Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2007, 14:41   #181
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dan zegt u dus ook dat de droom van alle nationalisten is dat Brussel erbij hoort. Maar er zijn toch ook heel veel nationalisten die ''het gedrocht'' er niet bij willen hebben?

die mensen zijn dan ook bezwaarlijk 'vlaams-nationalisten' te noemen. Hun doelstelling is helemaal anders dan en niet compatibel met de doelstelling van het vlaams nationalisme.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 14:57   #182
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
De taalwetten worden waar mogelijk strikt toegepast (er zijn in Brussel genoeg mensen die daarop toezien), maar als het niet mogelijk is (zoals in de medische sector bij gebrek aan nederlandstalig personeel) dan moet het wel in het frans.

Nog eens : Wat doet het ertoe hoeveel franstaligen er in Brussel rondlopen en of zij in verhouding toe- of afnemen? Het enige wat telt is dat je in Brussel de vrijheid hebt om je van het nederlands te bedienen (en die heb je), en dat de nederlandse taal en de taalwetten worden gerespecteerd.
Ik begin het zeer moeilijk te krijgen met te geloven dat jij ooit al één voet in Brussel hebt gezet.

In gemeentehuizen is het meer regel dan uitzondering dat je niet in het Nederlands kan geholpen worden. De meeste MIVB-bestuurders begrijpen Nederlands, maar velen spreken het niet. Er is nog altijd een probleem met ééntalige politieagenten in Brussel.

Mijn moeder was naar het ziekenhuis in Jette gegaan. Ze had geluk dat de dokter viertalig was. Zo konden ze toch nog in het Duits met elkaar communiceren. De man sprak Frans, Duits, Leztebugs en Arabisch. Geen Nederlands.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 15:29   #183
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Mijn moeder was naar het ziekenhuis in Jette gegaan. Ze had geluk dat de dokter viertalig was. Zo konden ze toch nog in het Duits met elkaar communiceren. De man sprak Frans, Duits, Leztebugs en Arabisch. Geen Nederlands.
Het academisch ziekenhuis van de VUB is nochthans Nederlandstalig. Misschien zat ze in Bruggmann?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 15:40   #184
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige wat telt is dat je in Brussel de vrijheid hebt om je van het nederlands te bedienen (en die heb je), en dat de nederlandse taal en de taalwetten worden gerespecteerd.
dringend tijd om eens in Brussel als nederlandtalige de loketten te doen. Na 7 jaar ben ik er gewoon weggevlucht. Op het OCMW, het gemeentehuis, de politie, allemaal zeer moeilijk om een nederlandstalige, laat staan iemand die een notie heeft van de taal, te pakken te krijgen. Of om er geholpen te worden. ik werd ooit aan het loket uitgescholden omdat ik vroeg om het gesprek in het Nederlands verder te mogen voeren, omdat ik zijne uitleg niet begreep. Naar een hogere instantie gaan helpt niet (menier, we vinden geen tweetalig personeel).
Oud 4 januari 2007, 15:45   #185
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreekt uw moeder wel Duits maar geen Frans?
In elk geval : dat lijkt een trend te zijn.

http://www.haviko.org/films-video/taal_ziekenhuizen.wmv
In dit filmpje :espagnol, portugais, italien, français, anglais,... néerlandais pas encore.
En dan toch een poging:

Het is een ziek van de ....(nek?) nek! en de hersenen ...en is een speciale overgeeft?

Oud 4 januari 2007, 16:00   #186
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dringend tijd om eens in Brussel als nederlandtalige de loketten te doen. Na 7 jaar ben ik er gewoon weggevlucht. Op het OCMW, het gemeentehuis, de politie, allemaal zeer moeilijk om een nederlandstalige, laat staan iemand die een notie heeft van de taal, te pakken te krijgen. Of om er geholpen te worden. ik werd ooit aan het loket uitgescholden omdat ik vroeg om het gesprek in het Nederlands verder te mogen voeren, omdat ik zijne uitleg niet begreep. Naar een hogere instantie gaan helpt niet (menier, we vinden geen tweetalig personeel).
Le flamand de service n'était pas l�*?
Oud 4 januari 2007, 16:20   #187
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Le flamand de service n'était pas l�*?
tkan nog erger. Ik heb een tijdje een vervanging gedaan in het ocmw-rusthuis van St-Joost. De enige die een notie had van het nederlands was een vrouw met Congolese roots.
Oud 4 januari 2007, 16:35   #188
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Non, nous sommes Francophones. C'est clair?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ben je er nog steeds niet uit dat we niet eisen dat de Brusselse Franstaligen moeten 'vernederlandsen'?
Neen franstaligen hebben dat nog NOOIT begrepen.
Het is ook de enige bestaansreden van de fdf. Angst voor de vernederlandsing.

