Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2006, 13:18   #201
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Welk statement maak je hiermee Dimitri? Dat Drenthe moet verenigd worden met Groningen en Friesland in een Friese deelstaat? Of ben je gewoon verhuisd?
Ja, ik ben ook 'kerjeus wattem' daar mee bedoelt.
Oud 10 september 2006, 13:37   #202
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dimitri
Eur. Commissievoorzitter

Terug van weggeweest.
Ik kon m'n eigen Verhuisd-topic onder Koetjes & Kalfjes niet terugvinden (de zoekfunctie doet het niet meer), dus ik dacht: laat ik maar gewoon afwachten of iemand het merkt.

Goed, ik ben dus eind juni verhuisd naar net over de grens in Duitsland, regio Oost-Friesland, op de grens met het Emsland (in NL ter hoogte van Bellingwolde, Oost-Groningen). Ik woon hier helemaal vrij buiten de bebouwde kom, waar ik in Drenthe nog aan de rand van een dorp woonde. Bovendien is het grondstuk, pardon perceel (oppassen voor de germanismen) veel groter. De eerste contacten in de buurt zijn ook zeer goed bevallen, ik ben inmiddels hartelijk opgenomen in de Nachbarschaft.

Om even bij het onderwerp te blijven: het Oost-Fries is een hele leuke streektaal waarin je veel Nederlandse woorden kunt herkennen. Het is nog wel vrij moeilijk om alles te verstaan, maar gelukkig spreekt iedereen ook wat men dan noemt 'Hoogduits'. En ook cultureel zijn er veel overeenkomsten met Nederland: er wonen hier bijv. veel Calvinisten, Oost-Friezen drinken geen koffie maar thee (net als ik, dus dat komt goed uit) en men schijnt in de winter ook boerenkoolstamppot te eten. Een nieuwe overeenkomst met Nederland is overigens dat er veel Nederlanders wonen maar daar heeft men gelukkig geen bezwaar tegen, aangezien de meeste Nederlanders vrij goed integreren. Ze geven minder hoog op van mensen uit het Ruhrgebied ("die kijken op ons neer") en er schijnen problemen te zijn met de Volksduitsers uit de vrml. Sovjet-Unie: "hele aardige mensen, tot ze een fles wodka leeggezopen hebben..."

Vandaag mocht ik overigens als burger van de EU (heb ik daar ook eens voordeel van) stemmen voor de Kommunalwahlen, die toevallig vandaag in Nedersaksen worden gehouden. Dat betekent meteen stemmen voor gemeenteraad, burgemeester, kreisdag en landraad (gouverneur van de kreis). Voor gemeenteraad en kreisdag heb je bovendien telkens drie stemmen (die je op elke mogelijke manier mag verdelen), dus ik heb heel wat kruisjes mogen zetten. Het was voor mij trouwens de eerste keer dat ik met papier en in dit geval balpen mocht stemmen, want in Nederland wordt al zo'n vijftien jaar met stemmachines gewerkt. En verkiezingen op zondag zijn in NL ook ondenkbaar. De leden van het stembureau waren zeer geïnteresseerd in mijn beschrijving van de stemmachine, want zij zitten tot vanavond laat alle stemmen maal drie (!) te tellen, terwijl er in NL met een druk op de knop een bonnetje met de verkiezingsuitslag uit de machine rolt.

Tot zover een korte samenvatting van de voorbije drie maanden. 'Alles klar?'

Zijn er in Vlaanderen ondertussen nog spannende dingen gebeurd? Niet stiekem onafhankelijk geworden?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 14:03   #203
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik kon m'n eigen Verhuisd-topic onder Koetjes & Kalfjes niet terugvinden (de zoekfunctie doet het niet meer), dus ik dacht: laat ik maar gewoon afwachten of iemand het merkt.

Goed, ik ben dus eind juni verhuisd naar net over de grens in Duitsland, regio Oost-Friesland, op de grens met het Emsland (in NL ter hoogte van Bellingwolde, Oost-Groningen).
Amaai, op een jaar tijd van Totterdam naar Drenthe naar Duitsland. Volgend jaar woon je in Polen en volgend millenium zien we bij je profiel Vladivostok staan...
Oud 10 september 2006, 14:13   #204
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn er in Vlaanderen ondertussen nog spannende dingen gebeurd? Niet stiekem onafhankelijk geworden?
Ik zal je een link geven waar je alles kan terugvinden:
http://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13

Oud 10 september 2006, 14:55   #205
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Amaai, op een jaar tijd van Totterdam naar Drenthe naar Duitsland. Volgend jaar woon je in Polen en volgend millenium zien we bij je profiel Vladivostok staan...
Je bent geograaf of je bent het niet hè.

Ik heb in Drenthe ruim anderhalf jaar gewoond. Maar van Rotterdam naar Drenthe was mijn eerste grote verhuizing (over een gemeentegrens), dus het totaal aantal verhuizingen valt nog goed mee.

