Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 februari 2011, 17:54   #221
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
ok, dat enkelingen dat vinden kan ik inkomen. Maar zich Vlaming voelen is nog niet hetzelfde als zich Bij Belgieë willen aansluiten.
Hier en daar, zoals ik al zei. Net zoals ik niet meen dat dat een meerderheid zou kunnen worden. Zoals ik al zei; voor mij is Zeeland Nederland en zijn de Zeeuwen Nederlanders. Ik voel geen enkele drang om zogezegde 'fouten' van honderden jaren geleden te willen rechtzetten. Ik laat Nederland met rust en verwacht hetzelfde terug.
kizzy is offline  
Oud 6 februari 2011, 17:59   #222
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Hier en daar, zoals ik al zei. Net zoals ik niet meen dat dat een meerderheid zou kunnen worden. Zoals ik al zei; voor mij is Zeeland Nederland en zijn de Zeeuwen Nederlanders. Ik voel geen enkele drang om zogezegde 'fouten' van honderden jaren geleden te willen rechtzetten. Ik laat Nederland met rust en verwacht hetzelfde terug.
wat is er 'fout' aan waar Zeeland ligt?
Hollander is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:00   #223
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
ok, mooi. Maar nu weet ik nog niet wat u bedoelde met dat "inpalmen" van de Nederlanders.
HomoErgaster is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:02   #224
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wat is er 'fout' aan waar Zeeland ligt?
Voor mij is daar niets fouts aan. Volgens sommigen is het 'fout' dat Zeeland bij Nederland hoort en dat daardoor de monding van de belangrijke levensader De Schelde in Nederlandse handen is, waardoor zij een machtspositie bekleden. Dat dat strategisch gezien niet gunstig is voor Vlaanderen (nu nog België), is een feit, maar dat dat een gevolg is van een strategische blunder/tekortkoming van eeuwen geleden is ook een feit. En het is een feit waarvan ik alvast niet vind dat dat nu alsnog 'rechtgezet' zou moeten worden. Wat is, is. Anders kunnen we allemaal beginnen met hier en daar nog wat verloren gegaan grondgebied te gaan claimen en dan is het hek weeral van de vredesdam.
kizzy is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:07   #225
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
ok, mooi. Maar nu weet ik nog niet wat u bedoelde met dat "inpalmen" van de Nederlanders.
Ga eens op reis naar uw favoriete plekjes van tientallen jaren om vast te stellen dat ook dat verloren hoekje 'verhollanderiseert' is. Stel dan vast dat andere Nederlanders die die plekjes ook al jaren koesterden zwaar teleurgesteld zijn met die nieuwe toestand. Dan zult u zien dat niet alleen ik er zo over denk.

Als ik ooit naar het buitenland zou emigreren, dan zou ik
  1. de taal leren voor ik vertrek
  2. me zo goed mogelijk vertrouwd maken met de gewoontes & wetten
  3. niet verwachten dat men mij en mijn Vlaamse cultuur met open handen zal ontvangen
  4. me ter plaatse zo goed mogelijk integreren en accepteren dat in een ander land andere gewoontes zijn
  5. niet ter plaatse op zoek gaan naar andere Vlamingen om daar dan een vriendenkringetje mee op te bouwen (dan kan ik net zo goed hier blijven) maar blij zijn met mijn nieuwe contacten uit mijn nieuwe gastland
kizzy is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:07   #226
Hollander

Standaard

Citaat:
Voor mij is daar niets fouts aan. Volgens sommigen is het 'fout' dat Zeeland bij Nederland hoort en dat daardoor de monding van de belangrijke levensader De Schelde in Nederlandse handen is, waardoor zij een machtspositie bekleden. Dat dat strategisch gezien niet gunstig is voor Vlaanderen (nu nog België), is een feit, maar dat dat een gevolg is van een strategische blunder/tekortkoming van eeuwen geleden is ook een feit. En het is een feit waarvan ik alvast niet vind dat dat nu alsnog 'rechtgezet' zou moeten worden. Wat is, is. Anders kunnen we allemaal beginnen met hier en daar nog wat verloren gegaan grondgebied te gaan claimen en dan is het hek weeral van de vredesdam.
Dat we niet eindeloos het verleden kunnen oprakelen en verloren gebied gaan claimen ben ik met je eens. Ze zullen ons zien aankomen in Taiwan en New York

Echter, Zeeland is als calvinistisch gebied één van de 'founding fathers' van het huidige Nederland. Net als andere noordelijke provincies die wél het geluk hadden zich te kunnen vrijvechten, zoals Holland, Friesland.
Vlaanderen had dat geluk niet, of was te katholiek om echt door te zetten in die strijd. Kortom, het heeft met een strategische keuze noch met een historische 'fout' te maken dat Zeeland bij Nederland zit en niet bij België.
Hollander is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:09   #227
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat we niet eindeloos het verleden kunnen oprakelen en verloren gebied gaan claimen ben ik met je eens. Ze zullen ons zien aankomen in Taiwan en New York

Echter, Zeeland is als calvinistisch gebied één van de 'founding fathers' van het huidige Nederland. Net als andere noordelijke provincies die wél het geluk hadden zich te kunnen vrijvechten, zoals Holland, Friesland.
Vlaanderen had dat geluk niet, of was te katholiek om echt door te zetten in die strijd. Kortom, het heeft met een strategische keuze noch met een historische 'fout' te maken dat Zeeland bij Nederland zit en niet bij België.
Strategische blunder/tekortkoming dus. Zoals ik al zei.
kizzy is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:16   #228
Hollander

Standaard

Citaat:
Strategische blunder/tekortkoming dus. Zoals ik al zei.
als die blunder/tekortkoming niet gemaakt was (door de zuidelijke provincies) dan waren we nu één land geweest en had Zeeland nog steeds gelegen waar het lag.

Alleen was onze gezamenlijke hoofdstad dan waarschijnlijk Brussel geweest en Nederlandstalig gebleven. Bovendien zou Standaardnederlands waarschijnlijk een zachte G hebben gehad en zou Holland of de Randstad niet economisch dominant zijn geworden. Dat is namelijk dankzij hele drommen vluchtende zuidelijke intelligentsia en zuidelijk kapitaal.

Die fout zou ik ook graag rechtzetten.
Hollander is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:17   #229
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Ga eens op reis naar uw favoriete plekjes van tientallen jaren om vast te stellen dat ook dat verloren hoekje 'verhollanderiseert' is. Stel dan vast dat andere Nederlanders die die plekjes ook al jaren koesterden zwaar teleurgesteld zijn met die nieuwe toestand. Dan zult u zien dat niet alleen ik er zo over denk.

Als ik ooit naar het buitenland zou emigreren, dan zou ik
  1. de taal leren voor ik vertrek
  2. me zo goed mogelijk vertrouwd maken met de gewoontes & wetten
  3. niet verwachten dat men mij en mijn Vlaamse cultuur met open handen zal ontvangen
  4. me ter plaatse zo goed mogelijk integreren en accepteren dat in een ander land andere gewoontes zijn
  5. niet ter plaatse op zoek gaan naar andere Vlamingen om daar dan een vriendenkringetje mee op te bouwen (dan kan ik net zo goed hier blijven) maar blij zijn met mijn nieuwe contacten uit mijn nieuwe gastland
Ze gedragen zich naar uw gevoel te Nederlands als ik het goed versta, zeg dat dan ook gewoon, dat is niet "inpalmen". Ik heb ervaring met Nederlanders op vakantie. Ja ze zijn werkelijk overal. Nee, ik heb ze nergens als vervelend ervaren. En naar mijn weten leren ze in het algemeen zeker de taal als ze ergens blijven.
HomoErgaster is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:24   #230
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Mij valt op dat Nederlanders bij sommige Vlamingen gedacht worden niet-geliefd te zijn in de wereld. Ik merk echter er niets van. Op een ander forum zelfs heeft iemand verleden week de vraag gesteld: Who do you think are the nicest people in the world ? Dutch staan volgens mij in de top drie.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 februari 2011 om 18:31.
Scarabaeida is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:30   #231
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Mij valt op dat Nederlanders bij sommige Vlamingen gedacht worden niet-geliefd te zijn in de wereld. Ik merk echter er niets van. Op een anders forum zelfs is heeft iemand verleden week de vraag gesteld: Who do you think are the nicest people in the world ? Dutch staan volgens mij in de top drie.
Volgens mij verschilt het of je Nederlanders tegenkomt in Calella, Torremolinos, Canaria of Antwerpen-rond-de-Kathedraal, of in de rest van de wereld waar niet half Europa zich van zn slechte kant laat zien.
Op basis van die plekken kan je wel eens de verkeerde indruk krijgen...
Hollander is offline  
Oud 6 februari 2011, 18:56   #232
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Toen België onafhankelijk wauw worden van Nederland in 1830, waren de meeste Vlamingen tegenstanders van Belgische onafhankelijkheid maar niet de Franstalligen die echter het macht hadden toen.