Zeker franstalige brusselaars en die van uit de Vlaamse Rand denken dat Vlamingen klaar staan aan de poorten van brussel met hun goedendags, al "Schild en Vriend" schreeuwend, alles wat Wals is vals is, dood te slaan.

Daarom geloofde ook zo vele franstaligen die nepuitzending met die tram.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 16:52   #189
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ah, ja... Ik was vergeten dat Brussel een eiland is... Dat sociaal-economisch geen contact heeft met Vlaanderen....

Everytime ea zoals hans ruben of tomm, vinden dat Brussel eigenlijk het schoonvoorbeeld van belgique zijn (alhoewel de meesten lin de rand of directe omgeving wonen).
Vlaanderen moet Brussel met rust laten.

Onder de franstalige brussel heerst nog altijd de metaliteit van 1830.
De hand mooi open, maar spuwen in het gezicht.
Bij de ene vertaald zich dat in blinde haat en extremistische politieke opvattingen, bij de ander een totale minachting en arrogantie tov de Nederlandstaligen en bij nog anderen vinden dat geheel Vlaanderen tweetalig moet worden, om die kleine 100 000 te bedienen die toch geen zin heeft een andere minderwaardige taal te leren.

Die mentaliteit zal alleen veranderen als er grote toegevingen gedaan worden en hun taal zeker gewaarborgd wordt.
Oud 4 januari 2007, 16:56   #190
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Everytime ea zoals hans ruben of tomm, vinden dat Brussel eigenlijk het schoonvoorbeeld van belgique zijn (alhoewel de meesten lin de rand of directe omgeving wonen).
Vlaanderen moet Brussel met rust laten.

Onder de franstalige brussel heerst nog altijd de metaliteit van 1830.
De hand mooi open, maar spuwen in het gezicht.
Bij de ene vertaald zich dat in blinde haat en extremistische politieke opvattingen, bij de ander een totale minachting en arrogantie tov de Nederlandstaligen en bij nog anderen vinden dat geheel Vlaanderen tweetalig moet worden, om die kleine 100 000 te bedienen die toch geen zin heeft een andere minderwaardige taal te leren.

Die mentaliteit zal alleen veranderen als er grote toegevingen gedaan worden en hun taal zeker gewaarborgd wordt.
Is het zo dat FDF vindt dat iedereen waar ook in België recht heeft op informatie en dergelijke in het Frans?
Ik bedoel, is dat een officieel standpunt?
En zoja, ... willen zijn dan ook Vlamingen datzelfde recht geven in Wallonië?
Oud 4 januari 2007, 17:17   #191
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
De keuze is eenvoudig:
1. Brussel kiest voor Wallonië, en gaat volledig failliet. Wallonië noch Brussel heeft het geld ervoor. De Europese instanties zouden snel verhuizen... In dit scenario verliest Brussel trouwens ook zijn internationale luchthaven, aangezien deze in Vlaanderen ligt.
Daarom wordt de luchthaven van Zaventem ook met alle mogelijke middelen geboycot. Diezelfde kritische houdingen hebben dezelfde politici niet als ze het over waalse luchthavens hebben. Ik hoop dat de Vlamingen DHL niet hebben vergeten als ze naar het stemlokaal trekken.

