Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2009, 23:50   #221
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Die is goed.

Maar dat heeft uiteraard andere verklaringen. Het in leven houden en zelfs adoreren van fouten is een perversie van deze maatschappij.
Zo is dat. En zo denk ik er ook al heel lang over, sinds mijn prille jeugd.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 00:42   #222
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
Mensen met het down syndroom zijn inderdaad bijzonder machtig.
Dat hebben Bakoenin en Proudhon nooit gezegd.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 01:03   #223
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Hangt van de aard van de tegenstrijdigheid af

Je kunt een broodrooster niet aansluiten aan een pc.
Aangezien dit forum voor mij een soort laboratorium is en ik nogal "structuralistisch" durf te denken, zou ik voorstellen om te beginnen met alle gebruikers in te delen in enkele forumgroepen/-partijen, d.w.z. alle gebruikers zouden zich achter een basisprogramma moeten scharen en zich als lid van die groep affirmeren. Zo wordt enigszins orde in de chaos gebracht, worden de gebruikers verplicht om consequent(er) te denken en te discussiëren (volgens een programma dat ze zelf gekozen hebben).

Geleidelijk zou dan meer intra-groep consensus moeten groeien, zou het algemene niveau omhooggetrokken moeten worden en kan dit forum misschien wel uitgroeien tot een bescheiden tegenmacht binnen/voor de publieke opinie. Als dit forum niet de ambitie heeft om zelf een medium te worden, heeft het weinig zin.

Kortom, een soort combinatie van partijpolitiek en groepspsychologie toegepast op dit forum.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 14 juni 2009 om 01:05.
Oud 14 juni 2009, 01:13   #224
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Aangezien dit forum voor mij een soort laboratorium is en ik nogal "structuralistisch" durf te denken, zou ik voorstellen om te beginnen met alle gebruikers in te delen in enkele forumgroepen/-partijen, d.w.z. alle gebruikers zouden zich achter een basisprogramma moeten scharen en zich als lid van die groep affirmeren. Zo wordt enigszins orde in de chaos gebracht, worden de gebruikers verplicht om consequent(er) te denken en te discussiëren (volgens een programma dat ze zelf gekozen hebben).

Geleidelijk zou dan meer intra-groep consensus moeten groeien, zou het algemene niveau omhooggetrokken moeten worden en kan dit forum misschien wel uitgroeien tot een bescheiden tegenmacht binnen/voor de publieke opinie. Als dit forum niet de ambitie heeft om zelf een medium te worden, heeft het weinig zin.

Kortom, een soort combinatie van partijpolitiek en groepspsychologie toegepast op dit forum.
Het ziet er in theorie erg mooi uit. Maar hoe zie je dat concreet gebeuren? Om het niveau te waarborgen zou je tal van mensen de toegang tot draden moeten ontzeggen. In die subfora (Links, Rechts,...) waar slechts een beperkt aantal gebruikers post, kan het niveau meestal min of meer op peil gehouden worden. In de subfora die een breder publiek aantrekken valt dat niveau echter vaak onmiddellijk naar beneden.

Concreet zou je voorstel betekenen dat je ook het aantal personen dat post drastisch zou moeten beperken. Ik denk niet dat de moderatie dat zal zien zitten.

Je idee mbt basisprogramma's lijkt me daarentegen wel haalbaar.

Of zie ik het verkeerd?

Andy
Oud 14 juni 2009, 01:52   #225
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Het ziet er in theorie erg mooi uit. Maar hoe zie je dat concreet gebeuren? Om het niveau te waarborgen zou je tal van mensen de toegang tot draden moeten ontzeggen. In die subfora (Links, Rechts,...) waar slechts een beperkt aantal gebruikers post, kan het niveau meestal min of meer op peil gehouden worden. In de subfora die een breder publiek aantrekken valt dat niveau echter vaak onmiddellijk naar beneden.
Nee, niet door (meer) subfora. De groepen zouden het karakter van "forumpartijen" moeten hebben. Groepsidentiteiten gaan altijd hun eigen leven leiden. Daarom ben ik nieuwsgierig naar de uitkomst van dit (sociale) experiment.

