Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2009, 08:13   #221
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Met hoe minder jullie zijn, hoe belangrijker, hoe relevanter ? Probeer 't eens met een tuinfeest met barbecue of koffietafel
Of een kaartnamiddag in cafee De Spieghel?
Goed gezegd Filosoof

azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 08:14   #222
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Des Pudels kern" is dat er in Vlaanderen circa 6.000.000 mensen wonen, dat een kleine minderheid beroepsflaminganten-politici ea opiniemakers het ganse jaar vlammende verklaringen afsteekt (en echt vette vergoedingen incasseert daarvoor) en dat de jaarlijkse "hoogdagen van hun Vlaamse beweging" 6500 mensen op de been brengen (kleine kindjes bijgerekend??)

Oud 31 augustus 2009, 08:39   #223
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Des Pudels kern" is dat er in Vlaanderen circa 6.000.000 mensen wonen, dat een kleine minderheid beroepsflaminganten-politici ea opiniemakers het ganse jaar vlammende verklaringen afsteekt (en echt vette vergoedingen incasseert daarvoor) en dat de jaarlijkse "hoogdagen van hun Vlaamse beweging" 6500 mensen op de been brengen (kleine kindjes bijgerekend??)
Het Vlaams-nationalisme is dan ook het vendelzwaaien voorbij.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 09:00   #224
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Met hoe minder jullie zijn, hoe belangrijker, hoe relevanter ? Probeer 't eens met een tuinfeest met barbecue of koffietafel
Wat ik bizar vind aan mensen zoals jij, die zichzelf 'links' noemen, is dat ze het altijd opnemen voor een rechts regime zoals La Belgique....

Laatst gewijzigd door camel : 31 augustus 2009 om 09:07.
camel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 09:33   #225
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ongetwijfeld zal de Nieuw-Vlaamse Alliantie Vlaanderen onafhankelijk maken
Niet alleen. Er zijn meer independisten dan enkel deze in de N-VA.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 09:37   #226
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad, daar steekt veel waarheid in.
Niet echt, want slechts een verwaarloosbare minderheid van de independisten gaat nog naar dat soort oudbollige "bedevaarten."

Ik kijk liever naar de percentages van de Vlaamse partijen die voor onafhankelijkheid of voor vergaand confederalisme staan. Dan krijg je een heel ander plaatje. Dan zie je dat een grote meerderheid van de Vlamingen véél meer bevoegdheden voor Vlaanderen wenst. Ook zijn zowat alle Vlaamse partijen, zelfs CD&V en VLD in hun programma confederalistisch. De enige ietwat Belgisch-reactionaire partij die nog zetels kan halen, is groen!. En zelfs die partij wenst het federalisme niet terug te schroeven. De enige partij die dat wil, is de BUB. En dat is een partijtje dat bij de laatste verkiezingen 500 stemmen haalde.

Om je politiek doel te bereiken, is er maar 1 ding nodig: en dat zijn kiezers en zetels. Het aantal deelnemers op een bedevaart op een weide in een uithoek van het land heeft geen enkele betekenis.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 09:43   #227
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Slechts een kleine minderheid beleeft politiek op dezelfde (fanatieke) manier als Hans Van De Cauter. Zelf ben ik nog nooit naar bedevaart of wake geweest, wegens andere prioriteiten op zondag. Nochtans reken ik mezelf ook tot de independisten. Dito voor mijn independistische vrienden en kennissen.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 09:55   #228
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Misschien wordt er aan voorbijgegaan dat het draagvlak voor een onafhankelijk Vlaanderen zich niet meer beperkt tot de vendelzwaaiende, Ijzerwake/bedevaart bezoekende, Vlaamse Leeuw brullende zonderling.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 10:01   #229
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik kijk liever naar de percentages van de Vlaamse partijen die voor onafhankelijkheid of voor vergaand confederalisme staan. Dan krijg je een heel ander plaatje. Dan zie je dat een grote meerderheid van de Vlamingen véél meer bevoegdheden voor Vlaanderen wenst. Ook zijn zowat alle Vlaamse partijen, zelfs CD&V en VLD in hun programma confederalistisch.
Men is gewoon te laf om voor een echte onafhankelijkheid te gaan. Daarom beperkt men zich tot het overhevelen van steeds meer bevoegdheden naar het Vlaamse niveau. Zo voorkomt men een pijnlijke boedelscheiding. Maar de facto zal men dan toch onafhankelijk zijn. Onafhankelijkheid a la carte.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 10:06   #230
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Niet echt, want slechts een verwaarloosbare minderheid van de independisten gaat nog naar dat soort oudbollige "bedevaarten."

