Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2008, 10:49   #2101
rainbox
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Je heeft toe dat meer autonomie vooral voor Wallonië een goede zaak zou kunnen zijn .
Zonder geld neen lol
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 10:58   #2102
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Die bedrijven zullen het moeilijk krijgen als er een internationale grens loopt door hun industrieterreinen. Ik vermoed ook wel dat sommige zullen verhuizen, andere niet, afhankelijk van de sector, belastingsstelsels, internationale regelingen tussen Vlaanderen en België, waar het hoofdkwartier zich bevindt, etc. maar het is zeker niet uitgesloten dat een groot deel daarvan zal verhuizen naar Wallonië, zeker als die regio met lagere lonen en dezelfde wetgeving en financieel beleid als Brussel kan uitpakken. in WalloniË is ook meer plaats en je ziet nu al bedrijven naar Rixensart of Waterloo "delokaliseren". De luchthaven van Charleroi boomt en in Mons komt een heus technologiepark met onder andere microsoft en google. Veel plaats, dicht bij Brussel, dezelfde taal, goedkoper en een groot reservoir aan goed opgeleide arbeidskrachten.
Vandaar dat de werkloosheid in Wallonië blijft stijgen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=106218

PS: 'goed opgeleid'

Laatst gewijzigd door Kazan : 24 mei 2008 om 11:00.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 10:59   #2103
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainbox Bekijk bericht
Zonder geld neen lol
Maar ze krijgen wél geld.
Oud 24 mei 2008, 11:31   #2104
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Die bedrijven zullen het moeilijk krijgen als er een internationale grens loopt door hun industrieterreinen. Ik vermoed ook wel dat sommige zullen verhuizen, andere niet, afhankelijk van de sector, belastingsstelsels, internationale regelingen tussen Vlaanderen en België, waar het hoofdkwartier zich bevindt, etc. maar het is zeker niet uitgesloten dat een groot deel daarvan zal verhuizen naar Wallonië, zeker als die regio met lagere lonen en dezelfde wetgeving en financieel beleid als Brussel kan uitpakken. in WalloniË is ook meer plaats en je ziet nu al bedrijven naar Rixensart of Waterloo "delokaliseren". De luchthaven van Charleroi boomt en in Mons komt een heus technologiepark met onder andere microsoft en google. Veel plaats, dicht bij Brussel, dezelfde taal, goedkoper en een groot reservoir aan goed opgeleide arbeidskrachten.
Kan u mij even een ding uitleggen?

...Over lagere lonen ga ik me niet uitspreken (ja, daar zullen de Walen trouwens zo blij om zijn "Mannen, om te concurreren verdienen jullie nu 30% minder!") maar...hoe denkt u dat Wallonië een lagere belastingsheffing zou kunnen hebben terwijl ze een hogere werkloosheid en sociale kosten heeft dan Vlaanderen? Het zou me logischer lijken dat een onafhankelijk Vlaanderen een lagere belasting zou kunnen hebben gewoon al door het geld dat we dan niet meer moeten afstaan.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 11:46   #2105
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Kan u mij even een ding uitleggen?

...Over lagere lonen ga ik me niet uitspreken (ja, daar zullen de Walen trouwens zo blij om zijn "Mannen, om te concurreren verdienen jullie nu 30% minder!") maar...hoe denkt u dat Wallonië een lagere belastingsheffing zou kunnen hebben terwijl ze een hogere werkloosheid en sociale kosten heeft dan Vlaanderen? Het zou me logischer lijken dat een onafhankelijk Vlaanderen een lagere belasting zou kunnen hebben gewoon al door het geld dat we dan niet meer moeten afstaan.
De lonen in Wallonië liggen nu al lager dan in Vlaanderen. Moest Wallonië onafhankelijk worden zou dat inderdaad wel eens met 30% kunnen zakken. Maar als ze samengaan met Brussel wordt dat gecompenseerd door hoge werkgelegenheid in Brussel. Als de lonen zakken zal Wallonië heel veel bedrijven aantrekken en zal de werkloosheid sterk verminderen. Of Wallonië hogere sociale kosten heeft betwijfel ik, zeker op termijn. Door een groter aandeel kinderrijke migranten in WalloniË en Brussel zal de vergrijzing immers een kleinere rol spelen dan in Vlaanderen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 11:49   #2106
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Vandaar dat de werkloosheid in Wallonië blijft stijgen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=106218

