Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2013, 22:11   #221
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Omdat u bijvoorbeeld zo'n mis zoudt kunnen gaan bijwonen alleen maar 'uit nieuwsgierigheid'.
Ja, nieuwsgierigheid naar de vorm van de liturgie. Wilt dat zeggen dat mijn hart niet bij Christus is?
Oud 15 november 2013, 22:15   #222
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ja, nieuwsgierigheid naar de vorm van de liturgie. Wilt dat zeggen dat mijn hart niet bij Christus is?
Neen, dat wil dit niet zeggen. Maar het zou kunnen.

Nu, bij wie uw hart dan ligt, ik zou het 'bij god' niet kunnen voorspellen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 22:50   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk wil ik al enige tijd een Tridentijnse mis bijwonen, maar het komt er niet van wegens te vroeg en te ver (een kwestie van vervoer).
"Waar een wil is, is een weg", zou ik zo zeggen. Al is het maar een mager afkooksel: er zijn genoeg fimpjes op het internet te bekijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 22:51   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat wil dit niet zeggen. Maar het zou kunnen.

Nu, bij wie uw hart dan ligt, ik zou het 'bij god' niet kunnen voorspellen.
Soms worden mensen geraakt, ook al gingen ze naar een liturgie zonder een bepaalde bedoeling.
Oud 16 november 2013, 07:07   #225
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Soms worden mensen geraakt, ook al gingen ze naar een liturgie zonder een bepaalde bedoeling.
Soms betekent hier misschien. En 'misschien' impliceert altijd 'misschien niet'.
Oud 16 november 2013, 07:45   #226
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, rationaliseer maar.
Niet alleen was de kerk vrouwonvriendelijk, de vroege kerk hield ook de slavernij in stand.

Zo meent de grote (?) Basilius (329-379):
Elke slaaf die zich aan zijn juk onttrokken zal hebben en de toevlucht genomen heeft in een huis van samenkomst (in fratrum conventum), zal vermaand, bestraft, en aan zijn meester teruggezonden worden.”
(Regulae fusius tratatae)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 november 2013 om 07:52.
Oud 16 november 2013, 07:58   #227
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet alleen was de kerk vrouwonvriendelijk, de vroege kerk hield ook de slavernij in stand.

Zo meent de grote (?) Basilius (329-379):
Elke slaaf die zich aan zijn juk onttrokken zal hebben en de toevlucht genomen heeft in een huis van samenkomst (in fratrum conventum), zal vermaand, bestraft, en aan zijn meester teruggezonden worden.”
(Regulae fusius tratatae)
Prachtige rode haring. Ga hem zelf maar vangen.
Oud 16 november 2013, 08:00   #228
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prachtige rode haring. Ga hem zelf maar vangen.
De zin van uw antwoordt ontsnapt me.
Oud 16 november 2013, 08:06   #229
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De zin van uw antwoordt ontsnapt me.
"The idiom "red herring" is used to refer to something that misleads or distracts from the relevant or important issue."

Uw gezever over vrouwonvriendelijkheid in in de kerk is niets meer dan gerationaliseer van Aton's vooringenomenheid en dat weet jij goed genoeg.
Dan volg je maar op met wat irrelevante uitspraken over slavernij (rode haring) in een poging mij in een discussie daaromtrent te lokken of de aandacht van de kwestie af te leiden. Sorry, maar ik ga ze niet vangen.

De kwestie staat. Aton's vooringenomenheid is de enige reden dat jij eraf komt met 'dat is een persoonlijke kwestie', en Jan van den Berghe beschuldigd wordt van vrouwonvriendelijkheid voor dezelfde afwijzende houding t.o.v. abortus
Oud 16 november 2013, 08:22   #230
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"The idiom "red herring" is used to refer to something that misleads or distracts from the relevant or important issue."

Uw gezever over vrouwonvriendelijkheid in in de kerk is niets meer dan gerationaliseer van Aton's vooringenomenheid en dat weet jij goed genoeg.
Dan volg je maar op met wat irrelevante uitspraken over slavernij (rode haring) in een poging mij in een discussie daaromtrent te lokken of de aandacht van de kwestie af te leiden. Sorry, maar ik ga ze niet vangen.

De kwestie staat. Aton's vooringenomenheid is de enige reden dat jij eraf komt met 'dat is een persoonlijke kwestie', en Jan van den Berghe beschuldigd wordt van vrouwonvriendelijkheid voor dezelfde afwijzende houding t.o.v. abortus
Men kan er niet onderuit dat de katholieke kerk gedurende haar bestaan vrouwonvriendelijk is geweest en eigenlijk nog steeds is. Nu is Van den Berghe wel degelijk een exponent van zulke kerk. En daarom kan ik de opmerking van Aton zeker begrijpen. Immers -en hier heeft Aton een punt- de kerk houdt absoluut geen rekening met de moeilijke situatie waarin een vrouw kan verkeren. Dit werd heel mooi geïllustreerd de film 'The Cardinal'. U moet die film maar eens bekijken. Het is een oude film, maar hij schetst op een bepaald ogenblik zeer goed zulke situatie en problematiek.

