Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: HERSTELLEN?
ja 9 20,93%
nee 34 79,07%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2006, 21:45   #181
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Twanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het Nederlands in Suriname is meer van praktische aard, vermits er in het land verscheidene dialecten bestaan. Dat principe is voor de meeste ex-koloniale landen geldig, waaronder Brazilië en Congo.
Limburgs en West-Vlaams zijn ook stevige dialecten. Een meerderheid van de bevolking in Suriname spreekt Nederlands en dat land zit samen met Nederland en België (Vlaanderen) in de Nederlandse taalunie die het AN promoot. Dat kan niet gezegd worden van Brazilië, Congo, Indonesië vergeten.
En het Surinaamse dialect is zeker geen aparte taal, in tegenstelling tot het Afrikaans, dat een (officieel) dochtertaal is van het Nederlands, met lokale invloeden.
Oud 5 juni 2006, 21:47   #182
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne Bekijk bericht
Fransen met Sacco di Roma in 1527.
man menne man menne man toch
Oud 5 juni 2006, 21:49   #183
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Limburgs en West-Vlaams zijn ook stevige dialecten. Een meerderheid van de bevolking in Suriname spreekt Nederlands en dat land zit samen met Nederland en België (Vlaanderen) in de Nederlandse taalunie die het AN promoot. Dat kan niet gezegd worden van Brazilië, Congo, Indonesië vergeten.
En het Surinaamse dialect is zeker geen aparte taal, in tegenstelling tot het Afrikaans, dat een (officieel) dochtertaal is van het Nederlands, met lokale invloeden.
De dialecten is Suriname zijn de talen van de oorspronkelijke bevolking en hebben met het Nederlands niets te maken tenzij de invloed die ze mochten ondergaan hebben tijdens de koloniale tijd.

Laatst gewijzigd door lombas : 5 juni 2006 om 21:49.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 21:50   #184
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat u niet eens weet dat het Keizer Karel V en niet zijn aartsvijand de Franse koning was die in 1527 Rome bezette geeft aan hoe weinig u van geschiedenis afweet.
De nonsens die u poneert in uw eerste twee zinnen is zo grotesk dat ze niet te beantwoorden valt. U hebt gewoon niet de minste elementaire kennis van de geschiedenis van het Ottomaanse Rijk. U kletst gewoon uit uw nek.
Juist, Sacco di Roma gebeurde door de Oostenrijkers, maar was wel omdat de Pauselijke staten aan Franse zijde vochten tijdens die oorlog. Vergissen is menselijk
Die uitspraak over die staatstheoriticus is echter wel correct. Indien u niet akkoord bent, mag u het van mij altijd uitvechten met de mannen die ze gedaan hebben. Ik wil u hun e-mail adres wel geven.
Oud 5 juni 2006, 21:51   #185
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De dialecten is Suriname zijn de talen van de oorspronkelijke bevolking en hebben met het Nederlands niets te maken tenzij de invloed die ze mochten ondergaan hebben tijdens de koloniale tijd.
Leg dat dan eens aan de Nederlandse taalunie uit, want dan hebben zei toch een foutje gemaakt denk ik.
Oud 5 juni 2006, 21:52   #186
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Juist, Sacco di Roma gebeurde door de Oostenrijkers, maar was wel omdat de Pauselijke staten aan Franse zijde vochten tijdens die oorlog. Vergissen is menselijk
Die uitspraak over die staatstheoriticus is echter wel correct. Indien u niet akkoord bent, mag u het van mij altijd uitvechten met de mannen die ze gedaan hebben. Ik wil u hun e-mail adres wel geven.
U zou beter uzelf eerst eens degelijk informeren voor u uit uw nek begint te kletsen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 21:58   #187
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
U zou beter uzelf eerst eens degelijk informeren voor u uit uw nek begint te kletsen.
Het komt uit een werk van Patrick Pasture en Johan Verberckmoes. Beide proffen geschiedenis aan de KULeuven. Ik ga hen wel niet vertellen dat ze uit hun nek kletse, ik moet er nog examen afleggen. Misschien wil u dat doen?
http://cwisdb.cc.kuleuven.be/persdb-...N&oproep=vraag
Oud 5 juni 2006, 22:00   #188
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het komt uit een werk van Patrick Pasture en Johan Verberckmoes. Beide proffen geschiedenis aan de KULeuven. Ik ga hen wel niet vertellen dat ze uit hun nek kletse, ik moet er nog examen afleggen. Misschien wil u dat doen?
Leren zij u dat de Fransen verantwoordelijk waren voor de Sacco di Roma?