PS: 'goed opgeleid'
In relatieve cijfers daalt de werkloosheid in Wallonië. En het franstalige onderwijs is echt niet zoveel slechter dan het Vlaamse, alleen de talen zijn problematisch, maar ook dat is relatief, de meeste jongeren in Wallonië spreken relatief goed Engels, en zijn even bezeten van angelsaxische muziek en films dan de Vlaamse jeugd. Ik hou er ook niet zo van dat Vlaanderen zich steeds op de borst klopt. Het algemeen onderwijs is goed, maar het technisch en beroepsonderwijs laat te wensen over.
Oud 24 mei 2008, 11:57   #2107
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
In relatieve cijfers daalt de werkloosheid in Wallonië. En het franstalige onderwijs is echt niet zoveel slechter dan het Vlaamse, alleen de talen zijn problematisch, maar ook dat is relatief, de meeste jongeren in Wallonië spreken relatief goed Engels, en zijn even bezeten van angelsaxische muziek en films dan de Vlaamse jeugd. Ik hou er ook niet zo van dat Vlaanderen zich steeds op de borst klopt. Het algemeen onderwijs is goed, maar het technisch en beroepsonderwijs laat te wensen over.
Ik zou dit ook relatieve onzin noemen. Wat telt zijn de concrete cijfers. U vertrekt automatisch ook van het idee dat 1) Brussel automatisch bij Wallonië gaat 2) Walen kunnen nu ook al in Brussel werken dus "Maar als ze samengaan met Brussel wordt dat gecompenseerd door hoge werkgelegenheid in Brussel." lijkt me ook onzin 3) De kostprijs per zieke is in Wallonië hgoer, de werkloosheid is er hoger,... kan u mij even uitleggen hoe de sociale ksotprijs/inwoner NIET hoger kan zijn? 4) Kan u mij even uitleggen hoe men concreet hoe u denkt dat men de lonen 30% zou kunnen verlagen? Men kan wat de werknemer overhoud niet teveel verlagen of de koopkracht daaltd rastisch met alle gevolgen vandien, als men de belastingen te sterk verlaagt valt de staat met financieringsproblemen.
Oud 24 mei 2008, 11:58   #2108
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De lonen in Wallonië liggen nu al lager dan in Vlaanderen. Moest Wallonië onafhankelijk worden zou dat inderdaad wel eens met 30% kunnen zakken. Maar als ze samengaan met Brussel wordt dat gecompenseerd door hoge werkgelegenheid in Brussel. Als de lonen zakken zal Wallonië heel veel bedrijven aantrekken en zal de werkloosheid sterk verminderen. Of Wallonië hogere sociale kosten heeft betwijfel ik, zeker op termijn. Door een groter aandeel kinderrijke migranten in WalloniË en Brussel zal de vergrijzing immers een kleinere rol spelen dan in Vlaanderen.
waarom zou Brussel voor nieuwe hogere werkgelegenheid kunnen zorgen? Als het nieuwe werkgelegenheid is, dan kunnen die zich toch net zo goed in Wallonie vestigen?
Als het oude werkgelegenheid is, pleit U dan voor het massaal ontslaan van Vlaamse meertalige werkkrachten ten voordele van ééntalige franstalige beroepsdoppers of wat bedoel je nu in feite?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 12:27   #2109
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik zou dit ook relatieve onzin noemen. Wat telt zijn de concrete cijfers. U vertrekt automatisch ook van het idee dat 1) Brussel automatisch bij Wallonië gaat 2) Walen kunnen nu ook al in Brussel werken dus "Maar als ze samengaan met Brussel wordt dat gecompenseerd door hoge werkgelegenheid in Brussel." lijkt me ook onzin 3) De kostprijs per zieke is in Wallonië hgoer, de werkloosheid is er hoger,... kan u mij even uitleggen hoe de sociale ksotprijs/inwoner NIET hoger kan zijn? 4) Kan u mij even uitleggen hoe men concreet hoe u denkt dat men de lonen 30% zou kunnen verlagen? Men kan wat de werknemer overhoud niet teveel verlagen of de koopkracht daaltd rastisch met alle gevolgen vandien, als men de belastingen te sterk verlaagt valt de staat met financieringsproblemen.
