![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn immers geen woorden die een andere betekenis hebben als ze op een andere toonhoogte worden uitgesproken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2012 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijke grenzen kunnen in bepaalde gevallen weldegelijk een taalgrens vormen, wanneer die mensen hinderen in hun mobiliteit. In de Alpen hebben de zogenaamde Walsergemeenschappen in Italië lange tijd hun Duitse moedertaal behouden, juist door het grote geografische isolement.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk is uw conclusie onjuist, daar de sleep- en stoottonen niet in alle Limburgse dialecten voorkomen. Daarnaast komt het ook buiten de twee Limburgen voor, in Duitsland onder meer. Gaan we nu op basis van dit taalkundige verschijnsel een aantal Duitse dialecten niet meer als Duits zien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De uitbreiding van steden valt weldegelijk te beheersen en in goede banen te leiden. Denken we maar aan de manier waarom Greater London omgaat het haar visie om de zogenaamde "green belt" te behouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske: Politici misbruiken taal (zoals andere politici godsdienst gebruiken ) om mensen te manipuleren. En waarin bestaat de aard en de wijze van de manipulatie dan wel? Hoe gaat dat manipulatiemechanisme in zijn werk? Ik pik er even Hitler uit: Die maakte een heuse ideologie waarin taal misschien een te verwaarlozen rol speelde. Was Hitler werkelijk taalbewust en taalminded zou hij nooit de Joden hebben willen uitroeien, want het Jiddisch dat die spreken - helaas spraken - is een Germaanse taal. Germaanstaligen roeiden dus een Germaanse taal uit.... Met het Nederlands, een andere Germaanse taal zou ook komaf zijn gemaakt bij een eindoverwinning van nazi-Duitsland. Taal was voor de nazi's gewoon een propagandamiddel. Op de eerste plaats stond het begrip ras. En dan Dewinter. Wordt voor het VB gestemd omwille van de Nederlandse taal? Eerder omwille van het vreemdelingenstandpunt toch, het 70-puntenprogramma. En daarnaast het onafhankelijkheidsthema misschien. En de miljardenstroom: 'Vlaams geld in Vlaamse handen' heet de slogan toch? Maar t�*�*l....? Ik voel zo een beetje dat ook Dewever in dat rijtje wel zal passen, althans volgens Pajoske. Maar toon mij eens waar in het programma van de V-partijen maatregelen staan ter bevordering van het Nederlands... Integendeel! De Vlaamse Gemeenschapsregering waar de NVA deel van uitmaakt weigert van tegemoet te komen aan de intense vraag naar NL-onderwijs in Brussel. Iets wat nogal kan tellen, als het dan toch over taal gaat!! Neen, neen, taal is niet hét populaire thema waarmee men kiezertjes moet lokken. Dat is iets voor idealistische Romantici, als deze ietwat wereldvreemde jongen. Ik ken notabene een aantal Vlaamsnationalisten die het louter te doen is om zelfbestuur en onafhankelijkheid ook al zou dat betekenen dat we het Nederlands moeten opgeven. Die zouden dus bijvb. tekenen voor een Engelstalig maar onafhankelijk Vlaanderen. Straf hé! Kortom, ik ben verre van overtuigd omtrent bovenstaande uitgangsthese.. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juli 2012 om 12:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het mooiste voorbeeld waar dat bijvoorbeeld niet zo was is Ionië met zijn Griekse kuststeden. Er lag een hele zee tussen Griekenland en Ionië. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2012 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Foutje.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2012 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In onze tijd zijn de mobiliteitsmogelijkheden dermate groot, dat het vrij onmogelijk is dat volkeren in een zeker isolement kunnen leven binnen afgesloten natuurlijke grenzen, zoals u natuurlijk terecht opmerkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En daarom zei ik (want dat was de discussie) dat de verfransing in de streek van Eben Emael wel degelijk is gestopt nadat de taalgrens wettelijk werd vastgelegd. Tenminste, zo ziet het ernaar uit. Hebben andere factoren meegespeeld? Misschien, maar zover ik weet niet. Tenzij mogelijk eentje.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2012 om 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door pajoske : 22 juli 2012 om 15:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 juli 2012 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Draai het om: indien men Kanne bij Wallonië zou voegen en er dienovereenkomstig een andere taalpolitiek zou voeren, inclusief Franstalige scholen in de plaats van Nederlandstalige, dan is het een kwestie van enkele generaties of Kanne wordt eentalig Franstalig. Vandaar mijn terechte vrees voor de verengelsing van Leuven zoals ik opmerk in de desbetreffende draad.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juli 2012 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bijkomende faktor is natuurlijk dat men is overgeschakeld van dialekt op standaardtaal. En welke standaardtaal? Die dewelke de voertaal is in het onderwijs uiteraard. En wat bepaalt de voertaal van het onderwijs? De taalpolitiek!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 juli 2012 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 juli 2012 om 16:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 23 juli 2012 om 21:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
|
![]() Inderdaad. Maar als de wet gebiedsroof in de hand werkt, is het moreel aanvaardbaar voor een patriot om de wet te negeren.
Citaat:
![]()
![]() |