Citaat:
Concreet zou je voorstel betekenen dat je ook het aantal personen dat post drastisch zou moeten beperken. Ik denk niet dat de moderatie dat zal zien zitten.
Nee, geen inperking. De groepen zullen geleidelijk wel de wildgroei aan individuele meningen stroomlijnen en hun inconsistenties uitzuiveren.
Oud 14 juni 2009, 10:32   #226
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hebben Bakoenin en Proudhon nooit gezegd.
Are you going to build a fire with that giant strawman?
Oud 14 juni 2009, 10:48   #227
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Interessant experiment. I am in!

Hoewel ik waarschijnlijk als onafhankelijke zou blijven functioneren.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 11:25   #228
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Dat klinkt nochtans als uitvluchten zoeken. Oorlog is nog altijd oorlog, waarbij nog steeds langs beide kanten mensen sneuvelen waaronder niet alleen soldaten. U als economisch geschoolde zou toch moeten weten dat er niets winstgevender bestaat dan oorlog? Probeert u dat goed te praten?
Er bestaat niets verlieslatender dan een oorlog voeren - ik ken geen enkele oorlog in de geschiedenis van de mensheid die een netto winst bekende voor een land. Ik ken wel een paar oorlogen waar er een netto winst was voor particuliere, machtige belangen. Maar een netto winst? Geen enkele. Oorlogen zijn grondstoffen, tijd, kapitaal en mensenverslindende zaken; niets is beter om een land failliet te helpen.

Verder zoek ik eigenlijk geen uitvluchten, omdat de discussie (waar zij het over hebben) mij niet zoveel kan schelen. Wat me wel interesseert, is eens kijken naar de verhouding 'aantal slachtoffers' en 'bevolking'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 11:26   #229
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Zo is dat. En zo denk ik er ook al heel lang over, sinds mijn prille jeugd.
Staat ook wel in contrast met je welvaartstaat adoratie.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 14 juni 2009, 11:30   #230
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er bestaat niets verlieslatender dan een oorlog voeren - ik ken geen enkele oorlog in de geschiedenis van de mensheid die een netto winst bekende voor een land. Ik ken wel een paar oorlogen waar er een netto winst was voor particuliere, machtige belangen. Maar een netto winst? Geen enkele. Oorlogen zijn grondstoffen, tijd, kapitaal en mensenverslindende zaken; niets is beter om een land failliet te helpen.

Verder zoek ik eigenlijk geen uitvluchten, omdat de discussie (waar zij het over hebben) mij niet zoveel kan schelen. Wat me wel interesseert, is eens kijken naar de verhouding 'aantal slachtoffers' en 'bevolking'.
das toch geen redenering? Winst is nooit absoluut, er is altijd wel iemand (volkeren, minderheden, etc) of iets (integriteit van de aarde, natuurlijke grondstoffen, etc) dat schade lijdt.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 11:33   #231
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, niet door (meer) subfora. De groepen zouden het karakter van "forumpartijen" moeten hebben. Groepsidentiteiten gaan altijd hun eigen leven leiden. Daarom ben ik nieuwsgierig naar de uitkomst van dit (sociale) experiment.

Nee, geen inperking. De groepen zullen geleidelijk wel de wildgroei aan individuele meningen stroomlijnen en hun inconsistenties uitzuiveren.
Ziet er idd interessant uit.
Oud 14 juni 2009, 11:39   #232
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, ik ga voor jou geen vreugdevuur aansteken, misschien wel een brandstapel.
Oud 14 juni 2009, 11:41   #233
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Soit, nooit Joost Vandecasteele bezig gehoord?

