![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#202 | |
|
![]() Citaat:
![]() Goed, ik ben dus eind juni verhuisd naar net over de grens in Duitsland, regio Oost-Friesland, op de grens met het Emsland (in NL ter hoogte van Bellingwolde, Oost-Groningen). Ik woon hier helemaal vrij buiten de bebouwde kom, waar ik in Drenthe nog aan de rand van een dorp woonde. Bovendien is het grondstuk, pardon perceel (oppassen voor de germanismen) veel groter. De eerste contacten in de buurt zijn ook zeer goed bevallen, ik ben inmiddels hartelijk opgenomen in de Nachbarschaft. Om even bij het onderwerp te blijven: het Oost-Fries is een hele leuke streektaal waarin je veel Nederlandse woorden kunt herkennen. Het is nog wel vrij moeilijk om alles te verstaan, maar gelukkig spreekt iedereen ook wat men dan noemt 'Hoogduits'. En ook cultureel zijn er veel overeenkomsten met Nederland: er wonen hier bijv. veel Calvinisten, Oost-Friezen drinken geen koffie maar thee (net als ik, dus dat komt goed uit) en men schijnt in de winter ook boerenkoolstamppot te eten. Een nieuwe overeenkomst met Nederland is overigens dat er veel Nederlanders wonen ![]() Vandaag mocht ik overigens als burger van de EU (heb ik daar ook eens voordeel van) stemmen voor de Kommunalwahlen, die toevallig vandaag in Nedersaksen worden gehouden. Dat betekent meteen stemmen voor gemeenteraad, burgemeester, kreisdag en landraad (gouverneur van de kreis). Voor gemeenteraad en kreisdag heb je bovendien telkens drie stemmen (die je op elke mogelijke manier mag verdelen), dus ik heb heel wat kruisjes mogen zetten. Het was voor mij trouwens de eerste keer dat ik met papier en in dit geval balpen mocht stemmen, want in Nederland wordt al zo'n vijftien jaar met stemmachines gewerkt. En verkiezingen op zondag zijn in NL ook ondenkbaar. De leden van het stembureau waren zeer geïnteresseerd in mijn beschrijving van de stemmachine, want zij zitten tot vanavond laat alle stemmen maal drie (!) te tellen, terwijl er in NL met een druk op de knop een bonnetje met de verkiezingsuitslag uit de machine rolt. Tot zover een korte samenvatting van de voorbije drie maanden. 'Alles klar?' ![]() Zijn er in Vlaanderen ondertussen nog spannende dingen gebeurd? Niet stiekem onafhankelijk geworden? ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#204 | |
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13 ![]()
![]() |
![]() |
#205 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb in Drenthe ruim anderhalf jaar gewoond. Maar van Rotterdam naar Drenthe was mijn eerste grote verhuizing (over een gemeentegrens), dus het totaal aantal verhuizingen valt nog goed mee. Vladivostok is nu niet bepaald mijn einddoel, maar er zijn genoeg andere landen waar ik wel zou willen wonen: Scandinavië, Nieuw-Zeeland, de Antillen (liefst Bonaire of Saba), etc. Dus wie weet... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Minister-President
|
![]() Nog een reden om nu eindelijk eens de streektalen in "Vlaanderen" / Groot-Antwerpen te erkennen. Zelf wil ik daar aan toevoegen dat ook het West-Vlaams terug in opmars is, alle dagdromen van taalpuristen en taalunitaristen ten spijt.
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Vreemdeling
|
![]() Niets tegen dialect, het is een deel cultuur en geschiedenis en het zou spijtig zijn dat het zomaar verloren gaat. Maar ideaal zou zijn dat iedereen naast zijn streektaal tegelijk ook AN zo goed mogelijk beheerst. Tenzij natuurlijk je niet van plan bent om van onder de kerktoren vandaan te komen...
In de Belgische context zal het Franstaligen ook motiveren om Nederlands te leren. Nu hoor ik vaak (terecht) 'ik volg al twee jaar avondcursus Ndl maar als ik in Vlaanderen kom versta ik niemand en verstaat niemand mij!' |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het Nederlands dat in VL gesproken wordt zal wellicht een regionale tongval hebben (=/= dialect) net zoals het NL in Groningen gesproken verschillend is van het NL gesproken in de Randstad. Wellicht is het zo dat streekgenoten met elkaar net zoals bvb. Duitse Cochemenaren of Franse Epinalers onder elkaar geneigd zullen zijn om hun streekinvloeden sterker te laten doorwegen. Maar van het moment dat er mensen bij zijn, die niet van de streek zijn, of beter nog, die anderstalig zijn en NL wensen te spreken, zal op het AN zoals gesproken in VL overgeschakeld worden.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 22 september 2006 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een tussentaal, het verkavelingsvlaams, is volgens mij niet meer dan een gekuist dialect spreken, bvb. geen 'vlo' maar 'fiets' gebruiken. Misschien zien anderen dat anders. En NL spreken met een regionale tongval is wel degelijk Nederlands.
![]() |