Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2006, 23:00   #181
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Dus immigranten moeten al Nederlands kunnen spreken vòòr ze naar België komen. Looooogiiiiiisch.
Is dat niet hetgeen de nederlanders hun migranten (willen) opleggen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2006, 23:39   #182
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Blijkbaar probeert gij uw uiterste best te doen om mij intenties voor te schrijven die ik niet heb. Racist Vandenbroucke voert een politiek die een gescheiden behandeling op raciale basis als resultaat heeft. Uit dat leidt u af dat ik zoiets 'niet ongenegen' ben'. Het ene heeft niets met het andere te maken.

U vindt dat ik een klacht bij het Inquisitiecentrum (CGKR) moet indienen? Dat heeft geen zin. De voorzitter Jozef Dewittte heeft al verklaard dat meerderheden niet kunnen gediscrimineerd worden.... Wettelijk en logisch is dat pure onzin. De wet is voor iedereen, zowel voor de meerderheden als de minderheden.
Meerder- en minderheden zijn relatief. Ik ben als autochtoon een minderheid in mijn buurt, maar niet globaal gezien over heel het land.

Als ik als hetero een holebi café binnen stap, ben ik daar ook en minderheid. Anderzijds zijn holebi's niet de meerderheid in ons land.

Lokaal kan een minderheid dus in de meerderheid zijn en ... wat dan?
Oud 17 september 2006, 23:41   #183
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Inderdaad, een fobie is een ziekte! Waarom moet een zieke gestraft worden?
Feremans vreest dat de praktijk van een goede vriend van hem achteruit boert, vermits er te weinig allochtone patiënten komen. Hij vergeet echter dat deze hun (geestes)zieken dikwijls zelf helpen en niet laten opsluiten zoals wij doen.
Oud 17 september 2006, 23:47   #184
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Zeg debiel: zie jij niet dat dit een antwoord is op een van die kinderachtige opmerkingen van de dommerikken? Wil je aub je commentaar richten op mensen die nooit meer dan vier woorden schrijven en daarnaast nog nooit iets hebben geschreven of moet ik jouw schobbejak ook eens gaan schrobberen?
Dit is geen politiek forum meer maar een rechtse kindertijn, waar de volledige psychiatrie van rechts zit, of zijn jullie allemaaaaal zo
Op dit forum zitten mensen met verschillende meningen, als jij hier iedereen als een geschifte rechtse ziet, vraag ik me af wat je hier nog komt doen.
Het is misschien je bedoeling hier de sfeer zo te verpesten, in de hoop dat je deze spreekbuis kan laten leeglopen, zodat de argumenten tegen uw multicul droomwereldje niet verder tot u door moeten dringen.

Ga AUB eens op KIF KIF posten, als u graag omringd wordt door mensen die u continu gelijk geven en naar de mond spreken, maar op dit forum zitten er niet zoveel kontlikkers.
Oud 18 september 2006, 00:02   #185
ingenious

Standaard

Citaat:
Ik heb tot nu toe niets van haar geleerd. Die persoon ontwijkt elke vraag door naar teksten te verwijzen die ze zelf niet begrijpt. Als ge specifiek vraagt op welke basis Vandenbroucke een allochtoon kan herkennen - dat is toch duidelijk gesteld! - dan krijgt ge daar een ontwijkend antwoord op dat nergens de kern raakt van de vraag.
man man man, zijt ge nu echt stom of is dit een irritante discussietechniek ofwa?

1) ik heb geantwoord hoe men in onderzoek allochtonen definieerd en welke criteria FVDB zou kunnen gebruiken moest hij extra geld willen geven aan instellingen waar veel allochtonen studeren, namelijk achternaam, thuistaal en nationaliteit ouders.
2) ik heb reeds duidelijk gemaakt dat FVDB niet extra wil financieren obv afkomst, integenstelling tot wat jij beweert. ik zal het nog eens uitleggen zodat zelfs de simpelen van geest het kunnen begrijpen.

in de nota zitten enkele punten die voor meer gelijke kansen zouden moeten zorgen. imo gaan ze absoluut niet ver genoeg, integendeel, ze bedreigen soms eerder gelijke kansen. de 2 instrumenten die vooral aan gelijke kansen moeten bijdragen, zijn financiering obv studentenkenmerken en het aanmoedigingsfonds. ik c/p uit de nota van de vlaame regering:

