![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Minister
|
![]() Van meester en knecht weet ik niet maar oorlog en vrede is idd van zijn hand.Boeiend figuur dat idd Ghandi beinvloed heeft en ook jou mss?Hoe dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
tolstoi werpt in meester en knecht immers een totaal ander licht op deze verhoudingen de meester blijkt uiteindelijk de knecht te zijn en vica versa tolstoi was een christene en baseerde zich op de uitsrpaak in het evangelie die zegt - de laatsten zullen de eersten zijn - en ook - wie hier op aarde als de hoogste wordt geacht wordt daarboven als de minste van de minste geacht en omgekeerd. mss zeiden ze het niet met die woorden maar zowel tolstoi als ganhi zagen de armen vanuit die optiek als zijnde mentaal superieur aan de rijken en waren ook culturele armen die leven in armoede en non cooperatie met de macht als een deugd zagen die ze ook practiseerden. en dat is pas emancipatie van de lagere klassen ! hun onderlinge correspondentie handelde trouwens ook over het vormen van interreligieuze collectieven
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 juli 2006 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
|
![]() gandhi gaf de lagere klassen bovendien veel machtiger wapens tegen het kapitalisme dan dat marx deed.
hij gaf ze in de eerste plaats empowerment - waardigheid en zich dus niet minderwaardig voelen omdat je niets bezit - integendeel je mag je gerust beter voelen omdat je niet behoort tot de uitbuitende parasiterende klasse verder wees hij op zelfvoorziening, op vrijwillige collectieve basis om onafhankelijkheid te bekomen van de kapitalisten waardoor ze hun macht verliezen en tot slot op non cooperatie - liever doodgaan dan een kapitalist te dienen en medeplichtig te zijn aan de instandhouding van de wereldwijde onderdrukking van miljarden armen !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 juli 2006 om 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
|
![]() aah ja ik was burgerlijke ongehoorzaamheid tov de macht als zijnde een burgerlijke plicht natuurlijk nog vergeten
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 juli 2006 om 10:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar niet weerhoud je er van het tegendeel te geloven en vanuit een collectief zulke zaken aan te schaffen en te delen. Zolang het maar non-coercief blijft.
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welk gewicht kan een consument geven aan de economie, als de consument niet eens te weten komt wat er gebeurt? Citaat:
Dat er niet rechtstreeks gevochten wordt is trouwens enkel en alleen een gevolg van het bestaan van een regulerende en straffende staat. Schaf die af, voer het zuivere liberalisme in, en er is niks dat multinationals belet om huurlingen in te schakelen. Citaat:
Citaat:
![]() Trouwens in de evolutionaire biologie begint men steeds meer te merken dat samenwerking öok heel effectief kan werken. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() strikt genomen is het King die deze draad heeft opgestart, ik heb nadien wat geschoven met de topics
![]()
![]() |
![]() |
#190 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Trouwens mijn mening is dat je dan armoede in sé niet oplost. Armoede oplossen vereist een attitude van zelf-redzaamheid, niet van "wachten tot anderen het u gaan komen geven". In het bijzonder is het een slechte zaak dat je maar "a volonté" kinderen op de wereld kan zetten, wetende dat "de staat" toch wel voor hen zal zorgen. Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
|
![]() sancho als ik toen niet heb geantwoord dan zal dat geweest zijn omdat ik geen zin had toen om het nog eens een zevenzestigste keer uit te leggen en ook vandaag moet ik je teleurstellen want ik heb feestzaken aan mijn hoofd. Maar voor links zal ik het hier graag één van de volgende dagen nog eens uiteenzetten.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 juli 2006 om 14:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zeg daarentegen : als de dure slager zijn zaak moet dichtdoen : so what? Iedereen vaart er wel bij. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het zal jullie waarschijnlijk verbazen, maar kapitalisme creeert geen armoede, maar juist rijkdom. Hetgeen de armoede creeert is onder andere overheidsfalen (in Afrika), corruptie, ziektes, klimaat, ongeletterdheid en daarmee samenhangende culturele fenomenen, uitsluiting van vrouwen, etc...
Laatst gewijzigd door sancho : 20 juli 2006 om 19:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Of nee, één keer was hij wel voor geweld, hij steunde namelijk de Britten in de Eerste Wereldoorlog... Laatst gewijzigd door tony p : 21 juli 2006 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ten tweede, heeft kapitalisme wel degelijk te maken met kultuur, zie het standaardwerk in de sociologie van Max Weber: "Kapitalisme en de protestantste ethiek" (of zoiets). Het moge duidelijk zijn dat uw zinsnede "kapitalisme heeft niets te maken met cultuur" geen hout snijdt. Ten derde is kapitaalconcentratie niet noodzakelijkerwijs een hinderpaal voor creatie van welvaart. Het volstaat dat het kapitaal dat ergens "geconcentreerd" zit, opnieuw wordt geinvesteerd om arbeidsplaatsen en diensten/goederen te creëren. Ik denk wel dat aan deze voorwaarde voldaan is, aangezien het merendeel van de kapitalisten hun geld niet in een sok onder hun bed hebben liggen. Laatst gewijzigd door sancho : 22 juli 2006 om 11:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
|
![]() Citaat:
Neen, die is helemaal niet voldaan. Het theorema van Schmidt is al sinds de jaren '80 ontkracht. Je hebt nu onder het financieel kapitalisme een onderinvestering bij de commerciële markten (de reële economie), terwijl de financiële markten (fictionele economie) meer en meer een thuishaven zijn voor de overaccumulatie van de jaren '50-'60. De verhouding tussen de 2 is momenteel 1/80. Het spreekt vanzelf dat na het "belle epoque" moment (de "globalisering")van de financiële fase er een algemene crisis ontstaat. Soros voorspelde deze eind jaren '90, maar de meeste kritische economen geven deze huidige situatie nog hoogstens 20 jaar. Laatst gewijzigd door Praetorian : 22 juli 2006 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |