spreken hier over een belasting van pakweg 10-15 %.

Laatst gewijzigd door Tavek : 7 maart 2016 om 14:25.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2016, 14:24   #184
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk moet je het lease-contract erbij nemen.

Neen, hij staat niet op mijn naam. Daarom is het ook onzinnig om mij te belasten aan 50% dat niet eens van mij is, toch?
Als hij niet op uw naam staat heb je ook geen wagen.

Misschien dan toch beter gewoon wat centen vragen in het vervolg?
Oud 7 maart 2016, 14:27   #185
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb veel zaken die afhangen van mijn bruto verloning, onder andere mijn groepsverzekering, mijn dertiende maand, vakantiegeld en bonus. Dus lager bruto loon + wagen = ook lagere groepsverzekering, lager vakantiegeld, lagere dertiende maand en lagere bonus.

Ik ben dus gestopt met denken in enkel netto termen.
Natuurlijk zijn dat factoren in ons huidig fiscaal stelsel.
Maar je kan moeilijk iemand een nuttige idioot noemen (het gaat niet over de term ) omdat hij zijn broek zou schuren en anderzijds claimen dat hij te weinig belastingen betaalt.

Citaat:
Je moet iedere keer als je tankt met de tankkaart je km stand ingeven. Dan heb je een heel mooi zicht op het gemiddelde verbruik van de wagen. En zo kan je dan heel simpel de totale kost berekenen.
Men heeft daar als de voorheffing op het voordeel voor. Dat komt aardig in de buurt.

Citaat:
En ik klaag vooral de salariswagens aan. Niet de dienstwagens die ook prive gebruikt mogen worden. De salariswagens zie je staan bij KBC, Belfius, enz...kantoorbedienden met een wagen.

PS: In nederland geef je al, naargelang de bijtelling, de waarde van je wagen in op je belastingbrief. Zo ver is het niet gezocht.
Men zou mij mogen belasten op de waarde, als het ook mijn eigendom is.
Anders is het gewoon te zot om los te lopen.
Oud 7 maart 2016, 14:31   #186
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het voordeel (prive) dat je geniet wel.
Alleen voor de variabele kost dan.

Anders wil ik ook de voordelen van het mede-eigendomschap.
Volgend jaar loop de lease af. Tweedehands brengt die nog wat op. Op hoeveel mag ik rekenen?
Oud 7 maart 2016, 14:32   #187
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Alleen voor de variabele kost dan.

Anders wil ik ook de voordelen van het mede-eigendomschap.
Volgend jaar loop de lease af. Tweedehands brengt die nog wat op. Op hoeveel mag ik rekenen?
Jij geniet niet van het feit dat je werkgever een wagen voor je koopt of least en dat jij er prive in kan rijden ?

Men kan gemakkelijk een huur berekenen hoor
Oud 7 maart 2016, 14:34   #188
Tavek
Banneling

Standaard

Ik heb ooit in een vorige job de berekening gedaan voor een volvo V40. Firma kocht die wagen en schreef die af.

Kost: 1000 euro per maand aan de firma (afschrijving, onderhoud, winterbanden, taxen, enz...)
VAA werknemer: 37 euro netto per maand (in 2013, 1.6 TDI)

Om even in perspectief te plaatsen hoe weinig die dingen belast worden.
Oud 7 maart 2016, 15:04   #189
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent zo eentje als mijn vorige baas. Een KMO man. Neen, het bruto loon telt, omdat daar ook je sociale rechten van af hangen zoals bijvoorbeeld je pensioenopbouw, je ziekteuitkering..maar ook je groepsverzekering, dertiende maand en bonus staan vaak in relatie tot je bruto loon. Dus de werknemers die enkel denken in netto termen zijn een zegen voor een KMO baas: ezels, maar nuttige ezels.

Zie hierboven. Dat maakt wel uit, en veel.

Een werknemer die een voertuig krijgt zonder dat hij er verplaatsingen voor zijn firma moet doen (woon-werk = prive) moet daar belast over worden alsof het loon is. Inderdaad.

Als die mens 40k km per jaar rijdt voor de firma en 15k prive, moet jij 15/55ste van het voordeel op zijn belastingbrief noteren.