Citaat:
2. Brussel kiest voor de EU. De stad wordt een district van Europa, en er zal bijgevolg veel geld in geïnvesteerd worden. Het zou immers de showcase van Europa zijn.
Citaat:
3. Brussel kiest voor Vlaanderen. De franstaligen aldaar mogen het frans uiteraard behouden als hun taal (dit in tegenstelling tot wat extremist Maingain beweert). Brussel krijgt Vlaamse ontwikkelingshulp (het is immers de hoofdstad), en de economie zal er fel verbeteren. De stad mag tevens haar luchthaven behouden, aangezien Brussel dan Vlaams grondgebied is.
Lijkt een goede oplossing, het is misschien beter zo ook.
In een brussel bij Vlaanderen moet je de Rand bij Brussel voegen.
Het zal wel dansen op een slappe koord zijn.
De haat van de brusselaars tov de vlamingen is er met de paplepel ingegoten.
Vergelijkbaar met de oude ollanderhaat onder de vlamingen, die nu beetje bij beetje gaat veranderen.
Als morgen Vlaanderen onafhankelijk wordt is brussel eigenlijk net zomin klaar om met Vlaanderen mee te gaan, als dat Vlamingen echt klaar zijn om bij Nederland te gaan.
Beide zijn eigenlijk logische en realistsiche stappen, maar vooral de franstalige brusselaars moeten nog een lange weg gaan.
Slechts weinigen hebben een eerste stap gedaan, dat Vlaanderen er niet op uit is de franse taal te verbieden of dat Vlamingen de franstaligen niet haten en vooral dat de eis naar tweetaligheid en de correcte uitvoering van de taalwetten NIETS te maken heeft met haat extremisme of bekrompenheid.
Eigenlijk is het ironisch uit angst voor een slechte uitvoering van de taalwet, lappen ze die zelf aan hun laars.
Oud 4 januari 2007, 17:30   #192
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Sommige gemeenten komen zowiezo bij Brussel, zoniet kan Vlaanderen elke verdere autonomie laat staan separatisme op z'n buik schrijven (gesteld dat de meerderheid der Vlamingen dat wil da's weer een heel andere kwestie). Brussel zal NOOIT bij Vlaanderen aansluiten maar wel een soort franstalig klein-België maken met Wallonië, daarvoor hebben ze de randgemeenten nodig.
Vlaanderen kan zich natuurlijk unilateraal afsplitsen, maar dat is niet wettelijk, en dan kunnen de hoofdzakelijk franstalige gemeenten zich evengoed bij referendum afsplitsen van Vlaanderen. Niet wettig natuurlijk, maar welk Vlaams leger zal dat beletten? De enige realistische optie voor Vlaanderen (ook de enige aanvaard door Europa) is om zich wettelijk af te scheiden, en dan zullen de franstaligen zeker tegeneisen stellen, de tweetalige "rand" wordt dan een hot topic
Eenzijdige afscheiding niet wettelijk? Het is een VN-recht. Als er een meerderheid is in het parlement, zullen ze over de taalgrens niets in pap te brokken hebben.Welke weg Brussel zal gaan, zullen we dan wel zien, maar ik denk dat U wel eens erg ontgoocheld kunt zijn.
Franstaligen moeten eerst en vooral eens leren dat Vlamingen niet de taalfascisten zijn waarvoor ze hen houden.
Oud 4 januari 2007, 17:35   #193
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat ik voor die uitspraak ging besmeurd worden met pek en veren.
helemaal niet, de enige juiste en ook waaerschijnlijke oplossing. Om brussel mee te krijgen in een onafhankelijk Vlaanderen, moet de Rand of de faciliteiten gemeenten bij brussel. Dat zou bestuurlijk ook gemakkelijker zijn. Maar enkel op voorwaarde dat de tweetaligheid dan ook echt wordt doorgevoerd
Oud 4 januari 2007, 20:08   #194
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En wat als ze de Vlaamse minderheid in Brussel beginnen te treiteren? Probleem is dat die al wat gewoon is dus door nu officieel ziekenhuizen eentalig te maken kan je ze eigenlijk niet meer treffen. Maar de kindjes hebben wel scholen nodig.
He wacht eens, zijn er niet ook veel Franstaligen die naar Vlaams onderwijs gaan ?

Dan zal een onafhankelijk Vlaanderen véél meer geneigd zijn om passende tegenmaatregelen te nemen dan nu het geval is.

Brussel is voor quasi allesafhankelijk van Vlaanderen en zal er alle belang bij hebben om een goede relatie met Vlaanderen na te streven. 1 blik op de kaart zegt daarover genoeg.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 20:17   #195
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
En toch is het de taal van het gezond verstand ...