Ik kijk liever naar de percentages van de Vlaamse partijen die voor onafhankelijkheid of voor vergaand confederalisme staan. Dan krijg je een heel ander plaatje. Dan zie je dat een grote meerderheid van de Vlamingen véél meer bevoegdheden voor Vlaanderen wenst. Ook zijn zowat alle Vlaamse partijen, zelfs CD&V en VLD in hun programma confederalistisch. De enige ietwat Belgisch-reactionaire partij die nog zetels kan halen, is groen!. En zelfs die partij wenst het federalisme niet terug te schroeven. De enige partij die dat wil, is de BUB. En dat is een partijtje dat bij de laatste verkiezingen 500 stemmen haalde.

Om je politiek doel te bereiken, is er maar 1 ding nodig: en dat zijn kiezers en zetels. Het aantal deelnemers op een bedevaart op een weide in een uithoek van het land heeft geen enkele betekenis.
Maar de BUB is tevens een voorbeeld van verouderd nationalisme.

Laatst gewijzigd door system : 31 augustus 2009 om 10:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 10:11   #231
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat hij zegt. Het is niet omdat de IJzerbedevaart als fenomeen niet meer populair is dat het idee erachter daarom plotseling onbelangrijk is geworden. Ikzelf heb nooit de behoefte gevoeld om aan de IJzerbedevaart deel te nemen maar dat wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met wat daar wordt gezegd.
Oud 31 augustus 2009, 10:22   #232
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Dat is niet wat hij zegt. Het is niet omdat de IJzerbedevaart als fenomeen niet meer populair is dat het idee erachter daarom plotseling onbelangrijk is geworden. Ikzelf heb nooit de behoefte gevoeld om aan de IJzerbedevaart deel te nemen maar dat wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met wat daar wordt gezegd.
Gewoon om eens de verhoudingen te zien:
http://www.gva.be/antwerpen/antwerpe...tuurmarkt.aspx
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...evaarlijk.aspx
(zelfde krant, dus geen cherrypicking van mij)

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 augustus 2009 om 10:24.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 10:39   #233
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
De affiche van de Ijzerbedevaart: http://www.ijzertoren.org/?action=on...&onderdeel=109
Ik wist dat het erg gesteld was met de Ijzerbedevaart, maar het totaal vermijden van Vlaamse symbolen en zelfs belgische symbolen gebruiken? Walgelijk, dan hebben we eens een symbool, de Ijzertoren, waarvoor mijn grootouders samen met andere Vlaamsgezinden voor hebben gewerkt en gedokt, en dan zijn die echte Vlaamsgezinden niet meer welkom en wordt ONZE toren ingepikt door dit gespuis.

Nu is Vlaanderen beter af dan 50 jaar geleden, dat zal niemand betwisten veronderstel ik. Maar ik had liever toen geleefd, toen vriend en vijand nog duidelijk waren en ze onze beweging niet probeerde kapot te knuffelen.
Dat is zeker de reden dat de ijzerweide overgeladen vol zat van het volk.

Zoals men ziet, water bij de wijn doen heeft z'n vruchten afgeworpen. En zo, glijdt alles zeker maar stilletjes af.Tot grote vreugde van bepaalde strekkingen.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 11:42   #234
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met hoe minder jullie zijn, hoe belangrijker, hoe relevanter ?
Zelden zo'n malafide interpretatie gelezen van wat er gezegd is. Als ik me vergis en je ter goeder trouw bent, herlees het nog eens goed.

Wat er gezegd werd, is dat dit soort evenementen minder belangrijk en relevant wordt, niet dat het aantal flaminganten afneemt en die daardoor belangrijker worden. Stel dat er morgen niemand meer komt, zijn er dan geen Vlaams-nationalisten meer?

Eerlijkheidshalve hoop ik zelfs dat zulke evenementen als de IJzerwake en de IJzerbedevaart uitsterven, want ze doen behoorlijk oudbollig aan en werken weinig wervend. Zulke landdagen zijn voor mij een fenomeen van verleden eeuw. Dat werkt meer afstotend dan aantrekkend.
Oud 31 augustus 2009, 11:58   #235
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse
Zelden zo'n malafide interpretatie gelezen van wat er gezegd is. Als ik me vergis en je ter goeder trouw bent, herlees het nog eens goed.

