Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2008, 08:44   #1
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard Bewijzen voor God?

Creationisten vallen in de regel de evolutietheorie aan. Niet dat ze de theorie begrijpen maar ze vrezen vooral voor de ethische implicaties van de theorie. (Alsof je als je de bijbel niet letterlijk neemt een monster bent) Vreemd vind ik dat zij uitgaan van het, moeilijk te aanvaarden, standpunt dat een bovennatuurlijk, altijd al bestaand wezen dat ons geconstrueerd heeft. Zouden creationisten ipv een theorie waar sterke bewijzen voor bestaan aan te vallen niet beter trachten te bewijzen dat god bestaat?
Wel, dit is jullie kans. Waar zijn de bewijzen voor het bestaan van god?

Laatst gewijzigd door Tommm : 22 juli 2008 om 08:44.
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 10:23   #2
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Goh, stil hier zeg.
Oud 22 juli 2008, 10:26   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Goh, stil hier zeg.
Dat opperwezen is niet gemakkelijk te vinden hoor.
Oud 22 juli 2008, 12:29   #4
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Dat opperwezen is niet gemakkelijk te vinden hoor.
Vreemd toch, he... En dan beweren dat er geen bewijzen voor evolutie zijn...
Oud 22 juli 2008, 13:11   #5
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Hm, zelfs geen enkele reactie van christenen? Geen bewijzen dus. Tja, als je met geloof wetenschap aanvalt valt wetenschap geloof aan en wat blijft er dan over? NIETS
Oud 22 juli 2008, 13:13   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Gefundeerde, onderbouwde bewijzen zijn er niet. Het is daarom namelijk ook een geloof.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 13:16   #7
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gefundeerde, onderbouwde bewijzen zijn er niet. Het is daarom namelijk ook een geloof.
Precies, en daarom blijft wetenschap uit de buurt van geloof... Mogen we het omgekeerde ook verwachten: "dat je feiten niet verwerpt omdat ze niet overeenkomen met je geloof"?
Oud 22 juli 2008, 14:38   #8
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Creationisten vallen in de regel de evolutietheorie aan. Niet dat ze de theorie begrijpen maar ze vrezen vooral voor de ethische implicaties van de theorie. (Alsof je als je de bijbel niet letterlijk neemt een monster bent) Vreemd vind ik dat zij uitgaan van het, moeilijk te aanvaarden, standpunt dat een bovennatuurlijk, altijd al bestaand wezen dat ons geconstrueerd heeft. Zouden creationisten ipv een theorie waar sterke bewijzen voor bestaan aan te vallen niet beter trachten te bewijzen dat god bestaat?
Wel, dit is jullie kans. Waar zijn de bewijzen voor het bestaan van god?
Wij kunnen dat niet bewijzen. Het is immers God zelf die Zich moet openbaren aan Zijn schepsels. Zo is het ook met de Bijbel. Je mag nog 100 keer de Bijbel volledig uitlezen, het zal allemaal niet baten. De reden is heel simpel en kun je vinden in Lukas 24:45:
'Toen opende Jezus hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen.'

Conclusie: je kan de Bijbel proberen verstandelijk te begrijpen of je kan proberen God verstandelijk te begrijpen, het zal je niet lukken. Tenzij Jezus uw verstand daarvoor opent.

Zelfs al stond Jezus voor jou, dan nog zou jij zeggen dat het een goocheltruc is, tenzij Hij jou verstand daarvoor zou openen.

Laatst gewijzigd door luc154 : 22 juli 2008 om 14:38.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 14:44   #9
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Wij kunnen dat niet bewijzen. Het is immers God zelf die Zich moet openbaren aan Zijn schepsels. Zo is het ook met de Bijbel. Je mag nog 100 keer de Bijbel volledig uitlezen, het zal allemaal niet baten. De reden is heel simpel en kun je vinden in Lukas 24:45:
'Toen opende Jezus hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen.'

Conclusie: je kan de Bijbel proberen verstandelijk te begrijpen of je kan proberen God verstandelijk te begrijpen, het zal je niet lukken. Tenzij Jezus uw verstand daarvoor opent.

Zelfs al stond Jezus voor jou, dan nog zou jij zeggen dat het een goocheltruc is, tenzij Hij jou verstand daarvoor zou openen.
Je kan de aanwezigheid van een wezen dat ons geschapen heeft, altijd aanwezig is en ons bespeelt als goedkope marionetten niet aantonen? Waarom speelt hij verstoppertje?
Oud 22 juli 2008, 14:53   #10
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je kan de aanwezigheid van een wezen dat ons geschapen heeft, altijd aanwezig is en ons bespeelt als goedkope marionetten niet aantonen? Waarom speelt hij verstoppertje?
Hij speelt geen verstoppertje. De mens zegt: 'ik wil niets te maken hebben met God'.

En God heeft de mens gewoon zijn willetje.
Oud 22 juli 2008, 15:21   #11
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij speelt geen verstoppertje. De mens zegt: 'ik wil niets te maken hebben met God'.