Maar eveneens een erkenning van het feit dat u 0.0 realiteitszin heeft.

De franstaligen zijn hier simpelweg niet voor te vinden, hun versie van 'tweetalig' betekent eigenlijk dat men in vlaanderen beide talen spreekt en in Wallonië/Brussel enkel frans.

Sorry, maar als je ziet dat je met een vergrootglas moet zoeken naar walen die nederlands spreken en als je ziet hoe ze steevast de taalwetten schenden, kan een mens met gezond verstand dit alleen maar als een utopie zien.

Bovendien zie ik er ook geen voordeel voor Vlaanderen in, het Frans verliest op alle vlakken aan belang. Als er tweetaligheid moet zijn dan zou ik eerder kiezen voor het Engels als universele tweede taal in Belgique.

Dat is economisch veel zinvoller en Vl kan er geen schade van ondervinden als de franstaligen het uiteindelijk weer vertikken.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 20:28   #196
luc broes

Standaard

verstandige praat!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 20:56   #197
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begin het zeer moeilijk te krijgen met te geloven dat jij ooit al één voet in Brussel hebt gezet.

In gemeentehuizen is het meer regel dan uitzondering dat je niet in het Nederlands kan geholpen worden. De meeste MIVB-bestuurders begrijpen Nederlands, maar velen spreken het niet. Er is nog altijd een probleem met ééntalige politieagenten in Brussel.

Er zijn inderdaad sectoren waar er een gebrek is aan tweetalig personeel, zoals de medische en de juridische. Voor wat betreft de politiediensten denk ik dat je eens moet komen kijken hier, want daar is de laatste jaren véél veranderd. Het komt niet zelden voor dat je een patrouille tegenkomt die uitsluitend uit Vlamingen bestaat. Dat sommige functies, zoals buschauffeur, worden ingevuld door mensen die slechts noties van het nederlands hebben is denk ik niet direct dramatisch. Chauffeurs moeten in eerste plaats goed kunnen rijden, informeren is niet hun eerste taak. Voor mensen aan het loket van administratieve diensten ligt dat dan weer anders, daar moeten verplichte cursussen georganiseerd worden voor diegenen die de taal niet voldoende machtig zijn.

Maar eerlijk gezegd, je moet in Brussel ver, héél ver gaan zoeken om in één of ander duister kantoor nog een rasecht "Bacon Foie" typetje tegen te komen, die met zijn slecht frans de "vloemse boerkes" afbekt. Als je er één tegenkomt, laat het mij dan weten, want dat kan tellen als folkloristische attractie voor als er bezoek moet rondgeleid worden in de stad.

Aan de andere kant moet je ook geen illusies maken over de tweetaligheid. De meeste mensen zijn om tal van redenen maar 1 taal machtig, en zullen er nooit 2 kennen. Vergeet het dus maar rustig om al het overheidspersoneel in Brussel met verplichte cursussen perfect tweetalig te maken. De enige manier om meer evenwicht te creëren zou zijn dat meer nederlands- of tweetaligen solliciteren voor jobs in Brussel in de sectoren waar er een gebrek is.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 21:02   #198
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Met alle begrip voor je probleem, maar die uitleg dat er geen tweetalig personeel te vinden is is niet ongegrond. Met bijscholing kan je wel iets daaraan verbeteren, maar die jobs staan voor iedereen open om te solliciteren, en ik kan je verzekeren dat je als tweetalige niet lang moet zoeken om ergens werk te vinden bij één van de vele diensten en administraties. Maar waar zijn ze, de nederlandstaligen??
Oud 4 januari 2007, 21:12   #199
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn inderdaad sectoren waar er een gebrek is aan tweetalig personeel, zoals de medische en de juridische. Voor wat betreft de politiediensten denk ik dat je eens moet komen kijken hier, want daar is de laatste jaren véél veranderd. Het komt niet zelden voor dat je een patrouille tegenkomt die uitsluitend uit Vlamingen bestaat. Dat sommige functies, zoals buschauffeur, worden ingevuld door mensen die slechts noties van het nederlands hebben is denk ik niet direct dramatisch. Chauffeurs moeten in eerste plaats goed kunnen rijden, informeren is niet hun eerste taak. Voor mensen aan het loket van administratieve diensten ligt dat dan weer anders, daar moeten verplichte cursussen georganiseerd worden voor diegenen die de taal niet voldoende machtig zijn.

