Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2006, 10:46   #181
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik ben hier niet zo bang voor. Het frans, en de franstalige gebieden, zouden dezelfde status kunnen krijgen als het fries en Friesland.
We hebben inderdaad nooit een taalstrijd hoeven leveren maar we hebben wel verschillende talen binnen het Koninkrijk. No Problem.

Wat denk ik, meer nog dan de franstaligen zelf, een probleem zou kunnen opleveren is de houding van Frankrijk in deze. Er zal veel diplomatie voor nodig zijn om de franse invloed 'af te houden'.
Ik vrees dat je inzake naïef bent. En dit verwondert me enigszins, want die indruk geef je anders nooit.
Maar eigenlijk zeg je het zelf al : Frankrijk zal nooit tolereren dat Franstalige gebieden tweetalig worden, laat staan ontfranst worden.
Daarom m.i. laat Wallonie Wallonie. Brussel wil ik wel best in een onafhankelijk Vlaanderen (Groot-Heel-Nederland) mét een uitdovend 'faciliteiten'-statuut. En zij die niet willen assimileren, zullen toch hun koffers pakken. Daar heb ik géén probleem mee. En ik veronderstel dat Frankrijk hier ook geen probleem mee zal hebben (gezien het huidige stauut van Brussel). Een Brussel in Frankrijk zal zijn Europees status verliezen, omdat de EU (met Duitsland op kop) niet én Straatsburg én Brussel iin Frankrijk zullen tolereren.
Oud 4 april 2006, 11:05   #182
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik vrees dat je inzake naïef bent. En dit verwondert me enigszins, want die indruk geef je anders nooit.
Da's mijn zwakke plek, denk ik.

Zolang er in het dagelijks leven van de franstalige niets veranderd is hij, denk ik, opportunistisch genoeg om zich bij de situatie neer te leggen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 12:40   #183
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3. Ze zouden nog steeds op een franstalige kunnen stemmen.
De burger wordt serieuzer genomen omdat de grondwet wordt gehandhaafd en omdat ie dan dezelfde rechten en plichten heeft als een franstalige.
Dan zul je je grondwet wel moeten aanpassen.

Nu een beetje ernstig, denk je nu werkelijk dat de franstaligen een Belgische tent met een Nederlandse caravan willen ruilen ?.

Denk jij dat het Fries vergelijkbaar is met het Frans ?

Blijf aub met je voetjes op de grond, hou je met je eigen zaakjes bezig en laat onze vlaamse ego-nationalisten aan hun waanideeën.
Oud 4 april 2006, 12:53   #184
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Een Waal is dan op zijn arrogantst. Dus Schaveiger is een prima ambassadeur van zijn volksgenoten
Over arrogantie gesproken:

Citaat:
Niettegenstaande de enorme verschillen in visie op politiek en dies meer, zijn er ook gelijkenissen tussen ons en hen die we niet delen met bv. de Fransen. In mijn ogen rechtvaardigen die wel geen staatsverband, ze geven er hoogstens toegang toe als ze braaf zijn. En zolang die wil tot braafheid niet getoond is, kunnen we Wallonië maar beter afstoten.
Ik heb ondertussen het Waals parlement voorgesteld om iedere keer dat den Tantist door Wallonië rijdt iedereen zich moet prosteren, want door zijn grote barmhartigheid jegens de Walen moet hij een scheet minder laten.
Oud 4 april 2006, 12:53   #185
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dan zul je je grondwet wel moeten aanpassen.

Nu een beetje ernstig, denk je nu werkelijk dat de franstaligen een Belgische tent met een Nederlandse caravan willen ruilen ?.