Wat er gezegd werd, is dat dit soort evenementen minder belangrijk en relevant wordt, niet dat het aantal flaminganten afneemt en die daardoor belangrijker worden. Stel dat er morgen niemand meer komt, zijn er dan geen Vlaams-nationalisten meer?

Eerlijkheidshalve hoop ik zelfs dat zulke evenementen als de IJzerwake en de IJzerbedevaart uitsterven, want ze doen behoorlijk oudbollig aan en werken weinig wervend. Zulke landdagen zijn voor mij een fenomeen van verleden eeuw. Dat werkt meer afstotend dan aantrekkend.
Ik ben het volledig eens met wat u en Pieter B en Korvo hier hebben geschreven. De Belgicisten op dit forum zijn zich aan het vermeien en aan het gniffelen omtrent de geringe deelname. Maar, zoals ik het eerder ook reeds stelde, de dagen van manifestaties in die oubollige stijl zijn geteld. De Vlaamsgezindheid van tegenwoordig is veel meer zakelijk. En maar goed ook! De Ijzerbedevaarten zijn veel te lang beladen geweest door opgekropte woede en bitterheid omtrent de episode van de repressie vlak na WO2. Dit ligt reeds ver achter ons (hoewel Belgicisten dit nog steeds als wapen tegen de Vlamingen gebruiken). Het Flamingantisme van tegenwoordig steunt veeleer op sociaal-economische argumenten, zoals we die ook terugvinden in de studie van de Warandegroep van een paar jaar terug. En het gedachtengoed dat daarin schuilt vindt een zeer grote aanhang in zowat alle Vlaamse partijen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 11:59   #236
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben het volledig eens met wat u en Pieter B en Korvo hier hebben geschreven. De Belgicisten op dit forum zijn zich aan het vermeien en aan het gniffelen omtrent de geringe deelname. Maar, zoals ik het eerder ook reeds stelde, de dagen van manifestaties in die oubollige stijl zijn geteld. De Vlaamsgezindheid van tegenwoordig is veel meer zakelijk. En maar goed ook! De Ijzerbedevaarten zijn veel te lang beladen geweest door opgekropte woede en bitterheid omtrent de episode van de repressie vlak na WO2. Dit ligt reeds ver achter ons (hoewel Belgicisten dit nog steeds als wapen tegen de Vlamingen gebruiken). Het Flamingantisme van tegenwoordig steunt veeleer op sociaal-economische argumenten, zoals we die ook terugvinden in de studie van de Warandegroep van een paar jaar terug. En het gedachtengoed dat daarin schuilt vindt een zeer grote aanhang in zowat alle Vlaamse partijen.
Of hoe men van een zwakte binnen de Vlaamse beweging een sterkte probeert te maken.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 31 augustus 2009 om 11:59.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 12:03   #237
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Zulke landdagen zijn voor mij een fenomeen van verleden eeuw. Dat werkt meer afstotend dan aantrekkend.

zoals alles aan het (Vlaams-)nationalisme: voorbijstreefd en een aflopende zaak in België.

De bedrijfsleiders hebben dat al begrepen; ook VOKA:

Les patrons se mobilisent pour le Grand-Bruxelles

http://www.7sur7.be/7s7/fr/3007/Brux...ruxelles.dhtml
Oud 31 augustus 2009, 12:04   #238
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Flamingantisme van tegenwoordig steunt veeleer op sociaal-economische argumenten, zoals we die ook terugvinden in de studie van de Warandegroep van een paar jaar terug. En het gedachtengoed dat daarin schuilt vindt een zeer grote aanhang in zowat alle Vlaamse partijen.
Daarom dat VOKA meedoet met

Oud 31 augustus 2009, 12:04   #239
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
zoals alles aan het (Vlaams-)nationalisme: voorbijstreefd en een aflopende zaak in België.

De bedrijfsleiders hebben dat al begrepen; ook VOKA:

Tja werkgevers zijn nu eenmaal tegen grenzen voor hun commerce maar met Groot-Brussel heeft dit niets vandoen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 12:05   #240
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Of hoe men van een zwakte binnen de Vlaamse beweging een sterkte probeert te maken.
Yep, allen dringt het nog niet door bij sommige forumleden hier, en blijven ze steken in de jaren stilletjes....
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be