Blij dat ik niet in Leuven zit.

Oud 5 juni 2006, 22:02   #189
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Leren zij u dat de Fransen verantwoordelijk waren voor de Sacco di Roma?

Blij dat ik niet in Leuven zit.

Nee, dat was een kleine vergissing, foutje van mezelf. Ooit examen vraag over gehad over de relatie tussen habsburg en Frankrijk. Toen had ik het wel juist!(gelukkig maar)
Oud 5 juni 2006, 22:10   #190
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Wel, als zij u zeggen dat niet-moslims in het Ottomaanse Rijk niet onderdrukt werden en dezelfde rechten hadden als moslims en als zij u zeggen dat de janitsaren een voorbeeld zijn van religieuze tolerantie, dan mag u hen met mijn complimenten zeggen dat ze idioten zijn die niet weten waarover ze praten. Mijn universitaire examens geschiedenis liggen ondertussen al heel ver achter mij.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 22:10   #191
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat was een kleine vergissing, foutje van mezelf. Ooit examen vraag over gehad over de relatie tussen habsburg en Frankrijk. Toen had ik het wel juist!(gelukkig maar)
Uh. Ik heb zo eens de ganse dertigjarige oorlog mogen uitleggen. Oorzaken (vanaf begin 16de eeuw), aanleiding, verloop, gevolg, sleuteldata, sleutelfiguren, &c.

Dat was me even een bezinningsmoment diep in de centrale van mijn fotografisch geheugen.
Oud 5 juni 2006, 22:53   #192
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wel, als zij u zeggen dat niet-moslims in het Ottomaanse Rijk niet onderdrukt werden en dezelfde rechten hadden als moslims en als zij u zeggen dat de janitsaren een voorbeeld zijn van religieuze tolerantie, dan mag u hen met mijn complimenten zeggen dat ze idioten zijn die niet weten waarover ze praten. Mijn universitaire examens geschiedenis liggen ondertussen al heel ver achter mij.
Zover dat u niet meer weet dat iedere nieuwe generatie historici nieuw soort onderzoek doet en nieuwe inzichten zou kunnen brengen in de kennis van ons verleden?
Het is dan ook een relatief recente cursussen en de docenten in kwestie zijn ook van iets 'modernere' generaties.
Oud 5 juni 2006, 22:55   #193
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zover dat u niet meer weet dat iedere nieuwe generatie historici nieuw soort onderzoek doet en nieuwe inzichten zou kunnen brengen in de kennis van ons verleden?
Het is dan ook een relatief recente cursussen en de docenten in kwestie zijn ook van iets 'modernere' generaties.
Ah, er is gewoon een nieuwe invulling aan het begrip 'tolerantie' gegeven misschien?
Oud 5 juni 2006, 22:56   #194
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een doctor in de geschiedenis wordt geacht zichzelf wel op de hoogte te houden.

Ik heb overigens nog niet echt veel revolutionair historisch onderzoek horen aantonen dat het de Fransen waren die Rome bezetten - mijn excuses voor de hamering - en dat de Ottomanen poeslief waren en een voorbeeld van tolerantie die keer op keer de Europese intolerante bestaardzonen versloegen.
Oud 5 juni 2006, 22:58   #195
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En van een universitair wordt op zijn minst verwacht dat hij het aloude principe, verwoord door Epictetus: léér nadenken voor je spreekt, naleeft en, zo er toch een vergissing in het spel blijkt, zijn ongelijk toegeeft.

