Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander v/e onafh. Vlaanderen zonder de multiculturele etterbuil Brussel ?
Ja, want een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou makkelijker een écht rechts vreemdelingenbeleid kunnen voeren 23 26,74%
Neen, want ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel erbij 38 44,19%
Neen, want ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen 25 29,07%
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2005, 13:43   #201
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Er is geen aparte taal, dus kun je het ook niet erkennen. Het zou hetzelfde zijn als wanneer Groningers, Friezen en Drenten een minderwaardigheidscomplex zouden hebben omdat het 'Noordlands' niet is erkend.

Voor alle duidelijkheid: Noordlands bestaat evenmin.
Ik dacht nochtans dat friezen hun taal als een andere dan het nederlands beschouwden?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:49   #202
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Ik dacht nochtans dat friezen hun taal als een andere dan het nederlands beschouwden?
Ik dacht nochtans dat Limburgs, Brabants en Vlaams ook als aparte dialecten werden beschouwd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 13:55   #203
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Tis hier precies iedereen tegen mij vandaag...

Maar dat is niet erg hoor, ik verantwoord me graag (zolang het niet overdreven is).
Oud 10 mei 2005, 14:00   #204
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Het is niet omdat een keuze 160 jaar geleden gemaakt is dat ze het niet meer waard is om over na te denken. Ik betwijfel ook sterk het nut van de belgische keuze die 175 jaar geleden gemaakt is...
OK dan... Wat is het nut om van Vlaams een aparte taal te maken (maken, want het is het niet)???
Oud 10 mei 2005, 14:00   #205
Tantist

Standaard

Citaat:

Maar dat is niet erg hoor, ik verantwoord me graag (zolang het niet overdreven is).
Het is geen kwestie van tegen zijn, het is gewoon de puntjes op de i zetten.
Oud 10 mei 2005, 14:02   #206
Tantist

Standaard

Citaat:
Fries is ook een aparte taal en als dusdanig erkend... Noord-Nederlands, een verzameling van Nederlandse dialecten uit de noordelijke provincies van Nederland (en in Friesland spreekt men ook Nederlands hoor) is echter geen aparte taal.
Oud 10 mei 2005, 14:09   #207
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Fries is ook een aparte taal en als dusdanig erkend... Noord-Nederlands, een verzameling van Nederlandse dialecten uit de noordelijke provincies van Nederland (en in Friesland spreekt men ook Nederlands hoor) is echter geen aparte taal.
Dat zei ik dus, maar werd niet erkend door een andere forummer.
Oud 10 mei 2005, 14:10   #208
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ach, gossie. Nou, wees maar gerust, het is niet persoonlijk bedoeld.

Citaat:
Begin er maar aan.
Oud 10 mei 2005, 14:16   #209
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik weet niet goed wat ik er nog van kan zeggen, eigelijk heb ik praktisch heel mijn uitleg gedaan. Samengevat: ik vind dat de vlamingen als volk recht hebben op een eigen taal. Het Vlaams verschilt volgens mij in genoeg punten (syntaxis, woordenschat) van het nederlands om een eigen taal genoemd te worden. Het is volgens mij meer dan een verzameling van dialecten, omdat er zoiets bestaat als een algemeen Vlaamse schrijftaal, die veel gebruikt werd midden deze eeuw. Het nut van die erkenning van het vlaams is volgens mij de verdere emancipatie van de vlamingen als een volk dat aan geen ander volk onderhorig is.

Maar bovenal is het een kwestie van aanvoelen, waar leg je de grens in wat je twee veschillende talen noemt? Dat is het probleem met deze discussie, wanneer je vertrekt vanuit twee verschillende definities van een begrip, kan je nooit tot een vergelijk komen. Daarom zou ik het er naar goede belgische traditie liefst gewoon bij houden met een akkoord over het feit dat we niet tot een akkoord komen.
Oud 10 mei 2005, 14:16   #210
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat zei ik dus, maar werd niet erkend door een andere forummer.
Ik erken wel dat Fries als taal apart staat van de Nedersaksische dialecten Gronings en Drents, zoals ook Limburgs, Brabants en Vlaams aparte dialecten zijn. Het was enkel bedoeld als vergelijking om jou in te laten zien dat het samenraapsel van Limburgse, Brabantse en Vlaamse dialecten (en dan vreemd genoeg alleen het deel onder de staatsgrens), dat jij bedacht hebt onder de naam 'Vlaams', nergens op slaat. Vandaar mijn even belachelijke creactie 'Noordlands' bestaande uit Fries (aparte taal), Gronings en Drents (dialecten van het Nedersaksisch).
Oud 10 mei 2005, 14:19   #211
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik weet niet goed wat ik er nog van kan zeggen, eigelijk heb ik praktisch heel mijn uitleg gedaan. Samengevat: ik vind dat de vlamingen als volk recht hebben op een eigen taal. Het Vlaams verschilt volgens mij in genoeg punten (syntaxis, woordenschat) van het nederlands om een eigen taal genoemd te worden. Het is volgens mij meer dan een verzameling van dialecten, omdat er zoiets bestaat als een algemeen Vlaamse schrijftaal, die veel gebruikt werd midden deze eeuw. Het nut van die erkenning van het vlaams is volgens mij de verdere emancipatie van de vlamingen als een volk dat aan geen ander volk onderhorig is.

