![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2341 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Lijkt me niet zo moeilijk te onthouden toch? U heeft het zeker tien keer gevraagd. Beetje last van vooroordelen? Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#2342 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2343 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad. Ik herinner me dat ook.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#2344 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Artikel 10 : Er is in de Staat geen onderscheid van standen. De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld. Artikel 11 : Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden. Te dien einde waarborgen de wet en het decreet inzonderheid de rechten en vrijheden van de ideologische en filosofische minderheden. http://www.senate.be/doc/const_nl.html#t2 Het gelijkheidsbeginsel is een algemeen principe dat iedere burger (wettelijk) gelijke rechten en een gelijke behandeling in gelijke gevallen toekent. Dit mensenrecht is vastgelegd in veel internationale verdragen en in de Belgische grondwet verankerd en gewaarborgd door het Grondwettelijk Hof. In een proeve van omschrijving werd het gelijkheidsbeginsel in de rechtspraak omschreven als volgt: "De grondwettelijke regels van gelijkheid en non-discriminatie sluiten niet uit dat een verschillende behandeling tussen de categorieën van personen ingesteld wordt voor zover ze berust op een objectief criterium en ze op redelijke wijze gerechtvaardigd is. Dezelfde regels verzetten zich overigens tegen een identieke behandeling, zonder enige redelijke rechtvaardiging, van categorieën van personen die zich in situaties bevinden die inzake de maatregel in kwestie essentieel verschillend zijn. Het bestaan van een dergelijke rechtvaardiging dient te worden beoordeeld rekening houdend met het doel en de effecten van de bekritiseerde maatregel alsook met de aard van de principes in kwestie; het gelijkheidbeginsel wordt geschonden wanneer vastgesteld wordt dat er geen redelijke en evenredige verhouding bestaat tussen de aangewende middelen en het beoogde doel." Het gelijkheidbeginsel vertoont aldus twee aspecten. 1. Het verbiedt dat personen die zich in eenzelfde situatie bevinden, op verschillende wijze behandeld worden; 2.Het verzet zich er tevens tegen dat personen die zich in verschillende situaties bevinden, op dezelfde wijze behandeld zouden worden. Wanneer het Grondwettelijk Hof (vroeger Arbitragehof) zich moet buigen over de grondwettelijkheid van een norm van wetgevende aard ten opzichte van het gelijkheidbeginsel, gaat het tewerk in vier stappen: 1. Heeft het bestreden onderscheid betrekking op twee categorieën van personen die zich in vergelijkbare situaties bevinden. 2. Wat is het doel van dit onderscheid en is dit doel wettig. 3. Kan de maatregel die door de betwiste norm gedragen wordt, objectief gerechtvaardigd worden en is de maatregel geschikt ten opzichte van het beoogde doel. 4. Bestaat er een evenredige verhouding tussen de aangewende middelen en het beoogde doel. http://www.elfri.be/gelijkheidsbeginsel Laatst gewijzigd door artisjok : 12 december 2010 om 21:53. |
|
|
|
|
|
|
#2345 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#2346 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2347 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat klopt. Ik las het ook. Ik dacht dat het in een van de abortus-topics was.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
#2348 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2349 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Erewoord. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 12 december 2010 om 21:58. |
|
|
|
|
|
|
#2350 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het zou natuurlijk kunnen dat ik mij vergis, misschien was het wel Jan VDB... |
|
|
|
|
|
|
#2351 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 12 december 2010 om 22:02. |
|
|
|
|
|
|
#2352 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2353 |
|
Banneling
|
Er is geen discriminatie. Iedere burger heeft het recht te trouwen met iemand van het andere geslacht.
Laatst gewijzigd door Albrecht : 12 december 2010 om 22:04. |
|
|
|
|
|
#2354 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Jij denkt waarschijnlijk, de wet is voor iedereen gelijk. Maar dat is niet voldoende. Lees toch nog eens wat je wegliet uit mijn post. |
|
|
|
|
|
|
#2355 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vooreerst mag iedere burger ernaar streven zijn ideeën op het politieke forum te brengen en daarvoor een meerderheid te zoeken en ook te vinden. Als er dan over een concreet voorstel bij meerderheid tegen minderheid wordt gestemd, dan heeft een groep burgers bij monde van hun politici een bepaalde mening, standpunt, zienswijze... tot een wet gemaakt. |
|
|
|
|
|
|
#2356 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mij lijkt het eerder een gemakkelijk etiket iemand op te zadelen met "Taliban", een soort laatste poging een stem te smoren die men eigenlijk maar moeilijk inhoudelijk van antwoord kan dienen. Daarom dan de stigmatiserende en demoniserende toer opgaan. Dan wordt geput uit het lijstje dat we al kennen: "fascist, "nazi"... en schijnbaar nu ook "Taliban". Ernstig kun je het in ieder geval niet noemen: als we een soort katholieke Taliban waren, discussieerden we hier niet. Neen, dan namen we de wapens op, vielen een abortuscentrum binnen en schoten er dokters en plegers neer bijvoorbeeld. Dan kwamen we met een groepje samen voor het huis van een homoseksueel stel en gooiden de ruiten zolang die mensen het beu werden en hun biezen pakten. Enz. Wij wensen ook niemand onze mening op te dringen. Wel vragen - neen, dat moeten we eigenlijk niet vragen, want het komt ons rechtens als burger van dit land toe - wij dat we onze mening mogen uiten en dat wij, net als iedere andere burger, deze mening op het politiek forum een plaats mogen geven. Hoe er hier soms gereageerd wordt tegen katholieken, is een democraat onwaardig. U hoeft het niet met ons eens te zijn, verre van! U mag ons gerust in woord en daad bestrijden, maar ons het recht ontzeggen onze plaats in te nemen in de politieke arena is een ondemocratische daad die slechts voortvloeit uit een dictatoriale ingesteldheid. |
|
|
|
|
|
|
#2357 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Volgens de burgerlijke wet, ja. En daarenboven in België.
Wie slechts kerkelijk huwt in bijvoorbeeld Griekenland en vervolgens in België komt wonen, is overeenkomstig de verdragen voor de Belgische wet geldig gehuwd. |
|
|
|
|
|
#2358 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2359 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Kerk heeft dus een bestaand sociaal ritueel (met een bijhorende religieuze dimensie), ook opgenomen in haar sacramenteel en liturgisch leven. Echter, de Kerk leert ons dat het niet de Kerk is als dusdanig die het huwelijk sluit, maar wel de huwenden zelf. Deze wederzijdse instemming gebeurt openbaar, in het bijzijn van getuigen. Het is vervolgens de Kerk die het inzegent. |
|
|
|
|
|
|
#2360 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|