Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2013, 00:52   #201
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In het enorme Engelse taalgebied kennen zij anders ook een dergelijk begrip.

Daar spreken zij van "the Queen's English" als zij Algemeen Beschaafd Engels bedoelen .

Spijtig genoeg kunnen wij hier, die mooië term niet gebruiken,
daar wij het met de Nederlandse uitspraak van onze Monarch
(Iek wiel ook Konink wordèn)
niet zo goed getroffen hebben .
Koning's Vlaams is in België synoniem voor geradbraakt, zeer gebrekkig Nederlands...
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 00:54   #202
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als ik onze DucDEnghien zo bezig hoor dan denk ik wel eens, Napoleon, kom terug!

Die wist hoe hij met zulke mensen moest omgaan.
Mogen we Hertog van Engien zeggen ook op dit Nederlandstalig forum ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 01:03   #203
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De geest van sommigen hier aardt naar het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=UmyDhMDq954
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 01:12   #204
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Wat is dat Ch'ti volgens u?
Bent u de vervlaamste Duc d'Enghien-les-Bains (Fr)?
Het Ch'ti is normaal de taal gesproken wordt in Picardië maar heeft men in de film gemakkelijkheidshalve vervangen door een soort van 'boerefrans' of gewoon Frans dialect.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 02:04   #205
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Het Ch'ti is normaal de taal gesproken wordt in Picardië maar heeft men in de film gemakkelijkheidshalve vervangen door een soort van 'boerefrans' of gewoon Frans dialect.
Bedankt voor het antwoord, ik was ook deze opinie toegedaan, maar had liever de alwetende Hertog van Enge gehoord om te zien wat hij er van terecht bracht.
Het Frans-Vlaamse stadje Sint-Winoksbergen verschaft naar verluidt voor menige opname het decor. En daar spreekt men geen verkavelings-picardisch.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 02:09   #206
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bedankt voor het antwoord, ik was ook deze opinie toegedaan, maar had liever de alwetende Hertog van Enge gehoord om te zien wat hij er van terecht bracht.
Het Frans-Vlaamse stadje Sint-Winoksbergen verschaft naar verluidt voor menige opname het decor. En daar spreekt men geen verkavelings-picardisch.
Geen dank.
Blijkbaar zou men oorspronkelijk de bedoeling hebben gehad de serie effectief op te nemen in Picardië maar omdat men daar geen toestemming kreeg om te filmen is men dan uitgeweken naar het nabijgelegen Frans-Vlaanderen.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 02:16   #207
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Als ik de Franstaligen op kantoor onder elkaar hoor praten is dat anders absoluut geen "Algemeen beschaafd Frans" .
Y'a 'n blêm l�*.
En dat zijn dan mensen van 30 of ouder. Van wat ik van de jongeren op de metro hoor begrijp ik vnl. het woord "putain" dat zowat om de 10 seconden valt. Nochtans heb ik familie in Frankrijk en begrijp ik redelijk goed (beschaafd) Frans
Het Waals, Henegouwse dialect waar ik mee in contact kwam was meer in de trant van de volgende liedjes:

L’tram
R'satchez vos longs pids,
El'tram va les spotchi.
R'satchez vo long nez,
El'tram va vos l'couper.

P’tit Louis
N'avez ni vu Louis
Al coupet du terri
I catchou du cherbon
Pour ramner as maison
El gard'champet' l'a vu
I'l a couru a s'cul
I'l a couru sy rad
Qu'i l'a perdu s'casquet
Couret P'tit Louis..

L’ Doudou, nous irons vir l’car d’or
C'est l'Doudou, c'est l'mama
C'est l'poupé, poupé, poupé
C'est l'doudou, c'est l'mama
C'est l'poupé, Saint-Georg' qui va.

Les djins du Rempart
Rirons comm' des kiars
De vir tant de carottes
Les djins du culot
Riront comm'des sots
De vir tant de carott'�* leu pots.

Tekstmatig is dit goed verstaanbaar voor hen, die belangstelling en/of kennis hebben voor/van Latijnse talen. Niet iedereen heeft dit of hoeft dit te hebben.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 07:40   #208
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wat is dat Ch'ti volgens u?
Bent u de vervlaamste Duc d'Enghien-les-Bains (Fr)?
Mijn eerste en beste herinneringen zijn verbonden aan het boek "Avec les Ch'timis " geschreven door Colonel Remy, 1974, Ed. France Empire.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 09:32   #209
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Waarschijnlijk bent u ook van mening dat een stuk van Shakespeare representatief is voor het gesproken engels in het Verenigd Koninkrijk.....wel wel
Voor het gesproken Engels van de jaren 1600 wel,ja .