Laatst gewijzigd door lombas : 5 juni 2006 om 22:59.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 23:07   #196
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
dat de Ottomanen poeslief waren en een voorbeeld van tolerantie die keer op keer de Europese intolerante bestaardzonen versloegen.
Tolerantie zoals in onze ogen is misschien (zo goed ken ik het allemaal niet) overdreven. Maar zeker in vergelijking met wat het gemiddelde land deed in die tijd. Bij de Ottomanen mocht iederen zijn godsdienst vrij beoefenen. En zij hebben wel verschillende fundamenten van de Byzantijnen overgenomen, weliswaar in mengeling met de eigen cultuur.
Ottomanen hebben inderdaad niet keer op keer de Europese legers verslagen. Ik weet ook dat ze enkele keren Wenen tevergeefs hebben belegerd en bij Lepanto zijn verslagen. Toch hebben ze in de 15de en 16e eeuw hun Rijk kunnen uitbreiden op het Europese vasteland, ten koste van verschillende christelijke dynastieën.
En ik blijf bij mij stelling dat de geallieerden bij Gallipolli 250.000 man zijn verloren. Maar ook de Ottomanen hebben daar inderdaad zware verliezen geleden. Maar om nu te zeggen dat alleen Atatürk de ramp heeft afgewend door zijn fantastische optreden, lijkt me een tikkeltje overdreven.
Oud 5 juni 2006, 23:24   #197
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik blijf bij mij stelling dat de geallieerden bij Gallipolli 250.000 man zijn verloren. Maar ook de Ottomanen hebben daar inderdaad zware verliezen geleden. Maar om nu te zeggen dat alleen Atatürk de ramp heeft afgewend door zijn fantastische optreden, lijkt me een tikkeltje overdreven.
Uw kennis is verbazingwekkend gedateerd en onjuist. Ik zal u maar meteen afhelpen van dit fantasietje door de bronnen te geven. Die kan ik gemakkelijk opzoeken omdat ik wel even de moeite doe om na te gaan wat ik zeg. Dat leer je normaliter tijdens een academische opleiding. Niet meer, blijkbaar.

Gallipoli:

(19 februari 1915-9 januari 1916)

Totaal aantal doden: 130 000

1 Geallieerden

Verenigd Koninkrijk: 18 000 (Ellis & Cox / Strachan)
Australië: 8 100 (Ellis & Cox) , 8 700 (Strachan)
Nieuw-Zeeland: 2 700 (Ellis & Cox / Strachan)
India: 1 300 (Ellis & Cox)
Frankrijk: 27 000 (gewonden incluis Ellis & Cox) , 9 000 (Strachan)
Totaalcijfers: 46 000 (Canadian Press) , 55 000 (Guardian) , 41 000 (Courier Mail)

2 Ottomanen

- 86 700 (Ellis & Cox)
- 86 692 (Strachan)
- 86 692 (Canadian Press)
- 80 000 (Guardian)

Totaal: +/ 130 000

Ik hoop dat u nu van dat waanbeeld verlost bent.
Oud 5 juni 2006, 23:40   #198
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Verliezen impliceert doden én gewonden.
Afhankelijk van de bron liggen de Turkse verliezen rond de 200.000, soms 180.000, soms 250.000.
Die over de geallieerde verliezen tussen de 150.000 en 250.000, dus eigenlijk vergelijkaardig.
De geallieerden hebben toen echter hun strategisch objectief niet behaald en hebben Gallipoli geëvacueerd, Churchill moest zelfs af treden als Lord of the Admiralty, maar dat wist u zeker wel? Een overwinning voor de Turken zou ik dus zeggen.
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 23:48   #199
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verliezen impliceert doden én gewonden.
Afhankelijk van de bron liggen de Turkse verliezen rond de 200.000, soms 180.000, soms 250.000.
Die over de geallieerde verliezen tussen de 150.000 en 250.000, dus eigenlijk vergelijkaardig.
De geallieerden hebben toen echter hun strategisch objectief niet behaald en hebben Gallipoli geëvacueerd, Churchill moest zelfs af treden als Lord of the Admiralty, maar dat wist u zeker wel? Een overwinning voor de Turken zou ik dus zeggen.
Verliezen impliceert enkel gesneuvelden, KIA's (Killed in Action) en vermisten, LIC's (Lost in Combat). Met gewonden erbij maakt dat het aantal slachtoffers, casualties. Er is daar een zeer vernuftig verschil tussen. Ik zou u eens graag horen zeggen dat je je moeder bent verloren terwijl ze een verkoudheid heeft.

In elk geval hebben de Ottomanen die oorlog verloren, net als vele oorlogen daarvoor. Spreken van een ueberland zonder nederlaag - zoals Rome vaak wordt afgeschilderd - is compleet uit de lucht gegrepen.
Oud 6 juni 2006, 00:01   #200
willem1940NLD

Standaard

Over talen in Suriname: minder dan de helft van de bewoners (ca 200.000 van bijna 500.000) spreekt Nederlands.

