![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander v/e onafh. Vlaanderen zonder de multiculturele etterbuil Brussel ? | |||
Ja, want een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zou makkelijker een écht rechts vreemdelingenbeleid kunnen voeren |
![]() ![]() ![]() |
23 | 26,74% |
Neen, want ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel erbij |
![]() ![]() ![]() |
38 | 44,19% |
Neen, want ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
25 | 29,07% |
Aantal stemmers: 86. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En het is net andersom, wallonië en brussel bestaan dankzij vlaanderen. Nu frankrijk mag Brussel krijgen, die zijn daar toch al gewend om om te gaan met vuile steden vol met verkrotting en criminaliteit en een mengelmoes van allerlei volkeren die enkel hun eigen waarden en wetten volgen en dus het perfect beeld zijn van hoe een multi culturele samenleving nooit zal werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een zieltje gered, zeker? ![]() Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een zieltje gered, dus. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
|
![]() Citaat:
![]() (Voor de geïnteresseerden: de robot kan 7 replies produceren. Als ik heel veel zin en tijd heb, post ik ze hier nog wel eens). Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://home-13.tiscali-business.nl/~...g/mapdu/vg.htm http://roepstem2.tripod.com/leiden.html Laatst gewijzigd door DokterDick : 10 mei 2005 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zie mijn links op bericht hiervoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
|
![]() Citaat:
Globaal kun je de taal- en dialectkaart van Nederland als volgt indelen: - Nedersaksisch: Groningen, Drenthe, Stellingwerven (Zuidoost-Friesland is dat), Overijssel, de Veluwe, het grootste deel van de Achterhoek en enkele geïsoleerde dorpen (Urk in Flevoland, Bunschoten-Spakenburg in Utrecht) - Fries: het overige deel van Friesland, m.u.v. Leeuwarden (en deels nog enkele andere van de elf Friese steden), Het Bildt, Vlieland en Ameland - Hollands: Utrecht, Noord-Holland (incl. Texel en Vlieland), Zuid-Holland, een deel van Flevoland (Almere, Lelystad) en Midden-Gelderland. Hieronder vallen ook het Stadsfries van Leeuwarden (en oorspronkelijk de andere elf steden) en het Bildts. - Zeeuws (verwant aan West-Vlaams): Zeeland, m.u.v. het oosten van Zeeuws-Vlaanderen, en Goeree-Overflakkee - Oost-Vlaams: het oosten van Zeeuws-Vlaanderen - Brabants/Zuid-Gelders: Noord-Brabant, Noord-Limburg, de Bommelerwaard, het Land van Maas en Waal, het Rijk van Nijmegen - Limburgs: Midden- en Zuid-Limburg - Dialectloos: de Noordoostpolder en Dronten Deze dialecten dan weer onderverdelen in streekdialecten is volstrekt afhankelijk van de gebruikte criteria, net als de exacte afbakening van het spreekgebied van een dialect meestal niet realistisch meer is, behalve in sommige plattelandsgebieden waar die erg stabiel is gebleven (de taalgrens Fries-Stellingwerfs in Friesland is bijv. een duidelijke grens: het riviertje de Kuinder of Tsjonger). Ook zeggen dialectkaartjes niets over hoeveel dialect er nog gesproken wordt. In Holland wordt er maar weinig dialect gesproken, of je moet Poldernederlands als dialect beschouwen, terwijl in geïsoleerde dorpen en in het Limburgs dialectgebied het dialectgebruik zelfs onder jongeren nog vrij hoog is. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden als je een taalkaart bekijkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Franstalige Brusselaars voelen geen band met Wallonië. Zij voelen zich niet "Waal". Veel van hun kinderen zitten nu in Vlaamse scholen. Een deel van die mensen hebben verder nog ergens een band met Vlaanderen (een grootvader, een oom, een neef). Vlaanderen moet die Brusselaars proberen over te halen. Als het niet lukt dan lukt het niet, maar wij moeten Brussel niet bij voorbaat opgeven. In ons eigen belang en uiteindelijk ook in het belang van de Brusselaars moeten wij hen een voorstel doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vermits Brussel een deel van Vlaanderen zou worden kan men gerust een paar van de faciliteitengemeenten bij Brussel voegen als teken van goede wil. Sommige van die gemeenten zoals Kraainem en Drogenbos horen eigenlijk allang bij Brussel want de stad is tot diep in de gemeenten uitgegroeid. Ik denk bvb aan Kraainem of Drogenbos. Daar alle banden met Wallonië definitief verbroken zullen zijn is er geen probleem meer om dat te doen. In de gemeenten die buiten Brussel blijven worden de faciliteiten dan afgeschaft en vervangen door een uitdovend inschrijvingsrecht in Brussel. Ik zou het statuut van de Brusselse regering wel degraderen tot iets dat ergens tussen het Antwerps bestuur en de huidige strctuur ligt. Er zou geen minister-president meer zijn en Brussel zou ook geen decreten meer mogen nemen. Vandaag heeft de minister-president meer bevoegdheden dan de "maire de Parijs", een absurde situatie. In de Vlaamse raad krijg je dan wel veel meer franstaligen dan nu het geval is, een stuk of 10-15. We moeten dan maar naar andere landen kijken zoals canada om te zien welke de beste manier is om daarmee te leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben ook in Brussel geboren en heb daar nog veel franstaligen vrienden en kenissen. Ik denk dat er wel degelijk een kans is dat Brusselaars instemmen met een Vlaams voorstel. Nu niet, dat spreekt vanzelf. Als je de vraag nu stelt dan is het zeer zeker "neen". Maar in de context van een boedelscheiding, waar Brusselaars moeten kiezen voor het één of het ander, met een aantrekkelijk Vlaams voorstel op tafel, dan zouden er wel eens genoeg mensen van gedacht kunnen veranderen. Ik had gisteren toevallig een discussie met een Brusselse militant van de RWF en hij gaf toe dat een dergelijk scenario "sa plus grande crainte" was. Het hangt ook heel veel af van de context. we hebben het hier over een theoretisch scenario. Zolang het theoretisch blijft zal de Brusselaar spontaan "neen" zeggen en in die zin heb je gelijk. Maar dat wil daarom niet zeggen dat de mensen niet van gedacht kunnen veranderen als het even konkreet wordt. In Frankrijk was iedereen voor de Europese grondwet .... tot de vraag konkreet gesteld werd en dan bleek ineens dat de mensen eigenlijk eerder *tegen* die grondwet zijn. Volgens mij komt dit omdat de meeste mensen dan pas echt beginnen na te denken. Een factor die misschien doorslaggevend zou zijn is wie het voorstel doet. Indien het uitgaat van een Blok-regering bvb dan is de kans dat Brusselaars "ja" zeggen idd bijna onbestaande. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Minister
|
![]() ik kies voor onafhankelijk vlaanderen met brussel erbij
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |