Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2011, 00:40   #201
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Ja, ramdan en nog andere dingen natuurlijk die er nog altijd blijven voortzetten.

Nee, dat is niet wat ik bedoel en "ontkennen is sofisterij" is weer iets anders dan "en dat ... sofisterij". Ik wees natuurlijk op een bepaalde manier van argumenteren zoals "jij bent geen mens".. enz. Een referentie kan je voor een reden geven en doch is het helemaal iets anders dan een argument.

Iets kan een ontwerp zijn zonder dat het ontworpen/gemaakt is op een voorwaarde dat het ultiem is.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2011, 01:45   #202
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
"Het bestaan van God kan op vijf manieren worden bewezen. De eerste, heldere weg is die welke aan de beweging is ontleend. Het is zeker, en door de zinnelijke waarneming gewaarborgd, dat er iets in deze wereld bewogen wordt... Het is onmogelijk... dat iets in hetzelfde opzicht bewegend en bewogen is of zichzelf beweegt. Derhalve moet alles wat bewogen wordt door iets anders bewogen worden. Indien dus datgene waardoor het bewogen wordt ook zelf bewogen wordt, dan moet dit door iets anders bewogen worden en dit weer immers door iets anders. Men kan echter niet tot het oneindige voortgaan. Er zou dan immers geen eerste en ook geen volgende bewegers zijn, doordat zij door de eerste beweger worden bewogen, zoals de stok alleen daardoor beweegt, omdat hij door de hand bewogen wordt. Het is derhalve noodzakelijk dat men tot een eerste beweger komt die door niets anders bewogen wordt, en daaronder verstaan allen God."
1 dit is natuurlijk een pure C/P post.
2 Ficties kunnen niet met de rede bewezen worden, noch met enig ander middel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2011, 12:24   #203
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
1 dit is natuurlijk een pure C/P post.
2 Ficties kunnen niet met de rede bewezen worden, noch met enig ander middel.
Maar kunnen ficties ook weerlegd worden? Causaliteit kan men tot op zekere hoogte bewijzen voor macromaterie. Maar kan dat ook voor gedachten?

Als ik vraag een getal te noemen onder de duizend, welke rol speelt causaliteit dan bij het antwoord dat iemand geeft? Als ik een besluit neem, over ja of nee, door een munt op te werpen, of ik laat twee of meer personen een strootje trekken, welke rol speelt causaliteit dan in de beslissing en de gevolgen er van? Als men een ezel twee wortels voor houdt op gelijke afstand, kan hij dan niet kiezen? Kan iemand beredeneren welke wortel hij zal pakken op grond van causaliteit? Willekeur en toeval bestaan niet?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2011, 13:08   #204
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Maar kunnen ficties ook weerlegd worden? Causaliteit kan men tot op zekere hoogte bewijzen voor macromaterie. Maar kan dat ook voor gedachten?

Als ik vraag een getal te noemen onder de duizend, welke rol speelt causaliteit dan bij het antwoord dat iemand geeft? Als ik een besluit neem, over ja of nee, door een munt op te werpen, of ik laat twee of meer personen een strootje trekken, welke rol speelt causaliteit dan in de beslissing en de gevolgen er van? Als men een ezel twee wortels voor houdt op gelijke afstand, kan hij dan niet kiezen? Kan iemand beredeneren welke wortel hij zal pakken op grond van causaliteit? Willekeur en toeval bestaan niet?
Ficties kunnen weerlegd worden als ze bovennatuurlijk zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 oktober 2011 om 13:09.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be