![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het ging er hier over welke voordelen de burger zou hebben bij het splitsen van de BHV. Ik gaf u er drie. Daarop begon u te zeuren over vlamingen, die het niet waard zijn om recht aan te doen, Sinterklaas en soevereiniteit. Ik mag hieruit begrijpen dat u met uw mond vol tanden staat? Voor wat betreft de staatsinrichting van een eventueel groot- of heel-Nederland: Hierover beslist gelukkig de bevolking, tegen de tijd dat het aan de orde komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Hoe weet jij dat op voorhand, je hebt geen enkele ondervinding op . federaal gebied ?. 2. Elk land zou de grondwet moeten handhaven, maar wat theoretisch is kan in de praktijk heel anders uitdraaien. Te meer, moest Vlaanderen aansluiten bij Nederland zouden er toch een paar wijzigingen moeten gebeuren aan die grondwet bij julie. 3. Waarom denk je dat er rust zal zijn op communautair vlak, omdat er geen frans gesproken word ?. Wanneer ze in Vlaanderen iemand met een andere "vlaamse" tongval horen word hij scheef bekeken. Maar wat heeft dit met BHV te maken? De vraag was: welk voordeel heeft de burger met een splitsing van BHV. Niks en helemaal geen omdat dit alles politieke opklopperij en gekonkel is waarvan de burger het slachtoffer wordt. En kom niet af dat diezelfde burger last heeft van enige "verfransing" in zijn dorp, want niemand verplicht hem iets anders dan zijn eigen taal te spreken.
![]() |
![]() |
#163 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 3 april 2006 om 17:52. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Minister-President
|
![]() Door het feit dat er zoveel anderstaligen in Brussel (maar ook in andere Vlaamse steden) wonen, moet er speciaal aandacht geschonken worden aan het Nederlandstalig onderwijs. Het NL-talig onderwijs moet zéér sterk uitgebouwd worden. Hierin dienen miljoenen euro's gepompt te worden (Geld dat kan gehaald worden uit de stopgezette transferts naar Wallonië). Eventuele individuele begeleiding, mag geen loos begrip zijn. Goede en véél méér huisvesting. Voor- en naschoolse opvang en activiteiten, eventuele betere verloning... Alle middelen moeten aangewend én ingezet worden opdat elke inwoner van Vlaanderen, én dus ook Brussel zich te goei kan integreren in het Nederlandstalige Vlaanderen. We moeten hen hiertoe een helpende hand uitsteken !! En dit ongeacht of het chinezen, turken, duitsers, hottentotten, maghrebijnen of franstaligen zijn... !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
|
![]() Fijn, mij goed.
![]() |
#167 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#168 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, Nederland is ooit begonnen als een (con)federatie. 2. Ja natuurlijk zou de grondwet moeten wijzigen. En hoeveel fouten Nederland ook moge hebben, de grondwet is bij ons altijd serieus genomen. 3. Waarom zou er geen frans meer gesproken mogen worden als BHV splitst? Het gaat erom dat de vlaamse burger eens serieus genomen wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Burgemeester
|
![]() Mo menneke toch, Vlaamse Brusselaars passen zich al aan sinds de franse periode.
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
3. Dan hebben ze het op de markt van Merksem verkeerd begrepen. Die splitsing is alleen maar bedoelt om de burgers in dat district geen kans meer te geven om voor franstalige politici te kunnen stemmen. Toegegeven dat het een typisch absurde Belgische situatie is, maar de vraag blijft open: wat heeft Jan met de pet daaraan ?. Waarom zijn het alleen de lokale politiekers die zo gebeten zijn op die splitsing ?. Vind je dat hiermee de vlaamse burger serieuzer wordt genomen ?