Op Net in Wikipedia vond ik:

Taal

In Suriname worden twintig talen gesproken. De meeste Surinamers zijn meertalig en beheersen behalve meerdere nationale talen ook goed Engels. Qua aantallen sprekers zijn de belangrijkste talen in Suriname achtereenvolgens het Nederlands, het Surinaams (Sranantongo), het Sarnami Hindustani (Surinaams Hindi), het Chinees (Hakka, Mandarijn en Kantonees) en het Javaans. Daar de meeste Surinamers meertalig zijn (bijv. Nederlands- én Surinaamstalig), is het echter niet eenvoudig om mensen in te delen in één bepaalde taalgroep.
[bewerk]

Nederlands

De officiële taal is het Nederlands, dat zeker in het kustgebied door bijna iedereen beheerst wordt en in Paramaribo en omgeving de belangrijkste huistaal geworden is. Sinds 2005 is Suriname daarom lid van de Nederlandse Taalunie. Meer dan 500 woorden uit het Surinaams-Nederlands zijn in de nieuwste versie van het Groene Boekje opgenomen. Volgens een taalonderzoek, dat ter gelegenheid van de toetreding in opdracht van de Taalunie werd uitgevoerd, is het Nederlands voor 60% van de Surinamers de moedertaal.

Het Nederlands wordt gebruikt door de overheid, in het onderwijs, in de handel, in de media en in het dagelijks leven ook als schrijftaal.
[bewerk]

Surinaams

De lingua franca is Sranantongo (in de volksmond Surinaams), de taal van de Creoolse bevolkingsgroep, die als straattaal door vrijwel elke Surinamer gesproken wordt. De taal kan dan ook veel worden gehoord, maar ze wordt nauwelijks als schrijftaal gebruikt. Er is wel een groeiende literatuur in het Surinaams.
[bewerk]

Overzicht

Een overzicht van de talen die in Suriname gesproken worden, met het aantal moedertaalsprekers (ruwe schatting, met dubbeltellingen door twee- of meertaligheid):

* Aziatische talen:
o Sarnami Hindustani (150.000), Surinaamse variant van het Hindi dialect Bhodjpuri, deze heeft zijn oorsprong in de deelstaten Uttar Pradesh/Bihar uit India)
o Javaans (60.000)
o Chinees (12.000)
* Creolentalen:
o Surinaams of Sranantongo (120.000)
o Saramaccaans (12.500)
o Matawai (2.000).
o Aukaans of Ndyuka (15.500), inclusief Paramakaans en Boni of Aloekoe
o Kwinti (klein aantal sprekers)
* Indiaanse talen, onderverdeeld in drie taalfamilies:
o Het Karaïbs, het Kalina of Karaïbisch (2.000), het Trio en Wayana (samen 600 sprekers)
o Arowakse talen: Lokono (Arowaks, 1.200)
o Warause talen: Warau (vermoedelijk in Suriname niet meer gesproken)
* Euro-Aziatische talen:
o Nederlands (200.000)
o Engels, hoofdzakelijk als tweede taal
o Libanees (klein aantal sprekers), de Libanese variant van het Arabisch

http://nl.wikipedia.org/wiki/Suriname

Nog uit Encarta2000, minder diepgaand maar wel overeenstemmend:

2.2 Taal Er worden ca. 20 talen gesproken. De officiële taal is het Nederlands, dat door ca. 40% wordt gesproken. Het Surinaams of Sranantongo (soms ook neger-Engels of denigrerend takki-takki genoemd) ontwikkelde zich reeds vroeg tijdens de slaventijd als creoolse taal. Het wordt door bijna iedere Surinamer gesproken, terwijl een kwart het als eerste taal heeft. Het 'Sranan' is te onderscheiden van de door de Bosnegers gesproken talen zoals het Saramakaans en het Aukaans. De Indianen spreken verschillende Indiaanse talen of Carib-talen. De in de 19de eeuw gearriveerde contractarbeiders brachten het Hindi, Javaans en Chinees, uiteraard in verschillende dialecten, die in Suriname integreerden; zo spreekt men bijv. van het Sarnami-Hindi. De lingua franca tussen de groepen is het Sranantongo. Engels is in het zakelijk verkeer in opkomst.

"Suriname [aardrijkskunde] 2," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 6 juni 2006 om 00:05. Reden: aanvulling
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be