De lonen zullen zowiezo dalen in overeenstemming met het BNP van Wallonië. Dat zal zeker werkgevers aantrekken. Brussel gaat samen met Wallonië als Vlaanderen zich afscheidt, dat hebben Brusselse en Waalse politici reeds verklaard. Vele 100000'en Walen sporen of rijden nu reeds dagelijks naar Brussel. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zullen er minder Vlamingen tewerkgesteld worden in Brussel (zie boven) en dus meer Walen. 3) Die werkloosheid zal verminderen door meer tewerkstelling in Brussel en lagere lonen. Dat betekent ook lagere koopkracht, dat was ook zo in Slovakije toen het zich afsplitste van Tsjechië. Maar ook dat wordt dan weer gedeeltelijk gecompenseerd door de werkgelegenheid in Brussel. Wallonie zal dan ook waarschijnlijk meer Europese subsidies krijgen en meer investeringen. Het is allemaal hypothetisch, maar het lijkt mij realistisch.
Oud 24 mei 2008, 12:32   #2110
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
waarom zou Brussel voor nieuwe hogere werkgelegenheid kunnen zorgen? Als het nieuwe werkgelegenheid is, dan kunnen die zich toch net zo goed in Wallonie vestigen?
Als het oude werkgelegenheid is, pleit U dan voor het massaal ontslaan van Vlaamse meertalige werkkrachten ten voordele van ééntalige franstalige beroepsdoppers of wat bedoel je nu in feite?
U hebt wel een erg stereotyp beeld van Vlamingen en Walen, om niet te zeggen racistisch. Walen werken bij ons even goed als Vlamingen, de verschillen zijn individueel, je kunt onmogelijk zeggen dat Walen luie konten zijn en Vlamingen allemaal harde werkers.
Als Vlaanderen zich afscheurt zal er minder nood zijn aan nederlandstaligen, en meer nood aan franstaligen, dat dan de enige officiële taal van BelgiË wordt. Bovendien zullen werkgevers dan mensen verkiezen die onder dezelfde wetgeving, arbeidsvoorwaarden, sociale zekerheidstelsel, etc. vallen.
Oud 24 mei 2008, 12:43   #2111
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
De lonen zullen zowiezo dalen in overeenstemming met het BNP van Wallonië. Dat zal zeker werkgevers aantrekken. Brussel gaat samen met Wallonië als Vlaanderen zich afscheidt, dat hebben Brusselse en Waalse politici reeds verklaard. Vele 100000'en Walen sporen of rijden nu reeds dagelijks naar Brussel. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zullen er minder Vlamingen tewerkgesteld worden in Brussel (zie boven) en dus meer Walen. 3) Die werkloosheid zal verminderen door meer tewerkstelling in Brussel en lagere lonen. Dat betekent ook lagere koopkracht, dat was ook zo in Slovakije toen het zich afsplitste van Tsjechië. Maar ook dat wordt dan weer gedeeltelijk gecompenseerd door de werkgelegenheid in Brussel. Wallonie zal dan ook waarschijnlijk meer Europese subsidies krijgen en meer investeringen. Het is allemaal hypothetisch, maar het lijkt mij realistisch.
Bepaalde politice hebben dit verklaard, en wat denkt u, dat de Waalse bevolking hier helemaal akkoord mee zou zijn? Ik heb al genoeg Walen gezien die dit zelf niet zo direct helemaal zien zitten.

