![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb een tijdje lessen gevolgd in een nederlandse plaats, niet ver van de duitse grens, zo'n 10 km. Het instituut was geliefd onder duitse studenten maar ook onder duitse leraren. De duitse leraren stelden zich er een eer in om nederlands te spreken, hoewel de meeste nederlanders, althans aan de grens, duits verstaan. De duitse studenten ook. Er was echter een aantal dat, als de professor een duitser was, terloops overschakelde op het duits. Oei! Dan waren de rapen gaar. Niet door de nederlandse studenten maar door de duitse leraren: 'Je spreekt hier nederlands, óf desnoods engels, maar géén duits omdat je toevallig een landgenoot treft. Je bent hier dus pas je je aan.' De duitsers wilden af van het stigma van 'duitse arrogantie'. Dat is ze erg goed gelukt, moet ik zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
Wij moeten niet opscheppen met onze kennis, maar het is wel een argument. Wij hebben beter onderwijs dat onze jeugd toch min of meer drietalig probeert te maken. Dat terwijl wij de meerderheidstaal spreken. De meesten spreken Frans wanneer het moet : in tweetalig Brussel en in Wallonië. Dat verbiedt ons niet om te weigeren Frans te spreken in Vlaanderen.
![]() |
![]() |
#184 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 30 januari 2007 om 23:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terug naar af, beste vriend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Proficiat voor zoveel miskenning voor de eigen taal! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
|
![]() Frans klinkt nu eenmaal chiquer dan dat oenige Vlaemsch, vooral sommige dialecten. Moest ik goed zijn in talen, was mijn keus allang gemaakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
Noord voor Friesland, Groningen en Drenthe, West voor Noord- en Zuid-Holland en Utrecht, Zuid voor Zeeland, Brabant en Limburg en Oost voor Gelderland en Overijssel die Flevoland er gratis bijkrijgen, ook al past dit stiekem misschien wel beter bij de randstad. Maar goed, dan hou je gemiddeld al maar 4 miljoen inwoners over.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 31 januari 2007 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Personne ne vous empêche de parler la langue universelle, Monsieur Van Eyken. Allez-y et montrez-vous un bon citoyen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België is een apart verhaal. Het is immers een federatie, met een federale overheid die enkel zaken regelt die alle Belgen aangaat. Voorwaarde is dus ook dat de ambtenaren in dienst van de federale overheid er voor het hele volk zijn. Vandaar dat ik ook tegen gewestelijke partijen in het federale parlement ben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is integreren miskenning? Vandaar dat zoveel Marokkanen nog niet Nederlands spreken. U bent echt aan het kletsen, heb ik niet duidelijk aangegeven Frans te spreken indien de gelegenheid zich zou aandienen en Nederlands evenzeer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Je geeft mij, en ik denk anderen hier ook, de indruk de gelegenheden om Nederlands te gebruiken veel te laag in te schatten, ze niet als gelegengheid of kans te zien en elke gelegenheid als gelegenheid voor het Frans te zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die indruk zou ik niet willen wekken. Ik heb enkel gezegd dat ik de taal gebruik die me op dát moment het beste uitkomt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus zou je in Voeren pakweg 30 jaar terug, toen de Franstalige aanwezigheid in de gemeente op haar hoogtepunt stond, Frans gesproken hebben, en vandaag de dag Nederlands?
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 31 januari 2007 om 18:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat ligt er helemaal aan met wat soort mensen ik om zou gaan... waarschijnlijk omdat ik zelf met Nederlanders om zou gaan, Nederlands.
|
![]() |
![]() |