![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Lokaal Raadslid
|
![]() En daarmee wil je w�*t precies aanduiden?
Overigens staat Fries niet tussen mijn voorbeeldjes (had ik misschien Freek moeten opvoeren) en is Gronings waarschijnlijk zo Nedersaksisch als West-Vlaams. Wat ook al helemaal niets aan mijn opmerking afdoet, vermits zowat iedereen zal merken wie de Groninger is en wie de West-Vlaming. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Iedere keer spreekt men met graagte over Nederland en ook Holland als een eenheid Maar het is wel erg simpel om alles maar onder 1 noemer te stellen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 juli 2014 om 12:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Niemand zal de veelheid van dialecten en een subtaal in Nederland ontkennen, denk ik.
Mij ging het om dit citaat: "dat men aen Vlamingen en nog veel meer aen Walen het Hollandsch niet opdringe." Waarbij Het Hollands als verzamelnaam voor de taal ten Noorden van Brabant (ongeveer) werd bedoeld. Een verzamelnaam, die in de context niet mis te verstaan is en allicht verwijst naar een soort Standaardnederlands, waarin geen rekening gehouden werd met de eigenheden van het Zuid-Nederlands. Een situatie die zelfs nu nog standhoudt in woordenboeken, waarin tot nog niet zo lang geleden Zuid-Nederlands synoniem was van "te vermijden". C'est tout. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#205 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Niemand verwacht éénvormigheid in het taalgebruik van 17 miljoen Nederlanders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mee eens.
![]() |
#207 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De accenten of dialecten in Holland lopen dermate uiteen dat ze niet verstaanbaar (kunnen) zijn voor 'andere Hollanders'. En dan heb ik het over Holland, niet eens over Nederland.
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook Nederlandse werken uit die tijd blijven voor ons een moeilijke brok. De toenmalige stijl weten maar weinig mensen nog te appreciëren. Daarnaast is het zo dat onze taal op dat vlak een grotere evolutie heeft doorgemaakt dan bijvoorbeeld het Engels. Vandaar dat je ook maar weinig Nederlandse schrijvers van die tijd in onze bibliotheken zal aantreffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kom eens af met feiten in plaatsen van gewoon woorden zonder inhoud neer te schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U schijnt wel een heel beperkte kijk te hebben op wat cultuur nu eigenlijk inhoudt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard! Dat was overigens in zowat alle Europese staten het geval, ook in het La France van de zo sterk bewierookte Academie Française. In Frankrijk is enkele jaren geleden een lijvig boek verschenen La fin des terroirs (ik herinner mij de naam van de auteur nu niet) waarin overduidelijk werd aangetoond dat de kennis van het Frans is de meeste landelijke gebieden bij onze zuiderbuur volstrekt ondermaats was. Het was uiteindelijk de verplichte legerdienst (die dorpsjongens over gans Frankrijk verspreidde) die misschien nog het best bijdroeg tot een betere kennis van de formele taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, wat u schrijft, is echt klinkklare onzin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 augustus 2014 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand spreekt over "ideaal", maar wel over "standaardtaal" trouwens. Als ik een Jan Becaus hoor praten, vind ik zijn taal alvast veel nauwer aansluiten bij wat de standaard is dan als wanneer Van Tilt zijn mond open doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |