Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2006, 21:49   #181
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
BUB ijvert niet voor aansluiting met Frankrijk, maar voor een ééntalig, franstalig belgique.

Btw, dat 'maar een grapje', zou u medunkt ook een aantal keren tegenkomen indien u wat van Bruno's posts zou lezen...
Ik denk dat enkel gepoogd wordt nationalisten te irriteren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 21:51   #182
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk dat enkel gepoogd wordt nationalisten te irriteren.
Welke nationalisten? Belgische of Vlaamse?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 21:57   #183
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En op basis van wat denk je dat nu concreet?

(en dan zijn we zo vriendelijk aan te nemen dat enkel de "kwaliteit" van hun programma telt, niet de kwaliteit van hun politiek personeel)
Nogmaals de vraag stellen...
Oud 18 december 2006, 21:58   #184
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De drogredenen vliegen me letterlijk om de oren.
Lees dit dan ook eens:

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=57
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 22:02   #185
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hij had het over Brussel. Dat had ik later ook al gezegd in die topic.
Oud 18 december 2006, 22:56   #186
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, dat identiteitsbesef. Eigenlijk kwam de identificatie met de staat pas eind 18e eeuw in Europa op gang.

Neemt niet weg dat de lage landen toch een aantal culturele overeenkomsten hebben van waaruit je eenheden kunt creëren. Uw afkeer voor misbruik van de geschiedenis in het politieke debat deel ik. Ook als iets in het verleden zo is geweest wil dat niet betekenen dat het nu ook juist is.

Toch zie ik de lage landen (BeNeLUx) graag samen optrekken. Uit (toekomstige) gezamenlijke positieve overwegingen maar stiekum toch ook uit romantische nostalgie. En een onmiskenbaar gevoel van verbondenheid.
1.) Identiteitsbesef is een heel moeilijk beestje om te temmen, omdat ons huidig begrip van wat een 'natie' is heel recent en lang niet uniform is. Een veilige stelling is dat ons huidige natiebegrip pas eind 19de eeuw ontstaan is, zoniet later, op het moment dat de massacommunicatie opgang maakte. Zelfs dan nog is het min of meer problematisch, omdat het niet in alle staten uniform verliep: terwijl bijvoorbeeld in België het zich in een breed scala aan Vlaams denken manifesteerde (van loyaal-Belgisch tot radicaal Groot-Nederlands), was het in andere delen van Europa uitgesproken 'eng'-nationalistisch (e.g. de Tsjechen in Oostenrijk-Hongarije). Het natiegevoel van 1830, laat staan van 1787 extrapoleren naar 2006 is onverantwoord...

2.) Om één van mijn favoriete songteksten te citeren: 'Du kannst mit Träumen nicht diskutieren'... Ikzelf heb ook een zekere nostalgie naar een (niet-bestaand) verleden waarin Heel-Nederland als het kan, Groot Nederland als het moet een werkbare oplossing zijn, maar je mag die droombeelden zeker niet je huidige denken laten overwoekeren. Je moet niet slagen om te dromen, zoveel is zeker, maar je moet voor alles blijven uitgaan van de bestaande situatie. Vlaanderen en de BeNeLux hebben zeker potentieel, dat is zeker, maar je mag die opties je niet laten verblinden...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 23:02   #187
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Ik hoor liever deze wijsheid: Du kannst über deine Träume nicht diskutieren,
du kannst sie leben oder sie verlieren
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 23:06   #188
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ik hoor liever deze wijsheid: Du kannst über deine Träume nicht diskutieren,
du kannst sie leben oder sie verlieren
Ik denk dat we het over dezelfde tekst hebben, maar volgens mij was het:

Citaat:
Du kannst mit Träumen nicht diskutieren,
du kannst sie träumen oder verlieren.
... maar ik kan ook verkeerd zijn...[/FONT]

http://www.but-alive.de/musik_texte_...chwerden.htm#2

(Maar het blijft een dijk van een nummer...)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 18 december 2006 om 23:07.
Oud 18 december 2006, 23:07   #189
Tantist

Standaard

Citaat:

(en dan zijn we zo vriendelijk aan te nemen dat enkel de "kwaliteit" van hun programma telt, niet de kwaliteit van hun politiek personeel)
Voor de vierde maal...
Oud 18 december 2006, 23:08   #190
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
1.) Identiteitsbesef is een heel moeilijk beestje om te temmen, omdat ons huidig begrip van wat een 'natie' is heel recent en lang niet uniform is. Een veilige stelling is dat ons huidige natiebegrip pas eind 19de eeuw ontstaan is, zoniet later, op het moment dat de massacommunicatie opgang maakte. Zelfs dan nog is het min of meer problematisch, omdat het niet in alle staten uniform verliep: terwijl bijvoorbeeld in België het zich in een breed scala aan Vlaams denken manifesteerde (van loyaal-Belgisch tot radicaal Groot-Nederlands), was het in andere delen van Europa uitgesproken 'eng'-nationalistisch (e.g. de Tsjechen in Oostenrijk-Hongarije). Het natiegevoel van 1830, laat staan van 1787 extrapoleren naar 2006 is onverantwoord...