Ik had een juweel van een mop over een mongool en de gigantische kut die ze dankzij haar ziekte had verkregen.

Politiek-incorrect dat wel, maar geen haan die ernaar kraait.
Oud 14 juni 2009, 11:45   #234
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Winst is nooit absoluut, er is altijd wel iemand (volkeren, minderheden, etc) of iets (integriteit van de aarde, natuurlijke grondstoffen, etc) dat schade lijdt.
Ale; oorlog is het massaal creëren van wapens en het inzetten van arbeidskracht om naar een ander land (of in hetzelfde land) tegen andere ingezette wapens en arbeidskracht te gaan vechten, dus het vernietigen van elkaars wapens (en dus de grondstoffen en arbeidskracht die daar inzetten) en andere arbeidskrachten. (EN dan nog zit je met het feit dat het kapitaal dat in de machines zit om de oorlogswapens te maken, niet gestoken kan worden in het bouwen van landbouwmateriaal, machines voor consumptie, etc.)

Als beide landen deze arbeidskracht en grondstoffen nu eens zouden gebruiken om meer consumptiegoederen te produceren of meer kapitaalgoederen - 'k zeg maar iets he - dan heb ik toch het gevoel dat beide landen er gemiddeld genomen rijker gaan uitkomen...

Natuurlijk: het militair-industrieële complex gaat zwaar winst maken; die mogen de wapens leveren (vaak vanuit een monopoliepositie, waardoor ze rustig de prijs kunnen opdrijven). Die gaan rijk worden.

De bevolking die belastingen betaald om grondstoffen en arbeidskracht omgezet te worden in zaken die enkel maar dienen om andere omgezette grondstoffen en arbeidsrkracht te vernietigen, gaat volgens mij wel een reductie in levensstandaard zien.

Wat denkte zelf?
Oud 14 juni 2009, 11:48   #235
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ale; oorlog is het massaal creëren van wapens en het inzetten van arbeidskracht om naar een ander land (of in hetzelfde land) tegen andere ingezette wapens en arbeidskracht te gaan vechten, dus het vernietigen van elkaars wapens (en dus de grondstoffen en arbeidskracht die daar inzetten) en andere arbeidskrachten. (EN dan nog zit je met het feit dat het kapitaal dat in de machines zit om de oorlogswapens te maken, niet gestoken kan worden in het bouwen van landbouwmateriaal, machines voor consumptie, etc.)

Als beide landen deze arbeidskracht en grondstoffen nu eens zouden gebruiken om meer consumptiegoederen te produceren of meer kapitaalgoederen - 'k zeg maar iets he - dan heb ik toch het gevoel dat beide landen er gemiddeld genomen rijker gaan uitkomen...

Natuurlijk: het militair-industrieële complex gaat zwaar winst maken; die mogen de wapens leveren (vaak vanuit een monopoliepositie, waardoor ze rustig de prijs kunnen opdrijven). Die gaan rijk worden.

De bevolking die belastingen betaald om grondstoffen en arbeidskracht omgezet te worden in zaken die enkel maar dienen om andere omgezette grondstoffen en arbeidsrkracht te vernietigen, gaat volgens mij wel een reductie in levensstandaard zien.

Wat denkte zelf?
Mja, ik ben er niet van overtuigd dat oorlogen slechts voor een beperkt aantal mensen winstgevend zijn. Grote keizerrijken zijn in het verleden enorm rijk geworden door de annexatie van onnoemelijk veel gebieden. En dat was niet alleen de keizer met z'n vriendenclubje.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 11:53   #236
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Mja, ik ben er niet van overtuigd dat oorlogen slechts voor een beperkt aantal mensen winstgevend zijn. Grote keizerrijken zijn in het verleden enorm rijk geworden door de annexatie van onnoemelijk veel gebieden. En dat was niet alleen de keizer met z'n vriendenclubje.
Tjah; ik zei ook maar dat ik geen enkele oorlog kende die een netto-voordeel opleverde voor de bevolking in zijn geheel. Ik denk ook wel dat de redenering hierboven niet echt fout is; tenzij jij denkt dat Nazi-Duitsland bijvoorbeeld veel geld heeft verdient aan de oorlog...

