Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2006, 22:57   #201
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Luister, ik ben het op vele fronten helemaal niet eens met de BUB, maar ze hebben in feite op sommige vlakken best een praktische aanpak van problemen, en ik zou daarom dat bashen willen aanpakken.
Het 'bashen' is een gevolg van de houding van de partijleden. Trouwens, Unie is niet veel beter.

Boer Koekoek had ook goede partijpunten...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 22:59   #202
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het 'bashen' is een gevolg van de houding van de partijleden. Trouwens, Unie is niet veel beter.

Boer Koekoek had ook goede partijpunten...
Ik vind van Maerlant op inhoudelijk vlak toch wel zwakker dan Hans.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 23:03   #203
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik vind van Maerlant op inhoudelijk vlak toch wel zwakker dan Hans.
Van Maerlant discussiert niet meer inhoudelijk als Hans1 zich op de draad bevindt. Te vaak teleurgesteld en dan is daar nog de volierekwestie. Dat is jammer, VM is best een inhoudelijk debater.
Oud 19 december 2006, 23:05   #204
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Van Maerlant discussiert niet meer inhoudelijk als Hans1 zich op de draad bevindt. Te vaak teleurgesteld en dan is daar nog de volierekwestie. Dat is jammer, VM is best een inhoudelijk debater.
Ik denk dat de BUB datzelfde heeft meegemaakt. Als je ideologie op een forum zonder discussie in de prullenbak wordt gegooid zou ik niet veel anders reageren. In discussies als ''Homoseksualiteit is doodnormaal'' en ''Multicultureel opstootje aan de kassa'' merk ik ook dat mijn liberalisme behandeld wordt alsof het uit de hel gespuwd is. Ik vind dat niet kunnen en het beschadigd de discussie.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 23:43   #205
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Bedankt voor dit voorproefje van de toekomstige Vlaamse gastvrijheid.
Ik kan die oproep om je met Nederlandse zaken bezig te volgen toch wel ergens volgen hoor, in jouw geval alleszins. Ik heb niets tegen buitenlanders die hier wat komen meepraten, een Dimitri heb ik bijvoorbeeld altijd een verrijking voor het forum gevonden. Ook een Nederlander, maar het verschil is wel dat die zijn "Vlaamse" dossiers kent en derhalve ook heel zinnige praat verkoopt.

Ik heb al in meerdere discussies gemerkt dat je TOTAAL geen besef hebt van hoe bepaalde zaken historisch gegroeid zijn in België of hoe de communautaire problematiek op het terrein tot stand komt. Dat kan ik je niet kwalijk nemen, want het is weinigen gegeven de politiek van een vreemd land tot in de essentie te doorgronden. Maar het is storend als je vanuit die onwetendheid pedante stellingen begint te doen als zou de BUB het veel beter met Vlaanderen voor hebben dan CD&V of VLD, of dat het Vlaams-nationalisme uit armoede of angst is ontstaan...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 23:48   #206
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
Dimitri heb ik bijvoorbeeld altijd een verrijking voor het forum gevonden. Ook een Nederlander, maar het verschil is wel dat die zijn "Vlaamse" dossiers kent en derhalve ook heel zinnige praat verkoopt.
Inderdaad, Dimitri's kennis is echt ongelooflijk , ik vraag me eigenlijk af hoeveel Vlamingen (die niet zelf in de politiek zitten) er zoveel van af weten.
[/quote]
Oud 19 december 2006, 23:48   #207
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
De BUB heeft niet gezegd alles te willen terugdraaien. Waarom zou het in hun voordeel zijn taalwetten te versoepelen?
Kijk, als je alleen maar weet over de BUB, het belgicisme of het verleden van de unitaire Belgische staat wat je hier twee weken lang op het forum hebt gelezen, ben je gewoon te slecht geinformeerd om hier serieus te komen meepraten. Dat bewijs je door dit soort dingen hier te zeggen. Als je je trouwens al bezondigt aan Godwin's Law in godbetert je derde post in deze thread vermoed ik trouwens dat je meer met de BUB gemeen hebt dan je wel zou denken.

Lees eens wat Hans1 allemaal heeft geschreven over taalwetten, het gebruik van het Nederlands in ziekenhuizen of bij de overheid in de randgemeenten... En kom dan terug met uw verhalen over de BUB die alles wat krom is recht gaat trekken! Ik heb echt niet de tijd of zin om met een Nederlandse "leerling-tovenaar" die alles wel wil oplossen maar er geen snars van begrijpt ellenlange discussies te voeren.