2.) Om één van mijn favoriete songteksten te citeren: 'Du kannst mit Träumen nicht diskutieren'... Ikzelf heb ook een zekere nostalgie naar een (niet-bestaand) verleden waarin Heel-Nederland als het kan, Groot Nederland als het moet een werkbare oplossing zijn, maar je mag die droombeelden zeker niet je huidige denken laten overwoekeren. Je moet niet slagen om te dromen, zoveel is zeker, maar je moet voor alles blijven uitgaan van de bestaande situatie. Vlaanderen en de BeNeLux hebben zeker potentieel, dat is zeker, maar je mag die opties je niet laten verblinden...
Ik denk dat we het aardig eens zijn. En over die dromen m.b.t. realiteit; De topic ''Jammer, het zit er niet in'' is van mij

Maar toch...er zijn gekkere dingen gebeurd.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 23:11   #191
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik denk dat we het aardig eens zijn. En over die dromen m.b.t. realiteit; De topic ''Jammer, het zit er niet in'' is van mij

Maar toch...er zijn gekkere dingen gebeurd.
Politiek is een voortdurend afwegen van dromen, ideeën en realiteit. De grootste zwakte van de Vlaamse Beweging is dat ze nooit begrepen heeft dat 'politiek voor grote mensen' ook compromissen inhoudt. Dat is België, dat is politiek... Het verklaart ook mijn eerdere, stoute uitspraak dat de traditionele Vlaamse Beweging nog geen deuk in een pak boter heeft geslagen, net omdat ze nooit begrepen heeft wat 'Fortiter in re, suaviter in modo' betekent.
Oud 18 december 2006, 23:19   #192
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Ik denk dat we het over dezelfde tekst hebben, maar volgens mij was het:

... maar ik kan ook verkeerd zijn...[/FONT]

http://www.but-alive.de/musik_texte_...chwerden.htm#2

(Maar het blijft een dijk van een nummer...)
Ik dacht dat het een duits gezegde was, niet dus.
Wel mooi in elk geval. Al geef ik er precies een andere interpretatie aan
Die groep ken ik echter niet.
Oud 18 december 2006, 23:23   #193
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ik dacht dat het een duits gezegde was, niet dus.
Wel mooi in elk geval. Al geef ik er precies een andere interpretatie aan
Die groep ken ik echter niet.
Een Duitse punk-groep (1992-9) die openlijk toegaf dat de meeste van hun (best intelligente) teksten aan het merendeel van hun publiek verloren gingen... Daar moest je maar eens naar op zoek gaan, daar op die site...
Oud 19 december 2006, 08:23   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De BUB heeft niet gezegd alles te willen terugdraaien. Waarom zou het in hun voordeel zijn taalwetten te versoepelen?
De opperbubbel heeft in het verleden al meermaals gesteld dat

(a) er een versoepeling hoort te komen van het territorialiteitsbeginsel als het over taalwetten gaat;
(b) de tweetaligheid van alle beambten noodzakelijk is over heel België (lees: Vlaanderen);
(c) de Brusselse grenzen (en dus de wettelijke tweetaligheid) aangepast moeten worden; dat er een vergroting van dat tweetalig gebied hoort te komen;
(d) Duits gedegradeerd hoort te worden tot een regionale taal en haar status van nationale status moet verliezen.

Dit wijst niet op standpunten waarbij men de bestaande taalwetten zal toepassen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 09:55   #195
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Een Turkse vriend zei me gisteren dat hij problemen heeft met de Vlaamse onafhankelijkheid, dat hij het nut ervan niet inziet. Na een korte discussie gaf hij toe dat hij een probleem heeft met 'minderheden (sic!)' (zo ziet hij Vlamingen in hun eigen land), 'en dat niemand Vlaanderen kent' (waarbij hij ongewild het argument pro onafhankelijkheid versterkt). Als ik verwijs naar de Turks-Cypriotische kwestie dan is hij verontwaardigd want 'dat is oiets anders'. En zo is het altijd, als je van buiten Belgie komt dan wil je gewoon geen nieuwe onafhankelijke natie en dan vind je zelf altijd wel een reden, al moest je die gaan zoeken in Timboektoe.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 11:45   #196
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
(b) de tweetaligheid van alle beambten noodzakelijk is over heel België (lees: Vlaanderen);

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 19 december 2006 om 11:46.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 22:33   #197
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik probeerde dat in mijn openingspost toch wel duidelijk te maken met mijn vier punten.
Oud 19 december 2006, 22:33   #198
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nu nog dit even beantwoorden Liberalist_NL?
Excuus, overgestapt naar nieuwe provider.
Oud 19 december 2006, 22:54   #199
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik probeerde dat in mijn openingspost toch wel duidelijk te maken met mijn vier punten.
Daar heb ik al op geantwoord... Ik reageerde met dat je feitelijk niets concreets aanhaalt en vroeg eens achter concrete feiten, duidelijke punten en niet naar vage omschrijvingen die je in OP aanhaalde...
Oud 19 december 2006, 22:55   #200
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik al op geantwoord... Ik reageerde met dat je feitelijk niets concreets aanhaalt en vroeg eens achter concrete feiten, duidelijke punten en niet naar vage omschrijvingen die je in OP aanhaalde...
Luister, ik ben het op vele fronten helemaal niet eens met de BUB, maar ze hebben in feite op sommige vlakken best een praktische aanpak van problemen, en ik zou daarom dat bashen willen aanpakken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be