Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2013, 15:14   #221
Bog
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En we zijn hier aan't lullen over internationaal "eerlijk verloonde" arbeid. Daarom dat Nederland maar een ongeldig stukje informatie is voor U.
Niemand heeft je gevraagd Nederlandse ngo's te steunen. Het gaat en ging over België en Belgische ngo's.

Wel merkwaardig hoe je weigert een organisatie te steunen waarvan het hoofd een aardige boterham verdient (niets overdreven, echter, niets riant) maar zonder morren of tegenstand tal van multinationals steunt die mensen uitbuiten en waarvan de top miljoenen of zelfs miljarden op hun bankrekening zetten.
Bog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 15:19   #222
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bog Bekijk bericht
Opnieuw, met wat opzoekwerk haal je de serieuze er wel uit. Daarnaast bestaan er natuurlijk ook tweedehandswinkels en je kan er natuurlijk voor kiezen om geen kasten vol kleren te hebben die je zelden of nooit draagt.

Ik ben dagelijks bezig met multinationals "aan te vallen" en organisaties te steunen die strijden voor een eerlijker handelsbeleid.

Je hebt wel controle over wat je koopt. De informatie is al jaren vrij beschikbaar. Jij stemt met je geld. Dat is de kracht die de consument heeft.

Het is uiteraard niet voldoende. Een boycot zorgt ervoor dat de zwaksten in de schakel de dupe worden. Je moet actief multinationals "aanvallen," organisaties en ngo's steunen die werken aan deze problematiek en mensen in je buurt informeren en activeren.

Het gaat niet vanzelf, dat is waar. Je moet er moeite voor doen, maar zeggen dat jij niets kan veranderen is laf. Je kiest wat je koopt met je geld, wie je steunt, wat je ermee doet...

Maar ik heb hier al eens gediscuteerd over ngo's. Niemand wou geld geven aan organisaties die ook moslims steunen, of aan zakkenvullers. Ik heb mooi aangetoond dat ze hun beschuldigingen niet hard konden maken en toen was het heel stil.

Mensen die hier zagen dat ze uitgebuit worden en dat die "instroom" in eigen land moet blijven, maar meedoet aan de uitbuiting van die landen en dan nog eens beweert daar ook niets aan te kunnen doen, zijn hypocrieten en lafaards.

Het probleem is niet dat het niet mogelijk is. Het probleem is dat je het niet wilt. Je bent er te lui voor of het kan je niet schelen. Zoals ik eerder zei, bijna voor alles is een beter alternatief, er zijn organisaties die die uitbuiting en ongelijkheid bevechten... Het is van niet willen.

Laf, heel laf!
'serieuze' : sorry hoor, maar je blijft naïef. Wat voor jou serieus lijkt, OOGT alleen maar serieus. Die labels maken deel uit van pure marketing. Zelfs al koop je een paar leren zomersandalen met 'Made in Italy' er op, dan nog geeft dat geen enkele garantie meer, want waar komt het leer vandaan?
De enige garantie die je hebt, is om in een ambachtelijke onderneming te stappen die je exact de herkomst van het leer kan aangeven met naam en adres en alles en dan betaal je er dik voor.
Het blijft onbegonnen werk.
Er zijn jaren dat ik geen kleren koop. En anders kan je kleren en schoenen schatten op ongeveer 300 euro per jaar. Ik heb één paar zomersandalen en één paar winterschoenen, en daar doe ik het meer dan één jaar mee. Meer heb ik niet nodig.

'de kracht die de consument heeft': ik zit al jaren te wachten tot er een soort universele consumentenvakbond van de grond komt die bepaalde producten van bepaalde multi-nationals wereldwijd kan boycotten, ook al is het maar pro-forma.
Een multi-national legt geen verantwoording af aan de lokale overheden, de consument hoeft dat ook niet te doen. Het koopgedrag staat immers (voorlopig toch) volledig vrij. Wat dat betreft zitten we ergens wel op dezelfde golflengte. In plaats van op straat te komen en te protesteren (zo voorbij gestreefd), kan je meteen een slag onder de gordel geven en massaal een bepaald product niet kopen. In ene verder stadium zou je zelfs de markt kunnen beheersen van vraag en aanbod. Zo zouden we massaal alle Gillette-producten kunnen bannen voor een jaar, alleen maar omdat die gilette-mesjes goed in zwang zijn voor vrouwelijke besnijdenissen. Het is gewoon een vorm van zwarte humor. Moet kunnen.

