![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En misschien zint u dat niet, maar het idee dat de meerderheid niet altijd gelijk heeft, en dat de meerderheid zijn wil niet ongelimiteerd kan opleggen aan eender welke minderheid is OOK democratisch ontstaan, én het is hoe tegenwoordig zo goed als elk modern democratisch land in mekaar zit. En dat is niet meer dan juist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een democratie wil zeggen dat het volk de wetgevende macht IS. Ttz, dat het volk de wetten bepaalt.
![]() |
![]() |
#206 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ze wil blijkbaar weer de bak in.
![]() |
#208 | |
|
![]() Citaat:
Er is hier in Zwitserland overigens vrijwel voortdurend een debat gaande over de grenzen van de democratie. Kan het volk via een referendum een wet aannemen die tegen de grondwet ingaat bijvoorbeeld. Als je dat zomaar toelaat dan krijg je inderdaad een dictatuur van de meerderheid, en degenen die tot de meerderheid behoren zien dat wel zitten. Ik niet zozeer.
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als die "individuele vrijheden" niet gebaseerd zijn op de democratische werking en ook niet berusten op de onderbouw ervan, nl. het volk, waar komt de legitimiteit van die "vrijheden" dan wel vandaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan komt steeds weer dezelfde vraag naar voor: wie of wat bepaalt dan wel die fundamentele rechten als u blijkbaar niet het volk als basis neemt? En hoe kan zoiets worden ingevoerd als er geen democratische meerderheid is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: het recht op fysieke integriteit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurrecht De basis van het humanisme eigenlijk. Het erkennen van de mens als een individu.
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurrecht beschouwt fundamenteel de reciprociteit (als ik een recht heb, heb jij dat ook: als mijn recht inbreuk zou maken op het jouwe, kan ik dat recht niet hebben ; zoniet, heb ik het wel). Mijn vrijheid om mijn armen te zwaaien (recht van vrij handelen), houdt op daar waar uw aangezicht begint (fysieke integriteit). Ik mag ook geen stinkende rook maken, omdat uw ademhaling daaronder kan lijden (zelfde principe). In natuurrecht kan er geen actief recht zijn. Ik kan niet gedwongen worden om voor U brood te bakken omdat gij "recht op brood" zou hebben of zo. De definitie van natuurrecht is dus niet zo onoverkomelijk. De implementatie daarentegen, wel. Je moet zelfs zo ver nog niet gaan "als het gros van het volk het niet wil". Meestal is er een onmogelijke transformatie van de huidige onderdrukkende structuren (staten) naar zulk natuurrecht.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2015 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#217 | |
|
![]() Citaat:
Er is niets 'schijnbaar' aan het feit dat fundamentele vrijheden 'hoger' staan dan de grond van de democratie. Die fundamentele vrijheden maken integraal deel uit van de democratie. Uw perceptie is fout. Ik moet bij u alles herhalen zoals een kleuterjuffrouw. Ik heb u toch het voorbeeld gegeven van het Verdrag van de Rechten van de Mens? >Het is voor geen enkel land verplicht om het te ratificeren. Wel opvallend dat de meeste dictaturen het weigeren te ratificeren, en de meeste democratieën het wel ratificeren. Dat zou bij u toch al een frank moeten laten vallen... Democratie is een teer plantje, dat constant beschermd moet worden. Dat hebben we met vallen en opstaan geleerd. Ge kunt het Darwinistisch bekijken. Het concept is steeds efficiënter gemaakt. Door fundamentele rechten te garanderen kan het beter overleven. Die fundamentele rechten zijn langzaam gegroeid, en maken integraal deel uit van het democratisch proces. Uw concept van democratie werkt niet. Veel landen in de wereld hebben wel verkiezingen, maar zijn geen democratie, net omdat die fundamentele rechten niet gewaarborgd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
Ik vind het heel erg dat u zo weinig snapt van hoe de wereld in mekaar zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, "wij" hebben dat helemaal niet bepaald. Bepaalde filosofen, staatsmannen... hebben dat zo ontwikkeld. Van enige democratische besluitvorming was er nauwelijks of geen sprake.
|
![]() |
![]() |