Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2007, 22:40   #181
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Engels als brug is ook niet alles uiteraard. Een agent moet Nederlands kennen en een dokter ook, Vlaamse kinderen spreken immers noch Engels noch Frans.

Wat je zegt over het Engels... onlangs las ik een discussie waarin iemand de Vlamingen aanwreef dat een Vlaamse burgemeester de RTBF enkel in het Nederlands en in Engels wou te woord staan, terwijl een Franse burgemeester dat wel met plezier wou doen (u kan hierboven mijn "Nederlanders zijn wel tof" theorie lezen)
Ze voegden eraan toe : dat is toch puur pesten, waarom een "vreemde taal" verkiezen?

Wat in hen blijkbaar niet opkwam is dat de Vlamingen meer en meer Engels als tweede taal beginnen te hanteren, en een interview doen in het Frans is moeilijker dan gewoon een praatje in het Frans.
Wat in hen ook niet opkwam is dat die RTBF misschien zelf dat taalprobleem zou mogen oplossen (daar worden ze ook voor betaald)?
En wat zeker niet in hen opkwam is dat de Franstaligen zelf Engels verkiezen boven Nederlands in de scholen? Waarom kiezen zij dan een "vreemde taal" ipv de meerderheidstaal in eigen land.

Dat moest er even uit
Grappig dat je dit zegt.

Ik heb een tijdje lessen gevolgd in een nederlandse plaats, niet ver van de duitse grens, zo'n 10 km.
Het instituut was geliefd onder duitse studenten maar ook onder duitse leraren. De duitse leraren stelden zich er een eer in om nederlands te spreken, hoewel de meeste nederlanders, althans aan de grens, duits verstaan.
De duitse studenten ook. Er was echter een aantal dat, als de professor een duitser was, terloops overschakelde op het duits. Oei! Dan waren de rapen gaar. Niet door de nederlandse studenten maar door de duitse leraren: 'Je spreekt hier nederlands, óf desnoods engels, maar géén duits omdat je toevallig een landgenoot treft. Je bent hier dus pas je je aan.'

De duitsers wilden af van het stigma van 'duitse arrogantie'. Dat is ze erg goed gelukt, moet ik zeggen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 22:47   #182
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Engels als brug is ook niet alles uiteraard. Een agent moet Nederlands kennen en een dokter ook, Vlaamse kinderen spreken immers noch Engels noch Frans.

Wat je zegt over het Engels... onlangs las ik een discussie waarin iemand de Vlamingen aanwreef dat een Vlaamse burgemeester de RTBF enkel in het Nederlands en in Engels wou te woord staan, terwijl een Nederlandse (niet frans woops!) burgemeester dat wel met plezier wou doen (u kan hierboven mijn "Nederlanders zijn wel tof" theorie lezen)
Ze voegden eraan toe : dat is toch puur pesten, waarom een "vreemde taal" verkiezen?

Wat in hen blijkbaar niet opkwam is dat de Vlamingen meer en meer Engels als tweede taal beginnen te hanteren, en een interview doen in het Frans is moeilijker dan gewoon een praatje in het Frans.
Wat in hen ook niet opkwam is dat die RTBF misschien zelf dat taalprobleem zou mogen oplossen (daar worden ze ook voor betaald)?
En wat zeker niet in hen opkwam is dat de Franstaligen zelf Engels verkiezen boven Nederlands in de scholen? Waarom kiezen zij dan een "vreemde taal" ipv de meerderheidstaal in eigen land.

Dat moest er even uit
Je hebt gelijk. Ik vind het nog altijd vreemd dat Vlamingen te pas en te onpas te koop lopen met hun kennis van het Frans, terwijl �*ls ze het moeten gebruiken er meteen geklaagd wordt d�*t ze het moeten gebruiken. Gebruik dan geen Frans en loop er ook niet mee te koop. Wie maak je daar blij mee? Jezelf, omdat je dan fijn kan klagen over verfransing? Of alleen de Franstaligen, die het allemaal niets uitmaakt wat hen achter hun rug om verweten wordt, want de Vlaming blijft toch wel Frans spreken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 23:02   #183
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Je hebt gelijk. Ik vind het nog altijd vreemd dat Vlamingen te pas en te onpas te koop lopen met hun kennis van het Frans, terwijl �*ls ze het moeten gebruiken er meteen geklaagd wordt d�*t ze het moeten gebruiken. Gebruik dan geen Frans en loop er ook niet mee te koop. Wie maak je daar blij mee? Jezelf, omdat je dan fijn kan klagen over verfransing? Of alleen de Franstaligen, die het allemaal niets uitmaakt wat hen achter hun rug om verweten wordt, want de Vlaming blijft toch wel Frans spreken.
Dan geef je me eigenlijk geen gelijk?

