![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk zeg je het zelf al : Frankrijk zal nooit tolereren dat Franstalige gebieden tweetalig worden, laat staan ontfranst worden. Daarom m.i. laat Wallonie Wallonie. Brussel wil ik wel best in een onafhankelijk Vlaanderen (Groot-Heel-Nederland) mét een uitdovend 'faciliteiten'-statuut. En zij die niet willen assimileren, zullen toch hun koffers pakken. Daar heb ik géén probleem mee. En ik veronderstel dat Frankrijk hier ook geen probleem mee zal hebben (gezien het huidige stauut van Brussel). Een Brussel in Frankrijk zal zijn Europees status verliezen, omdat de EU (met Duitsland op kop) niet én Straatsburg én Brussel iin Frankrijk zullen tolereren.
![]() |
![]() |
#182 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Zolang er in het dagelijks leven van de franstalige niets veranderd is hij, denk ik, opportunistisch genoeg om zich bij de situatie neer te leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu een beetje ernstig, denk je nu werkelijk dat de franstaligen een Belgische tent met een Nederlandse caravan willen ruilen ?. Denk jij dat het Fries vergelijkbaar is met het Frans ? Blijf aub met je voetjes op de grond, hou je met je eigen zaakjes bezig en laat onze vlaamse ego-nationalisten aan hun waanideeën.
![]() |
![]() |
#184 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#185 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wellicht omdat het Frans een Romaanse taal is geeft/gaf dit problemen met een Germaanse taalbuur ? (Germaanse (ex-)gebieden Vlaanderen/Lotharingen/Elzas) Dan vraag ik me ook toch nog af waarom ook Romaanse buren door het Frans opgeslokt zijn ? (Wallonië/in Z-Frankrijk waar Nice tot voor ???jaren nog het Italiaanse Nizza was/het Provencaals/etc...) Ligt het uitwaaierende taalimperialisme van hun oh zo superieure taal vanuit het Ile de France dan toch aan de basis ?
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 4 april 2006 om 12:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Verder is het ook niet logisch om aan te nemen dat Vlaanderen en Nederland altijd hetzelfde zullen stemmen. Zolang ze twee aparte landen blijven, heeft ieder ervan zijn eigen, soms tegenstrijdige, belangen. Denk daarbij bijv. aan het uitdiepen van de Westerschelde. Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 4 april 2006 om 15:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 4 april 2006 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#189 |
|
![]() Nou, wie etaleert hier zijn arrogantie? U heeft zich eens te meer gediskwalificeerd als ernstige gesprekspartner. Jammer, blijft alleen Alain Destexhe over als ernstige Zuid-Belg.
![]() |
#190 |
|
![]() Waarom doet u zelf geen poging om ernstig te zijn?
![]() |
#191 |
Minister-President
|
![]() Maar jij beschouwt je pseudo geo-politieke ficties als ernstig, dat telt ?
![]() |
#192 |
|
![]() Niet dus, want dat zijn ze niet en u kan dat alleen maar "argumenteren" door u te verheffen tot het niveau van een vijfjarige kleuter.
![]() |
#193 |
|
![]() En meer woorden maak ik niet aan u vuil, waste of time...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat doe ik. Ach ja, krijgen we dat weer. Nu mag ik me zeker hier niet meer mee bezighouden. Wat is er? Prik ik te hard? Het zijn mijn zaakjes. Ik heb ze tot mijn zaakjes gemaakt. Want door belgisch wanbestuur hebben we te maken met een labiele zuiderbuur. Dat gaat me aan het hart. U mocht willen dat het dat waren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
We mogen idd niets overhaasten, ook wanneer Brussel liever in een Nederlands verband stapt dan in een Vlaams verband. Goede afspraken maken goede vrienden. In dit geval goede afspraken over zaken die onmiddellijk dienen doorgevoerd te worden, en zaken die op korte en langere tijd hoeven gerealiseerd te worden. Er is momenteel bij de Vlamingen een zeer grote nationaliteitsbesef van hun Vlaming-zijn. Zij hebben, los van Belgie, een eigen identiteit, een eigen-zijn kunnen realiseren. Dit trotse nationaliteitsgevoel kan niet onmiddelijk verenigd worden in een Groot-NL. Hiervoor moet een poos overgaan om de reünie optimaal voor te bereiden... Maar al bij al lijkt me dit helemaal geen onoverkomelijk probleem. Daarom misschien best wellicht starten als onafhankelijk, overgang via confederaal naar federaal, om misschien ooit eens te eindigen in een unitair NL ???
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 4 april 2006 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
|
![]() Ik denk dat Brussel wel liever in een Heel-Nederlands verband stapt dan in een Groot-Nederlands. 't Is maar een gok hoor, een intuïtief aanvoelen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Amen
![]() |
![]() |
#198 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar word er nog Fries gesproken buiten Friesland ? Een streektaal vergelijken met een wereldtaal is me TE geprikt. Maar vergis je niet, zodra het woord "frans" in sommigen hun oren klinkt hier, krijgen ze huiduitslag en buikloop. Je mag je met alles bezighouden en zoveel als je wil. Voor mij prik je zelfs niet hard genoeg, maar dat zal dan te wijten zijn aan je eenzijdige kennis van de problematiek. Van mijn kant heb ik er geen moeite mee om toe te geven dat ik niet veel afweet over de Nederlandse burgerlijke en politieke wereld en het kan me ook geen donder schelen. Ik word wel emotioneel over je betrokkenheid bij je "onstabiele" buur. Dat zijn wij hier ook trouwens.
![]() |
![]() |
#199 |
Minister-President
|
![]() Het Fries en het Frans zijn evenwaardige talen. Het is niet omdat er meer Frans dan Fries gesproken wordt, dat het Frans superieur zou zijn aan het Fries !!!!
![]() |
#200 | |
|
![]() Citaat:
Ze zijn zo aandoenlijk, onze francofone broeders. In al hun superioriteitswaan zien ze niet dat het Frans stilaan een regionaal taaltje aan het worden is. Binnen tien jaar kan je met Frans enkel nog in Frankrijk en omliggende terecht. |
|
![]() |
![]() |