Blijf aub met je voetjes op de grond, hou je met je eigen zaakjes bezig en laat onze vlaamse ego-nationalisten aan hun waanideeën.
Wellicht omdat het Fries ook een Germaanse taal is, zijn er geen problemen met ander Germaanse talen ?
Wellicht omdat het Frans een Romaanse taal is geeft/gaf dit problemen met een Germaanse taalbuur ? (Germaanse (ex-)gebieden Vlaanderen/Lotharingen/Elzas)
Dan vraag ik me ook toch nog af waarom ook Romaanse buren door het Frans opgeslokt zijn ? (Wallonië/in Z-Frankrijk waar Nice tot voor ???jaren nog het Italiaanse Nizza was/het Provencaals/etc...)
Ligt het uitwaaierende taalimperialisme van hun oh zo superieure taal vanuit het Ile de France dan toch aan de basis ?

Laatst gewijzigd door job : 4 april 2006 om 12:55.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:10   #186
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een contra is bvb. ook de vertegenwoordiging in Europa. VL en NL apart leveren méér zitjes op in Europa dan VL en NL als één staat. Op dat vlak kunnen dan Nederlandstalige belangen beter verdedigd worden.
Deze puur wiskundige benadering van het probleem lijkt me toch niet helemaal correct. Ook met minder zetels zou Groot-Nederland meer gewicht hebben dan (Klein-)Nederland en Vlaanderen samen. Ik denk niet dat bijv. het VK, Duitsland of Frankrijk zo gek gekregen kunnen worden dat ze willen splitsen omwille van het grotere aantal zetels bij de EU.

Verder is het ook niet logisch om aan te nemen dat Vlaanderen en Nederland altijd hetzelfde zullen stemmen. Zolang ze twee aparte landen blijven, heeft ieder ervan zijn eigen, soms tegenstrijdige, belangen. Denk daarbij bijv. aan het uitdiepen van de Westerschelde.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 4 april 2006 om 15:29.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:29   #187
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoezeer ik ook voor een Groot-Nederland, en zelfs Heel-nederland, ben, overhaast in zo'n avontuur storten heeft helemaal geen zin.
Het is voor alle partijen beter als Vlaanderen eerst een tijd de boel op een rijtje zet, nadat de rookwolken van de splitsing zijn opgetrokken.
Ik denk er iets anders over, nl. dat Vlaanderen nu al allerlei opties moet overwegen voor de Belgieloze toekomst. Ik vermoed (maar dat is geen voorspelling) dat Brussel eerder iets voor het Groot-Nederlandse dan voor het Vlaamse verband zal voelen. Verder hoeft Groot-Nederland geen eenheidsworst te worden. In het begin kan het alleen gaan om de gemeenshappelijke strijdkrachten, vertegenwoordiging in het buitenland en mogelijk nog een paar kwesties, zoals bijv. de grote auto- en spoorwegennetten.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 4 april 2006 om 15:30.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:32   #188
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Hoezeer ik ook voor een Groot-Nederland, en zelfs Heel-nederland, ben, overhaast in zo'n avontuur storten heeft helemaal geen zin.
Het is voor alle partijen beter als Vlaanderen eerst een tijd de boel op een rijtje zet, nadat de rookwolken van de splitsing zijn opgetrokken.

Het is hier al vaker gezegd: Vlaanderen moet uitgaan van eigen kracht. Dat kan alleen als het land een tijdje de eigen broek heeft opgehouden. Hoe zelfbewuster Vlaanderen opereert, hoe beter. Het maakt ons gelijkwaardiger gesprekspartners indien het inderdaad tot een bestuurlijke samenwerking zou komen.

Het liefst zie ik, op lange termijn, een unitaire vereniging van alle nederlanden omdat ik denk dat dat een zeer goede toekomst zou kunnen hebben.
Maar een zelfstandig Vlaanderen óf een democratisch België zou ik al een goede zaak vinden. Een verenigd Nederland is mijn ideaal maar geen dogma of doel op zich. Het is een middel.

