![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier ontstaat de meerwaarde voor 100% uit menselijke arbeid. Een boomstam kost evenveel als de verloning om een boom om te hakken en hem ter plaatse te brengen. Een geschoten hert kost evenveel als de verloning om te gaan jagen achter een hert, en het beest ter plaatse te brengen, enz... Hier zijn de productiemiddelen volledig gedemocratiseerd. Iedereen heeft toegang tot het bos. De winst die je haalt uit het gaan jagen, vissen, enz... is volledig een vergoeding voor je arbeid. Maar het kapitalisme wordt geïntroduceerd wanneer productiemiddelen niet langer voor iedereen toegankelijk zijn. Wat als iemand de bossen opkoopt? Dan moet de jager een deel van zijn loon afstaan aan de eigenaar van het bos. Hij produceert nog steeds evenveel, het vlees is nog steeds evenveel waard, maar de jager verdient minder dan vroeger. De eigenaar van het bos kan immers geld vragen aan de jagers en houthakkers, zonder ooit iets te moeten doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De rechtsfiguur van de handelsvennootschap werd door de wetgever gecreëerd om burgers, die - met het oogmerk om winst te maken -een handelsactiviteit wensen uit te oefenen, toe te laten dit te doen zonder hun privé-vermogen (d.i. het deel van hun bezittingen dat ze niet voor die handelsactiviteit wensen aan te wenden) aan het ondernemingsrisico bloot te stellen. De handelsvennootschap wordt dan ook door de burger voor precies dat doeleinde aangewend. Wat is dus het probleem? (Behalve dat het uw hoogstpersoonlijke mening is, dat mensen die een handelsactiviteit wensen uit te oefenen, niet de bedoeling zouden mogen hebben om daarmee winst na te streven of te maken...) De relevantie van uw tweede opmerking ontsnapt me volledig. Wordt dit geacht een anwoord te zijn op mijn bemerking, dat verlieslatende ondernemingen wettelijk gewoon geen dividenden mogen uitkeren? Ik begrijp echt uw obsessie niet, dat de arbeiders medezeggingsschap zouden moeten krijgen over het bedrijf dat hen heeft aangeworven. Lees er uw eigen arbeidscontract maar eens op na: staat daar een clausule in vermeld die u het recht geeft de afgevaardigd-bestuurder te ontslaan? Indien niet, waarom heeft u het dan eigenlijk ondertekend, indien u dit zo'n onvervreemdbaar recht van de werknemer vind? Niemand heeft u toch een revolver tegen de slaap gehouden om u te verplichten, hoop ik? Let's cut the crap: als u een bedrijf wil besturen, richt er dan één op (of koop een meerderheidsparticipatie in een reeds bestaand bedrijf). Indien u evenwel vindt dat u als werknemer van andermans onderneming ook beslissingsbevoegdheid zou moeten hebben, stel ik voor dat u van uw werkgever eist dat hij u arbeidsovereenkomst ogenblikkelijk in die zin aanpast... (En wacht dan tot hij uitgelachen is, vooraleer uw C4 te gaan ophalen..) Overigens staat het u natuurlijk ook altijd vrij, uw arbeidscontract op te zeggen en op zoek te gaan naar een handelsonderneming, waar de leiding wél bereid is "alle macht aan de arbeiders" te geven.. Veel succes! Overigens: de NMBS is geen handelsvennootschap (en heeft dan ook nog nooit winst gemaakt). Het gaat hooguit om een instelling van openbaar nut (belast met een openbare dienstverlening: het verstrekken van openbaar vervoer als vorm van betaalbare basismobiliteit voor de Belgische burger). Indien de NMBS wél een handelsvennootschap zou zijn, werden 90 % van de nu uitgebate lijnen stante pede opgedoekt, waarna de maatschappij wél winst zou maken...
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Partijlid
|
![]() Ja, zo was er voor de val van de Muur in Oost-Duitsland een énorme vraag naar krakkemikkige Trabantjes. Nu krijg je die - daar of elders - aan de straatstenen niet meer kwijt. Raar, he?
![]() |
#188 |
Partijlid
|
![]() Bij mijn weten brengt een werknemer bij een bank niet zélf het kapitaal aan, dat aan klanten wordt uitgeleend. De werknemer maakt, naast het door de bank aangeleverde kapitaal, ook gebruik van de bankkantoren, het IT-netwerk, het kantoormeubilair en materieel, de bestaande klanten - en contractenportefeuille van de bank, de door die bank ontwikkelde financiële producten, enz. Het is me dus een raadsel, waarom de bankmanager dan alle "winst" van een bepaalde transactie zou mogen / moeten opstrijken.
![]() |
#189 |
Partijlid
|
![]() Ja, want dat biedt hem meer werkzekerheid. Een onderneming die niet kan vernieuwen en investeren, verdwijnt.
![]() |
#190 |
Partijlid
|
![]() Naar verluidt is er nog constant vraag naar personeel in de Belgische visserijsector. Er wel rekening me houden dat je op zo'n vissersboot wel geacht wordt om te wérken en dat de schipper over het algemeen nogal sceptisch staat tegen voorstellen om de winst in gelijke delen te verdelen onder de bemanning.. Gezien hij de boot mag afbetalen, zou het kunnen dat hij dat niet geheel redelijk vindt..
![]() |
#191 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een bedrijf hoort geleid te worden door de arbeiders, net zoals een staat hoort geleid te worden door het volk. Doordat een groep mensen (aandeelhouders) geld aanbrengt om het bedrijf draaiende te houden, zouden zij ineens alles voor het zeggen moeten hebben in dat bedrijf. Om te begrijpen hoe absurd zo'n systeem is, moet je het gewoon vergelijken met de staat: het is niet omdat KBC, Fortis, Dexia,... geld aanbrengen om de Belgische staat draaiende te houden, dat zij de wetten zouden moeten gaan dicteren. Mijn spaarcentjes houden de bank draaiende, maar ik ga toch ook het beleid van mijn bank niet uitstippelen? Citaat:
Citaat:
Sorry, maar ik ben niet in een Lippens-wiegje of een Davignon-wiegje geboren. Want in ons kapitalistisch systeem hangt het allemaal af vanuit welk wiegje je geboren bent. Iemand die de centjes van thuis gekregen heeft om een bedrijf op te richten, kan zijn hele leven parasiteren op zijn werknemers. En u vindt zoiets verantwoord ondernemerschap. Ik vermoed dat u ook fervent royalist bent. Die zijn ook in het juiste wiegje geboren, en kunnen daardoor ook heel hun leven parasiteren. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trabantjes zijn fantastische karretjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
|
![]() Die winst behoort de bank toe, aangezien ze gewonnen werd door investering van haar geld.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
|
![]() Hoe kan de democratische controle van de arbeidersklasse ervoor zorgen dat de productie snel en doelgericht aanpast aan de nood van heel het land (en omstreken)?
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
|
![]() We leven in 2006 he vriend.
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
|
![]() Komaan, tegen dat er een referendum (?) is uitgevaardigd om de aanpassing/omschakeling te bespreken zijn er al 7 rampen gebeurd...