Laatst gewijzigd door zorroaster : 19 december 2006 om 23:50.
Oud 19 december 2006, 23:48   #208
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

wijzigen

Laatst gewijzigd door zorroaster : 19 december 2006 om 23:48.
Oud 19 december 2006, 23:48   #209
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door zorroaster : 19 december 2006 om 23:48.
Oud 20 december 2006, 00:01   #210
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Gebrek aan tijd? U zit bijna 24 uur op 24 op dit forum.
Hans huldigt nu eenmaal het principe dat honderd irritante en agressieve berichtjes van zes woorden hem als voornaamste BUB-vertegenwoordiger op dit forum veel beter dienen dan één lange tekst met serieuze argumenten.
Oud 20 december 2006, 01:10   #211
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de BUB datzelfde heeft meegemaakt. Als je ideologie op een forum zonder discussie in de prullenbak wordt gegooid zou ik niet veel anders reageren. In discussies als ''Homoseksualiteit is doodnormaal'' en ''Multicultureel opstootje aan de kassa'' merk ik ook dat mijn liberalisme behandeld wordt alsof het uit de hel gespuwd is. Ik vind dat niet kunnen en het beschadigd de discussie.
Dit is een politiek discussieforum, je moet wel een beetje tegen een stootje kunnen. Je discussiert hier met zowel radicaal links als radicaal rechts en alles wat ertussenin zit. Voor hen IS je liberalisme uit de hel gespuwd. Daarbij hebben de liberale partijen in Vlaanderen (VLD en Spirit) het aardig verbruid dus (links-)liberalisme is hier op het forum niet erg populair. Rechts-liberalisme kan op een zekere aanhang rekenen (Coveliers, JMDD).

Het probleem met de BUB is anders dan jij signaleert. Zoals je hebt gemerkt kan hier best respect worden opgebracht voor politieke tegenstanders, dus ook voor belgicisten. Probeer nu eens echt een serieuze discussie op te starten met een BUB-lid, bij voorkeur Hans1 of BUB en kijk dan eens of je het twee bladzijden volhoudt, als ze al niet voortijdig zijn vertrokken...

Voor de rest zie ik dat je nu een beetje 'klop' krijgt van wat forumbezoekers. Ik denk dat dat gedeeltelijk terecht is. Het vlaams-nationalisme heeft een geschiedenis en dieperliggende oorzaken. Je kunt het er niet mee eens zijn maar maak niet dezelfde fout als Hans1 om de onderliggende problemen te bagatelliseren of af te doen als extreem-rechtse onzin. Daarvoor ligt het te complex.
Oud 20 december 2006, 09:39   #212
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Luister, ik ben het op vele fronten helemaal niet eens met de BUB, maar ze hebben in feite op sommige vlakken best een praktische aanpak van problemen, en ik zou daarom dat bashen willen aanpakken.
Nogmaals zou ik toch graag hebben dat je nu eens concreet zegt wat die goede punten zijn, die zogenaamde praktische aanpak.

Want dit is je originele bericht:

Citaat:
Als Nederlander kan één ding me op dit forum niet ontgaan zijn. Het aantal Vlaams nationalisten dat dit forum rijk is en het negatieve sentiment dat t.o.v. BUB'ers heerst. Maar in wezen heeft de BUB best moedige, en op efficientie gerichte plannen.
  • Zo doet de BUB niet mee aan dat seperatistische gedrang in Vlaanderen dat geheel veroorzaakt wordt door angst voor Franstalige overheersing. Uit geschiedenis blijkt namelijk dat nationalisme veroorzaakt wordt door drie factoren: Armoede, angst en onderdrukking. Als u mijn handtekening bekijkt, zult u zien dat ik ook tegenstander ben van angst-gemotiveerde politiek. Zeker gezien dat er na het ontstaan van België nog helemaal geen sprake was van een ''Vlaanderen''.
  • De BUB wil het onlogische en geldverslindende federalisme aanpakken dat een gigantische bron van bureaucratie is, en ook nog eens hartstikke onnodig is. Als je kiest voor federalisme, doe het dan goed, en voer de gewesten weer in.
  • De BUB wil een België met een eerlijkere besluitvorming, en is er dus meer voor de Vlamingen dan een VLD'er of een CD&V'er.
  • De BUB wil laten zien dat een effectieve samenwerking tussen verwante Franstaligen en Nederlandstaligen goed mogelijk is.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik de BUB in alles steun, ik ben zelf voorstander van een Heel-Nederland. Maar wat ik wel vind is dat ze goede ideeën hebben en dus op zich wel iets meer respect moeten hebben. Mijn bedoeling van dit topic is een discussie te starten over de plannen van de BUB, en de mogelijke gevolgen voor België en Vlaanderen.
Zeg nu zelf: vaagheid troef.