Echter is het meeste gebied dat toen Vlaanderen was, in zee gegaan met Nederland, en het Vlaanderen dat overblijft is wat men nu nog kan vinden in België. Er zijn dan echter nog veel verbindingen die overblijven tussen Vlaanderen en zuid Nederland. Maar zuid Nederland is voor een groot deel vernederlandst.
Raymond.De.Koninck is offline  
Oud 6 februari 2011, 20:06   #233
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij verschilt het of je Nederlanders tegenkomt in Calella, Torremolinos, Canaria of Antwerpen-rond-de-Kathedraal, of in de rest van de wereld waar niet half Europa zich van zn slechte kant laat zien.
Op basis van die plekken kan je wel eens de verkeerde indruk krijgen...
Dat doen spanjaarden, italianen, duitsers ook allemaal. Dat zijn al marginalen, maar onder de vrijheid van vakantie en alcohol wordt dat nog marginaler. Maar ja, als ze maar hun pleziertje hebben.
Miguelito is offline  
Oud 6 februari 2011, 20:15   #234
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Dat doen spanjaarden, italianen, duitsers ook allemaal. Dat zijn al marginalen, maar onder de vrijheid van vakantie en alcohol wordt dat nog marginaler. Maar ja, als ze maar hun pleziertje hebben.
spanjaarden,italianen of duitsers enzo hoor je niet in de verte al aankomen..
Oud 6 februari 2011, 23:02   #235
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht
Waarom zou Vlaanderen niet rijp genoeg zijn? Het gaat eigenlijk meer om hoe bereid de meeste partijen zijn.

Opzich is Belgie al een twee landen land dus ik zou niet snappen waarom Vlaanderen niet rijp genoeg is.
Partijen worden gevoed door kiezers. Daar gaat het nu juist over hier. Als die partijen die Belgicistisch zijn omzeggen geen Vlaamse kiezers meer hebben lag een onafhankelijk Vlaanderen voor de hand. Maar als je ziet wat voor kwakkels er her en der rondlopen, die buiten de plaatselijke kerk nog nooit verder geweest zijn dan hun koeienstal, is het niet te verwonderen dat er niet veel schot in de zaak komt.
Garry is offline  
Oud 6 februari 2011, 23:11   #236
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou Vlaanderen niet rijp genoeg zijn? Het gaat eigenlijk meer om hoe bereid de meeste partijen zijn.

Opzich is Belgie al een twee landen land dus ik zou niet snappen waarom Vlaanderen niet rijp genoeg is.
Partijen worden gevoed door kiezers.

Daar gaat het nu juist over. Als ge met een dergelijk kiezerspubliek zit, dat buiten de plaatselijke kerk nog geen stap verder gezet heeft dan hun koeienstal, is het niet te verwonderen dat er geen schot in de zaak komt.

http://www.youtube.com/watch?v=QksqWRqEfy0
http://www.youtube.com/watch?v=Tsygx1Tlhec
http://www.youtube.com/watch?v=ixt_ADl_CsY
http://www.youtube.com/watch?v=laxAX5agrNg
http://www.youtube.com/watch?v=6sZE0...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=cKk3To8hg8I

Laatst gewijzigd door Garry : 6 februari 2011 om 23:15.
Garry is offline  
Oud 6 februari 2011, 23:42   #237
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Partijen worden gevoed door kiezers.

Daar gaat het nu juist over. Als ge met een dergelijk kiezerspubliek zit, dat buiten de plaatselijke kerk nog geen stap verder gezet heeft dan hun koeienstal, is het niet te verwonderen dat er geen schot in de zaak komt.

http://www.youtube.com/watch?v=QksqWRqEfy0
http://www.youtube.com/watch?v=Tsygx1Tlhec
http://www.youtube.com/watch?v=ixt_ADl_CsY
http://www.youtube.com/watch?v=laxAX5agrNg
http://www.youtube.com/watch?v=6sZE0...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=cKk3To8hg8I
Nva en Vlaams Belang pro Vlaams

Cd&V één kant pro Vlaams, andere kant pro Wallonië

Open Vld; tussen pro Vlaams en pro Wallonië

Spa en Groen; alleen achter postjes; pro Wallonië en zijn één van de kleinste partijen.