Mag ik ook even vragen waar u al het personeel vandaan wil halen? Ik heb zo mijn twijfels dat er zoveel mensen met de benodigde diplomas thuis zitten te wachten totdat ze allemaal massaal in Brussel kunnen gaan werken. U blijkt ook te vergeten dat de werkgelegenheid in Brussel logischerwijze zal dalen.

Hoe u het ook draait of keert, wat u voorstelt zou een drasitsche vermindering in koopkracht en belastingsinkomsten betekenen en dus ook een sterke daling in de levensstandaard.

Laten we ook niet vergeten, een eentalig gebied omring door een gebied met een andere landstaal dat dat als hoofdstad zou fungeren van een land zodner een echte verbinding,d at zal goed werken.

Citaat:
U hebt wel een erg stereotyp beeld van Vlamingen en Walen, om niet te zeggen racistisch. Walen werken bij ons even goed als Vlamingen, de verschillen zijn individueel, je kunt onmogelijk zeggen dat Walen luie konten zijn en Vlamingen allemaal harde werkers.
Als Vlaanderen zich afscheurt zal er minder nood zijn aan nederlandstaligen, en meer nood aan franstaligen, dat dan de enige officiële taal van BelgiË wordt. Bovendien zullen werkgevers dan mensen verkiezen die onder dezelfde wetgeving, arbeidsvoorwaarden, sociale zekerheidstelsel, etc. vallen.
Dus wat u zegt komt neer op "De Vlamingen zullen massaal ontslagen worden", sta me toe dat ik dat een ZEER simplistische visie noem. Aannemende dat Brussel effectief bij Wallonië gaat dat er nadien meeer Franstaligen dan Vlamingen in dienst worden genomen wil ik geloven maar een massale brain refusion zoals waar u over spreekt lijkt me zeer onrealistisch.
Oud 24 mei 2008, 23:16   #2112
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm3444040
u komt steeds aandraven met het argument dat als de franstaligen minderheidsrechten krijgen die ook moet worden toegekend aan Turken, Marrokanen, etc. Ik antwoordde daarop dat dit geen historische talen zijn in België of Vlaanderen, het Frans wel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Allerlei buitenwettelijke en -grondwettelijke privileges voor de francofonie maar niet voor de Turken en Marokkanen die binnenkort met meer zullen zijn dan de autochtone franstaligen....

Dat is nu eens het franco-Belgisch bourgeoisnationalisme ten voeten uit: gespleten tong, hardvochtig, leugenachtig, egocentrisch, discriminerend, racistisch, hysterisch schreeuwend als het zijn priviliges bedreigd ziet maar wel alle faciliteiten weigerend voor zijn Arabische onderklasse.
Neen tomm, sorry, het Frans is geen historische taal in Vlaanderen en Brussel!
Hoogstens is het in Brussel is op weg om dat te worden.
Zie mijn post:
http://forum.politics.be/showthread....05801&page=100

En samen met Rob Roy vraagt deze, door ‘Filosoof’ afgeschild als neonazistische skin, zich af waarom franstaligen in de Rand wel faciliteiten krijgen en de Marokkanen niet. Frans en Arabisch zijn daar beiden NIET historische talen.

Waarom zou Brussel dan niet drietalig Nederlands/Frans/Arabisch mogen zijn.?
Want noch Arabisch, noch Frans zijn daar te beschouwen als een historische taal.