Maar de film "Bienvenuecheze les Ch'tis" speelde zich wel in de huidige tijd af en niet in de jaren 1600.

Een ,voor de meeste mensen, duidelijk verschil
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 09:39   #210
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Voor het gesproken Engels van de jaren 1600 wel,ja .

Maar de film "Bienvenuecheze les Ch'tis" speelde zich wel in de huidige tijd af en niet in de jaren 1600.

Een ,voor de meeste mensen, duidelijk verschil
Het zijn verhalen, beide met de bedoeling om de mensen te amuseren met een goede voorstelling of film. Dit amusement als basis gebruiken om een mening te uiten over een volk lijkt in beide gevallen flink van de pot gerukt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 09:43   #211
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn verhalen, beide met de bedoeling om de mensen te amuseren met een goede voorstelling of film. Dit amusement als basis gebruiken om een mening te uiten over een volk lijkt in beide gevallen flink van de pot gerukt.
Maar wel een argument tegen de bewering van de Belgicisten dat er enkel in Vlaanderen dialect gesproken wordt en dat dit niet het geval in Frankrijk of in Engeland zou zijn .
Oud 7 november 2013, 09:54   #212
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Het Waals, Henegouwse dialect waar ik mee in contact kwam was meer in de trant van de volgende liedjes:

L’tram
R'satchez vos longs pids,
El'tram va les spotchi.
R'satchez vo long nez,
El'tram va vos l'couper.

P’tit Louis
N'avez ni vu Louis
Al coupet du terri
I catchou du cherbon
Pour ramner as maison
El gard'champet' l'a vu
I'l a couru a s'cul
I'l a couru sy rad
Qu'i l'a perdu s'casquet
Couret P'tit Louis..

L’ Doudou, nous irons vir l’car d’or
C'est l'Doudou, c'est l'mama
C'est l'poupé, poupé, poupé
C'est l'doudou, c'est l'mama
C'est l'poupé, Saint-Georg' qui va.

Les djins du Rempart
Rirons comm' des kiars
De vir tant de carottes
Les djins du culot
Riront comm'des sots
De vir tant de carott'�* leu pots.

Tekstmatig is dit goed verstaanbaar voor hen, die belangstelling en/of kennis hebben voor/van Latijnse talen. Niet iedereen heeft dit of hoeft dit te hebben.
Mijn zoon heeft zijn middelbare studies in het frans afgewerkt.
Met zijn klas heeft hij naar voorstellingen gaan kijken die ook in dat frans werden opgevoerd. Weet je dat geen enkele van zijn Waalse meedeleerlingen hier nog een woord van begreep!

Begrijp me niet verkeerd, iedereen drukt zich uit in de taal die hij vekiest of het nu nederlands is, tongers, gents, antwerps of afrikaans.
Ik wil er enkel op wijzen dat Walen, ook al zijn ze het nederlands machtig, meestal niet kunnen volgen als er dialect wordt gesproken.
Een dialect verschillend van streek tot streek.
Oud 7 november 2013, 09:55   #213
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Maar wel een argument tegen de bewering van de Belgicisten dat er enkel in Vlaanderen dialect gesproken wordt en dat dit niet het geval in Frankrijk of in Engeland zou zijn .
Oeps, sorry, ik dacht dat het over Walen ging.

"Hoe de Walen over de Vlamingen denken"
Oud 7 november 2013, 10:19   #214
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
In Frankrijk wordt er Frans gesproken, daarnaast talen die de regionale taalstatus hebben (Bretoens, Occitaans, Baskisch, …), argot (te vergelijken met boeventaal of slang) en patois (of dialect). Dat laatste is in Frankrijk quasi verdwenen, naargelang het departement of de arrondissementen binnen die departementen schieten er nog wat oude woorden over, maar dat is het ongeveer.
Oud 7 november 2013, 11:34   #215
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
In Frankrijk wordt er Frans gesproken, daarnaast talen die de regionale taalstatus hebben (Bretoens, Occitaans, Baskisch, …), argot (te vergelijken met boeventaal of slang) en patois (of dialect). Dat laatste is in Frankrijk quasi verdwenen, naargelang het departement of de arrondissementen binnen die departementen schieten er nog wat oude woorden over, maar dat is het ongeveer.
Behalve dan in de film "Bienvenue chez les Ch'tis" .

