Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van een onafhankelijk Baskenland?
Ja 42 61,76%
Neen 13 19,12%
Ik weet het niet/ geen mening 13 19,12%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2007, 16:10   #181
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Winterhamer Bekijk bericht
je bent voor Volksnationalisten, dusja.
maar niet voor het Veebee. Ik ben tegen een liberale economie, zie je.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2007, 17:21   #182
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
2
Gij zijt dan ook een Limburger. Limburgers zijn over het algemeen Bourgondischer.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2007, 17:32   #183
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Gij zijt dan ook een Limburger. Limburgers zijn over het algemeen Bourgondischer.
Nou, lang vóór 1980, toen ik nog Rotterdammer was, fascineerde goed èn genoeg eten mij al.

Ik kreeg vandaag een link van iemand in een chat, met plaatjes om aanklikkend te vergroten òf meteen bovenaan rechts de (nog grotere) slide show in te schakelen maar zo te zien kent men zelfs in de USA toch ook wel goede eetgelegenheden ......

http://www.flickr.com/photos/firepil...7594096478216/

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 9 september 2007 om 17:33.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2007, 18:01   #184
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou, lang vóór 1980, toen ik nog Rotterdammer was, fascineerde goed èn genoeg eten mij al.

Ik kreeg vandaag een link van iemand in een chat, met plaatjes om aanklikkend te vergroten òf meteen bovenaan rechts de (nog grotere) slide show in te schakelen maar zo te zien kent men zelfs in de USA toch ook wel goede eetgelegenheden ......

http://www.flickr.com/photos/firepil...7594096478216/

In Rotterdam kun je lekker Aziatisch eten, over Hollands eten ga ik maar niet uitwijden, geen gevoelens krenken en zo...

Laatst gewijzigd door tomm : 9 september 2007 om 18:02.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2007, 18:43   #185
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In Rotterdam kun je lekker Aziatisch eten, over Hollands eten ga ik maar niet uitwijden, geen gevoelens krenken en zo...
Nah, sommige stamppot-varianten vind ik best te doen (rauwe andijvie; raapsteeltjes; postelein, zuurkool .... ) maar de rest van de "oude keuken" is/was meestal erg saai.

Sinds ongeveer 1948 echter tellen ook rijst- en bamigerechten als bijna-hollands.
Oud 10 september 2007, 13:34   #186
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nah, sommige stamppot-varianten vind ik best te doen (rauwe andijvie; raapsteeltjes; postelein, zuurkool .... ) maar de rest van de "oude keuken" is/was meestal erg saai.

Sinds ongeveer 1948 echter tellen ook rijst- en bamigerechten als bijna-hollands.
Belgische kolonies waren niet echt culinair verrijkend...
Oud 10 september 2007, 15:18   #187
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja... wat noem je Hollands? Wat de gemiddelde huisvrouw klaarmaakt, wat je bij de Hollandse snackbar kan krijgen, of wat je in (komt niet heel veel voor) Hollandse restaurants kan krijgen? Ik moet zeggen, in Hollandse restaurants kan je heel goed eten. Niet zo goed als in de Belgische, maar toch zeker heel lekker.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 15:42   #188
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Belgische kolonies waren niet echt culinair verrijkend...
De paar keren dat ik in België heb gegeten vielen toch echt niet tegen!
Oud 11 september 2007, 04:08   #189
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Tja... wat noem je Hollands? Wat de gemiddelde huisvrouw klaarmaakt, wat je bij de Hollandse snackbar kan krijgen, of wat je in (komt niet heel veel voor) Hollandse restaurants kan krijgen? Ik moet zeggen, in Hollandse restaurants kan je heel goed eten. Niet zo goed als in de Belgische, maar toch zeker heel lekker.

