![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Burger
|
![]() Ik vraag me af hoe de bedrijfssector op zo'n Verenigd Nederland zal reageren?
Blijft de Benelux hoofdzetel van die firma in Brussel? Of komt de hoofdzetel in Amsterdam, of in de hoofdstad van het Verenigde Nederland? En wat met de distributie in Wallonië? Nog een hoofdzetel voor Wallonië? Of 1 zetel in Parijs voor Frankrijk en Wallonnië??? Ik heb in wezen niets tegen het idee van Groot-Nederland, maar dan moet de hoofdstad wel in Vlaanderen liggen, anders kost het ons zeker jobs, van de kantoren die naar Amsterdam of Nederland zullen verhuizen. Verder vrees ik ook dat Antwerpen haar positie als wereldhaven aan Rotterdam zal verliezen, omdat de Nederlanders maar wat graag op de Westerschelde een dam zullen zetten, om hun Delta-plan te vervolmaken. En zonder de haven van Antwerpen en Brussel ziet Vlaanderen er plots heel wat schraler uit moet ik zeggen... Daarom ben ik nog altijd voorstander van meer samenwerking, zonder evenwel te ver te gaan. Een tweede VKN is eigenlijk een 2de België. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dan wordt Vlaanderen een 2de Wallonië en wil Nederland weer onafhankelijk worden van "zwakke broertje" Vlaanderen... Als de mensen al zo ontevreden waren over het VKN en over België, dan zal dat zeker weer het geval zijn met het Verenigde Nederland. Behalve natuurlijk als we meer gaan samenwerken zoals in de Benelux voor gezamelijke belangen, maar verder liever niet.
![]() |
![]() |
#190 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Minister
|
![]() in vele Grote Steden in Noord Brabant zijn Brabanders gemengd met Vlamingen & Hollanders (ik ben zo een)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Burger
|
![]() hhhmm, holland heeft heineken, niet doen is mijn advies
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Minister
|
![]() Nog meer kaas? Stinkt hier al hard genoeg.
![]() |
#194 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Gouverneur
|
![]() In ieder geval is een hechte Vlaams-Nederlandse samenwerking hard nodig om je teweer te stellen in een eenwordend Europa. Vlaamse bedrijven verdwijnen in Franse handen - zou dat geen reden kunnen wezen?
In Nederland is Medy van der Laan (D66) afgetreden, een groot tegenstreefster van de Taalunie en een gezamenlijke Vlaams-Nederlandse culturele zender maar een voorstandster van een Engelstalig (!) Nederlands Huis in Brussel. Op cultureel gebied telt de Nederlandse taal en cultuur (gezamenlijk eigendom van 24 miljoen burgers) in Europa nauwelijks mee als gevolg van die verdeeldheid. Het probleem van een te hechte samenwerking is er vooral als het tè snel en tè centralistisch wordt aangepakt. Er zijn nu eenmaal grote verschillen ontstaan tussen noord en zuid. Maar ... waar een wil is is een weg.
![]() |
#197 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Gouverneur
|
![]() Uw oplossingen kunnen maar zijn erg radicaal, alhoewel ik daarbij stel dat ik de economische eenwording van Europa radicaal-verwoestende effecten vind hebben op de taal en cultuur waar dan ook in Europa. Vanwege de Amerikaanse economische hegemonie wint vooralsnog het Amerikaans-Engels aan invloed.
Maar uw oplosingen werken - denk ik - nog beter uit in een Heel-/Grootnederlands samenwerkingsverband.
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar op andere vlakken (economie,...) primeert toch de Vlaamse en Nederlandse soevereiniteit. Op vlak van cultuur hebben we gelijkaardige belangen, op vlak van economie niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voorbeeld: een stormkering in de Westerschelde �* la die in de Nieuwe Waterweg (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Maeslantkering) zou Antwerpen en verder Schelde-stroomopwaarts een stormvloedsoverstroming kunnen schelen zonder dat het het verlies van de waarde als zeehaven hoeft te betekenen. Zodoende is Antwerpen - verder landinwaarts gelegen - een betere haven omdat de afstand tot het Ruhrgebied per spoor kleiner is - waardoor de Betuwelijn minder hard nodig is. Het overvolle Westland waar kassen moeten wijken voor nieuwe Rotterdamse havens kan mogelijk deels een plek vinden in West-Vlaanderen. De Nederlandse en Belgische banken samen zijn prima in staat om de Duitse, Amerikaanse en Engels banken naar de tweede plaats te verwijzen. En zo zijn er meer schaalvoordelen.
![]() |