Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2008, 21:23   #181
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Kijk nog een staaltje van Vlaamse aanpassingskunst...

Fin des années 50 : Troisième immigration (�* Aarlen), qui cette fois-ci viendra de Flandre. La plupart de ces gens exerceront une activité professionnelle dans le milieu primaire et apprendront le luxembourgeois.

http://www.alas.be/ligne%20du%20temps%20arelerland.pdf

Terwijl enkele kilometers verder...

In 1870 voerde de zware staalnijverheid heel wat arbeiders in de Ibingse deelgemeente Attem. Dit dorpje telde voor 1870 niet meer dan 500 inwoners maar in 1878 is dat opgelopen tot 5000-6000 inwoners. De meeste van die ingeweken arbeiders waren Franstalig. Ze pasten zich niet aan de taal van het dorp.
Rond 1870-1880 was het prestige van het FR in heel Europa zou hoog, dat men zelfs geen probleem had met immigranten-arbeiders die FR spraken.

Wanneer nu een gewone Engelsman/Amerikaan in een Vlaamse fabriek werkt, zal men het ook niet erg vinden wanneer hij EN blijft spreken en zullen veel Vlamingen er geen bezwaar hebben om met hem EN te spreken.
Wie nu vlot EN spreekt = iemand die gestudeerd heeft.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 21:23   #182
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Wanneer is dat gebeurd? En dat is (helaas) niet de enige gemeente.
Ook in het noorden van Frankrijk heel wat gemeenten die ooit VL waren.
En in de Elzas gemeenten die Duitstalig waren.
Het spijt me maar daar kan ik nu niet met de grootste nauwkeurigheid op antwoorden
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 21:23   #183
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ook de NMBS heeft een vergelijkbare punctualiteit volgens cijfers hierboven.
Ik haal dat uit een publicatie van de NMBS,
Ik haal uit die publicaties dat volgens de 5-minutennorm de treinen in België een stuk minder stipt rijden dan in Nederland. Je bent daar nu al een paar blz. omheen aan het draaien, maar daar komt het wel op neer. Vervelend als je zo heilig gelooft in de spoorwegen als staatsbedrijf, maar de verzelfstandigde NS levert momenteel nu eenmaal duidelijk betere prestaties dan het staatsbedrijf NMBS.

Citaat:
en ook uit eigen ervaring. Vrijwel dagelijks worden er Benelux treinen afgeschaft (excusez le mot), en bijna een op de 3 Benelux treinen hebben meer dan 20 minuten vertraging, soms oplopend tot een uur. Dat is natuurlijk niet representatief voor alle treinen in Nederland, maar toch.
Wel grappig dat je de vertragingen van de Beneluxtrein gemakshalve automatisch op het konto van Nederland schrijft. Als je de stiptheidscijfers in beide landen ziet, zou je toch eerder geneigd zijn te denken dat de vertraging in België wordt opgelopen!

Hoe het ook zij, een internationale trein is geen graadmeter voor de stiptheid van nationale treinen. Om de Nederlandse spoorwegen te beoordelen, moet je in NL zelf met de trein reizen en niet met treinen die uit NL komen of naar NL toe gaan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 21:31   #184
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Rond 1870-1880 was het prestige van het FR in heel Europa zou hoog, dat men zelfs geen probleem had met immigranten-arbeiders die FR spraken.

Wanneer nu een gewone Engelsman/Amerikaan in een Vlaamse fabriek werkt, zal men het ook niet erg vinden wanneer hij EN blijft spreken en zullen veel Vlamingen er geen bezwaar hebben om met hem EN te spreken.
Wie nu vlot EN spreekt = iemand die gestudeerd heeft.
Het Frans had toch net niet genoeg aan "prestige" zodat een Vlaming die voor zijn beroep inwijkt in Aarlen, zou Frans spreken met de plaatselijke bevolking. Nee die Vlaming past zich aan en spreekt de plaatselijke Mozelfrankische taal...

