![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ze de volledige opbrengst zelf willen opstrijken, moeten ze maar zelfstandig gaan ondernemen. De risico's nemen ze er dan ook maar voor lief bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik blijf erbij dat dit weinig meer is dan excuses zoeken om zelfverantwoordelijkheid te ontvluchten. Het is zo'n easy excuus; "iedereen doet het dus ik wil niet achterblijven of ik kan toch niet achterblijven zeker"... Wie zijn gat brandt moet maar op de blaren zitten. Los daarvan, de normen van het maatschappelijk gebeuren schrijven net voor dat je niet meer uitgeeft dan je kan betalen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Waarde Loki,als jij je kinderen niets wil geven,wel:ik dwing je niet.Maar moei U aub niet met andermans kinderen,want dat maakt van jou een "onprettig mens".Toch bedankt voor dit linkser-dan-links voorstelletje hoor.Nu weet ik weer waarom rechts-kaptialistisch-conservatief een veilige keuze is.Voor onze kinderen... ![]()
![]() |
![]() |
#204 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat tweede is toch wat dubieuzer dan u het voorstelt, het lijkt meer een beetje op een hond die je laat van tafel eten, waarna u dan foei zegt. Iedereen weet dat die hond het zo niet zal leren. Laatst gewijzigd door Loki : 1 april 2009 om 10:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ik dan zeg dat ze maar wat vooruitziend moeten zijn, en niet moeten kopen wat ze zich eigenlijk niet kunnen permitteren, dan is dat ook volgens de heersende normen en waarde. Wat is het nu? Citaat:
Van elk artikel dat je koopt, weet je voor je de beslissing neemt om te kopen de kostprijs. Van elk krediet dat je aangaat weet je voor je beslist om het aan te gaan, wat de gevolgen en de kosten zijn. Gerelateerd daaraan hoor je sowieso te weten wat je eigen financiële status is (als je dat niet weet, hoor je sowieso geen geld uit te geven). Als je als consument te stom bent om met dit alles rekening mee te houden, dan zoek je het zelf... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn voorbeeld haalt aan dat wanneer die groepsdruk heel sterk wordt zelfs intelligente mensen bezwijken, zeker wanneer hun leven in het gedrang komt. Laatst gewijzigd door Loki : 1 april 2009 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat jij suggereert is eerder een gelijke resultaten beleid, waarbij je voor iedereen alle mogelijke verschillen gaan uitvlakken, op koste van de maatschappij. Dat is inherent een "ongelijke kansen"-beleid. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu neemt u wel een loopje met wat ik zeg en haalt u er zaken bij waar ik helemaal geen voorstander van ben, elk voorstel in het extreme getrokken wordt belachelijk. Waarom sluit u enige nuancering uit? De verkooptechnieken zijn gebaseerd op psychologisch onderzoek en u gaat beweren dat mensen daar maar ongevoelig moeten voor zijn. Mensen zouden toch onderricht moeten worden hoe met geld om te gaan, dit wordt trouwens stilletjes aan toegepast in de scholen. Aangezien jongeren vaak de grootste slachtoffers zijn van hun overdreven consumeringsdrift. Nuja, jongeren zijn dan ook wat gevoeliger aan groepsdruk, net zoals een laaggeschoolde. In mijn laatste voorbeeld is er wel degelijk spaken van groepsdruk, aangezien de druk uit gaan van de de eigen omgeving en niet noodzakelijk van de staat. Ondanks dat destaat dit alles in gang heeft gezet blijft het de groep die druk uitoefent. Het is niet omdat de druk extreme vormen aanneemt dat er geen sprake meer is van groepsdruk. Dit lijkt mij een bijzondere vreemde manier van redeneren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is gemakkelijk iemand zijn betoog te weerleggen, als u bepaalde elementen uit datzelfde betoog achterweg laat. Het gaat hem ondertussen in essentie over plafonnering van het kapitaal dat je kan erven. ![]() Laatst gewijzigd door Loki : 1 april 2009 om 13:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Europees Commissaris
|