En God heeft de mens gewoon zijn willetje.
Dan wil ik nu dat ik van mijn dreigende kaalheid verlost ben! NU
Oud 22 juli 2008, 15:22   #12
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154
Als de mens geen vrije wil heeft dan kan je hem daarvoor ook niet veroordelen. Stel dat Tommm's verstand niet geopend is door een externe kracht, zoals jij beweert, en hij is niet in staat dit zelf te openen, zoals je beweert, dan zou hij dus geboren zijn met een 'door en door slechtheid' en kan er niets aan veranderen totdat een externe kracht hem daartoe brengt. U ontneemt niet christenen hun moraliteit en hun vrije wil.

Maar dat is een beetje te gemakkelijk vind ik. U bent ook verantwoordelijk voor uw daden vóór uw 'wedergeboorte'. U kon welk degelijk kiezen het goede te doen, ook vóór uw wedergeboorte. Als u dat niet deed was dat niet omdat god u nog niet uitgekozen had, maar omdat u aan uw verantwoordelijkheid als volwassen mens verzaakte.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 juli 2008 om 15:22.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 15:22   #13
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dan wil ik nu dat ik van mijn dreigende kaalheid verlost ben! NU
Er wacht u een veel grotere dreiging dan kaalheid.
Oud 22 juli 2008, 15:24   #14
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als de mens geen vrije wil heeft dan kan je hem daarvoor ook niet veroordelen. Stel dat Tommm's verstand niet geopend is door een externe kracht, zoals jij beweert, en hij is niet in staat dit zelf te openen, zoals je beweert, dan zou hij dus geboren zijn met een 'door en door slechtheid' en kan er niets aan veranderen totdat een externe kracht hem daartoe brengt. U ontneemt niet christenen hun moraliteit en hun vrije wil.

Maar dat is een beetje te gemakkelijk vind ik. U bent ook verantwoordelijk voor uw daden vóór uw 'wedergeboorte'. U kon welk degelijk kiezen het goede te doen, ook vóór uw wedergeboorte. Als u dat niet deed was dat niet omdat god u nog niet uitgekozen had, maar omdat u aan uw verantwoordelijkheid als volwassen mens verzaakte.
Het is nu net de mens die niet wil geloven in God die zijn verantwoordelijkheid opzettelijk verzaakt. Daarin toont hij dat hij zijn eigen leven wil leiden en bepalen en de nodige verantwoordelijkheid van zich wegduwt.
Maar zoals ik al zei, als je God niet wilt kennen (vrije wil) dan zal God uw wil ook geven en Zich verborgen houden voor u.

Laatst gewijzigd door luc154 : 22 juli 2008 om 15:25.
Oud 22 juli 2008, 15:28   #15
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wacht u een veel grotere dreiging dan kaalheid.
Ah ja, ik was even vergeten hoe geweldadig die moeilijk te traceren god van u wel is...
Oud 22 juli 2008, 15:28   #16
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nu net de mens die niet wil geloven in God die zijn verantwoordelijkheid opzettelijk verzaakt. Daarin toont hij dat hij zijn eigen leven wil leiden en bepalen en de nodige verantwoordelijkheid van zich wegduwt.
Maar zoals ik al zei, als je God niet wilt kennen (vrije wil) dan zal God uw wil ook geven en Zich verborgen houden voor u.
Je zegt zojuist dat slechts de mens die uitgekozen is door God in staat is hem te zien. Begrijp je de cirkelredenering niet dan?
Oud 22 juli 2008, 15:37   #17
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ah ja, ik was even vergeten hoe geweldadig die moeilijk te traceren god van u wel is...
Hoe kan jij nu weten wie of wat God is, als Hij uw ogen niet opengedaan heeft om Hem te zien? Een beetje zoals een recensent die een kritiek op een boek schrijft die hij nog nooit gelezen heeft.
Oud 22 juli 2008, 15:38   #18
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Je zegt zojuist dat slechts de mens die uitgekozen is door God in staat is hem te zien. Begrijp je de cirkelredenering niet dan?
De redenering zit niet in een cirkel. Maar het antwoord begint en eindigd wel bij God.
Oud 22 juli 2008, 15:46   #19
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De redenering zit niet in een cirkel. Maar het antwoord begint en eindigd wel bij God.
De eerste die me een (ondubbelzinnig) bewijs geeft van het bestaan van god, moet ik nog tegenkomen. Maar, niet getreurd, ooit duikt ie misschien ergens op.

Laatst gewijzigd door system : 22 juli 2008 om 15:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 15:57   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De eerste die me een (ondubbelzinnig) bewijs geeft van het bestaan van god, moet ik nog tegenkomen. Maar, niet getreurd, ooit duikt ie misschien ergens op.
Ik heb zo het niet al te vage vermoeden dat je die hoop eigenlijk niet koestert.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be