![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Gouverneur
|
![]() Vertel eens Paulus, wat is dan volgens u de oorzaak van beweging?
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg uitdrukkelijk, 'de allereerste beweging', want uiteraard worden dingen ook bewogen als gevolg van de bewegingen van andere dingen. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 juli 2008 om 21:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik denk trouwens dat dingen helemaal niet in beweging komen door de beweging van andere dingen, maar door krachten. Bijvoorbeeld door de vertraging van een bewegend ding (botsing) dat de versnelling van een ander ding tot gevolg heeft.
![]() |
![]() |
#225 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat het niet kan worden bewezen dat het universum niet ontworpen is door een intelligente opperwezen, het daarom ook meteen bewijst dat het wel ontworpen is.
Laatst gewijzigd door Andro : 24 juli 2008 om 22:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zodat je niet anders kan dan uiteindelijk uitkomen bij een onbewogen beweger, die niet aan de wetten van oorzaak en gevolg onderworpen is. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Gouverneur
|
![]() De stap naar dat 'zodat' kan ik werkelijk niet volgen.
![]() |
#229 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leven vergt organisatie. Kijk maar eens hoe uw eigen lichaam in elkaar steekt. En organisatie wijst op intelligentie. Citaat:
Wat voor u chaos is, is voor God wellicht georganiseerd. Weet u dat moest pakweg de aarde zijn koers 1000 km wijzigen verder of dichter bij de zon, dat wij niet zouden kunnen overleven? En dat is maar één voorbeeld van de miljoenen voorwaarden waaraan voldaan moet worden, om gewoon te kunnen leven? Die chaos, wellicht minder chaotisch dan u denkt. Wellicht lijkt de chaos chaotisch door de beperking van onze intelligentie. Misschien denk u dat ik dat maar geloof, maar niet kan bewijzen. En dat is juist. Maar wat u beweert; dat gelooft u ook. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 juli 2008 om 23:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik voel mij niet verantwoordelijk voor de beperktheid van uw bevattingsvermogen. Lees misschien nog eens de gehele stelling.
Neem van me aan dat deze meer dan zevenhonderdjarige redenatie van Thomas van Aquino, door de meeste mensen wél begrepen wordt. Ze is nog steeds een voorwerp van studie aan de universitaire faculteiten. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 24 juli 2008 om 23:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Gouverneur
|
![]() Ik stel u er ook niet verantwoordelijk voor. Ik hoopte enkel dat u hem kon toelichten.
Ik snap dat als alles een oorzaak heeft en als er een begin van het heelal was, dat er een eerste oorzaak moet zijn geweest. Dat dit een intelligente oorzaak of een god naar het evenbeeld van de mens dus zou moeten zijn, ontgaat mij.
![]() |
#232 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een creatie is nooit groter dat zijn creator. Een gevolg is nooit grootser dan zijn oorzaak. Daarom moet de allereerste oorzaak iets ontzaglijks groots wezen. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 25 juli 2008 om 00:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
|
![]() Citaat:
Ooit eens gehoord van Ockham's Razor ? De simpelste uitleg is meestal de juiste.
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Gouverneur
|
![]() Maar punt 3 was juist een hekel punt... 'groter dan' gaat uit van overeenkomsten, van vergelijkbaarheid. Je kan Bach niet vergelijken met een compositie van hem in orde van grootte. Je kan zijn keramiek beelden niet vergelijken met Jeff Koons in orde van grootte.
Je kan gevolgen niet vergelijken in orde van grootte met oorzaak. Een minuscule druppel kan aanleiding zijn dat de emmer overloopt. Een pistoolschot dat een wereldoorlog escaleert.
![]() |
#235 |
Banneling
|
![]() Best Paulus, je redenering zit vol met fouten.
1) Beweging hangt af van het referentiekader. We spreken veel beter over energie. 2) Oorzaak = gevolg(en). De stelling dat de oorzaak groter als het gevolg moet zijn gaat gewoon niet op omdat u enkele gevolgen niet beschouwt. 3) Chemische reacties kunnen "spontaan" aanvangen, als bijvoorbeeld de temperatuur juist is. Een typische reactie die lokaal orde schept uit chaos is een polymerizatiereactie, en hier is geen hogere intelligentie bij betrokken. 4) U gaat er vanuit dat er een begin is in de lineare tijd. Dat is een aanname. Als de tijd geen constant is, kunnen we ook niet over begin praten. Ons referentiekader vervalt dan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het eerste waaraan ik dacht toen ik dat las: atoombommen. Verdere verduildelijking welkom
Wij vinden jou een lul, Bart Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 25 juli 2008 om 07:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||
|
![]() Citaat:
Een boeing heeft geen DNA, plant zich niet voort, en is niet onderhevig aan geleidelijke, spontane veranderingen in zijn informatiedrager. Een fabriek heeft geen DNA, plant zich niet voort, en is niet onderhevig aan geleidelijke, spontane veranderingen in zijn informatiedrager een huis heeft geen DNA, plant zich niet voort, en is niet onderhevig aan geleidelijke, spontane veranderingen in zijn informatiedrager Een bom droppen op een hoop stenen en dan teleurgesteld worden dat daar geen huis op staat, voorstellen alsof dat dan overeenkomt met wat de evolutie voorstelt, is al helemaal van de pot gerukt. het tragische is, beste paulus, dat je zelf in je tekst stelt: Citaat:
Jammer dat dergelijke geïdealiseerde voorstelling van een cel (hoewel prachtig verwoord, daar niet van) nooit overeenkomen met de realiteit. Laat die perfect geordend, en vooral dat volmaakt functioneren achterwege. Anders zou geen enkele mens ziek worden, geen enkele cel afsterven. Waar critici van de evolutietheorie grandioos uit de bocht gaan om logica van de theorie te ontkrachten, is hun voorstelling dat uit de oersoep ineens een cel zoals wij die kennen, in al zijn complexiteit, moet zijn ontstaan. Dat is van hetzelfde nivo als "de evolutietheorie is zever want nog nooit is er uit een kip een konijn ontstaan". Die complexiteit is er niet plots gekomen, die complexiteit is er gradueel gekomen. En net met die gradueel hebben creationisten een probleem. Het is in contrast met hun bijbel, die stelt dat de aarde maar 6000 jaar oud is. Ze kunnen zich niet voorstellen dat een opeenstapeling van kleine veranderingen aanleiding kunnen geven tot discussies op internetfora over het ontstaan van het leven. Nee, want dat zou hun leven "geen zin geven", er moet gewoon een reden zijn waarom we hier rondlopen, want hell, wij mensen zijn zo speciaal...
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 25 juli 2008 om 11:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Minister-President
|
![]() Eén proefje dat een duidelijke aanwijzing is dat leven spontaan kan ontstaan(abiogenese) is... Urey-Miller.
Net daarom gehaat door creationisten.http://en.wikipedia.org/wiki/Miller-Urey_experiment
NVA= Niet Veel Avance Laatst gewijzigd door Tommm : 25 juli 2008 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar gaat het nu juist om. Het vermogen van de oorzaak is groter dan het vermogen van het gevolg dat van de oorzaak afhankelijk is. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 25 juli 2008 om 17:19. |
|
![]() |
![]() |