![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Eigen volk eerst' als ik het goed begrijp volgens uw stelling. Zo zullen we nooit ergens komen en zal er altijd pijn, lijden, oorlog en miserie zijn op deze aardbol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als u uw kinderen leert dat andere mensen een plezier doen de hoogste deugd is dan zal u uw jonge dochter moeten opsluiten of haar vroegtijdige zwangerschap met vreugde moeten begroeten. Het is juist deze problematiek die mensen er toe bracht hun opvattingen te coderen in religieuze of seculiere wetten. Daarnaast kennen culturen hun eigen gebruiken in de omgang, zowel om anderen te helpen als om anderen niet te veel of helemaal niet te helpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook hier is empathie weer gevaarlijk indien de kennis mankeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het belangrijke dat ik wil stellen is dat empathie als alleenstaande eigenschap niet zoveel voorstelt. We moeten het combineren met andere eigenschappen zoals bvb het kritisch denken, de werklust en ja, een zekere vorm van ijdelheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een mix van …. dus. Om deze mix aan te duiden gebruik ik wel eens het woord wijsheid. Wijsheid als optimale mix van menselijke eigenschappen (deugden) die maken dat we tot een wereld komen die het dichtst utopia benadert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Pas op, niet dat de we zoektocht mogen stopzetten. Men moet m.i. constant pogen deze wijsheid te verwerven in combinatie met andere dagelijkse bezigheden. Maar we moeten tevens beseffen dat we het nooit zullen bekomen, we kunnen er alleen beter in worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat klopt, het is met woorden spelen. Hetgeen hier trouwens de hele tijd gebeurd. Woorden zijn bij gebrek aan beter het middel waarmee we elkaar proberen te begrijpen en waarmee we één of andere consensus trachten te bereiken om tot een gemeenschappelijk handelen te komen. Het is ook een terug naar af, dat klopt ook. Want uiteindelijk ga je weer in discussie wat het meest wijze is, 'dit' of 'dat' En zo blijft een forum draaien hé. Als men een consensus bereikt is dat meestal over iets heel vaags en algemeen waarbij ieder een eigen invulling van het vage begrip voor ogen heeft. Ofwel gaat het over iets heel kleins waar geen enkel misverstand kan over bestaan (iets binairs, 0/1 situatie). In de praktijk komt het er op neer dat grote begrippen ingevuld worden door een hele resem van kleine beslissingen waarvan de uitvoerders er van uitgaan dat ze in lijn zijn met het groter principe maar die natuurlijk niet altijd zo ervaren worden door diegenen die niet betrokken geweest zijn bij de besluitvorming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#231 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kom op man, wat patrickve zegt is de enige weg die we kunnen gaan. We leven in concentrische cirkels en wanneer je de eigen familie al als 'eigen volk' eerst afdoet, dan scheelt er iets.
![]() |
![]() |
#233 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
heb uw naaste lief zoals uzelf, ruim 2000 jaar oud, maar nog altijd niet doorgedrongen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
heb uw naaste lief zoals uzelf, ruim 2000 jaar oud, maar nog altijd niet doorgedrongen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Banneling
|
![]() Och hiere, bij onze paricfal is dat wel doorgedrongen uiteraard!!!
Onze lieve Heer himself!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb uw naaste lief zoals uzelf.....dat wil dus zeggen dat wanneer je de volgende keer uit eten gaat je ons allemaal uitnodigt. Anders kan ik dat niet begrijpen 'als uzelf'. Ik snap ook niet hoe je aan een PC komt terwijl zoveel mensen moeten rondkomen met een paar $ per dag of minder. Zie je die dan niet zo graag als jezelf? Waarom hebben ze anders minder? Wat ik, na 2.000 jaar, al lang begrepen heb is dat de boodschap van naastenliefde - een prima concept maar een verkeerde naam - helemaal de mist ingaat, zelfs onmenselijk wordt, zodra er een 'als jezelf' wordt aan toegevoegd. Dan hebben de boeddhisten om maar iets te noemen toch een veel menselijker concept.
![]() |
![]() |
#237 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eerst een paar quote's: de eerste van parcival, Citaat:
Citaat:
Je kritiek op parcifal vindt ik wat gemakkelijk. Het klopt dat weinigen dit concept tot in het extreem toepassen en beleven. Tot daar gaat je kritiek natuurlijk op. Maar laten we dan even het concept van patrickve bekijken, het aanschouwen van andermans leed als deugd voorstellen. Moet ik me daarbij dan bvb een verlangen naar een terugkeer naar slavernij en gladiatorgevechten voorstellen? Goed en kwaad, duister en licht, hoe je het ook noemen wil, iemand die eerlijk genoeg is met zichzelf zal erkennen dat beide aanwezig zijn in ieder van ons. Als je dan beide quotes als wegwijzers ziet, denk ik dat het eerste verwijst naar het goede en het tweede verwijst naar het slechte. Als je aan een tweesprong staat waarvan één richting Londen aangeeft en de tweede Parijs ben je niet onmiddellijk op bestemming door één van beiden te kiezen. Je bent onderweg naar. Maw je bent er nog niet door gewoonweg te kiezen. Het is immers niet zo dat we maar één keer moeten kiezen tussen goed en kwaad. Deze keuze moet regelmatig gemaakt worden. Eén positieve actie in een zee van negatieve zal de hemel niet volledig doen opklaren (ze kan wel een bron van hoop vormen). Eén rotte appel in een mand van lekkere eetbare appels zal al deze appels niet onmiddellijk oneetbaar maken, maar het is wel aan te raden om het rotte zich niet te laten verspreiden. Het is aan ieder van ons om keuzes te maken. De som van alle keuzes samen bepaald voor een groot deel van hoe de wereld waarin we leven eruit ziet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik meen daarna te hebben aangetoond dat 'naastenliefde' in de zuivere betekenis zoals sommigen dat gebruiken, 'heb uw naaste lief zoals uzelf' een onmogelijk en onmenselijk concept is. ik blijf bij dat standpunt. De rest van je posting staat daar niet mee in verband.
![]() |
![]() |
#239 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens mij is het een concept dat (in zijn uiterste vorm) voor de hedendaagse mens niet makkelijk verwezenlijkbaar is (onmogelijk lijkt me onjuist). Tevens denk ik dat, mits gecombineerd met andere concepten, het een wegwijzer naar een betere leefwereld voor de mens is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Indien je het niet onmogelijk acht dat iemand al zijn medemensen even graag ziet als zichzelf, dan mag je rustig een voorbeeld bedenken dat je thesis ondersteunt.
![]() |