Zo simpel kan het leven zijn.
ja kijk ambtenaren maakt dat verschil voor de privé is het pensioen geplaffoneeerd remember, we leven in animal pharm land: de rechten voor de varkens en de plichten voor de privé
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2016, 15:16   #190
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom mogen de belastingen tijdelijk niet verhogen voor de mensen met een firmawagen ?

Het is niet omdat je al jaren een free lunch krijgt, dat dat ook zo moet blijven.

PS: Ik schiet in mijn eigen poot hiermee, alweer. Maar het systeem klopt niet. Ik ken mijn leasebudget, en ik weet ook hoeveel VAA ik betaal. Dat is belachelijk weinig. We spreken hier over een belasting van pakweg 10-15 %.
hah... kijk als het doel is dat de lasten op arbeid verlaagt zou het resultaat kunnen zijn dat je de lastenop arbeid doet toenemen.

Dus het beste dat je kunt doen is BTW heffen op spoorwegen, de spoorwegen als voordeel in natura boeken bij de ambtenarij, en die loonkost aftrekken van hun bruto loon die ze nu al inkasseren zodat ze op gelijke voet staan met de privé. Dan tel je nog alle andere voordelen in natura van geneesmiddelen, kinderopvang, douche op werk, extralegale vakantiedagen bij hun loon en vergeet vooral niet het gespaarde bedrag voor pensieonspaeren waar de privé betaalt met zijn NETTO loon en de ambtenarij niets voor betaalt of gratis krijgt, trek je ook die waarde af vanhun brutoloon, zodat de rekening zonder concurrentievervalsing op dezelfde basis gemaakt wordt. Je nivelleert de pensioen van die ambtenarenbende met die van de privé en je trekt alle voordelen op gelijke voet. Dan is de discriminatie in animal pharm verdwenen.

En dan krijg je natuurlijk een heel ander perspectief , de ambtenaar verdient dan meer dan de privé werknemer en wordt dan getrakteerd op een inlevering die in één snuk het begrotingstekort doet smelten voor de zon.

het begrotingstekort ontstaat bij gratie van de volledige ambtenarij
1° zij krijgen 3 miljard kilometervergoeding de privé nietske
2° zij krijgen 200K meer pensioen dan de privé, of per miljoen ambtenaren 200miljard... het beste dat je kunt doen is dus het pensioen nivelleren dat moet dan 50% van het virtuele begrotingstekort van belgie doen verdwijnen in één pennetrek
3° zij kunnen dan met dezelfde regels als de privé bijsparen voor hun pensioen, een wagen kopen en aftrekken voor hun mobiliteit, een treinabonnement kopen en aftrekken voor hun woonwerkverkeer, een bijkomende verzekering betalen voor hun gezondheidszorg , een bijkomende opleg doen voor de kindercreche, de vakantiedagen inboeken als nog inte halen werkdagen, en dan zal het overheidstekort smelten als sneeuw voor de zon
4° vergeten we vooral ook niet alle ambtenaren die nu veel te vroeg op pensioen gaan, gewoon een werkloosheidsstatuut te geven aan dezelfde regels als de privé
Oud 7 maart 2016, 15:18   #191
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb ooit in een vorige job de berekening gedaan voor een volvo V40. Firma kocht die wagen en schreef die af.

Kost: 1000 euro per maand aan de firma (afschrijving, onderhoud, winterbanden, taxen, enz...)
VAA werknemer: 37 euro netto per maand (in 2013, 1.6 TDI)

Om even in perspectief te plaatsen hoe weinig die dingen belast worden.
Dat hangt wel af van de afstand die je woont naar uw werk wijsneus, en bovendien zijn de regels onder de wereldberoemde Dipipo aardig bijgesteld remember,
de meeste betalen dus 200euro voor hun auto... wat erop neerkomt dat je in feite op 20 jaar tijd: 48.000 euro betaalt... Of dat is ongeveer de som van 20 jaar woonwerkverkeer rijden met een auto van 25.000 euro en zijn verbruik en verkeerslasten erbijgeteld...