Samenwerking kan alleen op basis van vrijwilligheid en gelijkwaardigheid, anders herhalen we de (belgische) geschiedenis.
Dat kan ik niet beter gezegd hebben.
Oud 4 april 2006, 15:34   #189
Tantist

Standaard

Citaat:
Over arrogantie gesproken:

Ik heb ondertussen het Waals parlement voorgesteld om iedere keer dat den Tantist door Wallonië rijdt iedereen zich moet prosteren, want door zijn grote barmhartigheid jegens de Walen moet hij een scheet minder laten.
Nou, wie etaleert hier zijn arrogantie? U heeft zich eens te meer gediskwalificeerd als ernstige gesprekspartner. Jammer, blijft alleen Alain Destexhe over als ernstige Zuid-Belg.
Oud 4 april 2006, 15:35   #190
Tantist

Standaard

Citaat:
Nu een beetje ernstig
Waarom doet u zelf geen poging om ernstig te zijn?
Oud 4 april 2006, 15:45   #191
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nou, wie etaleert hier zijn arrogantie? U heeft zich eens te meer gediskwalificeerd als ernstige gesprekspartner. Jammer, blijft alleen Alain Destexhe over als ernstige Zuid-Belg.
Maar jij beschouwt je pseudo geo-politieke ficties als ernstig, dat telt ?
Oud 4 april 2006, 15:52   #192
Tantist

Standaard

Citaat:
Maar jij beschouwt je pseudo geo-politieke ficties als ernstig, dat telt ?
Niet dus, want dat zijn ze niet en u kan dat alleen maar "argumenteren" door u te verheffen tot het niveau van een vijfjarige kleuter.
Oud 4 april 2006, 15:53   #193
Tantist

Standaard

En meer woorden maak ik niet aan u vuil, waste of time...
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:53   #194
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Als het ons allemaal voordelen oplevert? Vergis je niet. Rond Luik en omgeving waren er al fransklinkende stemmen die aansluiting zochten bij Maastricht/nederlands Limburg. Het is dat ze werden teruggefloten...

Citaat:
Wou je zeggen van niet? Het is een minderheidstaal in een overwegend nederlandstalig land. Net zoals het frans in België.

Citaat:
Blijf aub met je voetjes op de grond,
Dat doe ik.

Citaat:
hou je met je eigen zaakjes bezig
Ach ja, krijgen we dat weer. Nu mag ik me zeker hier niet meer mee bezighouden. Wat is er? Prik ik te hard?
Het zijn mijn zaakjes. Ik heb ze tot mijn zaakjes gemaakt. Want door belgisch wanbestuur hebben we te maken met een labiele zuiderbuur. Dat gaat me aan het hart.

Citaat:
en laat onze vlaamse ego-nationalisten aan hun waanideeën.
U mocht willen dat het dat waren.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:55   #195
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik denk er iets anders over, nl. dat Vlaanderen nu al allerlei opties moet overwegen voor de Belgieloze toekomst. Ik vermoed (maar dat is geen voorspelling) dat Brussel eerder iets voor het Groot-Nederlandse dan voor het Vlaamse verband zal voelen. Verder hoeft Groot-Nederland geen eenheidsworst te worden. In het begin kan het alleen gaan om de gemeenshappelijke strijdkrachten, vertegenwoordiging in het buitenland en mogelijk nog een paar kwesties, zoals bijv. de grote auto- en spoorwegennetten.
Ik sluit me ook hierbij aan.
We mogen idd niets overhaasten, ook wanneer Brussel liever in een Nederlands verband stapt dan in een Vlaams verband. Goede afspraken maken goede vrienden. In dit geval goede afspraken over zaken die onmiddellijk dienen doorgevoerd te worden, en zaken die op korte en langere tijd hoeven gerealiseerd te worden.
Er is momenteel bij de Vlamingen een zeer grote nationaliteitsbesef van hun Vlaming-zijn. Zij hebben, los van Belgie, een eigen identiteit, een eigen-zijn kunnen realiseren. Dit trotse nationaliteitsgevoel kan niet onmiddelijk verenigd worden in een Groot-NL. Hiervoor moet een poos overgaan om de reünie optimaal voor te bereiden... Maar al bij al lijkt me dit helemaal geen onoverkomelijk probleem. Daarom misschien best wellicht starten als onafhankelijk, overgang via confederaal naar federaal, om misschien ooit eens te eindigen in een unitair NL ???