Voor de rest ben ik het zeker niet eens met Aton wanneer hij geen problemen heeft met 'abortus als voorbehoedsmiddel'. Integendeel zelfs.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 november 2013 om 08:28.
Oud 16 november 2013, 09:13   #231
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor de rest ben ik het zeker niet eens met Aton wanneer hij geen problemen heeft met 'abortus als voorbehoedsmiddel'. Integendeel zelfs.
Dat heb je dan toch echt verkeerd begrepen. Abortus als voorbehoedsmiddel heb ik nooit gesteld. Trouwens, welke vrouw zou abortus verkiezen boven de andere voorbehoedsmiddelen ? Elke vrouw die kiest voor abortus zal daar zeker een gegronde reden voor hebben, en ik hoop dat je het daarmee met me eens bent.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 09:21   #232
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb er wel een gevangen voor je. Een van de vele haringen uit het Grote Sprookjesboek:

Matt.:24 Een leerling staat niet boven zijn leermeester en een slaaf niet boven zijn heer. 25 Een leerling moet er genoegen mee nemen te worden als zijn leermeester, en de slaaf als zijn heer.

En als je er zin in hebt kan ik nog wat haring vangen betreft slavinnen en hun kinderen en wie die toebehoren.
Citaat:
Die kwestie staat dus zeker.
Oud 16 november 2013, 11:52   #233
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, de mis gecodificeerd na Trente, is juist het tegendeel van "overlading met ceremoniën". In de loop van de Middeleeuwen was de Romeinse ritus overwoekerd geraakt met enorm veel randteksten: er waren allerlei tropen, sequentia's, enz. Trente wou daarin "grote kuis" houden, wat uiteindelijk op last van de paus, ook is gebeurd. Er werd teruggegrepen naar de soberheid van de Romeinse ritus, grotendeels gebaseerd op documenten die de toestand voor de tijd van Karel de Grote weergaven. Slechts hier en daar werd een bijdrage van de Gallicaanse liturgie geduld, maar die zijn, als men de som maakt, eigenlijk tegenwoordig te verwaarlozen.

In vergelijking met bijvoorbeeld de Byzantijnse ritus oogt de Romeinse dan ook bijzonder sober, bijzonder mager. Over het algemeen worden oosterlingen, met hun drang naar weelderigheid en overladenheid, dan ook weinig "gecharmeerd" door de Romeinse ritus die ze als kil en koud ervaren.
Wat Augustinus vooral ook aanklaagt (en samen met hem mensen zoals Vigilantius) is dat men toegeeft aan heidense gebruiken. En dit om de massa gemakkelijker binnen te halen. Waardoor de zuiverheid van het christendom verloren gaat. Want met de massa nieuwe christenen, kwam ook het heidendom de christelijke rangen vervoegen.

Er werden dan ook dingen overgenomen van de heidense cultussen. Alleen al de naam ‘misoffer’ wijst op heidense oorsprong. Vele heidense vieringen veronderstelden een ‘offer’. Hetgeen onvermijdelijk is vermits men de heidenen pas massaal kon blijven winnen als men ook tegemoet kwam aan hun 'manier van leven ' (lees hier: heidense rituelen).

Nog in de 5de eeuw (en veel later) bleef de brede volksmassa (die vele nieuwe christenen die niets anders waren vaak dan onder dwang bekeerde heidenen) nog meer dan halve heidenen. Zo klaagt paus Leo I dat vele christenen "uitkijkpunten beklommen en de opkomende zon aanbaden." Zij gaven zich over aan deze bijgelovige praktijken volgens hem "partim vitio ingnorantiae, partim paganitatis spiritu."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 november 2013 om 12:17.
Oud 16 november 2013, 12:48   #234
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 16 november 2013 om 12:49.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 12:49   #235
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik heb er wel een gevangen voor je. Een van de vele haringen uit het Grote Sprookjesboek:

Matt.:24 Een leerling staat niet boven zijn leermeester en een slaaf niet boven zijn heer. 25 Een leerling moet er genoegen mee nemen te worden als zijn leermeester, en de slaaf als zijn heer.

En als je er zin in hebt kan ik nog wat haring vangen betreft slavinnen en hun kinderen en wie die toebehoren.

Ga iemand anders lastig vallen.
Oud 16 november 2013, 12:52   #236
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jan van den Berghe wil dat abortus afgeschaft gaat worden. Dat het dus verboden gaat worden voor vrouwen om abortus te plegen.

Dat heeft niets met een vrije keuze te maken.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:08   #237
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ga iemand anders lastig vallen.
O, in je kont gebeten omdat je ongelijk hebt ?
Oud 16 november 2013, 13:24   #238
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb volledig gelijk over je vooringenomenheid , je hebt het zelf toegegeven.
Citaat:

Uw rode haringen en die van Het Oosten daarentegen, interesseren me geen bal. Maar predik gerust nog wat tegen het koor met elkaar. Het zou alleen leuk zijn moest U daarmee niet elke draad in dit subforum vergallen. PM elkaar of neem een kamertje ofzo?

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 16 november 2013 om 13:26.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:27   #239
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarin heb jij precies gelijk?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:49   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw rode haringen en die van Het Oosten daarentegen, interesseren me geen bal. Maar predik gerust nog wat tegen het koor met elkaar. Het zou alleen leuk zijn moest U daarmee niet elke draad in dit subforum vergallen. PM elkaar of neem een kamertje ofzo?
't Grappige is dat ze na verloop van tijd in elkaars haar vliegen en het blijkbaar grondig oneens zijn met elkaar. Je moet maar eens kijken naar de draad over de historiciteit van Jezus' bestaan. 't Is daar precies oorlog.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be