Dat noopt tot de conclusie dat het treinabonnement dat de ambtenarij krijgt in feite op een carriere van 40 jaar 100.000 euro waard is, of jawel 4 jaarlonen.. Of 10% meer inkomsten met dank aan de overheid met zijn gat in zijn hand

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 maart 2016 om 15:22.
Oud 7 maart 2016, 15:37   #192
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat hangt wel af van de afstand die je woont naar uw werk wijsneus, en bovendien zijn de regels onder de wereldberoemde Dipipo aardig bijgesteld remember,
de meeste betalen dus 200euro voor hun auto... wat erop neerkomt dat je in feite op 20 jaar tijd: 48.000 euro betaalt... Of dat is ongeveer de som van 20 jaar woonwerkverkeer rijden met een auto van 25.000 euro en zijn verbruik en verkeerslasten erbijgeteld...

Dat noopt tot de conclusie dat het treinabonnement dat de ambtenarij krijgt in feite op een carriere van 40 jaar 100.000 euro waard is, of jawel 4 jaarlonen.. Of 10% meer inkomsten met dank aan de overheid met zijn gat in zijn hand
Kom kom,

cataloguswaarde x quotiënt datum eerste inschrijving x gebruiksduur x CO2 percentage x 6/7

afstand woon-werk ?

Voor de wagen die ik voornoemde was het netto effect 470 euro, ongeveer 39 euro per maand (89 gr CO2, cataloguswaarde 26k euro, 2016). En dat was ook wat ik toen op mijn loonbrief zag als verschil

Een audi A4 Avant (99 gr CO2) doet nu 150 euro/maand (alweer zeer betrouwbare bron...)
Oud 7 maart 2016, 15:46   #193
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Ten voordele van wie?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2016, 15:58   #194
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten voordele van wie?
Van iedereen.
Oud 7 maart 2016, 16:09   #195
Klein Licht
Minister-President

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...s-Belgie.dhtml

Citaat:
Van alle onderzochte landen gaf België het meeste fiscale voordeel aan eigenaars van een firmawagen, zo bleek onlangs nog uit een studie van de Oeso, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.
Citaat:
In België wordt een bedrijfswagen op die manier elke maand voor 230 euro fiscaal bevoordeeld, terwijl dat in de Oeso-landen gemiddeld maar 133 euro is. Per jaar komt dat voor een gemiddelde Belgische werknemer met een bedrijfswagen neer op een subsidie van 2.763 euro.
En dan spreken we natuurlijk nog niet over brandstof, onderhoud en verzekering

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 7 maart 2016 om 16:17.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2016, 16:16   #196
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Van iedereen.
En dus van niemand .

Dat is het issue van de Belgische politiek en zeker van de demagogie die rond het hele topic opgehangen wordt. Maak iets tot een symbooldossier, en zorg dat je de Pyrrusoverwinning die er uit volgt kan gebruiken om (het gebrek aan) de echt nodige maatregelen te maskeren; behaal zo een politieke overwinning en hou het domme klootjesvolk dom maar tevreden. Panem et circenses .

In concreto. Uiteraard gaat de fiscaliteit rond de bedrijfswagens wijzigen, en wel om twee dingen te verwezenlijken: het opvullen van tekorten veroorzaakt in andere afdelingen en een sinterklaaspolitiek naar de cliëntelistische lobby-groepen. Al is het daar nu te vroeg voor; je wil dat als regering dichter bij de verkiezingen doen, om zo te kunnen uitpakken met een "zie je wel, we pakken de rijkerds aan"-boodschap om zo de linkse oppositie de wind uit de zeilen te nemen. Geef het dus nog een jaartje of twee .

Enige daling in de belastingsdruk ga je daarmee voor niemand krijgen. Een potentiëel risico naar toekomstige kostenposten des te meer uiteraard, maar bon, après nous le déluge pour la Belgique, n'est-ce pas.

Een fundamentele fiscale hervorming, die is voor St Juttemis. De 10/30 - 45/80 verdeling, die zie je wellicht opschuiven naar een 10/30 - 50/90 verdeling, waarna de focus kan verschuiven naar woningfiscaliteit (belastingsontwijking ten nadele van huurders) en pensioens-fiscaliteit (belastingsontwijking ten nadele van mensen zonder 2de, 3de en/of 4de pijler). Zaken zoals allerhande bedrijfsvoordelen of netto onkostenvergoedingen, die kunnen ook nog op de schop gaan, en wellicht nog voor die twee punten, aangezien je daarmee minder mensen impacteert (gaten vullen op de kap van minderheden, weet je wel).

Wat gaan de voordelen voor iedereen weeral zijn?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2016, 16:17   #197
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En dus van niemand .

