Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2019, 19:30   #181
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De airco verplaatst gewoon ‘warmte’. De enige energie die er bijkomt is het elektriciteitsverbruik, maar als die elektriciteit uit zonnewarmte komt is de netto opwarming nul.
2

Het enige verschil zou zijn mocht je, in plaats van een zonnepaneel, zilverpapier op je dak gelegd hebben.

Maar bij dit alles is het interessant om een paar grootte ordes te bekijken:

De hoeveelheid zonnewarmte die de aarde ontvangt, is ongeveer 100 keer groter dan het EXTRA broeikas effect dat de zoveel besproken klimaatsverandering zal betreffen. Maw, de klimaatsVERANDERING is een percent-niveau VERANDERING van de balansen van de zonne energie die de aarde ontvangt.

En de menselijke technische energie productie is daar nog eens een factor 100 kleiner van.

Maw, "de warmte die vrijkomt door onze energie productie" speelt HELEMAAL GEEN ROL in het klimaatsgebeuren. Het is enkel de uitstoot van CO2 die daarbij een rol speelt, door energie productie met fossiele brandstoffen.

Maw, de CO2 die vrijkomt door kolen te verbranden, veroorzaakt 100 keer meer opwarming via broeikas effect dan de hitte die daardoor vrijkomt.

Als dusdanig is de "warmte vrijgekomen door een airco" of zelfs de warmte van een zonnepaneel TOTAAL VERWAARLOOSBAAR in vergelijking met de warmtefluxen die veranderd worden door de CO2.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2019, 19:35   #182
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is ecologisch niet identiek, tenzij je denkt dat een airco aan 100% efficiëntie werkt.
daarom ook dat ik eerder al stelde dat de voorstanders/ecologisten van airco wsl denken dat ze hun koelkast kunnen laten open staan om hun keuken te koelen. ze beweren hier immers dat het slechts verplaatsen van warmte zou zijn, terwijl ze extra warmte creëren.
Zoals anderen al aangaven, als die "geschapen warmte" eerst AFGEPAKT werd uit de zonneflux op aarde via een zonnepaneel (een zonnepaneel is namelijk iets kouder als het stroom levert dan als het geen stroom levert want de energie die als stroom onttrokken werd aan het systeem is er nu niet meer om het zonnepaneel op te warmen he), dan is de netto balans strikt nul.

Beschouw het zo:

Situatie 1: je schijnt een lamp op een een bol met een zwart vierkant op, dat gewoon passief opwarmt.

Situatie 2: je schijnt diezelfde lamp op een bol met een zwart zonnepaneeltje, dat, binnen de bol, een bitcoin miner laat runnen.

Vraag: welke bol wordt het warmste ?

Antwoord: beide zullen identiek opwarmen.

Gewoon de wet van behoud van energie. De licht energie in situatie 1 die door het zwarte vierkantje wordt geabsorbeerd, wordt direct helemaal in warmte omgezet. De lichtenergie in situatie 2 wordt eerst deels in warmte, en deels in stroom omgezet, en die stroom wordt via de elektronica van de bitcoin miner, uiteindelijk weer helemaal in warmte omgezet. De totale hoeveelheid warmte is uiteraard identiek, en gelijk aan die van de lichtenergie die op het vierkantje viel in de twee gevallen. Lemma: het paneeltje was wel degelijk wat kouder (maar de rest van de bol wat warmer) in het tweede geval, want slechts een deel van de energie werd omgezet in warmte in het tweede geval op dat paneeltje.

Maar zoals ik al aangaf, de warmte balansen zelf van onze energie productie is totaal verwaarloosbaar in het klimaatsgebeuren. Het enige wat een rol speelt is CO2. Het effect van CO2 is 100 keer groter dan de energie die vrijkwam (als warmte uiteindelijk) bij het maken van die CO2.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 juli 2019 om 19:41.
Oud 31 juli 2019, 19:37   #183
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Maar als iedereen een airco heeft, gaat dat niet meer sneller want dan hoeven er enkel nog gemaakt worden ter vervanging van oude exemplaren.
Vanaf dan stikken we dus.
In tegendeel. Als iedereen airco's heeft, is de opwarming van de aarde geen probleem meer. We hebben het fris genoeg. En als onze koeien het te warm hebben, voorzien we die ook van een airco. En zo verder. Tot alles wat we nodig hebben, onder controle is, en de rest kan ons niet schelen want we hebben het niet nodig.
Oud 31 juli 2019, 19:47   #184
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In tegendeel. Als iedereen airco's heeft, is de opwarming van de aarde geen probleem meer. We hebben het fris genoeg. En als onze koeien het te warm hebben, voorzien we die ook van een airco. En zo verder. Tot alles wat we nodig hebben, onder controle is, en de rest kan ons niet schelen want we hebben het niet nodig.
Ja ALS.
Als we genoeg electriciteit opwekken met zonnepanelen hebben we zelfs geen airco meer nodig denk ik.
Dan zitten we gewoon altijd in de schaduw.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2019, 22:20   #185
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De airco verplaatst gewoon ‘warmte’. De enige energie die er bijkomt is het elektriciteitsverbruik, maar als die elektriciteit uit zonnewarmte komt is de netto opwarming nul.
Bij jou komt de elentriek van je airco al 5 jaar niet uit zonnewarmte

En als ik je over zelfbouwpaketten bezig hoor
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2019, 23:28   #186
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Bij jou komt de elentriek van je airco al 5 jaar niet uit zonnewarmte

En als ik je over zelfbouwpaketten bezig hoor
Ik heb voor wat duurdere panelen gekozen (zwarte, voorkant van het huis), maar als je voor blauwe gaat ben je gesteld voor 4000 euro voor 4.2 kWp, inclusief btw.

Eneco heeft zo recent een promotie gehad -20 % korting op panelen voor hun klanten, en ook veel groepsaankopen zijn zeer goedkoop.

Laat dat aub zetten, op 2 a 3 uur is dat gedaan, ze komen met een team van 5 man.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 03:47   #187
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ja ALS.
Als we genoeg electriciteit opwekken met zonnepanelen hebben we zelfs geen airco meer nodig denk ik.
Dan zitten we gewoon altijd in de schaduw.
Oud 1 augustus 2019, 08:24   #188
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb voor wat duurdere panelen gekozen (zwarte, voorkant van het huis), maar als je voor blauwe gaat ben je gesteld voor 4000 euro voor 4.2 kWp, inclusief btw.

Eneco heeft zo recent een promotie gehad -20 % korting op panelen voor hun klanten, en ook veel groepsaankopen zijn zeer goedkoop.

Laat dat aub zetten, op 2 a 3 uur is dat gedaan, ze komen met een team van 5 man.
Dikke 2
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 08:27   #189
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

ik heb jammer genoeg een groendak.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 08:39   #190
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat dat eens ontmossen hé.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 09:09   #191
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2

Het enige verschil zou zijn mocht je, in plaats van een zonnepaneel, zilverpapier op je dak gelegd hebben.

Maar bij dit alles is het interessant om een paar grootte ordes te bekijken:

De hoeveelheid zonnewarmte die de aarde ontvangt, is ongeveer 100 keer groter dan het EXTRA broeikas effect dat de zoveel besproken klimaatsverandering zal betreffen. Maw, de klimaatsVERANDERING is een percent-niveau VERANDERING van de balansen van de zonne energie die de aarde ontvangt.

En de menselijke technische energie productie is daar nog eens een factor 100 kleiner van.

Maw, "de warmte die vrijkomt door onze energie productie" speelt HELEMAAL GEEN ROL in het klimaatsgebeuren. Het is enkel de uitstoot van CO2 die daarbij een rol speelt, door energie productie met fossiele brandstoffen.

Maw, de CO2 die vrijkomt door kolen te verbranden, veroorzaakt 100 keer meer opwarming via broeikas effect dan de hitte die daardoor vrijkomt.

Als dusdanig is de "warmte vrijgekomen door een airco" of zelfs de warmte van een zonnepaneel TOTAAL VERWAARLOOSBAAR in vergelijking met de warmtefluxen die veranderd worden door de CO2.
Ik ga geen lege chocoladepapiertjes op mijn dak leggen terwijl er in Antwerpen dieseltankers liggen te stinken in de LEZ
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 09:10   #192
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik ga geen lege chocoladepapiertjes op mijn dak leggen terwijl er in Antwerpen dieseltankers liggen te stinken in de LEZ
De alu-folie van chocoladerepen kan je nog altijd, zoals 40 jaar geleden, sparen voor de negertjes, niet?
Oud 1 augustus 2019, 09:12   #193
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
De alu-folie van chocoladerepen kan je nog altijd, zoals 40 jaar geleden, sparen voor de negertjes, niet?
voor elke wikkel die je spaart mogen er twee negerkes naar hier komen nu.
Oud 1 augustus 2019, 09:15   #194
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor elke wikkel die je spaart mogen er twee negerkes naar hier komen nu.
In 't vervolg gaat het de fractie restafval in.
Oud 1 augustus 2019, 09:16   #195
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In 't vervolg gaat het de fractie restafval in.
al eens geteld hoeveel negerkes er achter uw vuilkar lopen?
Oud 1 augustus 2019, 09:18   #196
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
al eens geteld hoeveel negerkes er achter uw vuilkar lopen?
Voor zover ik dat al gezien heb, geen enkele. Maar meestal ben ik al uren aan het werk als die nog maar langs komen.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 1 augustus 2019 om 09:18.
Oud 1 augustus 2019, 10:05   #197
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry voor de off topic, maar een groendak lijkt me ook een goede oplossing te zijn voor de vleesklak van Jurgen Van Duyse.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 10:06   #198
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zie ik nu echt niet gebeuren. U ziet de toekomst als leven in Utopia.
Een illusie.
Oud 1 augustus 2019, 10:37   #199
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Sorry voor de off topic, maar een groendak lijkt me ook een goede oplossing te zijn voor de vleesklak van Jurgen Van Duyse.
Stiekem een beetje verliefd op die Jurgen, Panda? Je kan er niet van zwijgen hé. Droom je er van?
Oud 1 augustus 2019, 10:39   #200
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
doe iets aan je VB fixatie Panda, het lijkt mij niet meer gezond.

praat er eens over met je huisarts!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be