Citaat:
4.2.6 Weging van studentenkenmerken
Een aantal studenten in het hoger onderwijs heeft extra c.q. specifieke leer- en
studiebehoeften. Om aan deze behoeften te voldoen moeten de instellingen extra
begeleiding inzetten. Het gaat hier vooral om de opleidingskwetsbare studenten met
een laag cultureel kapitaal. Om hiervoor te compenseren is gebleken in de
werkgroep ‘succes’ dat de instellingen kiezen voor een geëigende aanpak. Alle
maatregelen en acties die de instellingen ondernemen beogen de studenten
voldoende vertrouwd te maken met het hoger onderwijs en hen voldoende
zelfvertrouwen te geven. Om die manier wordt het studiesucces opgedreven. Mede
voor ogen houdende dat de instroom nogal verschilt van instelling tot instelling is het
moeilijk om studentenkenmerken te definiëren die een maat zijn voor de extra leer-
en studiebehoeften en die op een verifieerbare en betrouwbare wijze kunnen
gemeten worden. Studenten met een beurs van de Vlaamse Gemeenschap zijn op
dit moment de meest objectieve benadering van de meer kwetsbare studenten.
Daarom worden het gewicht van de input- en outputgegevens gegenereerd door
beursstudenten met een factor 1.5 verhoogd. Via dit mechanisme, waardoor een
aanzienlijk volume middelen over de instellingen wordt geheroriënteerd, wordt ook
gecompenseerd voor de mininkomsten in studiegelden die instellingen met
verhoudingsgewijs veel beursstudenten hebben.
Het doorvoeren van deze weging laat in de verschillende deelbudgetten een
verschillend resultaat zien, omdat het relatieve aandeel van financieringspunten
gegenereerd door beursstudenten in de drie deelbudgetten verschillend is. Bij de
professioneel gerichte bacheloropleidingen is het relatieve voordeel van een
instelling bij deze weging kleiner dan bij de academische opleidingen. Om aan dit
ongewenste effect te remediëren, wordt aan het deelbudget voor de
professioneel gerichte bacheloropleidingen een bedrag van 5 mio euro toegevoegd. Dit komt
ongeveer overeen met wat nodig is om in dit deelbudget hetzelfde effect te
genereren met de weging voor beursstudenten dan in de deelenveloppe voor
academiserende opleidingen aan de hogescholen.
Ook studenten met een functiebeperking hebben extra behoeften op het vlak van
leermateriaal, begeleiding, enz. Voor deze studenten zal er in de toekomst dan ook
een extra wegingcoëfficiënt van 1.5 toegepast worden. Er zal onderzocht worden op
welke manier de noodzakelijke gegevens kunnen geregistreerd kunnen worden.
In het kader van gelijke kansen verdient het ook aanbeveling om de participatie van
zogenaamde ‘werkstudenten’ te stimuleren, namelijk deeltijds studerenden voor wie
specifieke begeleidingsprogramma’s worden opgezet. Op voorwaarde dat er een
sluitende definitie van deze doelgroep kan worden gemaakt, zal ook aan de
werkstudenten een weging van 1.5 worden toegekend.
Onderwijssociologisch onderzoek toont aan dat het diploma van de moeder de beste
indicator is voor het cultureel kapitaal van een leerling of een student. Er zal
onderzocht worden of het haalbaar is om deze indicator in de toekomst op te nemen
in het financieringsmodel. Dit zal enkel gebeuren indien deze informatie uit andere
databanken van de overheid kan worden gegenereerd. Andere studentenkenmerken,
zoals de thuistaal, zullen niet in aanmerking genomen worden in het
financieringsmodel. De optie wordt immers genomen om enkel die kenmerken op te
nemen waarvan de gegevens op basis van objectieve en meetbare criteria kunnen
gedefinieerd en verzameld worden.
en
Citaat:
3.4 Aanmoedigingsfonds voor beleidsspeerpunten
In de conceptnota heb ik voorgesteld om in het nieuwe model ook een vorm van
‘incentive funding’ of stimulansfinanciering te voorzien, waarmee een bepaald volume
van middelen op een contractuele manier over de instellingen kan worden verdeeld
en ingezet om de instellingen toe te laten bepaalde beleidsspeerpunten te realiseren.
In de vervolgnota had ik voorgesteld om het variabel onderwijsdeel volledig op
outputgegevens te financieren. Op die manier wou ik de instellingen aanmoedigen
om werk te maken van een betere (her)oriëntering en begeleiding van studenten en
vooral voor doelgroepstudenten en opleidingskwetsbare studenten succeservaringen
te realiseren. Door succes van studenten reeds van bij de aanvang van hun
studieloopbaan in het hoger onderwijs te belonen, zou men immers mogen
verwachten dat de instellingen meer zouden investeren in het scheppen van de
nodige voorwaarden voor succes. De instellingen met een verhoudingsgewijs hoger
rendement zouden door de outputfinanciering worden beloond. Zoals uiteengezet in
paragraaf 4.2.3, heb ik in antwoord op de gevoerde discussies en op grond van
empirische analyses over de impact van achtergrondvariabelen bij de slaagkansen
van studenten, besloten om de start van een student in zijn studieloopbaan toch op
basis van input te financieren.
Uiteraard is daarmee de beleidsdoelstelling om het succes en het rendement van
studieloopbanen te verbeteren door een effectievere heroriëntering en begeleiding
niet verdwenen, integendeel. Wanneer succes van studenten niet rechtstreeks in de
financiering wordt beloond, dan is het nog meer van belang daar specifieke
beleidsinstrumenten voor te voorzien. Om die reden hecht ik groot belang aan het
aanmoedigingsfonds. En ook om die reden wens ik deze stimulansfinanciering
volledig te richten op deze beleidsdoelstelling.