Maar in "Hollandse" restaurants lijken ze vooral Belgische en Franse keuken te serveren. En wat de gemiddelde huisvrouw klaarmaakt noem ik inderdaad "Hollandse keuken". Belgische snackbars zijn ook niet echt plaatsen voor fijnproevers, op dat vlak zijn Nederlanders zelfs beter, "kroket" is toch beter dan een cervelaworst....
In Spanje en Italië is zelfs het fastfood een culinair festijn, dat kan mij wel bekoren. De pitta-terreur rukt overal in Europa op, maar Spanje, Portugal en Italië blijven grotendeels buiten schot. Wat weinig mensen kennen maar toch echt wel onderschat is de Oekraïense, Georgische en Russische keuken, vooral in de Oekraïne kun je verrassend lekker eten en voor geen geld.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 september 2007 om 04:29.
Oud 11 september 2007, 04:18   #190
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het over Congo hé
Ik vind Frans eten nog altijd beter dan Belgisch. 't is wel een feit dat als je bij Nederlanders geïnviteerd wordt ze er toch nooit in slagen er een culinair festijn van te maken, ik herinner me nog een receptie met fruitsap in plastieken bekertjes, zoiets kan in België echt niet! En dan die slappe koffie... maar goed 't ging hier over Baskenland. Maar nu we toch over eten bezig zijn, ik vind eetgewoonten een vrij goede spiegel voor een volk en cultuur in het algemeen. Baskisch eten verschilt tamelijk sterk van Castilliaans eten, maar Vlaamse en Waalse eetgewoonten verschillen bijna niet, terwijl er toch een groot verschil is met Duitsland, Nederland en zelfs Frankrijk.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 september 2007 om 04:23.
Oud 11 september 2007, 08:30   #191
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Franse keuken.
Oud 11 september 2007, 11:21   #192
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Tomm, ben jij een maagnationalist?

Hetzelfde opknabbelen maakt een groep mensen niet meer geschikt om samen in één land te leven. Wat brengt het op hetzelfde te eten, als er een grote barrière is zoals de taal, waardoor beide groepen praktisch in verschillende werelden leven.
Door frietjes te bakken en op azerty-toetsenborden te typen houd je geen land samen.
Oud 11 september 2007, 11:39   #193
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Op dit forum zijn veel Vlaams-nationalisten actief; ik vraag me dan ook af of die Vlaams-nationalisten andere onafhankelijkheidsbewegingen (zoals de Baskische) steunen.

Daarom de volgende vraag: bent u voor een onafhankelijk Baskenland?
Op het laatste EEU kongres in Maribor kwam malsameco (diversiteit) rijkelijk aan bod en kreeg ik ook een boekje met allerlei essays over het "minderhedenprobleem" in en rondom de EU. Eén van de kongressiesten maakte overigens een zeer "to the point" opmerking nl. dat volkeren/ etnische en taal groepen niet noodzakelijk aan een territorium gelinkt hoeven te zijn en dat men een ondescheid moet maken tussen het recht op een territorium en het recht om tot een culturele groep te behoren.

De logica is duidelijk : indien we lke groep een "eigen en exclusief territorium" zouden toekennen houdt dit een erkenning in van de samenlevingsmogelijkheid in diversiteit & bovendien ontneemt men een grote groep individuen hun rechten. Waarom zouden er geen duits- of sloveenssprekende italianen mogen zijn ? Wat is er op tegen dat de Occitaniërs en de Catalanen in éénzelfde gebied wonen. Moeten we straks als bij ondehandelingsdecreet Belgiê uiteenvalt en "BRuxelles" samengaat met la Wallonie alle Vlamingen uit Bruxelles verhuizen en de francophone vlaanderenbewoners verhuizen naar hun "eigen gebied" ?
Om het cru te stellen : gaan wij het lijeigenschap terug invoeren, waarbij men aan zijn geboortegrond vastgeklonken wordt als eigendom van de leenheer ? Ik dacht het niet.

Een boutade : de wereld is door de technologie een dorp geworden is waar,
in een dorp zijn geen grenzen (behalve dan in Baarle Hertog en Nassau),
staatsgrenzen verliezen hun relevantie in de eerste plaats voor het grote geld - het schijnt dat indiase kapitalisten kortelings de firma Van Hool zullen overnemen.. die mensen die in hun thuisland machteloze laag betaalde arbeiders gewoon zijn zullen kortelings een stevige vinger in de VBO pap hebben.