Dat is het issue van de Belgische politiek en zeker van de demagogie die rond het hele topic opgehangen wordt. Maak iets tot een symbooldossier, en zorg dat je de Pyrrusoverwinning die er uit volgt kan gebruiken om (het gebrek aan) de echt nodige maatregelen te maskeren; behaal zo een politieke overwinning en hou het domme klootjesvolk dom maar tevreden. Panem et circenses .

In concreto. Uiteraard gaat de fiscaliteit rond de bedrijfswagens wijzigen, en wel om twee dingen te verwezenlijken: het opvullen van tekorten veroorzaakt in andere afdelingen en een sinterklaaspolitiek naar de cliëntelistische lobby-groepen. Al is het daar nu te vroeg voor; je wil dat als regering dichter bij de verkiezingen doen, om zo te kunnen uitpakken met een "zie je wel, we pakken de rijkerds aan"-boodschap om zo de linkse oppositie de wind uit de zeilen te nemen. Geef het dus nog een jaartje of twee .

Enige daling in de belastingsdruk ga je daarmee voor niemand krijgen. Een potentiëel risico naar toekomstige kostenposten des te meer uiteraard, maar bon, après nous le déluge pour la Belgique, n'est-ce pas.

Een fundamentele fiscale hervorming, die is voor St Juttemis. De 10/30 - 45/80 verdeling, die zie je wellicht opschuiven naar een 10/30 - 50/90 verdeling, waarna de focus kan verschuiven naar woningfiscaliteit (belastingsontwijking ten nadele van huurders) en pensioens-fiscaliteit (belastingsontwijking ten nadele van mensen zonder 2de, 3de en/of 4de pijler). Zaken zoals allerhande bedrijfsvoordelen of netto onkostenvergoedingen, die kunnen ook nog op de schop gaan, en wellicht nog voor die twee punten, aangezien je daarmee minder mensen impacteert (gaten vullen op de kap van minderheden, weet je wel).

Wat gaan de voordelen voor iedereen weeral zijn?
Ik kan er ook niet aan doen dat de stemlijsten gevuld zijn met halve garen he Drosamadaris.

Als het van mij afhing gingen we stap voor stap naar een simpelere, eerlijkere fiscaliteit.
Oud 7 maart 2016, 16:39   #198
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Afstand heeft in de huidige regelgeving nul komma nul euro invloed.
En neen, bijna niemand betaalt 200 euro belasting op zijn bedrijfswagen.

Het VAA kan wel rond de 200 hangen. Maar daar worden dus pas de belastingen op geheven. In werkelijkheid betaalt de werknemer dus maar iets van een 20 ?* 30% daarvan (percentage schommelt naar gelang de persoonlijke situatie).
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2016, 17:29   #199
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Afstand heeft in de huidige regelgeving nul komma nul euro invloed.
En neen, bijna niemand betaalt 200 euro belasting op zijn bedrijfswagen.

Het VAA kan wel rond de 200 hangen. Maar daar worden dus pas de belastingen op geheven. In werkelijkheid betaalt de werknemer dus maar iets van een 20 ?* 30% daarvan (percentage schommelt naar gelang de persoonlijke situatie).
Er zijn er maar weinig met een bedrijfswagen die in de laagste belastingsschaal vallen. Meestal vallen ze zelfs in de hoogste, 50% dus. Laat ons zeggen dat het gemiddeld rond de 1000 euro per jaar zal zijn.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2016, 17:41   #200
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er zijn er maar weinig met een bedrijfswagen die in de laagste belastingsschaal vallen. Meestal vallen ze zelfs in de hoogste, 50% dus. Laat ons zeggen dat het gemiddeld rond de 1000 euro per jaar zal zijn.
Daar vergis je je toch in denk ik. In onze onderneming krijgen veel juniors een bedrijfswagen, simpelweg omdat ze die in hun job ook echt nodig hebben. Die hebben eigenlijk een behoorlijk laag brutoloon en vallen dus in lage BV schalen. En daar zijn wij heus geen uitzondering in. In tegendeel.

Maar het is wel waar, de werknemers met hogere brutolonen zullen inderdaad in hogere schalen terecht komen en dus ook meer op het VAA betalen. Dus om mezelf te corrigeren: tussen 20 en 50%

Laatst gewijzigd door JBM : 7 maart 2016 om 17:42.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be