Uit de gesprekken met de instellingen en in de ‘Werkgroep succes’ is gebleken dat
de instellingen de beleidsbekommernis om gelijke kansen en diversiteit, namelijk het
op gang brengen van een tweede democratiseringsgolf in het hoger onderwijs, delen.
Zij wensen deze beleidsdoelstelling echter te realiseren op uiteenlopende wijzen. De
outputfinanciering wordt door de instellingen en de experten ervaren als een te
uniforme aanpak van de problematiek van succes en gelijke kansen. Elke instelling
wil eigen accenten leggen in de specifieke doelstellingen op het vlak van gelijke
kansen en diversiteit en acties ontwikkelen die aansluiten bij het eigen profiel van de
instelling. Ik wil daartoe de ruimte bieden. Het aanmoedigingsfonds is daartoe het
geschikte instrument omdat samen met de instellingen kan worden gezocht naar die
aanpak die de beste kansen op resultaat geven in functie van de specifieke instroom
van studenten en de eigen profilering van de instelling. In het aanmoedigingsfonds
kan dus tussen overheid en elke instelling een eigen, gerichte aanpak worden
afgesproken Ik hoop op die manier – maatwerk eerder dan een algemene
benadering via de outputfinanciering – een meer gerichte en dus meer effectieve
aanpak te bewerkstelligen van gelijke kansen in het hoger onderwijs.
Ik stel voor dit ‘Aanmoedigingsfonds voor beleidsspeerpunten’ te spijzen met
geleidelijk opgebouwde nieuwe middelen. In 2008 zal 3 miljoen euro worden
voorzien in het aanmoedigingsfonds en in 2009 zal dit bedrag nog eens met 3
miljoen worden verhoogd. Het is de bedoeling dit aanmoedigingsfonds in te zetten
voor het realiseren van met elke instelling afgesproken doelstellingen op het vlak van
het aanmoedigen van gelijke kansen en diversiteit in het hoger onderwijs. De
instellingen zullen het aan hen toegekende bedrag uit het aanmoedigingsfonds
moeten matchen met eenzelfde besteding van eigen middelen voor het bereiken van
de doelstellingen. De uit het aanmoedigingsfonds toegekende middelen en de eigen
middelen van de instelling zullen worden geoormerkt of ‘gekleurd’ en dus op een
transparante wijze zichtbaar moeten zijn.
Het aanmoedigingsfonds zal op een contractuele wijze met de instellingen worden
besteed. In een beheersovereenkomst met elke instelling worden de specifieke
doelstellingen en de indicatoren waarmee het bereiken van de doelstellingen zal
worden geëvalueerd, vastgelegd. De beheersovereenkomsten hebben een looptijd
van vijf jaar, maar voor de eerste beheersovereenkomst geldt een periode van drie
jaar. Het is immers van belang relatief snel te weten voor welke aanpak een instelling
kiest. Ik wil ook stimuleren dat de instellingen relatief snel tot acties overgaan. Voor
de eerste periode, die dus eerder het karakter van een proefperiode heeft, zal het
bedrag per instelling op een objectieve wijze worden verdeeld over de instellingen
die van het aanmoedigingsfonds willen gebruik maken, bijvoorbeeld op basis van het
aantal hoofdinschrijvingen. De eerste periode van drie jaar is te kort om resultaten te
meten en mee te nemen in de verdeling van middelen uit het aanmoedigingsfonds.
De verdeling zal voor de tweede periode gebeuren op basis van een beoordeling van
de ingediende plannen. Vanaf de derde periode zullen resultaatindicatoren de
financiering vanuit het aanmoedigingsfonds sturen. Het totale bedrag van het
aanmoedigingsfonds blijft evenwel constant. Op die manier wordt er ook een
competitief element in het aanmoedigingsfonds ingebouwd en worden de instellingen
extra uitgedaagd om de doelstellingen ook effectief te bereiken.
zeg mij nu maar eens waar daar ergens staat dat er extra geld wordt uitgetrokken obv ras?