Iemand die vlot Engels spreekt is niet altijd iemand die gestudeerd heeft. Maar die Engelstalige zal hoogstwaarschijnlijk in zijn taal opgevangen worden in die Vlaamse rederij.
Oud 4 februari 2008, 21:34   #185
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De ardennen is helemaal niet representatief, 2 uur diensten vind je trouwens enkel in de Ardennen. Ook sommige stukken van België zijn heel druk, er zijn per uur 2 tot 4 treinen tussen de grote steden(Gent,Antwerpen, Charleroi, Luik, Brussel, Brugge, Hasselt, Oostende, Mons, Namur, Mechelen, Tournai, etc.), soms meer, en dat tot 12 u 's avonds. Ook sommige dorpen en kleine steden als Geraardsbergen, Derderleeuw, Kapellen, Puurs, etc. worden goed bediend, naar de luchthaven is er een trein elke 15 minuten.
Sorry, maar voor Randstedelijke begrippen is een lijn met vier treinen per uur een rustige lijn. Tussen Rotterdam en Den Haag rijden elf treinen per uur (over een grotendeels tweesporig baanvak nota bene, dus zeer vertragingsgevoelig), tussen Utrecht en Amsterdam acht tot negen per uur. Dat is de frequentie op drukke lijnen in de Randstad.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 21:44   #186
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Kazan

Citaat:
Net zoals Vlaanderen en Wallonië.
Ook bij ons kost het veel moeite en veel geld. (voor Vlaanderen toch)
Niet echt, toch niet in vergelijking met bvb. Italië of Duitsland.

Citaat:
Kunde gij gedachte lezen ofzo?
ja, toch bepaalde gedachten...

Citaat:
Hoezo, niet gediscrimineerd? Het is idd al veel beter dan vroeger. Maar de Franstaligen laten ons nog altijd niet toe om op een democratische manier een ongrondwettelijke, discriminerende kieskring te splitsen.
wow, dat is echt wel een kwestie van leven of dood... en de franstaligen in de rand worden ook gediscrimineerd vinden ze.

Citaat:
Ook het Vlaamse schooltje in Komen of het aan-hun-laars-lappen van de taalwetten in Brussel getuigt van weinig respect.
De Vlamingen in Brussel behoren tot de best beschermde minderheid ter wereld, en tegenwwordig kun je in een groot deel van Brussel in het Nederlands terecht, dat is nu wat ik bedoel met klagen en zagen. Dat zijn allemaal kleine problemen, die in het niets verzinken bij de negatieve gevolgen die een splitsing van het land met zich mee zou brengen.

Citaat:
Ik zal het anders zeggen: Als Italië in de vaart springt, doe jij dat dan ook?
Nee, maar Italië springt niet in de vaart, en ik hoop dat België het ook niet doet.

Citaat:
Ik vind het uiteenvallen van de Sovjet-Unie iets positiefs. Die landen zijn nu toch veel beter af dat vroeger.
Ah ja????????? Ik denk dat ge nog nooit een voet in de voormalige Sovjet-Unie hebt gezet.

Citaat:
En Joegoslavië is toch een geval apart. Ik zie mezelf niet in staat om Walen te gaan vermoorden.
Hopelijk. Maar geldt dat ook voor TAK-extremisten? En wat als de gemeenten in de rand zich nu eens aansluiten bij Brussel, wie gaat dat beletten?

Citaat:
En zelfs daar kan het vreedzaam. Kijk naar Servië en Montenegro.
Ja, maar zijn die landen daar zoveel beter van geworden? Dit geval ken ik niet zo goed, wat ik wel weet is dat bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie families plots een visa nodig hadden om bij elkaar op bezoek te komen, of werknemers die pendelden tussen 2 steden plots moesten kiezen tussen hun werk of hun thuis. In een republiek maakten ze bepaalde onderdelen en in een andere republiek werden die geassembleerd. Zeker is dat zelfs in Kroatië "de goede tijd van Tito" nog steeds verheerlijkt wordt.

Citaat:
En er zijn nog gevallen waar het vreedzaam ging en met positieve afloop: Tsjechië en Slowakije of Noorwegen en Zweden.