Laatst gewijzigd door job : 4 april 2006 om 15:59.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 15:57   #196
Tantist

Standaard

Ik denk dat Brussel wel liever in een Heel-Nederlands verband stapt dan in een Groot-Nederlands. 't Is maar een gok hoor, een intuïtief aanvoelen...
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2006, 18:12   #197
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
En meer woorden maak ik niet aan u vuil, waste of time...
Bij ons zegt men: "le ridicule ne tue pas", en dat is aan jou wel te merken.
Amen
Oud 4 april 2006, 18:24   #198
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Als het ons allemaal voordelen oplevert? Vergis je niet. Rond Luik en omgeving waren er al fransklinkende stemmen die aansluiting zochten bij Maastricht/nederlands Limburg. Het is dat ze werden teruggefloten...

Wou je zeggen van niet? Het is een minderheidstaal in een overwegend nederlandstalig land. Net zoals het frans in België.

Dat doe ik.

Ach ja, krijgen we dat weer. Nu mag ik me zeker hier niet meer mee bezighouden. Wat is er? Prik ik te hard?
Het zijn mijn zaakjes. Ik heb ze tot mijn zaakjes gemaakt. Want door belgisch wanbestuur hebben we te maken met een labiele zuiderbuur. Dat gaat me aan het hart.

U mocht willen dat het dat waren.
Ja, zoals die "burgervaders" uit het noorden en het zuiden bij ons die verbroederen met buitenlandse steden maar hun eigen buur negeren en zelfs niet kennen.

Waar word er nog Fries gesproken buiten Friesland ? Een streektaal vergelijken met een wereldtaal is me TE geprikt. Maar vergis je niet, zodra het woord "frans" in sommigen hun oren klinkt hier, krijgen ze huiduitslag en buikloop.

Je mag je met alles bezighouden en zoveel als je wil. Voor mij prik je zelfs niet hard genoeg, maar dat zal dan te wijten zijn aan je eenzijdige kennis van de problematiek. Van mijn kant heb ik er geen moeite mee om toe te geven dat ik niet veel afweet over de Nederlandse burgerlijke en politieke wereld en het kan me ook geen donder schelen.

Ik word wel emotioneel over je betrokkenheid bij je "onstabiele" buur. Dat zijn wij hier ook trouwens.
Oud 4 april 2006, 20:53   #199
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar word er nog Fries gesproken buiten Friesland ? Een streektaal vergelijken met een wereldtaal is me TE geprikt. Maar vergis je niet, zodra het woord "frans" in sommigen hun oren klinkt hier, krijgen ze huiduitslag en buikloop.
Het Fries en het Frans zijn evenwaardige talen. Het is niet omdat er meer Frans dan Fries gesproken wordt, dat het Frans superieur zou zijn aan het Fries !!!!
Oud 4 april 2006, 20:59   #200
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Fries en het Frans zijn evenwaardige talen. Het is niet omdat er meer Frans dan Fries gesproken wordt, dat het Frans superieur zou zijn aan het Fries !!!!
Het aloude francofone Herrenvolkcomplex: het superieure Frans is een wereldtaal en de rest zijn zo goed als allemaal ... "streektalen".

Ze zijn zo aandoenlijk, onze francofone broeders. In al hun superioriteitswaan zien ze niet dat het Frans stilaan een regionaal taaltje aan het worden is. Binnen tien jaar kan je met Frans enkel nog in Frankrijk en omliggende terecht.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be