![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke hoofdstad voor Vlaanderen? | |||
Antwaarpe |
![]() ![]() ![]() |
15 | 27,78% |
Bruhhe |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,85% |
Gent |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,70% |
Kortrijk |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,56% |
Leuven |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,56% |
Mechelen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,70% |
toch maar Bruxelles |
![]() ![]() ![]() |
21 | 38,89% |
Andere |
![]() ![]() ![]() |
7 | 12,96% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Staatssecretaris
|
![]() Wie dus voor een multiculturele samenleving in Vlaanderen is is tegen de eigen cultuur en wil die vervangen zien door een culturele mengelmoes die door de veelvoud aan culturen een noncultuur wordt, een leeg vat. Ik wil onze Vlaamse identiteit niet verloren zien gaan.
Het is totaal off topic maar ik wou het hier even aankaarten doordat we de Amerikaanse situatie doorlichte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Staatssecretaris
|
![]() De betekenis van Amerikaans volk is Amerikaanse mensen. Een volk voor mij spreekt dezelfde taal, heeft dezelfde gebruiken en heeft dezelfde cultuur dat heeft de VS niet. Je hebt little Italie, Chinatown, een zwarte wijk, een latino wijk,... Er is geen eenheid alleen in de zin dat ze allen Amerikanen zijn. We zijn allemaal wereldburgers maar daarvoor behoren we niet tot hetzelfde volk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als ik verliefd wordt op een exotische deerne ipv. een Vlaamse boerendochter, dan is dat maar zo. Of zoiets negatief is voor de Vlaamse cultuur is mijn probleem niet. Idem met Vlamingen die zich willen gedragen als een karikatuur van de Amerikaanse samenleving met Hamburgers en Cola ipv. de Vlaamse boerenkost.
![]() |
![]() |
#206 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Staatssecretaris
|
![]() Amerikanen en Canadezen hebben die eenheid niet en kunnen dus onmogelijk als één volk worden bestempeld. België heeft ook die eenheid niet en een Belgisch volk bestaat dus ook niet. De term volkk heeft niks met landsgrenzen te maken. Vlamingen en Nederlanders zijn één volk maar leven niet in hetzelfde staatsverband.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ze hebben overigens congolese familie en gaan daar soms wel eens naartoe.
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat ik tracht te weerleggen is de definitie van volk die sommigen hier blijkbaar hanteren. Mensen wonen in één land dus het is één volk. Het volk begint en eindigt waar de landsgrenzen beginnen en eindigen. Dat is fout. Er komt wat meer bij kijken, het is niet omdat mensen zich landgenoten voelen dat ze ook volksgenoten zijn. Bijgevolg bestaat een Amerikaans en Canadees volk niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het woord 'volk' heeft meerdere betekenissen, waaronder 'stam' (de betekenis die Leeuwenhart blijkt te hanteren), maar ook 'bewoners van een land' (de betekenis die ikzelf hanteerde).
Daarom kan men dus gerust spreken van 'het Belgische volk' (tweede betekenis), dat bestaat uit het Vlaamse en Waalse volk (eerste betekenis), waar men dan nog die mensen zou moeten bijrekenen die noch tot het Vlaamse, noch tot het Waalse volk behoren (de 'gemengden', maar ook de 'Nieuwe Belgen'). |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Burger
|
![]() We erkennen wel degelijk de problemen , laat daar geen twijfel over bestaan, het enige wat verschilt is dat wij problemen willen oplossen door de oorzaken er van aan te pakken in plaats van ons te ontdoen van de gevolgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#217 | |
|
![]() Citaat:
Goe bezig mannen...
![]() |
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
Aaaah, de oude discussie tussen volksnationalisme en staatsnationalisme. Dat is al lang geleden zeg...
![]() |
![]() |
#219 | |
Minister
|
![]() Citaat:
en laat ons aub niet eens beginnen over de voortgaande taalgenocide van de franstaligen op nederlandstalig grongebied Wat belgicisten á lá bub doen is hameren op de collaboratie en vergeten erbij te vertellen dat de roi de eerste was om te collaboreren. In bub--logica heet dat dan het land proberen te beschermen. De Vlamigen zijn aan alles schuld. Dat de franstaligen geen nederlands willen leren ligt aan de verzuurde houding van de vlamingen, de transfers zijn een afbetaling van de omgekeerde ![]() Het zijn de Vlamingen geweest die belgique altijd kost wat kost tezamen hebben gehouden en nog steeds doen. Ze hebben steeds stank voor dank gekregen, een opgestoken vinger en flamin naar het hoofd geslingerd gekregen. Zonder "noord-belgique", zouden U en Uw kornuiten in een provinciaal verarmde regio van la france wonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb het niet op geografisch vlak. Er is geen eenheid in de zin van er zijn tal van bevolkingsgroepen. Een Amerikaan kan (rootsgewijs) een aziaat zijn, een zwarte, een Italiaan, een ier,... Elke bevolkingsgroep heeft zijn eigen feesten, gebruiken en gewoonten en zelfs eigen wijken. Er is dus geen eenheid. Wat wel juist is is dat Amerikanen zich landgenoten voelen.
|
![]() |
![]() |