![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: HERSTELLEN? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 20,93% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
34 | 79,07% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En het Surinaamse dialect is zeker geen aparte taal, in tegenstelling tot het Afrikaans, dat een (officieel) dochtertaal is van het Nederlands, met lokale invloeden.
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() man menne man menne man toch
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 5 juni 2006 om 21:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Die uitspraak over die staatstheoriticus is echter wel correct. Indien u niet akkoord bent, mag u het van mij altijd uitvechten met de mannen die ze gedaan hebben. Ik wil u hun e-mail adres wel geven.
![]() |
![]() |
#185 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#186 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
http://cwisdb.cc.kuleuven.be/persdb-...N&oproep=vraag
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blij dat ik niet in Leuven zit. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nee, dat was een kleine vergissing, foutje van mezelf. Ooit examen vraag over gehad over de relatie tussen habsburg en Frankrijk. Toen had ik het wel juist!(gelukkig maar)
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was me even een bezinningsmoment diep in de centrale van mijn fotografisch geheugen.
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het is dan ook een relatief recente cursussen en de docenten in kwestie zijn ook van iets 'modernere' generaties.
![]() |
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb overigens nog niet echt veel revolutionair historisch onderzoek horen aantonen dat het de Fransen waren die Rome bezetten - mijn excuses voor de hamering - en dat de Ottomanen poeslief waren en een voorbeeld van tolerantie die keer op keer de Europese intolerante bestaardzonen versloegen.
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En van een universitair wordt op zijn minst verwacht dat hij het aloude principe, verwoord door Epictetus: léér nadenken voor je spreekt, naleeft en, zo er toch een vergissing in het spel blijkt, zijn ongelijk toegeeft.
Laatst gewijzigd door lombas : 5 juni 2006 om 22:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ottomanen hebben inderdaad niet keer op keer de Europese legers verslagen. Ik weet ook dat ze enkele keren Wenen tevergeefs hebben belegerd en bij Lepanto zijn verslagen. Toch hebben ze in de 15de en 16e eeuw hun Rijk kunnen uitbreiden op het Europese vasteland, ten koste van verschillende christelijke dynastieën. En ik blijf bij mij stelling dat de geallieerden bij Gallipolli 250.000 man zijn verloren. Maar ook de Ottomanen hebben daar inderdaad zware verliezen geleden. Maar om nu te zeggen dat alleen Atatürk de ramp heeft afgewend door zijn fantastische optreden, lijkt me een tikkeltje overdreven.
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gallipoli: (19 februari 1915-9 januari 1916) Totaal aantal doden: 130 000 1 Geallieerden Verenigd Koninkrijk: 18 000 (Ellis & Cox / Strachan) Australië: 8 100 (Ellis & Cox) , 8 700 (Strachan) Nieuw-Zeeland: 2 700 (Ellis & Cox / Strachan) India: 1 300 (Ellis & Cox) Frankrijk: 27 000 (gewonden incluis Ellis & Cox) , 9 000 (Strachan) Totaalcijfers: 46 000 (Canadian Press) , 55 000 (Guardian) , 41 000 (Courier Mail) 2 Ottomanen - 86 700 (Ellis & Cox) - 86 692 (Strachan) - 86 692 (Canadian Press) - 80 000 (Guardian) Totaal: +/ 130 000 Ik hoop dat u nu van dat waanbeeld verlost bent.
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Verliezen impliceert doden én gewonden.
Afhankelijk van de bron liggen de Turkse verliezen rond de 200.000, soms 180.000, soms 250.000. Die over de geallieerde verliezen tussen de 150.000 en 250.000, dus eigenlijk vergelijkaardig. De geallieerden hebben toen echter hun strategisch objectief niet behaald en hebben Gallipoli geëvacueerd, Churchill moest zelfs af treden als Lord of the Admiralty, maar dat wist u zeker wel? Een overwinning voor de Turken zou ik dus zeggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In elk geval hebben de Ottomanen die oorlog verloren, net als vele oorlogen daarvoor. Spreken van een ueberland zonder nederlaag - zoals Rome vaak wordt afgeschilderd - is compleet uit de lucht gegrepen.
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
|
![]() Over talen in Suriname: minder dan de helft van de bewoners (ca 200.000 van bijna 500.000) spreekt Nederlands.