Opzich is het niet zo ver meer, Vlaanderen is misschien nog rijp, maar nou niet zo erg heel rijp. Ik zou de echte conclusie pas kunnen trekken na de staatshervorming, en er is niks dat een deftig staatshervorming zal tegenhouden.

Indien er nu geen deftige komt, dan komt ie later, en in mijn visie, als er dan uiteindelijk een fatsoenlijke staatshervorming komt, dan ben ik er zeker van dat Vlaanderen dan wel rijp genoeg is want dan zal de hele situatie anders spelen.

Ik maak mij daar dus niet veel zorgen over.

Laatst gewijzigd door Raymond.De.Koninck : 6 februari 2011 om 23:43.
Oud 6 februari 2011, 23:56   #238
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nva en Vlaams Belang pro Vlaams

Cd&V één kant pro Vlaams, andere kant pro Wallonië

Open Vld; tussen pro Vlaams en pro Wallonië

Spa en Groen; alleen achter postjes; pro Wallonië en zijn één van de kleinste partijen.

Opzich is het niet zo ver meer, Vlaanderen is misschien nog rijp, maar nou niet zo erg heel rijp. Ik zou de echte conclusie pas kunnen trekken na de staatshervorming, en er is niks dat een deftig staatshervorming zal tegenhouden.

Indien er nu geen deftige komt, dan komt ie later, en in mijn visie, als er dan uiteindelijk een fatsoenlijke staatshervorming komt, dan ben ik er zeker van dat Vlaanderen dan wel rijp genoeg is want dan zal de hele situatie anders spelen.

Ik maak mij daar dus niet veel zorgen over.
Als er een onafhankelijk Vlaanderen komt zal het niet door de Vlamingen zijn maar wel dankzij de Franstalige.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw..._Moureaux_RTBF
http://opinie.deredactie.be/2011/02/...is-niet-thuis/
Zoals ik al herhaaldelijk gezegd heb. Geen akkoord is alles wat de Franstalige willen. Dat betekend, een regering van lopende zaken met wat extra bevoegdheden en voor het overige alles wat ze willen; geen Splitsing BHV, geen staatshervorming, dus status quo.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 februari 2011 om 00:07.
Garry is offline  
Oud 7 februari 2011, 00:04   #239
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als er een onafhankelijk Vlaanderen komt zal het niet door de Vlamingen zijn maar wel dankzij de Franstalige.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw..._Moureaux_RTBF
http://opinie.deredactie.be/2011/02/...is-niet-thuis/
Als ik het van die hoek bekijk; het is nog altijd door de pro Wallonië Spa en Groen dat er geen sterke Vlaamse eenheid bestaat. Als er zoiets niet was dan zouden staatshervormingen niet zolang duren; en dan zouden de Franstalligen sneller de bom droppen. Dus heeft het eigenlijk nog, als je het zo bekijkt, nog altijd te maken met hoe rijp Vlaanderen is.

Laatst gewijzigd door Raymond.De.Koninck : 7 februari 2011 om 00:05.
Oud 7 februari 2011, 00:10   #240
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het van die hoek bekijk; het is nog altijd door de pro Wallonië Spa en Groen dat er geen sterke Vlaamse eenheid bestaat. Als er zoiets niet was dan zouden staatshervormingen niet zolang duren; en dan zouden de Franstalligen sneller de bom droppen. Dus heeft het eigenlijk nog, als je het zo bekijkt, nog altijd te maken met hoe rijp Vlaanderen is.
Ja. Franstaligen doen geen voordeel met een akkoord te maken, ze hebben zonder akkoord precies wat ze hebben willen, waarom zouden ze daar van afgeven. En de Vlamingen zijn nog veel te verdeeld door dergelijke randdebielen die als er een nieuwe telg geboren wordt in de Koninklijke familie een kruippakje gaan afgeven in de ijdele hoop dat dan het nieuwe prinsje of prinsesje zal rond flaneren in hun kruippakje.

Aan de opnames van" Man bijt hond" is duidelijk te zien dat Vlaanderen vergeven is van dat soort achterlijke die met de verkiezing wel aan meneer pastoor zullen vragen waarop ze nu het beste stemmen.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 februari 2011 om 00:19.
Garry is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be