Maar bovenal is het een kwestie van aanvoelen, waar leg je de grens in wat je twee veschillende talen noemt? Dat is het probleem met deze discussie, wanneer je vertrekt vanuit twee verschillende definities van een begrip, kan je nooit tot een vergelijk komen. Daarom zou ik het er naar goede belgische traditie liefst gewoon bij houden met een akkoord over het feit dat we niet tot een akkoord komen.
Ja, dat is een samenvatting van wat je tot nu toe hebt geschreven. Het is misschien handiger als je zou willen ingaan op de afzonderlijke reacties die ik al geplaatst heb, anders moet ik mezelf ook gaan herhalen.
Oud 10 mei 2005, 14:22   #212
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ja, dat is een samenvatting van wat je tot nu toe hebt geschreven. Het is misschien handiger als je zou willen ingaan op de afzonderlijke reacties die ik al geplaatst heb, anders moet ik mezelf ook gaan herhalen.
Om heel eerlijk te zijn (en dit is geen ontsnappingsmechanisme), ik begin deze discussie een beetje beu te worden. Ik heb mijn uitleg gedaan, and I rest my case. Indien ik je niet overtuigd heb, is dat jammer, maar ik geef het op. Laat ons gewoon elk met onze eigen opvatting uiteen gaan. Ik heb geen zin meer om hierover te praten.
Eigelijk interesseert taal me niet zo erg
Oud 10 mei 2005, 14:23   #213
Dimitri

Standaard

Citaat:
Eigelijk interesseert taal me niet zo erg
Daar was ik al bang voor.
Oud 10 mei 2005, 14:36   #214
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vergelijk dan ook niet de inhoud, enkel het tijdstip waarop ze genomen zijn. Het zijn "oude" beslissingen, en ik zeg enkel dat dat "oud" zijn geen reden is om ze zomaar te aanvaarden.
Als een oude beslissing veel energie gekost heeft, en goede resultaten opgeleverd heeft (de redding van het Nederlands in de zuidelijke Nederlanden), dan is er geen enkele reden om ze te herzien. Meer nog, dan is de vraag tot herziening op zich al genoeg om wantrouwig te worden. U wil ons onze taal afnemen. Waarom?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2005, 14:38   #215
Egidius

Standaard

Citaat:
Niet persoonlijk oppakken.
Je verdedigt de stelling van de francofonie, en je wil hen het middel dat we hen destijds uit handen geslagen hebben weergeven. Dat is de reden waarom iedereen zich tegen je idee keert.

Egidius
Oud 10 mei 2005, 14:42   #216
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Niet persoonlijk oppakken.
Je verdedigt de stelling van de francofonie, en je wil hen het middel dat we hen destijds uit handen geslagen hebben weergeven. Dat is de reden waarom iedereen zich tegen je idee keert.

Egidius
Dát is nu eens een argument! (en ik meen het serieus)
Ik zou niet meer kunnen slapen als ik de stelling van de francofonie zou verdedigen...
Ik catapulteer dus: 1 nederlandse taal voor de nederlanden!
Oud 10 mei 2005, 14:44   #217
Egidius

Standaard

Citaat:
Laat ons gewoon elk met onze eigen opvatting uiteen gaan. Ik heb geen zin meer om hierover te praten. Eigelijk interesseert taal me niet zo erg
Maar met uw stelling zet u wel een van de grondbeginselen van de Vlaamse ontvoogdingstrijd op losse schroeven. Dat is niet "iets intiems" dat we zomaar kunnen laten passeren. Als een FDF-er zoals Everytime zoiets zou zeggen, zou iedereen hem uitlachen en zijn politiek maneuver ontmaskeren. Het feit dat een Vlaamsnationalist het zegt, maakt het nog tien keer erger. Als u daar goed over nagedacht hebt, en u blijft er bij, dan staan we gewoon in een totaal ander, diametraal tegenovergesteld kamp.

Egidius
Oud 10 mei 2005, 14:45   #218
Egidius

Standaard

Citaat:
Ik catapulteer dus: 1 nederlandse taal voor de nederlanden!
Catapulteer?

Egidius
Oud 10 mei 2005, 14:47   #219
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Catapulteer?

Egidius
Verspreking van mijnentwege

Ik bedoel natuurlijk: ik capituleer.
Oud 10 mei 2005, 14:49   #220
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar met uw stelling zet u wel een van de grondbeginselen van de Vlaamse ontvoogdingstrijd op losse schroeven. Dat is niet "iets intiems" dat we zomaar kunnen laten passeren. Als een FDF-er zoals Everytime zoiets zou zeggen, zou iedereen hem uitlachen en zijn politiek maneuver ontmaskeren. Het feit dat een Vlaamsnationalist het zegt, maakt het nog tien keer erger. Als u daar goed over nagedacht hebt, en u blijft er bij, dan staan we gewoon in een totaal ander, diametraal tegenovergesteld kamp.

Egidius
Je hebt gelijk, en ik vind het niet erg om dat toe te geven. Ik had er gewoon niet over nagedacht hoe dit de franstaligen in de kaart zou kunnen spelen .
Bedankt om dit aan te tonen.
(ik wist trouwens niet dat everytime een FDF'er was, niet dat dit er iets mee te maken heeft, natuurlijk)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be