instellingen kunnen voor het aanmoedingsfonds idd kiezen om aandacht te besteden aan de problemen die allochtonen ondervinden in ons hoger onderwijs en maatregelen voorstellen om hun participatie te verhogen. die maatregelen zullen echter niet discriminatoir mogen zijn. het zal gaan om maatregelen die open staan voor alle studenten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 05:46   #186
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waarnemer Bekijk bericht
Maar verder argumenteren lijkt me eigenlijk niet echt zinvol.
Helemaal mee eens .
Oud 18 september 2006, 07:27   #187
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Meerder- en minderheden zijn relatief. Ik ben als autochtoon een minderheid in mijn buurt, maar niet globaal gezien over heel het land...Als ik als hetero een holebi café binnen stap, ben ik daar ook en minderheid. Anderzijds zijn holebi's niet de meerderheid in ons land...Lokaal kan een minderheid dus in de meerderheid zijn en ... wat dan?
Ik heb geen enkel probleem met die redenering. Maar het was (en is) wel de stelling van Jozef De Witte, directeur van het CGKR, dat resulteert onder de bevoegdheid van de Eerste Minister.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 08:06   #188
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
man man man, zijt ge nu echt stom of is dit een irritante discussietechniek ofwa? ...
1) ik heb geantwoord hoe men in onderzoek allochtonen definieerd en welke criteria FVDB zou kunnen gebruiken moest hij extra geld willen geven aan instellingen waar veel allochtonen studeren, namelijk achternaam, thuistaal en nationaliteit ouders.
Hold it! Het is niet duidelijk wat ge daar schrijft... maar ik vermoed dat ge wilt zeggen dat men met bepaalde criteria allochtonen gaat zoeken. Men gaat allochtonen definiëren op basis van hun achternaam, thuistaal en nationaliteit. Als er hier een persoon niet kan lezen, dan zijt gij dat blijkbaar. Gij kunt blijkbaar geen wettekst lezen of begrijpen. Het staat er nochtans duidelijk. Hier nog eens vermelden:

Wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden
http://www.diversiteit.be/CNTR/NL/di...ed_racisme.htm
Art. 444 Strafwetboek
Art. 1.
1° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek aanzet tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon wegens een zogenaamd ras, zijn huidskleur, zijn afkomst of zijn nationale of etnische afstamming

Hieruit volgt dat de basis van uw 2de punt al ongeldig is, want de studentenkenmerken berusten op racistische kenmerken. Als de steun open staat voor alle studenten, dan zie ik niet in waarom men speciaal aandacht gaat schenken aan 'problemen die allochtonen' kunnen ondervinden. En als er problemen zijn, dan zijn die zeker niet de schuld van 'de samenleving' (dus wij!).
Citaat:
2) ik heb reeds duidelijk gemaakt dat FVDB niet extra wil financieren obv afkomst, integenstelling tot wat jij beweert. ik zal het nog eens uitleggen zodat zelfs de simpelen van geest het kunnen begrijpen...
in de nota zitten enkele punten die voor meer gelijke kansen zouden moeten zorgen. imo gaan ze absoluut niet ver genoeg, integendeel, ze bedreigen soms eerder gelijke kansen. de 2 instrumenten die vooral aan gelijke kansen moeten bijdragen, zijn financiering obv studentenkenmerken en het aanmoedigingsfonds. ik c/p uit de nota van de vlaame regering:
Ge slaagt erin om u in dezelfde alinea tegen te spreken. "FVDB niet extra wil financieren obv afkomst" en "de 2 instrumenten die vooral aan gelijke kansen moeten bijdragen, zijn financiering obv studentenkenmerken en het aanmoedigingsfonds." En van dat aanmoedigingsfonds kennen we nu eindelijk uw criteria. Deze berusten op afkomst, nationaliteit... twee criteria die bij wet verboden zijn om een onderscheid (zeg maar discriminatie) te maken, want racistisch. Dat ze niet discriminatoir mogen zijn is een zoethoudertje. Jozef De Witte heeft al een eigen definitie bij de hand liggen, dat een meerderheid niet kan gediscrimineerd worden. Uw uitleg voldoet niet!

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 18 september 2006 om 08:11.
Oud 18 september 2006, 13:05   #189
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Op dit forum zitten mensen met verschillende meningen, als jij hier iedereen als een geschifte rechtse ziet, vraag ik me af wat je hier nog komt doen.
Het is misschien je bedoeling hier de sfeer zo te verpesten, in de hoop dat je deze spreekbuis kan laten leeglopen, zodat de argumenten tegen uw multicul droomwereldje niet verder tot u door moeten dringen.

Ga AUB eens op KIF KIF posten, als u graag omringd wordt door mensen die u continu gelijk geven en naar de mond spreken, maar op dit forum zitten er niet zoveel kontlikkers.
Da's spijtig voor de kontlikkers: assholes zijn er hier blijkbaar genoeg
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 13:09   #190
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
" En van dat aanmoedigingsfonds kennen we nu eindelijk uw criteria. Deze berusten op afkomst, nationaliteit... twee criteria die bij wet verboden zijn om een onderscheid (zeg maar discriminatie) te maken, want racistisch. Dat ze niet discriminatoir mogen zijn is een zoethoudertje. Jozef De Witte heeft al een eigen definitie bij de hand liggen, dat een meerderheid niet kan gediscrimineerd worden. Uw uitleg voldoet niet!
Blijven stellen dat positieve actie mensen benadeeld is onlogisch.
Het bevoordelen van bepaalde groepen is geen discriminatie. Het is steun.

Een positieve daad een misdaad noemen heeft een naam: perversiteit.

Je hele verhaaltje valt als een pudding indien mensen doorhebben dat een clochard een aalmoes geven, een dopper steun, een zieke verzorging, een arme geld en zijn kinderen speelgoed niet discriminatie is maar naastenliefde.

En voor perversen is psychiatrie nodig. Geen discriminatie, overigens!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 13:53   #191
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ontken geen culturele verschillen: ik bepleit juist het handhaven ervan.
Als voorstander van een interculturele samen-leving is dat nogal wiedes...
Maar geen aangeboren verschillen. IQ-testen meten de intelligentie binnen een groep, niet tussen groepen. Ik heb dat met handen en voeten uitgelegd, gelieve dat eens te herlezen.
En dit is dan het resultaat van je interculturele samenleving:

Volgens Nils Duquet, die het onderzoek uitvoerde, heeft dat vooral met het begin van de schoolloopbaan te maken. ,,Er loopt duidelijk iets mis in de vroege jaren van het onderwijs'', zei hij gisteren op de VRT-radio. Kinderen komen de school binnen met een taal- en cultuurachterstand. En van die achterstand geraken ze niet meer verlost.

Hij stelde in zijn onderzoek vooral bij de meisjes een probleem vast: ,,We merken dat meisjes van thuis uit geblokkeerd worden om verder te studeren. Jongens worden daarentegen meer gepusht om goede resultaten te halen.''

Zijn ze daar nu mee gebaat, je allochtonen?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 14:51   #192
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek aanzet tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon wegens een zogenaamd ras, zijn huidskleur, zijn afkomst of zijn nationale of etnische afstamming.
Hetgeen in het vet staat gebeurt NIET met hetgeen nu op tafel ligt noch met hetgeen VVS voorstelt.

Citaat:
Ge slaagt erin om u in dezelfde alinea tegen te spreken. "FVDB niet extra wil financieren obv afkomst" en "de 2 instrumenten die vooral aan gelijke kansen moeten bijdragen, zijn financiering obv studentenkenmerken en het aanmoedigingsfonds."
In de nota van de Vlaamse regering is er geen sprake van 'allochtoon' als wegingsfactor.

Wel wordt er inderdaad een aanmoedigingsfonds in het leven geroepen waarmee de instellingen "een meer gerichte en dus meer effectieve
aanpak kunnen bewerkstelligen van gelijke kansen in het hoger onderwijs." (Dit is waarover sprake in de openingspost maar het stelt budgetair hoegenaamd niets voor. Er is ook nog helemaal geen invulling aan gegeven, hoe men dus wil werken aan gelijke kansen, weten we nog helemaal niet.)

Daarnaast heb je het standpunt van VVS (Vlaamse Vereniging van Studenten) die wel pleit voor een weginsfactor voor allochtone studenten waar dan gebruik gemaakt kan worden van de definities die ingenious en ik eerder aangaven. Maar dit is dus niet opgenomen in de nota (het plan) van de minister en ook helemaal niet in strijd met de wetgeving omtrent racisme en discriminatie.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 18 september 2006 om 14:56.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 14:57   #193
vulpes
Gouverneur

Standaard

'k ben en blijf van mening dat VDB beter het geld zou stoppen in taalonderricht voor basis en ev. begin secundair onderwijs... gelijke kansen op de 'laagste regionen'.

Voor velen die niet mee kunnen in het lager onderwijs (door bijv. taalachterstand) is het kalf al verdronken tegen de tijd dat men in principe toe is aan het hoger onderwijs.

Het is niet aan het hoger onderwijs om mensen van allochtone origine te gaan zoeken en ze door het hoger onderwijs te duwen en te trekken aangemoedigd door extra financiering.

Het is aan het secundair onderwijs om mensen af te leveren die in staat zijn aan het hoger onderwijs deel te nemen (en liefst op een vlotte manier).

Laatst gewijzigd door vulpes : 18 september 2006 om 14:58.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2006, 15:16   #194
StevenNr1

Standaard

Uiteraard, maar zelfs diegenen die nu al vrij goed het secundair doorkomen, hebben problemen in het hoger onderwijs, ook zij kunnen dus nog 'hulp' gebruiken. Er moet dus op alle fronten gewerkt worden.
Oud 18 september 2006, 15:26   #195
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Uiteraard, maar zelfs diegenen die nu al vrij goed het secundair doorkomen, hebben problemen in het hoger onderwijs, ook zij kunnen dus nog 'hulp' gebruiken. Er moet dus op alle fronten gewerkt worden.
en wat zijn dan die specifieke problemen?
Oud 18 september 2006, 18:36   #196
StevenNr1

Standaard

Gebrekkige kennis academisch Nederlands, vaak geen hooggeschoolde ouders dus geen weet van academische cultuur, vaker TSO- (of BSO- alhoewel dat dan waarschijnlijk enkel bij prof. bachelors zal zijn) achtergrond (o.a. door watervaleffect in secundair en taalachterstand vanuit het lager), werken tijdens de studies (wegens socio-economische situatie ouders), ...
En zolang het in lager en secundair niet verbetert, kan men er in het hoger toch al aan werken.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 18 september 2006 om 18:37.
Oud 18 september 2006, 18:45   #197
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Blijven stellen dat positieve actie mensen benadeeld is onlogisch....
Het bevoordelen van bepaalde groepen is geen discriminatie. Het is steun.
Een positieve daad een misdaad noemen heeft een naam: perversiteit.
...een clochard een aalmoes geven, een dopper steun, een zieke verzorging, een arme geld en zijn kinderen speelgoed niet discriminatie is maar naastenliefde. En voor perversen is psychiatrie nodig. Geen discriminatie, overigens!
De redenering volgens Feremans. Veel ex-cathedra uitingen - geen enkele logische redenering! Wie niet akkoord gaat (met de Feremans theorieën) is pervers... Natuurlijk zijn er helemaal geen argumenten. Wat dacht ge...
Oud 18 september 2006, 18:57   #198
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Gebrekkige kennis academisch Nederlands, vaak geen hooggeschoolde ouders dus geen weet van academische cultuur, vaker TSO- (of BSO- alhoewel dat dan waarschijnlijk enkel bij prof. bachelors zal zijn) achtergrond (o.a. door watervaleffect in secundair en taalachterstand vanuit het lager), werken tijdens de studies (wegens socio-economische situatie ouders), ...
En zolang het in lager en secundair niet verbetert, kan men er in het hoger toch al aan werken.
da's geen typisch allochtonenprobleem.. arbeiderskinderen hebben daar ook steeds tegen moeten vechten en moeten dat soms nog doen.. wordt voor hen ook steun uitgetrokken?

gebrekkige kennis academisch Nederlands: wie heeft er wél kennis van het academisch Nederlands op het ogenblik dat hij/zij afstudeert in het secundair? Overigens.. ook veel niet-allochtonen hebben geen 'hooggeschoolde ouders'.

TSO en BSO: daarvan stromen er niet al te veel door naar unief (tenzij bijvoorbeeld IW of hoe heette die richting).. wel naar het hoger onderwijs van het korte type.. Wat gaan de hogescholen/universiteiten daar nu specifiek aan kunnen doen? De instap verlagen zodat iedereen die TSO/BSO heeft gedaan een masterdiploma haalt? Overigens.. ik ken één iemand die met een BSO achtergrond universitaire studies volgt.. weze het met veel moeite. De jongen doet daarnaast nog eens een studentjob... Ik vind die inzet fantastisch.. en die doet het allemaal zonder "extra overheidssteun"..

watervalsysteem/taalachterstand in het het lager.. en dat moeten hogescholen/universiteiten nu maar eventjes gaan bijbenen? waar de kleuterklassen, basisonderwijs en secundair onderwijs niet in geslaagd zijn?

werken tijdens studies is ook geen typisch allochtonenprobleem. Er zijn nog studenten die met het probleem kampen. Bovendien, wat kan hogeschool of unief daar nu veel aan doen? lessen twintig keer geven? privé-les geven? Wat men wel kan is enige soepelheid aan de dag leggen voor bijvoorbeeld praktische oefeningen of zo.. maar anders? Er is nog steeds examen via examencontract (of hoe heet dat beest nu.. ) dat was er al en dat is er nog steeds... verder werkt bijvoorbeeld Gent aan een student van 'werkstudent' waarbij beroep wordt gedaan op assistenten om zoveel mogelijk rekening te houden met de specifieke situatie.

Met andere woorden : wat verwacht je nu specifiek van de hogescholen/universiteiten?

Laatst gewijzigd door vulpes : 18 september 2006 om 19:00.
Oud 18 september 2006, 19:35   #199
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hetgeen in het vet staat gebeurt NIET met hetgeen nu op tafel ligt noch met hetgeen VVS voorstelt.
In de nota van de Vlaamse regering is er geen sprake van 'allochtoon' als wegingsfactor.
Wel wordt er inderdaad een aanmoedigingsfonds in het leven geroepen waarmee de instellingen "een meer gerichte en dus meer effectieve
aanpak kunnen bewerkstelligen van gelijke kansen in het hoger onderwijs." (Dit is waarover sprake in de openingspost maar het stelt budgetair hoegenaamd niets voor. Er is ook nog helemaal geen invulling aan gegeven, hoe men dus wil werken aan gelijke kansen, weten we nog helemaal niet.)

Daarnaast heb je het standpunt van VVS (Vlaamse Vereniging van Studenten) die wel pleit voor een weginsfactor voor allochtone studenten waar dan gebruik gemaakt kan worden van de definities die ingenious en ik eerder aangaven. Maar dit is dus niet opgenomen in de nota (het plan) van de minister en ook helemaal niet in strijd met de wetgeving omtrent racisme en discriminatie.
Steven, ik wil begrip hebben voor uw voorzichtigheid, maar ik moet mij steunen op hetgeen in De Standaard gepubliceerd werd.