WAT is die niet-angstgemotiveerde politiek nu (gesteld dat het omgekeerde waar is, dat separatisme uit angst voort komt)? Concrete maatregelen?

WAT is er zo besparend aan unitarisme? De wafelijzerpolitiek? Het aantal parlementairen? Dat laatste is overigens een habbekrats ivm de verspilling via het eerste. Concrete punten met kostenberekening uit het BUB programma waarop je die conclusie baseert?

WAT zijn de concrete maatregelen om een eerlijkere besluitvorming toe te staan? Geef je ook geen antwoord op...

Uit WAT bestaat die concrete samenwerking tussen NL en FR taligen?

Kortom, je ontloopt deze vragen echt wel. Misschien omdat je er niet op kan antwoorden?
Oud 20 december 2006, 10:52   #213
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan je alleen maar 100% gelijk geven. Het is afmattend 100 keer hetzelfde te moeten uitleggen zonder dat men naar je luistert of op je argumenten ingaat.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 10:53   #214
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zo komt men dikwijls af met het "argument" dat wij héél België franstalig zouden willen maken. Dat is totaal onjuist, belachelijk en op niets gesteund, tenzij op vooroordelen.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 20 december 2006 om 10:53.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 11:11   #215
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zo komt men dikwijls af met het "argument" dat wij héél België franstalig zouden willen maken. Dat is totaal onjuist, belachelijk en op niets gesteund, tenzij op vooroordelen.
Inderdaad, een derde is het al
Oud 20 december 2006, 11:29   #216
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je wilt wél Brussel wat groter maken, nietwaar? (lees: de verdere verfransing van Vlaams-Brabant nog wat opdrijven) En je hebt een paar dagen terug op dit forum de verfransing van Brussel zelf nog openlijk staan toejuichen:

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=57
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 11:58   #217
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry dat ik hier weer tussen moet komen, maar hij gaat mij toch vooral om de benaming ''Vlaming'' (he dat rijmt!). Dat ligt bij mijzelf nogal gevoelig omdat ik niet graag Hollander genoemd wordt. Ik kan op basis van mijn gegevens zeggen dat de Nederlandstalige Belgen zich na de revolutie steeds meer als een blok gingen ontwikkelen, en dat blok heet nu Vlaanderen. Terwijl oorspronkelijk alleen maar Oost en West-Vlaanderen bestonden. Ik noem de Vlaming dus liever een Nederbelg.
De benaming Vlaanderen werd reeds gebruikt van in de Oostenrijkse tijd.
Wees gerust , als Groot-Nederland ooit werkelijkheid wordt (waaraan ik ten zeerste twijfel) , dan wens ook ik niet Hollander genoemd worden wegens foutief.
Oud 20 december 2006, 12:00   #218
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het niet dulden om aangesproken te worden met de term 'Nederbelg'.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 12:24   #219
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
De grootste zwakte van de Vlaamse Beweging is dat ze nooit begrepen heeft dat 'politiek voor grote mensen' ook compromissen inhoudt. Dat is België, dat is politiek... Het verklaart ook mijn eerdere, stoute uitspraak dat de traditionele Vlaamse Beweging nog geen deuk in een pak boter heeft geslagen, net omdat ze nooit begrepen heeft wat 'Fortiter in re, suaviter in modo' betekent.
De VB heeft nooit anders gedaan dan compromissen gesloten, ze kon ook moeilijk anders.
Oud 20 december 2006, 12:35   #220
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Als ik jullie belachelijke commentaar hier lees en serieus moet nemen, mag voor mijn part heel België verfransen. Jullie zijn gewoon te gek voor woorden. Nationalisten van het ergste soort. Ex-Joegoslavië waardig.
Citaat:
Ik ga nu systematisch Frans spreken in de Rand rond Brussel, gewoon om de flaminganten te kloten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
We wensen niet te raken aan de taalgrens, tenzij misschien om Brussel wat groter te maken.
Als uitsmijter:
Citaat:
U moet niet veel zeggen. In uw partij is er ook minstens één gestoorde voorzitter.

Laatst gewijzigd door stab : 20 december 2006 om 12:37.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be