'laf' : ik heb alleen gesteld dat het onbegonnen werk is om voortdurend te onderzoeken welk product waar en hoe gefabriceerd werd. Ik koop heel weinig en zelfs dan nog is het onbegonnen werk om zeer consequent te zijn.

Ngo's :Ik geloof zelfs niet in de integriteit van ngo's, ook al doe ik soms wat in hun kledingcontainers. Sommige ngo's worden ter plaatse door de plaatselijke 'notabelen' gemanipuleerd. En het zijn druppels op hete platen, ik zie liever deftige structurele veranderingen zoals bevolkingstoename drastisch temperen, ernstige infrastructuur op onderwijs- en gezondheidsvlak met behoud en respect voor de plaatselijke fauna en flora.
Ik kijk veel verder dan de neus van ngo's waarvan sommigen lijken te dienen om daar werkende westerse salonkinderen verhalen te geven aan de familietafel op zondag na een verblijf om te zeggen: 'kijk eens, ik heb heel hard afgezien daar hoor, maar ja, iedereen zag daar wat af.'
En ngo's die niets doen aan gezinsplanning vallen er bij mij al direct af. Regeringen ook hoor.

Eegisteren waren de kinderen van de achterburen (Somalisch-Ethiopisch) zolang en zo hard aan het krijsen (als biggen die geslacht worden, als apen in een zoo die een spuitje van de dierenarts moeten krijgen) dat ik het huis heb verlaten.

In die overlevingsculturen is het zeer oké als een kind zo tekeer gaat. Waarom? Omdat dat het enig empirische bewijs is voor die mensen dat het kind gezond en wel is. Dat is gegroeid met de eeuwen. En die mensen raken er niet van af, die beseffen dat niet eens. Een kind dat stil en geconcentreerd met iets bezig is, is voor hen een aanwijzing dat het kind ziek is. Daarom babbelen die mensen ook constant, en met luide stemmen, om te tonen aan anderen dat ze gezond zijn en niet lijden onder een of andere ziekte. Die hebben een chronische behoefte om zich te manifesteren, en ze doen dit vooral met getolereerd onbeheerst kindergekrijs en luid ratelen. Een ngo gaat daar iets aan veranderen zeker.

'zijn hypocrieten en lafaards' : m.a.w stel je ons, burgers, verantwoordelijk voor het politiek beleid in Afrikaanse en Aziatische achtergestelde gebieden. Heb je ze wel alle vijf?

Pas op, ik ben er van overtuigd dat een doorwinterde Vlaamse huisvrouw van in de zestig een land als Zimbabwe met wat ondersteuning perfect in een betere toestand kan loodsen. Als een kind lastig is omdat het honger heeft of omdat het niets te doen heeft, dan geef je het eten en geef je het iets te doen. Zo simpel is dat. Mugabe hoort thuis met vele anderen in Den Haag.
In een moslimland kan er niets gedaan worden. De religie zelf is een koord dat alle polsen vastbindt, op sociaal, economisch, wetenschappelijk en politiek vlak. Op alle vlakken. Geschoolde, progressieve individuen van die landen gaan het elders zoeken, uit puur mentaal-intellectueel zelfbehoud vaak. Of ze liggen in een of andere cel te rotten momenteel.

Dat de ongeschoolden naar het westen trachten te komen op risico te verdrinken in de Middellandse Zee zegt toch al meer dan genoeg.

Je weet toch dat je ferm moet oppassen om een drenkeling te redden. Die kan je namelijk mee naar beneden trekken.

De sterkte van het westen ligt in onze opvoedkunde, onze creativiteit op alle vlakken. We hebben geen individuen nodig die ons in hun geïmporteerde imaginaire ketens willen verstrengelen (lees verstikken). Dat is een verspilling van middelen, van energie en van tijd.

De lafaards hier zijn diegene met vier of zes kinderen die te vadsig zijn om naar de bieb en het zwembad in loopafstand te gaan. Die te vadsig zijn voor verdomd heel veel dingen.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2013, 15:29   #223
Bog
Partijlid

Standaard

parsprototem, het is van niet willen.