Proletariërs aller landen verenigt U !

Natuurloijk mag Baskenland een aparte staat vormen, maar wel bij referendum in het gebied dat onafhankelijkheid zou wensen en indien er daar geen meerderheid voor is - moet de resp. franse en spaanse overheid er zorg voor dragen dat de taal- en cultuurrechten van de basken het respect krijgen dat ze verdienen (zoals elders in europa de friezen, de kasjoeben, de welshmen, de schotten, de roma zigeuners enz..)
Oud 13 september 2007, 11:12   #194
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Voor Baskische onafhankelijkheid. Hoe ze dat willen bereiken en over welk grondgebied het moet gaan, moeten de Basken zelf weten. Daar heb ik me, als Vlaming niet mee te moeien. Net zoals een Bask zich niet moet moeien hoe wij koken in onze keuken.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 09:11   #195
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Concrete namen van organisaties?
de anti-folterbeweging TAT bevoorbeeld. De beweging om gevangenen dichter bij huis te krijgen, bijvoorbeeld.

Citaat:
Dat is wel hetzelfde. Vage insinuaties zijn het trouwens niet, zowat de hele pers, en dat is heus niet alleen de Spaanse, linkt de twee aan elkaar. Dat is dus algemeen aangenomen.
eum nee, de pers neemt dat aan.
Ben jij zo naïef de pers te geloven in alles wat ze zegt?

Citaat:
Dat u belang heeft bij het ontkennen van de relaties tussen ETA en Batasuna wat u een verdachtere bron maakt dan de internationale pers.
lol? Welk belang heb ik daarbij?

Citaat:
Ik heb u kunnen aantonen dat de algemeen aanvaarde opvatting is dat twee gelinkt zijn.
tuurlijk, en ooit was de algemeen aanvaarde opvatting dat de zon rond de aarde draait.
Trouwens, algemeen aanvaard betekent dat iedereen het er mee eens is. En niet iedereen is het er mee eens.

Citaat:
U heeft daar op gereageerd in de trant van "Dat is niet waar, neh!", voor iemand die zo belang hecht aan bewijzen vind ik dat vreemd.
onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Citaat:
Dat u belang heeft bij het ontkennen maakt u onbetrouwbaarder bent dan de bronnen die ik geciteerd heb.
welk belang?

Citaat:
En nogmaals: ik ben geen rechter. Bewijzen zijn niet nodig, aanwijzingen wel. Dat rechtsprincipe is niet van toepassing op de mening van een individu.
geheel waar. En zoals ik al zei: i don't give a fuck. Uw mening doet in het geheel niet ter zake als bewijsmateriaal, dus hoef ik daar ook geen rekening mee te houden. De Baskische strijd gaat verder.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 09:12   #196
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat is weer zwart-wit gedacht.

Hoe komt het dan dat sommige Vlamingen, zoals Zeno! hier op het forum, een Vlaanderen zonder Brussel wenst? Graag een antwoord zonder een stereotype sneer AUB.
Omdat sommige Vlamingen niet beseffen dat Vlaanderen en brussel elkaar nodig hebben.
Oud 18 september 2007, 09:25   #197
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Op het laatste EEU kongres in Maribor kwam malsameco (diversiteit) rijkelijk aan bod en kreeg ik ook een boekje met allerlei essays over het "minderhedenprobleem" in en rondom de EU. Eén van de kongressiesten maakte overigens een zeer "to the point" opmerking nl. dat volkeren/ etnische en taal groepen niet noodzakelijk aan een territorium gelinkt hoeven te zijn en dat men een ondescheid moet maken tussen het recht op een territorium en het recht om tot een culturele groep te behoren.
Ze zijn daar bij de EEU blijkbaar allemaal intellectuelen die nooit uit hun ivoren toren komen en denken dat de natuurwetten niet voor hen gelden. Grondgebied is de allereerste vereiste om een samenleving te organiseren. Zonder grondgebied geen huisvesting, geen economie, geen landbouw, geen bestuur, geen onderwijs, niks.