Vladivostok is nu niet bepaald mijn einddoel, maar er zijn genoeg andere landen waar ik wel zou willen wonen: Scandinavië, Nieuw-Zeeland, de Antillen (liefst Bonaire of Saba), etc. Dus wie weet...
Oud 10 september 2006, 14:59   #206
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik zal je een link geven waar je alles kan terugvinden:
http://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13

Kijk, dat zocht ik nou!
Oud 12 september 2006, 03:20   #207
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Nog een reden om nu eindelijk eens de streektalen in "Vlaanderen" / Groot-Antwerpen te erkennen. Zelf wil ik daar aan toevoegen dat ook het West-Vlaams terug in opmars is, alle dagdromen van taalpuristen en taalunitaristen ten spijt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard dinsdag 12 september 2006
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...=B342291060911

Zuid-Limburgs populaire streektaal

(Belga) Waar elders streektaal en dialect op hun retour zijn, is het Zuid-Limburgs een taal die steeds meer gesproken wordt, ook door de jeugd. Bovendien is het een onafhankelijke taal -geen dialect van het Nederlands of Duits- die zinsconstructies bevat die nergens anders in de wereld voorkomen.
Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschapper Jean Frins uit Landgraaf, die hiermee afstudeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit dit werk, dat drie jaar in beslag nam, komt naar voren dat het Limburgs voor zover bekend de enige Germaanse taal is met een typisch Romaanse zinsbouw. Het gaat om de taal die wordt gesproken in het gebied tussen Geleen en Eijsden, het Duitse Eschweiler en het Belgische Eupen. Uniek is dat er zinsconstructies voorkomen die het eindpunt van een handeling beschrijven, iets wat volgens bestaande taaltheorieën uitgesloten is. Nergens anders in de wereld komt dit voor. Als voorbeeld noemt de taalwetenschapper onder meer: 'Op huu kunt 't zich mit d'r tsog got aa' (Letterlijk: Vandaag komt het zich met de trein goed aan, vertaald: je kunt er tegenwoordig met de trein goed komen). (svr)
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 13:11   #208
ALOV
Vreemdeling

Standaard Kiezen tss dialect/streektaal en AN naargelang situatie!

Niets tegen dialect, het is een deel cultuur en geschiedenis en het zou spijtig zijn dat het zomaar verloren gaat. Maar ideaal zou zijn dat iedereen naast zijn streektaal tegelijk ook AN zo goed mogelijk beheerst. Tenzij natuurlijk je niet van plan bent om van onder de kerktoren vandaan te komen...
In de Belgische context zal het Franstaligen ook motiveren om Nederlands te leren. Nu hoor ik vaak (terecht) 'ik volg al twee jaar avondcursus Ndl maar als ik in Vlaanderen kom versta ik niemand en verstaat niemand mij!'
ALOV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 17:21   #209
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ALOV Bekijk bericht
Niets tegen dialect, het is een deel cultuur en geschiedenis en het zou spijtig zijn dat het zomaar verloren gaat. Maar ideaal zou zijn dat iedereen naast zijn streektaal tegelijk ook AN zo goed mogelijk beheerst. Tenzij natuurlijk je niet van plan bent om van onder de kerktoren vandaan te komen...
In de Belgische context zal het Franstaligen ook motiveren om Nederlands te leren. Nu hoor ik vaak (terecht) 'ik volg al twee jaar avondcursus Ndl maar als ik in Vlaanderen kom versta ik niemand en verstaat niemand mij!'
Niet 'terecht'.
Het Nederlands dat in VL gesproken wordt zal wellicht een regionale tongval hebben (=/= dialect) net zoals het NL in Groningen gesproken verschillend is van het NL gesproken in de Randstad. Wellicht is het zo dat streekgenoten met elkaar net zoals bvb. Duitse Cochemenaren of Franse Epinalers onder elkaar geneigd zullen zijn om hun streekinvloeden sterker te laten doorwegen. Maar van het moment dat er mensen bij zijn, die niet van de streek zijn, of beter nog, die anderstalig zijn en NL wensen te spreken, zal op het AN zoals gesproken in VL overgeschakeld worden.

Laatst gewijzigd door job : 22 september 2006 om 17:23.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 21:26   #210
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Niet 'terecht'.
Het Nederlands dat in VL gesproken wordt zal wellicht een regionale tongval hebben (=/= dialect) net zoals het NL in Groningen gesproken verschillend is van het NL gesproken in de Randstad. Wellicht is het zo dat streekgenoten met elkaar net zoals bvb. Duitse Cochemenaren of Franse Epinalers onder elkaar geneigd zullen zijn om hun streekinvloeden sterker te laten doorwegen. Maar van het moment dat er mensen bij zijn, die niet van de streek zijn, of beter nog, die anderstalig zijn en NL wensen te spreken, zal op het AN zoals gesproken in VL overgeschakeld worden.
En wat is dan precies dat "AN zoals gesproken in VL" volgens jou? Weet je zeker dat dat geen tussentaal is, geen "Verkavelingsvlaams"? Want dat kan voor een anderstalige die Nederlands leert best lastig zijn om te verstaan.
Oud 23 september 2006, 12:17   #211
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is dan precies dat "AN zoals gesproken in VL" volgens jou? Weet je zeker dat dat geen tussentaal is, geen "Verkavelingsvlaams"? Want dat kan voor een anderstalige die Nederlands leert best lastig zijn om te verstaan.
Best schreef ik ipv 'AN zoals...' NL zoals...'.

Een tussentaal, het verkavelingsvlaams, is volgens mij niet meer dan een gekuist dialect spreken, bvb. geen 'vlo' maar 'fiets' gebruiken.
Misschien zien anderen dat anders.

En NL spreken met een regionale tongval is wel degelijk Nederlands.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be