Ik vond het ook moeilijk maar eens je er in zit, gaat het bijna vanzelf. Het is zeker geen onbegonnen werk, maar je moet wel willen beginnen natuurlijk. Laf is misschien een sterk woord, maar lui en gemakzuchtig passen wel. Pas op, ik begrijp dat ergens wel maar kom niet zeggen dat het niet kan of onbegonnen werk is wanneer het perfect mogelijk is. Ik herinner je er ook aan dat ik eerder zei dat het niet op alle vlakken even makkelijk is maar voor heel veel dingen wel!

Er zijn veel ngo's die volgens mij ook niet deugen maar er zijn er heel wat die doen wat jij beschrijft en nog veel meer. Je kan die allemaal doorlichten en een keuze maken. En als puntje bij paaltje komt, iedereen geeft geld aan multinationals waarom dan niet aan een ngo, zelfs al sta je er niet 100% maar bijvoorbeeld maar 60% achter? Is het beter een miljardair nog wat geld extra te geven om nog meer kinderen en vrouwen uit te buiten?

Hoe zou jij een consument noemen die uitbuiting steunt en tegelijk veroordeelt?
Oud 14 juli 2013, 15:42   #224
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Een egoïst, dus.
Wees eens realistisch en denk wat na. Je hebt nog geen kinderen, maar stel dat je schoolgaande kinderen hebt.

Ga je je schoolgaande kinderen dan compromitteren door elke week bij de directie te gaan pleiten om bv de drankautomaten weg te nemen en een lijst te vragen van de herkomst van de voedselingrediënten in de refter of bij een creatieve les? De herkomst van schoolmateriaal? De herkomst van het papier van de handboeken?

En je gaat natuurlijk nooit op een hard hout stoel zitten want een hele lokale gemeenschap zal misschien onder dwang of intimidatie afstand hebben moeten doen van eeuwenoude economische resources.

Ga je de kleding van je kinderen bepalen, OOK in de puberteit en erna?

En, mijn beste, heb je de herkomst van de stoffen van al die hoofddoeken al in kaart gebracht?
Oud 14 juli 2013, 15:48   #225
parsprototem
Banneling

Standaard

[quote=Bog;6717753]parsprototem, het is van niet willen.

Ik vond het ook moeilijk maar eens je er in zit, gaat het bijna vanzelf. Het is zeker geen onbegonnen werk, maar je moet wel willen beginnen natuurlijk. Laf is misschien een sterk woord, maar lui en gemakzuchtig passen wel. Pas op, ik begrijp dat ergens wel maar kom niet zeggen dat het niet kan of onbegonnen werk is wanneer het perfect mogelijk is. Ik herinner je er ook aan dat ik eerder zei dat het niet op alle vlakken even makkelijk is maar voor heel veel dingen wel!

Er zijn veel ngo's die volgens mij ook niet deugen maar er zijn er heel wat die doen wat jij beschrijft en nog veel meer. Je kan die allemaal doorlichten en een keuze maken. En als puntje bij paaltje komt, iedereen geeft geld aan multinationals waarom dan niet aan een ngo, zelfs al sta je er niet 100% maar bijvoorbeeld maar 60% achter? Is het beter een miljardair nog wat geld extra te geven om nog meer kinderen en vrouwen uit te buiten?

Hoe zou jij een consument noemen die uitbuiting steunt en tegelijk veroordeelt?[/QUOTE]

Goed lezen wat je geschreven hebt, hé.

Zo iemand is gegijzeld. Op een heel subtiele wijze.
Oud 14 juli 2013, 15:55   #226
Bog
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Wees eens realistisch en denk wat na. Je hebt nog geen kinderen, maar stel dat je schoolgaande kinderen hebt.

Ga je je schoolgaande kinderen dan compromitteren door elke week bij de directie te gaan pleiten om bv de drankautomaten weg te nemen en een lijst te vragen van de herkomst van de voedselingrediënten in de refter of bij een creatieve les? De herkomst van schoolmateriaal? De herkomst van het papier van de handboeken?
Als ik ooit kinderen heb, mogen die slechts uitzonderlijk frisdrank drinken. Eten en drinken geef ik wel van thuis uit mee. Het schoolmateriaal heb ik geen controle over, maar ik zal dit wel aankaarten bij de school maar niet elke week.

Citaat:
En je gaat natuurlijk nooit op een hard hout stoel zitten want een hele lokale gemeenschap zal misschien onder dwang of intimidatie afstand hebben moeten doen van eeuwenoude economische resources.
Wat bedoel je precies?