Citaat:
De logica is duidelijk : indien we lke groep een "eigen en exclusief territorium" zouden toekennen houdt dit een erkenning in van de samenlevingsmogelijkheid in diversiteit & bovendien ontneemt men een grote groep individuen hun rechten. Waarom zouden er geen duits- of sloveenssprekende italianen mogen zijn ? Wat is er op tegen dat de Occitaniërs en de Catalanen in éénzelfde gebied wonen. Moeten we straks als bij ondehandelingsdecreet Belgiê uiteenvalt en "BRuxelles" samengaat met la Wallonie alle Vlamingen uit Bruxelles verhuizen en de francophone vlaanderenbewoners verhuizen naar hun "eigen gebied" ?
Ook zijn ze daar bij de EEU blijkbaar niet in staat wat verder te denken dan zwart of wit. Een natie die over zichzelf kan beschikken is perfect in staat etnische minderheden binnen de eigen grenzen de nodige rechten te voorzien. Een historische minderheid dan wel te verstaan. Het is niet omdat een zulu in ons land komt wonen dat hij recht heeft om in de zulutaal geholpen te worden door de overheid.
Leg d�*t nekeer uit aan de EEU-isten.

Citaat:
Een boutade : de wereld is door de technologie een dorp geworden is waar,
in een dorp zijn geen grenzen (behalve dan in Baarle Hertog en Nassau),
staatsgrenzen verliezen hun relevantie in de eerste plaats voor het grote geld - het schijnt dat indiase kapitalisten kortelings de firma Van Hool zullen overnemen.. die mensen die in hun thuisland machteloze laag betaalde arbeiders gewoon zijn zullen kortelings een stevige vinger in de VBO pap hebben.
eum, de wereld is geen dorp. Ik kan niet de bus pakken naar Kuala Lumpur. Zelfs naar Oostende gaan duurt haast twee uur. De globalisering is sterk overroepen.
Oud 18 september 2007, 19:32   #198
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Mag ik toch even tussenkomen in de discussie over "de relaties tussen ETA en Batasuna"?

Beide organisaties hebben dezelfde politieke doelstellingen, maar hanteren ieder een andere methode om die te bereiken. En het is toch gewoon een feit dat heel wat militanten van de ene organisatie ook militeren in de andere organisatie. Dat lijkt me ook logisch.
Maar uiteraard niet allemaal. Er zijn ex-militanten die van de politieke partij niets moeten weten, ook al worden dezelfde doelstellingen nagestreefd.

Het betekent evenmin dat er structurele banden zouden zijn. Maar dat er banden zijn, is evident. Ze behoren immers tot dezelfde ideologische wereld.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2007, 23:36   #199
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Tomm, ben jij een maagnationalist?

Hetzelfde opknabbelen maakt een groep mensen niet meer geschikt om samen in één land te leven. Wat brengt het op hetzelfde te eten, als er een grote barrière is zoals de taal, waardoor beide groepen praktisch in verschillende werelden leven.
Door frietjes te bakken en op azerty-toetsenborden te typen houd je geen land samen.
Verschillende werelden? Er is wel een verschil maar verschillende werelden zou ik echt niet durven zeggen. Eetgewoonten zijn een belangrijke indicatie van cultuur, daar zijn historici het over eens. Elk volk in Europa heeft z'n eigen eetcultuur, zo ook de Belgen.
Oud 19 september 2007, 23:39   #200
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verschillende werelden? Er is wel een verschil maar verschillende werelden zou ik echt niet durven zeggen.
Hangt ervan af wat uw normen zijn. Ik had het over wederzijds begrip voor en kennis van de situatie van de andere (en verbondenheid)
Citaat:
Eetgewoonten zijn een belangrijke indicatie van cultuur, daar zijn historici het over eens.
Dat op zich is wel waar.
Citaat:
Elk volk in Europa heeft z'n eigen eetcultuur, zo ook de Belgen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be