![]() Over het erfrecht of sucessierecht kan ik me nog een discussie tussen een Liberaal (VVD) en een Sociaal Democraat (PvdA). Het probleem was echter dat het niet zo'n discussie was omdat ze het probleem namelijk allebei zo fundamenteel anders benaderen. De liberaal benadrukte dat men zelf zou moeten kunnen bepalen wat er met zijn zuur verdiende geld gebeurt; bovendien is er al inkomstenbelasting over betaald dus wordt het feitelijk dubbel belast... Volgens de sociaal democraat is het onrechtvaardig dat iemand door geboorte al een betere startpositie zou krijgen; om minder gelukkigen ook kansen te geven tracht men dit verschil te verkleinen. Ze zijn niet eens geworden, mede omdat ze (naar mijn mening) beide een andere invulling van rechtvaardigheid hebben. Wat de een niet meer waard maakt dan de ander, maar dat vormt wel een struikelblok om het over zoiets eens te worden.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 1 april 2009 om 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Reclame voor het eerste het beste tv-model van pakweg Panasonic, zet er mij niet toe aan dat ik me verplicht voel om een flatscreen te gaan kopen en daar eventueel een krediet voor op te nemen. De belissing om een tv te kopen neem je sowieso zelf; die reclame van Panasonic zal er hoogstens voor zorgen dat ik in de winkel uit ga kijken naar dat model. In jouw voorstelling is het alsof die reclame de consument dwingt om een tv te gaan kopen... En dat brengt me opnieuw bij hetgeen ik al zei: dat is niet meer dan goedkoop vluchtgedrag en excuses om de eigen verantwoordelijkheid af te wimpelen. Iedereen wil wel een mooie tv, ook al kan je die eigenlijk niet betalen, dus is het een eenvoudige uitvlucht om te gaan stellen dat je psychologisch onder druk bent gezet door reclame. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dit klopt niet, bekijk de situatie in de Balkan wat grondiger... die enkelingen zijn er in geslaagd een grote groep mensen achter zich te krijgen, het is juist die laatste groep die psychische druk uitoefent. Die groepsdruk is tegenwoordig nog steeds aanwezig in de Balkan, zonder dat hier echt sprake is van bedreigingen.
Laatst gewijzigd door Loki : 1 april 2009 om 13:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als die twee elkaar oprecht graag zien? Niets... Heb jij een probleem met vuilnisophalers of met Afrikanen? Moet daar per se iets mis mee zijn of zo? Laatst gewijzigd door Sfax : 1 april 2009 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit eigenschap is trouwens de basis waardoor mensen in staat zijn om samen te leven, vandaar dat het maar al te makkelijk is om te stellen dat mensne hun verantwoordelijkheid ontlopen. Het heeft eerder te maken met een enge kortetermijnvisie. Je kan dit inderdaad een verkeerde visie noemen, maar in een wereld waar zelfs de politiek zich alleen richt op het korte termijn denken, is het zeker niet verwonderlijk. Bovendien doet de overdreven reglementering van zaken suggereren dat de staat verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn burgers. Ik ben hier ook niet mee akkoord, maar heb wel begrip voor diegenen die in deze val struikelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zie toch een belangrijke tegenstrijdigheid in de posts van beste vriend. Enerzijds verwijt hij een belangrijk deel van de bevolking ervan dat ze werk-o-fielen zijn, anderzijds klaagt hij erover dat de bevolking monddood gemaakt wordt door kredieten. Kijk, ik heb er niks op tegen dat sommigen liever minder willen werken, maar dan moeten ze ook begrijpen dat ze dan minder geld hebben. De werk-o-fielen moeten nl. geen kredieten aangaan om een tv, een computer of andere luxeartikelen te kopen. Die verdienen daar geld genoeg voor.
Ik vind het ook wel stuitend dat de werk-o-fielen de schuld van alles krijgen, want uiteindelijk betalen zij de rekening voor de lui-o-fielen. Wie kredieten moet afsluiten in België om te kunnen eten is sowieso erg slecht bezig, want zulke basisbehoeften kunnen echt wel gedekt worden door een werkloosheidsuitkering of zelfs een OCMW-uitkering. Er is natuurlijk nog een alternatief: gaan werken. Schermen met werkloosheid is slap gelul: ik ben zelf afgestudeerd midden in een economische recessie, het heeft welgeteld acht dagen geduurd voor ik een job had. Ik heb dan wel met een universitair diploma achtereenvolgens gewerkt in een fabriek, een call-center en een café. Daarna heb ik een job gevonden die aansloot bij mijn studie en die doe ik nog steeds. Het is natuurlijk wel gemakkelijker om niks te doen, minder te krijgen en dan te klagen dat je kredieten moet afsluiten om belachelijk dure spullen te kopen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |