![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoe bedoel je? Doel je op een fout binnen het democratische principe? Of een fout binnen de (belgische) democratie?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 14 april 2008 om 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is, naar historische processen, enkel een minderheid die heerst --- een minderheid die macht(sstreven) heeft. Verankerd, ten dele, in cliëntelisme et al., maar komende van een minderheid. In een staat, zonder staat, bezit op meta-niveau slechts een minderheid machtspotentieel. In concreto is een meerderheid uiteraard de sterkste. Maar een "meerderheid" van wat? Aantal? Duidelijk niet op meta-niveau. Kracht? Daar is al meer voor te vinden. Het verband tussen aantal en kracht is echter niet recht evenredig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
Soit, wat niet zo grappig is, is het stigma dat Popper heeft proberen te kleven op Plato. Gelukkig is dit de laatste jaren opnieuw verdwenen door hernieuwd onderzoek. Zijn beweringen over Hegel hebben nooit enige invloed gehad, gelukkig maar. Laatst gewijzigd door Praetorian : 14 april 2008 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
Een systeem met referenda is uiteraard minder oligarchisch.
![]() |
![]() |
#185 |
|
![]() Nochtans was 'jouw' Keynes er fan van. Maar wat ik eigenlijk wou zeggen: ik kan begrijpen dat Hayek en Popper overeenkwamen qua politieke filosofie, Hayek is echter ook de man van Prices And Production en Pure Theory Of Capital, het verwonderde me dat die marxistische economische theorie dan in feite niet besproken wordt. Enfin, ik zou het nog eens moeten herlezen, het is al 'n tijdje geleden dat ik Open Society vasthad.
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
Popper was een centrist, geen voorvechter van het klassiek liberalisme. Het zou mij verwonderen dat hij Hayeks fundamentalisme steunde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik beweer ook niet dat de staat perfect is, ik beweer enkel dat ze te verkiezen valt boven een toestand van anarchie. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 14 april 2008 om 16:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
Popper heeft naar 't schijnt trouwens redelijk wat invloed gehad op Hayeks latere werk.
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
"de situatie in het heden" die jij bedoelt, is de situatie van West-Europa en Noord-Amerika sinds 1945. Pogingen om het model te exporteren naar andere delen van de wereld zijn falikant mislukt (Japan is een eenzame uitzondering). Kortom, niets spreekt mij tegen wanneer ik stel dat de vrede in het Westen eerder te wijten is aan ideologische factoren (mensen zijn ervan overtuigd dat moorden not done is) dan aan institutionele factoren ("de staat beschermt haar burgers").
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
|
![]() Juist, dat volg ik. Maar om diezelfde reden zal libertarisme zelf ook niets veranderen aan politiek-morele situatie in die andere delen.
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
Wat wij doen, is die idee uitdragen - dat mensen elkaars vrijheid, leven en eigendom niet mogen schenden. Het is een ideeënstrijd dus; en dat kan weldegelijk het "klimaat" van de ideeën veranderen. Dat is een langetermijnproject natuurlijk; maar op termijn kan je een volk dat overtuigd is van die waarden niet blijven onderdrukken.
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() (Maar, voor alle duidelijkheid, de staat haten is écht wel een kei leuk aspect daarvan. Al uw problemen? 1 oorzaak, de staat!
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 16 april 2008 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk in het algemeen dat je geen vreedzame samenleving kunt krijgen als mensen er niet van overtuigd zijn dat vrede 'n goeie zaak is, dat mensen rechten hebben die te respecteren vallen enzovoort. Dat geldt zowel voor het Westen als voor andere gebieden op deze aarde. De aanwezigheid van de overheid verandert daar volgens mij niet veel aan. Als je 'n overheid hebt en desastreuze heersende ideeën, dan krijg je rampzalige gevolgen; als nagenoeg alle mensen echter overtuigd zijn dat moorden en stelen echt wel 'not done' is, dan is het niet de overheid die de samenleving leefbaar houdt.
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De bevolking heeft met andere woorden de overheid/staat die ze wil (lees: verdient). Ik denk dat ik dat al eens verduidelijkt heb.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 18 april 2008 om 10:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Minister-President
|
![]() Dus de joden in nazi-duitsland verdienden het om in concentratiekampen gestopt te worden? Sterk.
![]() |
![]() |
#198 | |
|
![]() Citaat:
Zucht. het is nog steeds niet duidelijk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen rechtstaat en dictatuur. Nazi-Duitsland was een dictatuur die zelfs niet eens met een meerderheid de absolute macht verwierf, maar met geweld tégen de bestaande staatstructuur, niet met de staat.
![]() |
![]() |
#199 | |
|
![]() Citaat:
Denk aan Rwanda en de genocide ginder. Hadden we dat kunnen voorkomen door wat te sleutelen aan het institutionele kader van die overheid? Neen. Was er helemaal geen genocide geweest zonder staat? Geen flauw idee; zonder overheid was er misschien ook een massale slachtpartij geweest. Maar je zal me toch moeten gelijkgeven dat zowel een vreedzame Westerse rechtsstaat als een vreedzame, anarcho-kapitalistische samenleving de aanvaarding van een aantal ideeën nodig hebben ("gij zult uw buurman niet zomaar de kop inslaan, zelfs al is het 'n Tutsi"). D�*�*r draait het om.
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar soit: Vind je bijvoorbeeld dat het amerikaanse volk de regering Bush verdient?
![]() |
![]() |