Wij moeten niet opscheppen met onze kennis, maar het is wel een argument.
Wij hebben beter onderwijs dat onze jeugd toch min of meer drietalig probeert te maken. Dat terwijl wij de meerderheidstaal spreken. De meesten spreken Frans wanneer het moet : in tweetalig Brussel en in Wallonië.
Dat verbiedt ons niet om te weigeren Frans te spreken in Vlaanderen.
Oud 30 januari 2007, 23:20   #184
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil geen discussie vermijden, ik wil een herhaling van zetten vermijden. Er hebben vóór mij al een stuk of drie, vier mensen (als het er niet meer zijn) je duidelijk gemaakt dat de verhoudingen in Brussel anders liggen dan jij beweert. Als je daar niet op ingaat of het niet wil weten, ga ik dat niet nog een vijfde of zesde keer herhalen.
Ik ga overal op in, en heb toch zeker geen gebrek aan kennis. Het heeft veel inlevingsvermogen nodig, dat heb ik als D66'er. Dat weet ik zeker, ik ben niet voor niets lid van een van de meest progressieve partijen van Nederland.
Citaat:
Ik zie niet in waarom een Franstalige gebrekkig Frans zou willen horen spreken.
Ik spreek beter Frans dan de Fransen Nederlands. Dat verschil is beduidend.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 30 januari 2007 om 23:37.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 23:37   #185
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik ga overal op in, en heb toch zeker geen gebrek aan kennis. Het heeft veel inlevingsvermogen nodig, dat heb ik als D66'er.

Ik spreek beter Frans dan de Fransen Nederlands. Dat verschil is beduidend.
Het mankeert je in ieder geval niet aan 'zelfkennis'.
Oud 30 januari 2007, 23:39   #186
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het mankeert je in ieder geval niet aan 'zelfkennis'.
Zeg, we gaan ons nu niet verlagen tot koetjes en kalfjes-niveau, toch?
Oud 30 januari 2007, 23:44   #187
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Zeg, we gaan ons nu niet verlagen tot koetjes en kalfjes-niveau, toch?
Natuurlijk niet, Kanjer!
Oud 31 januari 2007, 06:31   #188
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Bij welke drie regio's zou jij het houden in NL?
Courtesy to Dimitri:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ah, okee. Precies even grote bevolking zal niet lukken denk ik, omdat de Randstad nu eenmaal een zwaartepunt is wat betreft bevolking. Maar als ik Nederland in drieën moest verdelen, dan zou je krijgen:

Oost-Nederland: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland
West-Nederland: Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland
Zuid-Nederland: Noord-Brabant en Limburg

Bevolkingsaantallen per 1-1-2005 zijn:
O-N: 5.146.821
W-N: 7.598.921
Z-N: 3.546.611
Subtotaal: 16.292.353
VL: 6.043.161
Subtotaal: 22.335.514
BR: 1.006.749
Eindtotaal: 23.342.263

Zeeland (379.948 inw.) overhevelen van West naar Zuid zou iets schelen, maar ook dan houdt West verreweg de meeste inwoners.

Citaat:
En wat bedoel je met "VL is er meer een appendix dan wel een constituerend lid"?
Cfr verschillende berichten van voornoemde in deze draad: http://forum.politics.be/showthread.php?t=72588
Oud 31 januari 2007, 08:01   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland is niet tweetalig. Het Fries heeft enkel op regionaal (provinciaal en gemeentelijk) niveau betekenis. Dat is toch heel anders dan een land waar de bevoegdheden van deelstaten gesplitst zijn en er een overkoepelend orgaan is (de federale overheid) die er voor iedereen is.
Mocht u het niet weten: België is net als Nederland ook niet tweetalig. Dus wat komt u nu aanzetten met uw idee om alle staatsambtenaren in België tweetalig te laten worden.

Terug naar af, beste vriend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 08:03   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... maar persoonlijk zou ik, als ik me al in Brussel zou vestigen, (gedeeltelijk al dan niet geheel) aanpassen aan het overgrote deel van de bevolking.
U lijkt wel op de 19e eeuwse Vlaming die het toen ook normaal vond zich te plooien naar de sociologische dwang en zijn eigen moedertaal dus zelf achteruit schuifde.

Proficiat voor zoveel miskenning voor de eigen taal!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 08:05   #191
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Frans klinkt nu eenmaal chiquer dan dat oenige Vlaemsch, vooral sommige dialecten. Moest ik goed zijn in talen, was mijn keus allang gemaakt.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 09:46   #192
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ah, okee. Precies even grote bevolking zal niet lukken denk ik, omdat de Randstad nu eenmaal een zwaartepunt is wat betreft bevolking. Maar als ik Nederland in drieën moest verdelen, dan zou je krijgen:

Oost-Nederland: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland
West-Nederland: Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland
Zuid-Nederland: Noord-Brabant en Limburg