Trouwens aangaande Arabieren:liever 100 Arabische vrouwen met hoofddoek in de Rand die wel Nederlands leren (en hun kinderen in ‘t Nederlands naar school sturen: hét belangrijkste!!) dan 1 franstalige die dat niet doet!
Iemand die dezelfde moedertaal heeft als ik, ongeacht zijn huidskleur, is immers mijn volksgenoot: de uiterst logische konsekwentie van het volksnationalistische kredo: de taal is gans het volk, en ja, ik ben daar eerlijk in.

Spijtig, dus Filosoof, dat de nazi’s niet wat meer volksnationalistisch dachten als ik, dan hadden ze ingezien dat de Joden die Jiddisch spreken (helaas: spraken) eigenlijk een Germaans broedervolk zijn. *grinnik*

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 mei 2008 om 23:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 06:03   #2113
Tiberius CA
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De Vlamingen moeten echt eens leren hoe ze hun belangen in het buitenland moeten behartigen.

LOL

het is weer typisch kleinburgerlijk vlaanderen om van zo een rapportje wakker te legen. who gives a fuck. laat de walen maar mekkeren.

sterker nog, elke keer een waal mekkert zou men nog een strengere taalwet moeten loslaten op de rand.

Vlaanderen Vlaams!
Tiberius CA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 06:09   #2114
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zie mijn post:

En samen met Rob Roy vraagt deze, door ‘Filosoof’ afgeschild als neonazistische skin, zich af waarom franstaligen in de Rand wel faciliteiten krijgen en de Marokkanen niet. Frans en Arabisch zijn daar beiden NIET historische talen.

Want noch Arabisch, noch Frans zijn daar te beschouwen als een historische taal.

Trouwens aangaande Arabieren:liever 100 Arabische vrouwen met hoofddoek in de Rand die wel Nederlands leren (en hun kinderen in ‘t Nederlands naar school sturen: hét belangrijkste!!) dan 1 franstalige die dat niet doet!
Iemand die dezelfde moedertaal heeft als ik, ongeacht zijn huidskleur, is immers mijn volksgenoot: de uiterst logische konsekwentie van het volksnationalistische kredo: de taal is gans het volk, en ja, ik ben daar eerlijk in.

Spijtig, dus Filosoof, dat de nazi’s niet wat meer volksnationalistisch dachten als ik, dan hadden ze ingezien dat de Joden die Jiddisch spreken (helaas: spraken) eigenlijk een Germaans broedervolk zijn. *grinnik*
"De taal is gans het volk", is voorbijgestreefd heeft Rob Roy hier al gezegd.
Wie in Vlaanderen woont, ongeacht zijn taal is een Vlaming, beweert hij.

En de "Arabieren": veel kans dat het Berbers zijn.
60% (of meer) van de Nederlanders vindt het ook niet leuk om Hollander genoemd te worden.

Laatst gewijzigd door azert : 25 mei 2008 om 06:10.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 07:27   #2115
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiberius CA Bekijk bericht
LOL

het is weer typisch kleinburgerlijk vlaanderen om van zo een rapportje wakker te legen. who gives a fuck. laat de walen maar mekkeren.

sterker nog, elke keer een waal mekkert zou men nog een strengere taalwet moeten loslaten op de rand.

Vlaanderen Vlaams!
Dat rapport zelf, daar hoeven we idd niet wakker van te leggen, maar dat neemt niet weg dat Vlaander actiever en pro-actiever zijn standpunten dient te verdedigen tegenover het buitenland. Imago en belangenverdediging in het buitenland tellen wel mee.
Oud 25 mei 2008, 10:32   #2116
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zie mijn post:

U hecht ontzettend belang aan taal blijkbaar, nochtans is het AN ook een min of meer opgedrongen taal in Vlaanderen en is de echte volkstaal de streektaal.
Voor mij is taal slechts een middel om zich uit te drukken, of men nu in het Nederlands of Frans of Engels of Russisch schrijf, het verandert niets aan de denkwijze en idealen die in die taal uitgedrukt worden. De bekendste en beste Vlaamse schrijver is bekender in Rusland dan in eigen streek, omdat hij in het Frans schreef. Nochtans gingen zijn boeken over Vlaanderen, over Gent specifiek. Maeterlinck's boek "de Blauwe Vogel" staat op de verplichte lijst van alle scholen in de voormalige Sovjet-Unie en Japan, en sommige bezoeken België speciaal vanwege dit meesterwerk. Dit werk werd in de Sovjet-Unie en Rusland reeds 3 keer verfilmd.

En Frans is natuurlijk wel een historische taal in Vlaanderen, daarvoor moet je niet alleen Maeterlinck lezen maar gewoon "de Leeuw van Vlaanderen". De "leliaerts" (in de 13de eeuw) waren OOK Vlamingen, net als de franstalige graven. Volgens mij sprak er toen niemand Berbers of Arabisch in Vlaanderen (in Spanje wel).

Laatst gewijzigd door tomm : 25 mei 2008 om 10:40.
Oud 25 mei 2008, 10:41   #2117
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hecht ontzettend belang aan taal blijkbaar, nochtans is het AN ook een min of meer opgedrongen taal in Vlaanderen en is de echte volkstaal de streektaal.
Voor mij is taal slechts een middel om zich uit te drukken, of men nu in het Nederlands of Frans of Engels of Russisch schrijf, het verandert niets aan de denkwijze en idealen die in die taal uitgedrukt worden. De bekendste en beste Vlaamse schrijver is bekender in Rusland dan in eigen streek, omdat hij in het Frans schreef. Nochtans gingen zijn boeken over Vlaanderen, over Gent specifiek. Maeterlinck's boek "de Blauwe Vogel" staat op de verplichte lijst van alle scholen in de voormalige Sovjet-Unie en Japan, en sommige bezoeken België speciaal vanwege dit meesterwerk.

En Frans is natuurlijk wel een historische taal in Vlaanderen, daarvoor moet je niet alleen Maeterlinck lezen maar gewoon "de Leeuw van Vlaanderen". De "leliaerts" (in de 13de eeuw) waren OOK Vlamingen, net als de franstalige graven. Volgens mij sprak er toen niemand Berbers of Arabisch in Vlaanderen (in Spanje wel).
Dat is allemaal best mogelijk, maar dat neemt niet weg dat de Randgemeenten nog steeds deel uitmaken van het Vlaams Gewest, en dat de gewestgrenzen niet op buitenlegale manier kunnen worden 'aangepast'.

Wie dat toch probeert, plaatst zichzelf buiten de wet, en moet d�*�*r dan maar de gevolgen van dragen. En vooral niet achteraf komen janken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 11:19   #2118
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee mijn beste, Uw zogenaamd historisch frans in vlaanderen is de taal van de bourgeosie die door de eeuwen heen altijd al de onderdrukkers van het vlaamse volk zijn geweest...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 13:14   #2119
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je het zo gaat bekijken is Frans overal een historische taal
Oud 25 mei 2008, 13:26   #2120
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In relatieve cijfers daalt de werkloosheid in Wallonië.
bron aub
Citaat:
En het franstalige onderwijs is echt niet zoveel slechter dan het Vlaamse, alleen de talen zijn problematisch, maar ook dat is relatief, de meeste jongeren in Wallonië spreken relatief goed Engels, en zijn even bezeten van angelsaxische muziek en films dan de Vlaamse jeugd. Ik hou er ook niet zo van dat Vlaanderen zich steeds op de borst klopt. Het algemeen onderwijs is goed, maar het technisch en beroepsonderwijs laat te wensen over.
Bullshit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trends
CIJFERS VAN WAALSE ARBEIDSBEMIDDELAAR
Walen minder werkbereid dan gedacht
De werklozenbegeleiding in Wallonië loopt nog altijd mank. Dat blijkt uit de cijfers van Forem, de Waalse tegenhanger van de VDAB. Voor knelpuntberoepen worden amper geschikte kandidaten gevonden, ook al hebben duizenden werklozen de juiste opleiding genoten.