Ja, ok, maar of dat zo'n goede zaak was is ook nog niet gezegd, toch zeker in het geval van Tsjechoslovakije, de afsplitsing van Noorwegen is alweer een tijdje geleden... Vooral voor Slovakije maar ook voor Tsjechië. Industrieën van beide landsdelen waren op elkaar afgestemd en plots kwamen er nieuwe obstakels. Om maar een dom voorbeeld te noemen: Tsjechische films in Slovakije moeten verplicht ondertiteld worden terwijl Tsjechisch en Slovaaks gewoon dezelfde taal zijn.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 21:45   #187
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het Frans had toch net niet genoeg aan "prestige" zodat een Vlaming die voor zijn beroep inwijkt in Aarlen, zou Frans spreken met de plaatselijke bevolking. Nee die Vlaming past zich aan en spreekt de plaatselijke Mozelfrankische taal...
Waarom zou een VL daar ineens FR gaan spreken wanneer de plaatselijke taal daar een Mozelfrankische taal is? We spreken niet over 2008 hé met het FR dat de voertaal is geworden in Arlon.
Bovendien was het Mozelfrankisch aanleren geen al te grote stap voor Vlamingen.

Maar in die tijd kon iemand die FR sprak overal gaan en staan zonder dat men een probleem had met dat FR.
Wie FR sprak was overal welkom en hoefde vaak geen andere taal te leren.
Iedereen was blij om zijn FR te kunnen oefenen, net zoals alle VL nu blij zijn om hun kennis van het EN te kunnen etaleren.
Oud 4 februari 2008, 21:51   #188
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Sorry, maar voor Randstedelijke begrippen is een lijn met vier treinen per uur een rustige lijn. Tussen Rotterdam en Den Haag rijden elf treinen per uur (over een grotendeels tweesporig baanvak nota bene, dus zeer vertragingsgevoelig), tussen Utrecht en Amsterdam acht tot negen per uur. Dat is de frequentie op drukke lijnen in de Randstad.

Laatst gewijzigd door tomm : 4 februari 2008 om 22:18.
Oud 4 februari 2008, 21:59   #189
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge zijt aan het lullen man. Hier de uurregeling morgen tijdens de spits tussen Rotterdam en Amsterdam: 1 trein per uur!

http://hari.b-holding.be/Hafas/bin/q...d=yes#cis_C0-0
Ik heb nog nooit de trein genomen in Nederland; maar ik kan toch maar moeilijk geloven dat er slechts 1 trein per uur zou rijden tussen Amsterdam en Rotterdam.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 22:02   #190
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik haal uit die publicaties dat volgens de 5-minutennorm de treinen in België een stuk minder stipt rijden dan in Nederland. Je bent daar nu al een paar blz. omheen aan het draaien, maar daar komt het wel op neer. Vervelend als je zo heilig gelooft in de spoorwegen als staatsbedrijf, maar de verzelfstandigde NS levert momenteel nu eenmaal duidelijk betere prestaties dan het staatsbedrijf NMBS.

Wel grappig dat je de vertragingen van de Beneluxtrein gemakshalve automatisch op het konto van Nederland schrijft. Als je de stiptheidscijfers in beide landen ziet, zou je toch eerder geneigd zijn te denken dat de vertraging in België wordt opgelopen!

Hoe het ook zij, een internationale trein is geen graadmeter voor de stiptheid van nationale treinen. Om de Nederlandse spoorwegen te beoordelen, moet je in NL zelf met de trein reizen en niet met treinen die uit NL komen of naar NL toe gaan.
zelfs volgens uw publicaties was het verschil miniem. Maar dat strookt niet met mijn bevindingen en bevindingen van mensen die regelmatig met de trein rijden in Nederland en België. In Nederland zijn er ook veel meer werken, zelfs morgen bvb. toevallig. Dat telt natuurlijk niet mee in de statistieken. In Nederland kunnen ze dingen goed verbloemen en verkopen, dat blijkt nu nog maar eens.
De internationale trein is inderdaad geen graadmeter, maar het valt toch op dat die trein zijn vertragingen bijna altijd in Nederland oploopt. Moest je die trein regelmatig nemen zou je dat wel weten.
Overigens is het verschil in service en puctualiteit zeker niet zo groot als het verschil in prijs!