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
Hier gaat het idd over. Maar er is weinig reden om aan te nemen dat onze Waalse broeders in 2006 zouden begrijpen wat ze 180 jaar lang niet hebben willen begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Citaat:
3. Ze zouden nog steeds op een franstalige kunnen stemmen. De burger wordt serieuzer genomen omdat de grondwet wordt gehandhaafd en omdat ie dan dezelfde rechten en plichten heeft als een franstalige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 4 april 2006 om 05:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
Een eenheidsstaat kan op termijn wel, maar dat is dan een lange termijn. Een al te haastige totale hereniging kan enkel de separatistische krachten maar versterken. Een geleidelijke, natuurlijk gegroeide toenadering zal een veel hechtere band tussen gelijkgestemden veroorzaken. Meer nog: een onmiddellijke eenheidsstaat zou Groot-Nederland zeker de as omdoen. Dat is dus geen debat over het geslacht der Engelen, maar een esentiële discussie.
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() Ireëel? Dit is helemaal niet irreëel: in een confederaal België heeft Vlaanderen soevereiniteit, in een unitair Groot-Nederland niet. Het omgekeerde is waar: radicaal grootneerlandisme leidt tot irreële keuzes.
![]() |
#177 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En zoals je zelf aanhaalt, zal een evt. hereniging met NL slechts kunnen na verloop van tijd. Er zijn inderdaad voldoende pro's en contra's voor te vinden. En zolang daar teveel discussie over bestaat dient een evt. hereniging met NL uitgesteld dan wel afgesteld te worden. Een contra is bvb. ook de vertegenwoordiging in Europa. VL en NL apart leveren méér zitjes op in Europa dan VL en NL als één staat. Op dat vlak kunnen dan Nederlandstalige belangen beter verdedigd worden. Maar ja, zoals ik al zei, die discussie (alhoewel ik ze ondertussen blijkbaar toch al voer) hoeft nu nog niet gevoerd te worden. Eerst leren stappen, voor je kan lopen.
![]() |
![]() |
#178 |
|
![]() Hoezeer ik ook voor een Groot-Nederland, en zelfs Heel-nederland, ben, overhaast in zo'n avontuur storten heeft helemaal geen zin.
Het is voor alle partijen beter als Vlaanderen eerst een tijd de boel op een rijtje zet, nadat de rookwolken van de splitsing zijn opgetrokken. Het is hier al vaker gezegd: Vlaanderen moet uitgaan van eigen kracht. Dat kan alleen als het land een tijdje de eigen broek heeft opgehouden. Hoe zelfbewuster Vlaanderen opereert, hoe beter. Het maakt ons gelijkwaardiger gesprekspartners indien het inderdaad tot een bestuurlijke samenwerking zou komen. Het liefst zie ik, op lange termijn, een unitaire vereniging van alle nederlanden omdat ik denk dat dat een zeer goede toekomst zou kunnen hebben. Maar een zelfstandig Vlaanderen óf een democratisch België zou ik al een goede zaak vinden. Een verenigd Nederland is mijn ideaal maar geen dogma of doel op zich. Het is een middel. Samenwerking kan alleen op basis van vrijwilligheid en gelijkwaardigheid, anders herhalen we de (belgische) geschiedenis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen ben ik géén voorstander van Franstaligen als landgenoten. Hun taalimperialisme is hen zo ingebakken, dat dit binnen de kortste keren onvermijdelijk zal leiden tot taalperikelen. En ik heb de vrees dat de huidige Nederlanders, die nooit een taalstrijd hebben moeten leveren, zich zouden laten inpakken. En dan is het hek van de dam. Neen, ik wil geen België-bis-creatie.
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
We hebben inderdaad nooit een taalstrijd hoeven leveren maar we hebben wel verschillende talen binnen het Koninkrijk. No Problem. Wat denk ik, meer nog dan de franstaligen zelf, een probleem zou kunnen opleveren is de houding van Frankrijk in deze. Er zal veel diplomatie voor nodig zijn om de franse invloed 'af te houden'. |
|
![]() |
![]() |