Bevolkingsaantallen per 1-1-2005 zijn:
O-N: 5.146.821
W-N: 7.598.921
Z-N: 3.546.611
Subtotaal: 16.292.353
VL: 6.043.161
Subtotaal: 22.335.514
BR: 1.006.749
Eindtotaal: 23.342.263

Zeeland (379.948 inw.) overhevelen van West naar Zuid zou iets schelen, maar ook dan houdt West verreweg de meeste inwoners.
Wat dat betreft is de indeling in 4 gewesten natuurlijk makkelijker.
Noord voor Friesland, Groningen en Drenthe, West voor Noord- en Zuid-Holland en Utrecht, Zuid voor Zeeland, Brabant en Limburg en Oost voor Gelderland en Overijssel die Flevoland er gratis bijkrijgen, ook al past dit stiekem misschien wel beter bij de randstad. Maar goed, dan hou je gemiddeld al maar 4 miljoen inwoners over.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 31 januari 2007 om 09:47.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 12:18   #193
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Frans klinkt nu eenmaal chiquer dan dat oenige Vlaemsch, vooral sommige dialecten. Moest ik goed zijn in talen, was mijn keus allang gemaakt.
Personne ne vous empêche de parler la langue universelle, Monsieur Van Eyken. Allez-y et montrez-vous un bon citoyen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 18:08   #194
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En waarom niet dwingen een andere taal te spreken?

De 'ontfransing' van de Vlamingen is pas geslaagd de dag dat het normaal wordt met (Nederlandsonkundige) Franstaligen in het Engels te converseren. Dat zal de Vlaming misschien eindelijk eens van zijn minderwaardigheidscomplex afhelpen.

De dag nadat de Franstaligen beseffen dat Vlamingen voortaan automatisch Engels als tussentaal gebruiken, mag jij af en toe weer 'hoffelijk' zijn en Frans spreken. Afgesproken?
Wees gerust, ik spreek meestal Engels met hen, alleen soms Frans, dan louter bij small talk.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 18:15   #195
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mocht u het niet weten: België is net als Nederland ook niet tweetalig. Dus wat komt u nu aanzetten met uw idee om alle staatsambtenaren in België tweetalig te laten worden.

Terug naar af, beste vriend.
België is een apart verhaal. Het is immers een federatie, met een federale overheid die enkel zaken regelt die alle Belgen aangaat. Voorwaarde is dus ook dat de ambtenaren in dienst van de federale overheid er voor het hele volk zijn. Vandaar dat ik ook tegen gewestelijke partijen in het federale parlement ben.
Oud 31 januari 2007, 18:17   #196
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U lijkt wel op de 19e eeuwse Vlaming die het toen ook normaal vond zich te plooien naar de sociologische dwang en zijn eigen moedertaal dus zelf achteruit schuifde.

Proficiat voor zoveel miskenning voor de eigen taal!
Is integreren miskenning? Vandaar dat zoveel Marokkanen nog niet Nederlands spreken. U bent echt aan het kletsen, heb ik niet duidelijk aangegeven Frans te spreken indien de gelegenheid zich zou aandienen en Nederlands evenzeer?
Oud 31 januari 2007, 18:20   #197
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Is integreren miskenning? Vandaar dat zoveel Marokkanen nog niet Nederlands spreken. U bent echt aan het kletsen, heb ik niet duidelijk aangegeven Frans te spreken indien de gelegenheid zich zou aandienen en Nederlands evenzeer?
Je geeft mij, en ik denk anderen hier ook, de indruk de gelegenheden om Nederlands te gebruiken veel te laag in te schatten, ze niet als gelegengheid of kans te zien en elke gelegenheid als gelegenheid voor het Frans te zien.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 18:23   #198
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Je geeft mij, en ik denk anderen hier ook, de indruk de gelegenheden om Nederlands te gebruiken veel te laag in te schatten, ze niet als gelegengheid of kans te zien en elke gelegenheid als gelegenheid voor het Frans te zien.
Die indruk zou ik niet willen wekken. Ik heb enkel gezegd dat ik de taal gebruik die me op dát moment het beste uitkomt.
Oud 31 januari 2007, 18:48   #199
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die indruk zou ik niet willen wekken. Ik heb enkel gezegd dat ik de taal gebruik die me op dát moment het beste uitkomt.
Dus zou je in Voeren pakweg 30 jaar terug, toen de Franstalige aanwezigheid in de gemeente op haar hoogtepunt stond, Frans gesproken hebben, en vandaag de dag Nederlands?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 31 januari 2007 om 18:49.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2007, 18:53   #200
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus zou je in Voeren pakweg 30 jaar terug, toen de Franstalige aanwezigheid in de gemeente op haar hoogtepunt stond, Frans gesproken hebben, en vandaag de dag Nederlands?
Dat ligt er helemaal aan met wat soort mensen ik om zou gaan... waarschijnlijk omdat ik zelf met Nederlanders om zou gaan, Nederlands.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be