Laatst gewijzigd door tomm : 4 februari 2008 om 22:19.
Oud 4 februari 2008, 22:04   #191
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik heb nog nooit de trein genomen in Nederland; maar ik kan toch maar moeilijk geloven dat er slechts 1 trein per uur zou rijden tussen Amsterdam en Rotterdam.
Nee, inderdaad, ik had een vegissing gemaakt, er rijden er inderdaad veel meer. Maar ook tussen Brussel en Antwerpen rijden er 4 per uur.

http://hari.b-holding.be/hafas/bin/q...fasScrollDir=1

Laatst gewijzigd door tomm : 4 februari 2008 om 22:26.
Oud 4 februari 2008, 22:06   #192
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Idd, en zoals ik eerder in deze draad al stelde als reactie op een post van Dimitri is het in Nederland blijkbaar de normaalste zaak van de wereld dat je na middernacht nog per trein van de ene provinciehoofdplaats naar de andere kunt reizen. Hier mag je het na elf uur 's avonds zelfs al vergeten om nog tussen twee grote steden als Antwerpen en Gent te sporen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 22:16   #193
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Idd, en zoals ik eerder in deze draad al stelde als reactie op een post van Dimitri is het in Nederland blijkbaar de normaalste zaak van de wereld dat je na middernacht nog per trein van de ene provinciehoofdplaats naar de andere kunt reizen. Hier mag je het na elf uur 's avonds zelfs al vergeten om nog tussen twee grote steden als Antwerpen en Gent te sporen.
ja dat klopt, hopelijk komt dat er bij ons ook.
Oud 4 februari 2008, 22:16   #194
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Normaal gezien zijn er 3 per uur tijdens de spits, maar morgen wegens werken slechts 1. En dat gebeurt veel regelmatiger in Nederland dan in België.
Toets op deze reisplanner maar eens van Amsterdam Centraal naar Rotterdam centraal in. Datum morgen, vertrektijd pakweg 8.00 uur...
Oud 4 februari 2008, 22:27   #195
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Toets op deze reisplanner maar eens van Amsterdam Centraal naar Rotterdam centraal in. Datum morgen, vertrektijd pakweg 8.00 uur...
Ik heb het opgezocht en er zouden 9 treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. De gegevens van Tomm houden alleen rekening met de Beneluxtrein.
Oud 4 februari 2008, 22:33   #196
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ja, het klopt, ik had enkel de benelux trein ingetikt. Maar als je de randstad verlaat wordt het direct een heel stuk minder, bvb. van Maastricht naar Roosendaal bvb.
Oud 4 februari 2008, 22:35   #197
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wel; wat de lijn Gent-Brussel betreft ben ik redelijk tevreden. Er rijden toch heel wat treinen; dat komt omdat er 2 spoorlijnen zijn (eentje voor stoptreinen en IR-treinen en eentje voor de snelle IC-treinen).

De lijn Antwerpen-Gent is inderdaad triestig. Er rijden slechts 2 treinen per uur. Na 11 uur is het inderdaad onmogelijk om nog in Antwerpen te geraken.
Oud 4 februari 2008, 22:48   #198
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar in die tijd kon iemand die FR sprak overal gaan en staan zonder dat men een probleem had met dat FR.
Wie FR sprak was overal welkom en hoefde vaak geen andere taal te leren.
Iedereen was blij om zijn FR te kunnen oefenen, net zoals alle VL nu blij zijn om hun kennis van het EN te kunnen etaleren.
In die tijd zult u niet erg ver komen met uw Frans in niet Franstalige gebieden. Het Duits was toen ook een heel belangrijke taal dus u hoeft de stand van het Frans niet tot in de hemel prijzen.
Vandaag de dag is de Vlaming even "blij" om zijn kennis van andere talen te tonen.
Oud 4 februari 2008, 22:54   #199
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Begin deze eeuw enkele keren op reis geweest in NL.
Verbleef op de Veluwe en van daaruit kon je echt overal naartoe, met toch wel een vrij groot treinaanbod.
Ik vond het alvast veel beter dan in BE.
Oud 4 februari 2008, 22:55   #200
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
In die tijd zult u niet erg ver komen met uw Frans in niet Franstalige gebieden. Het Duits was toen ook een heel belangrijke taal dus u hoeft de stand van het Frans niet tot in de hemel prijzen.
Vandaag de dag is de Vlaming even "blij" om zijn kennis van andere talen te tonen.
Doet het echt zoveel pijn om toe te geven dat het FR ooit een wereldtaal geweest is met meer prestige dan het EN nu?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be