Citaat:
Ga je de kleding van je kinderen bepalen, OOK in de puberteit en erna?
Voor een groot deel wel, ja. Het is tenslotte mijn geld. Eens mijn kinderen tieners zijn, zal ik uitleggen waar bepaalde kledij vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en dan kan ik enkel hopen dat zij er niet voor kiezen. Mijn koopgedrag gaat niet veranderen. Het begint bij jezelf. Jij hebt dan nog altijd de keuze wat jij draagt.

Citaat:
En, mijn beste, heb je de herkomst van de stoffen van al die hoofddoeken al in kaart gebracht?
Ja, dat heb ik al gedaan. Je vindt het terug in de lokale bib onder de titel Bog's Grote Hoofddoekstoffenanalyse; een kritische kijk op hoofddoekstoffen, kinderarbeid, mode en islam. Veel lees plezier!

Laatst gewijzigd door Bog : 14 juli 2013 om 15:56.
Oud 14 juli 2013, 15:56   #227
Bog
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Goed lezen wat je geschreven hebt, hé.

Zo iemand is gegijzeld. Op een heel subtiele wijze.
Ik ga grotendeels akkoord, maar het punt is er bestaan alternatieven.
Oud 14 juli 2013, 17:26   #228
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik ooit kinderen heb, mogen die slechts uitzonderlijk frisdrank drinken. Eten en drinken geef ik wel van thuis uit mee. Het schoolmateriaal heb ik geen controle over, maar ik zal dit wel aankaarten bij de school maar niet elke week.

Wat bedoel je precies?

Voor een groot deel wel, ja. Het is tenslotte mijn geld. Eens mijn kinderen tieners zijn, zal ik uitleggen waar bepaalde kledij vandaan komt, hoe het wordt gemaakt en dan kan ik enkel hopen dat zij er niet voor kiezen. Mijn koopgedrag gaat niet veranderen. Het begint bij jezelf. Jij hebt dan nog altijd de keuze wat jij draagt.

Ja, dat heb ik al gedaan. Je vindt het terug in de lokale bib onder de titel Bog's Grote Hoofddoekstoffenanalyse; een kritische kijk op hoofddoekstoffen, kinderarbeid, mode en islam. Veel lees plezier!
'Eten en drinken': nooit toezicht gedaan op een speelplaats? Nooit in die vuilbakken gekeken?

'Wat bedoel je precies?' Met de stoelen van hard hout gemaakt of andere meubelstukken, wil ik alleen maar aangeven dat je zo goed als niets kan controleren. Jij hebt het over kleding en voedsel, maar wat met al de rest?
In sommige gebieden wordt de plaatselijke bevolking gewoon geïntimideerd door aangeworven zware mannen om te vertrekken zodat er ontgind of monoculturen kunnen worden aangelegd. Het smeergeld tiert volop tussen multi-nationals en regeringsmensen, dan gaan ze lekker samen eten ... off the record. En maak je geen illusies; dat is regular business.

'Eens mijn kinderen tieners zijn, zal ik uitleggen waar bepaalde kledij vandaan komt.' : dat is een goeie! Ik bereid je nu al een beetje voor: val niet flauw als een dochter van je (ooit) met een stukje bont thuis komt waarvan de oorsprong niet te achterhalen is (neen, het was geen konijn).
Uitleggen kan je tegen de sterren op, maar tieners en zeker ietsjes ouder dan dat gaan hun eigen weg en kopen wat ze willen en wat er onder hun neus komt. Je gaat er een hartinfarct aan over houden als je dat niet kan loslaten, want pas op, ze gaan jou terugpakken hoor. Dit forum zal een onvoldoende oefening blijken. Als de kinderen gezond en intelligent zijn doen ze dat zeker.

Je kan niet 100% consequent zijn als consument. Oké, dat heb je ook aangegeven. Maar dan had je de woorden 'lafaards' en 'hypocrieten' ook niet moeten schrijven

Nog een tipje: koop geen bloemenruikers meer. Sommige bloemen komen uit Afrika waar het plaatselijke meer waar de lokale bevolking viste, de was deed, het vee liet drinken en drinkwater haalde, wordt vervuild.

'Bog's Grote Hoofddoekstoffenanalyse': goede titel, maar ik ga nooit naar de bieb; ik koop mijn boeken. Bij welke uitgeverij?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be