Ons zusterblad Trends-Tendances pakte er vorige week groots mee uit: Vlaanderen heeft gelijk om Wallonië onder druk te zetten en te eisen dat de screening en opvolging van werklozen ten zuiden van de taalgrens een stuk efficiënter verloopt. Ondanks het hoge aantal werklozen slaagt men er maar niet in de vacatures in te vullen. Weinig Waalse werklozen zijn bereid om een jobaanbod aan te nemen. En als ze dat wel doen, blijken ze niet de juiste competenties hebben.

Deze vaststelling is des te pijnlijker als we weten dat die problemen zich ook bij Waalse werkzoekenden voordoen die in aanmerking komen voor knelpuntberoepen. Sinds eind 2006 worden zij gescreend en wordt in een evaluatiegesprek nagegaan of ze wel over de gepaste vaardigheden beschikken. Tot nog toe werden vijf functies geanalyseerd: slagers, frezers, autotechnici, boekhouders en metselaars. Volgens de cijfers die Trends-Tendances kon inkijken, zijn er bijna 7000 werklozen die voor die functies in aanmerking komen. Van hen zijn er 3747 gecontacteerd voor een screening en 1624 mensen hebben die ook aanvaard. Maar slechts 153 onder hen blijken over voldoende competenties te beschikken. Van alle gescreende werklozen is slechts 12 % gekwalificeerd.

Slecht onderwijs
Laten we nu een paar beroepscategorieën van naderbij bekijken. Eerst nemen we de metselaars. Op 2895 geregistreerde werkloze metselaars werden er 1246 gecontacteerd voor een gesprek. Slechts 493 hebben daar positief op geantwoord (39 %). Uiteindelijk bleken er slechts 41 over de juiste competenties te beschikken. Ook bij de boekhouders komen we tot pijnlijke vaststellingen. Er werden er 874 gecontacteerd, 463 aanvaardden de screening en slechts 34 boekhouders konden onmiddellijk worden ingeschakeld.

De Union Wallonne des Entreprises (UWE) is verbijsterd door de cijfers en vindt ze onaanvaardbaar. "94 % van de bedrijven heeft moeite om werknemers te vinden," weet Didier Paquot, hoofd van het economisch departement van het UWE. Maar het aantal beschikbare arbeidskrachten is uiterst beperkt als de werklozen niet gemotiveerd of onvoldoende gevormd zijn.

De schuld van de mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt ligt niet bij de Forem, die in 2007 40 miljoen euro extra investeert in werklozenbegeleiding. Eerst en vooral lijkt het probleem zich in het onderwijs te situeren. Het argument dat competenties bij langdurig werklozen na een aantal jaren verdwijnen - zoals vaak bij hooggeschoolden gebeurd - geldt niet voor een metselaar. Er schort iets aan het onderwijs. Zo laat de infrastructuur in de scholen vaak te wensen over. Er zijn autotechnici die tijdens hun opleiding nooit een motorkap hebben geopend. Reden: sommige scholen in Wallonië of Brussel bieden een opleiding autotechniek aan, maar beschikken amper over een aangepast atelier. En als dat er is, kunnen jongeren blijkbaar niet oefenen op de meest recente wagens.

Luc De Bruyckere, uitvoerend bestuurder van de voedingsgroep Ter Beke en bestuurslid bij zowel Voka als UWE, kent de Waalse situatie goed. Zijn bedrijf heeft er een aantal vestigingen. De Bruyckere is duidelijk: "De technische competenties van jongafgestudeerden zijn onvoldoende voor een job. Het onderwijs in Wallonië moet zijn eindtermen aanpassen. Het is zelfs moeilijk operatoren te vinden die op de werkvloer een productielijn op een degelijke manier kunnen bedienen."

...
Alain Mouton 05/07/07
http://www.trends.be/nl/magazine/archief/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be