Extra 100 miljoen voor hoger onderwijs vrijdag 15 september 2006
http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...&date=20060915
"...Zes miljoen euro is bestemd voor het ,,aanmoedigingsfonds''. Dat is voor de minister van Onderwijs een zeer belangrijk onderdeel in de hele nieuwe financiering. Het geld dat daaruit komt, is bestemd voor de hogescholen en universiteiten die erin slagen om meer gelijke kansen en/of meer diversiteit te realiseren.

Met iedere instelling wordt daarvoor in de beheersovereenkomst onderhandeld over de nodige resultaten. Zo kan een hogeschool of universiteit zich voornemen om vijf jaar later een bepaald percentage allochtone studenten te hebben. Als die doelstelling wordt gehaald, dan krijgt die instelling geld uit het aanmoedigingsfonds.

Men kan niet duidelijker zijn...Hier wordt gezegd dat een hogeschool of universiteit een 'voornemen' mag hebben om 'bepaalde percentages allochtonen' te hebben ... en dat die universitieit of hogeschool daarvoor meer geld kan krijgen. Dus kom niet af dat niets ingevuld is. Het voornemen staat er duidelijk en klaar. Men laat de deur open (en men vermeldt het zelfs specifiek) om bevolkingsgroepen te mogen selecteren op basis van zeer bedenkelijke criteria. Het principe wordt verder versterkt door de verklaring van VVS.

"...Daarnaast heb je het standpunt van VVS (Vlaamse Vereniging van Studenten) die wel pleit voor een weginsfactor voor allochtone studenten waar dan gebruik gemaakt kan worden van de definities die ingenious en ik eerder aangaven. Maar dit is dus niet opgenomen in de nota (het plan) van de minister en ook helemaal niet in strijd met de wetgeving omtrent racisme en discriminatie."

U zijt van mening dat de definities van ingenious niet in strijd zijn met de wetgeving. Ik heb u de wetgeving aangehaald. Graag zou ik van u willen weten aan de hand van art. 1 Art. 444 Strafwetboek http://www.diversiteit.be/CNTR/NL/di...ed_racisme.htm
1. waarom het gebruik van bedoelde criteria (in dit geval: afkomst of zijn nationale of etnische afstamming) bij het discrimineren van bevolkingsgroepen niet in strijd is met de wetgeving.
2. Stel dat ze in akkoord zijn met de bestaande wetgeving, bewijs dan dat een discriminatie naar afkomst, nationale of etnische afstamming GEEN racistische discriminatie is.

In feite zijn deze 2 vragen de kern van de hele discussie. Ik vraag nu al 10 pagina's lang naar een antwoord...

Tenslotte, het is niet omdat het budgettair niets voorstelt dat het geen foutieve politiek is. U verklaart dat nog helemaal niet bekend is hoe men wil werken aan die gelijke kansen? Er bestaan al genoeg voorbeelden bij de VDAB (een overheidsinstelling) – of gaat Vandenbroucke ons iets anders vertellen?...

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 18 september 2006 om 19:36.
Oud 18 september 2006, 19:44   #200
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Men kan niet duidelijker zijn...Hier wordt gezegd dat een hogeschool of universiteit een 'voornemen' mag hebben om 'bepaalde percentages allochtonen' te hebben ... en dat die universitieit of hogeschool daarvoor meer geld kan krijgen. Dus kom niet af dat niets ingevuld is. Het voornemen staat er duidelijk en klaar. Men laat de deur open (en men vermeldt het zelfs specifiek) om bevolkingsgroepen te mogen selecteren op basis van zeer bedenkelijke criteria.
In het contract tussen instelling en overheid zullen er dan wel voorwaarden worden gesteld, zo zal ook aan de doorstroom gewerkt moeten worden. Ik vind het alleszins niet slecht dat werken aan diversiteit beloont wordt.
Citaat:
1. waarom het gebruik van bedoelde criteria (in dit geval: afkomst of zijn nationale of etnische afstamming) bij het discrimineren van bevolkingsgroepen niet in strijd is met de wetgeving.
Omdat van hetgeen in het vet gen sprake is.
Citaat:
U verklaart dat nog helemaal niet bekend is hoe men wil werken aan die gelijke kansen? Er bestaan al genoeg voorbeelden bij de VDAB (een overheidsinstelling) – of gaat Vandenbroucke ons iets anders vertellen?...
Dat vraagt u beter aan de minister, ik weet trouwens niet echt wat u bedoelt met de verwijzing naar de VDAB.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be