Op Net in Wikipedia vond ik: Taal In Suriname worden twintig talen gesproken. De meeste Surinamers zijn meertalig en beheersen behalve meerdere nationale talen ook goed Engels. Qua aantallen sprekers zijn de belangrijkste talen in Suriname achtereenvolgens het Nederlands, het Surinaams (Sranantongo), het Sarnami Hindustani (Surinaams Hindi), het Chinees (Hakka, Mandarijn en Kantonees) en het Javaans. Daar de meeste Surinamers meertalig zijn (bijv. Nederlands- én Surinaamstalig), is het echter niet eenvoudig om mensen in te delen in één bepaalde taalgroep. [bewerk] Nederlands De officiële taal is het Nederlands, dat zeker in het kustgebied door bijna iedereen beheerst wordt en in Paramaribo en omgeving de belangrijkste huistaal geworden is. Sinds 2005 is Suriname daarom lid van de Nederlandse Taalunie. Meer dan 500 woorden uit het Surinaams-Nederlands zijn in de nieuwste versie van het Groene Boekje opgenomen. Volgens een taalonderzoek, dat ter gelegenheid van de toetreding in opdracht van de Taalunie werd uitgevoerd, is het Nederlands voor 60% van de Surinamers de moedertaal. Het Nederlands wordt gebruikt door de overheid, in het onderwijs, in de handel, in de media en in het dagelijks leven ook als schrijftaal. [bewerk] Surinaams De lingua franca is Sranantongo (in de volksmond Surinaams), de taal van de Creoolse bevolkingsgroep, die als straattaal door vrijwel elke Surinamer gesproken wordt. De taal kan dan ook veel worden gehoord, maar ze wordt nauwelijks als schrijftaal gebruikt. Er is wel een groeiende literatuur in het Surinaams. [bewerk] Overzicht Een overzicht van de talen die in Suriname gesproken worden, met het aantal moedertaalsprekers (ruwe schatting, met dubbeltellingen door twee- of meertaligheid): * Aziatische talen: o Sarnami Hindustani (150.000), Surinaamse variant van het Hindi dialect Bhodjpuri, deze heeft zijn oorsprong in de deelstaten Uttar Pradesh/Bihar uit India) o Javaans (60.000) o Chinees (12.000) * Creolentalen: o Surinaams of Sranantongo (120.000) o Saramaccaans (12.500) o Matawai (2.000). o Aukaans of Ndyuka (15.500), inclusief Paramakaans en Boni of Aloekoe o Kwinti (klein aantal sprekers) * Indiaanse talen, onderverdeeld in drie taalfamilies: o Het Karaïbs, het Kalina of Karaïbisch (2.000), het Trio en Wayana (samen 600 sprekers) o Arowakse talen: Lokono (Arowaks, 1.200) o Warause talen: Warau (vermoedelijk in Suriname niet meer gesproken) * Euro-Aziatische talen: o Nederlands (200.000) o Engels, hoofdzakelijk als tweede taal o Libanees (klein aantal sprekers), de Libanese variant van het Arabisch http://nl.wikipedia.org/wiki/Suriname Nog uit Encarta2000, minder diepgaand maar wel overeenstemmend: 2.2 Taal Er worden ca. 20 talen gesproken. De officiële taal is het Nederlands, dat door ca. 40% wordt gesproken. Het Surinaams of Sranantongo (soms ook neger-Engels of denigrerend takki-takki genoemd) ontwikkelde zich reeds vroeg tijdens de slaventijd als creoolse taal. Het wordt door bijna iedere Surinamer gesproken, terwijl een kwart het als eerste taal heeft. Het 'Sranan' is te onderscheiden van de door de Bosnegers gesproken talen zoals het Saramakaans en het Aukaans. De Indianen spreken verschillende Indiaanse talen of Carib-talen. De in de 19de eeuw gearriveerde contractarbeiders brachten het Hindi, Javaans en Chinees, uiteraard in verschillende dialecten, die in Suriname integreerden; zo spreekt men bijv. van het Sarnami-Hindi. De lingua franca tussen de groepen is het Sranantongo. Engels is in het zakelijk verkeer in opkomst. "Suriname [aardrijkskunde] 2," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 6 juni 2006 om 00:05. Reden: aanvulling |
![]() |
![]() |