Daar sprak iedereen in het Noord-Franse stadje, van klein tot groot , nog zijn plaatselijk patois .
Oud 7 november 2013, 11:38   #216
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Behalve dan in de film "Bienvenue chez les Ch'tis" .

Daar sprak iedereen in het Noord-Franse stadje, van klein tot groot , nog zijn plaatselijk patois .
In de film ja. Frans met een accent en een paar plaatselijke uitdrukkingen ...
Oud 7 november 2013, 12:02   #217
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Dat is ook vaak mijn overtuiging: als je met de glimlach ergens binnenkomt: maakt een gigantisch verschil. Wat de aangename ervaring betreft met je buren: mijns insziens heeft dit soort zaken veel te maken met de omgeving waar je woont: in een landelijke omgeving (is bij jou het geval denk ik te verstaan) zijn mensen meer relax en automatisch ook vriendelijker in omgang met buren en kennissen. Dit soort verschillen van streek tot streek heb je daarom ook in Vlaanderen.

...

.
Het moet duidelijk gesteld , dat men als Vlaming in relatie met een franstalige vriendelijkheid niet met onderdanigheid mag verwarren.

Franstaligen vinden het nog altijd te vanzelfsprekend, dat een Vlaming zich aan hun taal aanpast.

Met deze "Uncle Tom"-mentaliteit maakt men zichzelf het leven misschien makkelijker , maar er blijft dan nog weinig over van je zelfrespect.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 12:46   #218
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dat dialect spreken iets slechts ware.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 12:56   #219
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze krant steekt elke week in mijn postbus. Vrees niet, de krant is niet volledig in het tongers geschreven. Dat dialect is hier wel de voertaal. Algemeen Nederlands kom je op straat weinig tegen.
Meermaals schakelen de mensen over naar het Frans als ze zien dat we er geen jota van begrijpen.
Monsieur ne comprends pas le Néerlandais?
blijkbaar ga jij dan toch naar specifieke plaatsjes in het Vlaamse Gewest:

Citaat:
In tachtig procent van de Vlaamse gezinnen is ‘tussentaal’ de gangbare spreektaal. Maar ook op het werk rukt het Verkavelingsvlaams op.
De alomtegenwoordigheid van de tussentaal is een van de opvallendste vaststellingen van de Grote Taalpeiling, een onderzoek waarin De Standaard, Radio 1 en de Nederlandse Taalunie peilden naar de houding van de Vlamingen tegenover tussentaal, dialect en het gebruik van vreemde woorden in het Nederlands.

Tussentaal wordt het vaakst gebruikt in de familiale en informele sfeer, leert de peiling. Maar ook daarbuiten verspreidt het zogenaamde ‘Verkavelingsvlaams’ zich steeds meer. Zestig procent van de Vlamingen zegt ook op het werk met de collega’s vaak of altijd tussentaal te spreken, en één op drie praat het zelfs vaak met zijn baas.

De Vlaming wil nog steeds niet massaal aan het ‘jijen’ en ‘jouwen’: de ‘gij-vorm’ houdt stevig stand. 78 procent van de deelnemers aan de enquête zegt ‘gij’ tegen zijn of haar partner, 59 procent gebruikt het ook tegenover collega’s.

Ook het dialect blijft populair in Vlaanderen. Bijna 90 procent zou het erg vinden als het dialect van zijn of haar streek zou verdwijnen. Maar het gebruik van het dialect beperkt zich, veel meer dan dat van de tussentaal, tot de familie en de vriendenkring.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131...mpaign=seeding
Ik neem aan dat je als "ik heb nederlands geleerd" franstalige zelfs de tussentaal dus als "niet-begrijpbaar" bestempelt?

Citaat:
Dat is zoals je het wil bekijken. Voor mijn part mogen we morgen allemaal zweeds praten.
De taal van uw gesprekspartner kennen heeft zo zijn voordelen.
Ongelooflijk hoe rijk de wereld aan talen en dialecten zou zijn indien elk individu zijn unieke taal zou spreken.... even denken.... is dat dan nog een taal of gewoon gekreun?

Iedereen die niet is vastgeroest rond de kerktoren spreekt zowel nederlands, frans als engels.
Uiteraard. Nu de franstaligen nog.
Als ik naar Wallonië ga spreek ik Frans, als een Waal naar Vlaanderen gaat spreekt hij Nederlands. Dat is toch je bedoeling nietwaar?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 13:52   #220
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Zwarte piet is het probleem,helaas
gewoon zeep gebruiken.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be