Als je al terug moet naar de oude keizerrijken waar er 'misschien' eens een voordeel was, dan denk ik ook wel dat het punt bewezen is. Zeker vandaag de dag is er geen enkele globaal winstgevende oorlog: Irak is een bodemloze put (met aade bodem het militair-industrieël complex dat staat te cashen.)

Ge moogt altijd gerust afkomen met een oorlog die volgen u netto-winstgevend was (misschien was het wel zo). Maar ook de kolonisatie van India door Engeland was een netto-verlies: daarom dat het ook zo'n onzin is dat het kapitalisme 'gevoed' werd door de kolonisatie.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 juni 2009 om 11:55.
Oud 14 juni 2009, 12:11   #237
Hans Jozef
Burger

Hans Jozef's schermafbeelding

Standaard

Deze discussie vind ik zeer interessant! Maar past die wel in deze draad?

En euh, mss de Frans-Duitse oorlog van 1871?
Ik kan natuurlijk geen exacte cijfers geven maar de herstelbetalingen moeten toch enig geld in het laatje hebben gebracht voor Pruisen?

Maar ind, voor de ganse bevolking lijkt mij ook wel overdreven. Maar weet jij een voorbeeld van een gebeurtenis die netto-opbrengst gaf voor de gehele bevolking?
Hans Jozef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 12:16   #238
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Jozef Bekijk bericht
Deze discussie vind ik zeer interessant! Maar past die wel in deze draad?

En euh, mss de Frans-Duitse oorlog van 1871?
Ik kan natuurlijk geen exacte cijfers geven maar de herstelbetalingen moeten toch enig geld in het laatje hebben gebracht voor Pruisen?

Maar ind, voor de ganse bevolking lijkt mij ook wel overdreven. Maar weet jij een voorbeeld van een gebeurtenis die netto-opbrengst gaf voor de gehele bevolking?

Vrijhandel.
Oud 14 juni 2009, 12:17   #239
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik had het dan ook niet op winst voor een bepaalde bevolking of land(ik kan mij wel inbeelden dat volken in oorlog daar enkel maar nadelen van ondervinden), maar het is een zegen voor sectoren zoals de wapenindustrie en constructiemaatschappijen (en voor zover ik weet is die toch ook relatief 'belangrijk'). Deze zorgen er dan ook voor dat nodeloze oorlogen (met als meest bekende voorbeeld Irak) verlengd worden.

Een interessante documentaire uit 1935, die in mijn ogen nog steeds actueel kan zijn: http://www.moviesfoundonline.com/dealers_in_death.php
Oud 14 juni 2009, 12:21   #240
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ik had het dan ook niet op winst voor een bepaalde bevolking of land(ik kan mij wel inbeelden dat volken in oorlog daar enkel maar nadelen van ondervinden), maar het is een zegen voor sectoren zoals de wapenindustrie en constructiemaatschappijen (en voor zover ik weet is die toch ook relatief 'belangrijk').
Die is relatief belangrijk voor de aandeelhouders en, eventueel, voor de werknemers daar. Voor niemand anders. Een land kan perfect zonder een wapenindustrie. De wapenindustrie wint natuurlijk aan belang als je veel oorlog voert, waardoor ze 'belangrijker' wordt, maar dat is veroorzaakt door oorlog en niet omgekeerd.

Citaat:
Deze zorgen er dan ook voor dat nodeloze oorlogen (met als meest bekende voorbeeld Irak) verlengd worden.
Dat zal wel niet de enige reden zijn, maar laten we zeggen dat zij niet afkerig staan tegenover meer oorlog. Geld in't laatje- ten koste van de bevolking.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be