Maar eerlijk gezegd, je moet in Brussel ver, héél ver gaan zoeken om in één of ander duister kantoor nog een rasecht "Bacon Foie" typetje tegen te komen, die met zijn slecht frans de "vloemse boerkes" afbekt. Als je er één tegenkomt, laat het mij dan weten, want dat kan tellen als folkloristische attractie voor als er bezoek moet rondgeleid worden in de stad.

Aan de andere kant moet je ook geen illusies maken over de tweetaligheid. De meeste mensen zijn om tal van redenen maar 1 taal machtig, en zullen er nooit 2 kennen. Vergeet het dus maar rustig om al het overheidspersoneel in Brussel met verplichte cursussen perfect tweetalig te maken. De enige manier om meer evenwicht te creëren zou zijn dat meer nederlands- of tweetaligen solliciteren voor jobs in Brussel in de sectoren waar er een gebrek is.
1. Ik dacht dat in de Brusselse scholen steeds de andere taal verplicht als tweede taal werd aangeleerd. Waarom kennen de mensen afgestudeerd aan Franstalige scholen dan geen Nederlands?

2. Nogal logisch dat men geen moeite doet om Nederlands te leren. Men krijgt tóch de job. Gaat u ook metsers en bakkers in de kerncentrale van Doel laten werken, omdat je niet genoeg kernfysici vindt??

3. Een buschauffeur moet meer kunnen dan rijden. Die man/vrouw moet tweetalig zijn. Wat als ik hem vraag hoeveel twee zones kosten? Wat als ik hem er wil op attent maken dat er iemand ziek geworden is in zijn bus? Wat als ik hem moet gaan vragen waarom het automaat in de bus niet werkt?
Een buschauffeur moet tweetalig zijn, punt uit! En als ze geen tweetaligen vinden, dan moeten ze die mensen eerst maar opleiden. En als de MIVB dat niet kan, zal DeLijn met plezier de taak van de MIVB overnemen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 21:31   #200
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Ik dacht dat in de Brusselse scholen steeds de andere taal verplicht als tweede taal werd aangeleerd. Waarom kennen de mensen afgestudeerd aan Franstalige scholen dan geen Nederlands?

2. Nogal logisch dat men geen moeite doet om Nederlands te leren. Men krijgt tóch de job. Gaat u ook metsers en bakkers in de kerncentrale van Doel laten werken, omdat je niet genoeg kernfysici vindt??

3. Een buschauffeur moet meer kunnen dan rijden. Die man/vrouw moet tweetalig zijn. Wat als ik hem vraag hoeveel twee zones kosten? Wat als ik hem er wil op attent maken dat er iemand ziek geworden is in zijn bus? Wat als ik hem moet gaan vragen waarom het automaat in de bus niet werkt?
Een buschauffeur moet tweetalig zijn, punt uit! En als ze geen tweetaligen vinden, dan moeten ze die mensen eerst maar opleiden. En als de MIVB dat niet kan, zal DeLijn met plezier de taak van de MIVB overnemen.
1. Willen we eens een testje doen om te kijken hoeveel Vlamingen het Frans goed machtig zijn na het behalen van hun diploma secundair onderwijs? Wat je van Vlaamse jongeren niet verhoopt mag je van de Brusselse ook niet verwachten, al zullen ze doorgaans wel heel wat beter zijn.

2. Er zijn voor al die functies aanwervingscriteria, en het is niet zo dat talenkennis geen rol speelt. Maar nog eens, als men de keuze heeft uit 10 franstalige kandidaten voor en functie dan zal het waarschijnlijk een franstalige worden. Zou het beter zijn om al die functies oningevuld te laten? En met alle respect de vergelijking met de kerncentrale gaat niet echt op.

3. Als we ons als nederlandstaligen voor dit soort functies zo vierkant opstellen, dan zijn we niet alleen onrealistisch (die chauffeurs zullen nooit allemaal goed tweetalig zijn), maar dan moeten we ons ook niet verwonderen als sommige franstaligen ook vierkant gaan beginnen doen. Nog eens : waar zijn de nederlandstalige kandidaat-chaufeurs?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be