Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 februari 2016, 11:04   #221
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dus je gaat akkoord om mensen die het genezingsproces dwarsbomen toch onbeperkt dure behandelingen te laten ondergaan, ook al weet je dat het geld verre van onuitputtelijk is ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ouderdom heeft hier niets mee te maken. Open een nieuwe draad en begin daar een discussie omtrent ouderdom en medische kosten.

Je kunt trouwens ook gewoon antwoorden op de vraag i.p.v. het onderwerp volledig te verleggen.
als je één keer toelaat om financiële redenen je keuze te bepalen (de zogezegde eigen keuze van de patiënt in ongezonde levensstijl) ... dan kom je wanneer de nood hoog is en de staatsmiddelen laag uiteindelijk altijd op t punt dat er gepraat zal worden over leeftijd en kosten ook, nietwaar.

ik schreef 'zogezegde eigen keuze voor een gezonde levenstijl' omdat in die keuze ook genetische voortbestemdheid en economische en maatschappelijke positie een belangrijke rol spelen ... mss zelfs wel meer dan de vrije keuze...

daarom ook dat ik zei de enige ethische positie die houdbaar is, is dat je er niet naar kijkt.

wat niet wil zeggen dat je geen wachtlijst kan hebben met prioritaire en minder prioritaire patiënten bij schaarse organen e.d. ...

maar financieel als argument laten doorwegen ... da's een heel eng straatje.

niks nieuws onder de zon echter.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2016, 11:06   #222
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat met ouderdom?

Kunnen we een arbitraire leeftijd vaststellen waarboven men geen enkel recht op medische zorg meer heeft wegens toch nutteloos want te oud?
scherp.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2016, 22:00   #223
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als je één keer toelaat om financiële redenen je keuze te bepalen (de zogezegde eigen keuze van de patiënt in ongezonde levensstijl) ... dan kom je wanneer de nood hoog is en de staatsmiddelen laag uiteindelijk altijd op t punt dat er gepraat zal worden over leeftijd en kosten ook, nietwaar.

ik schreef 'zogezegde eigen keuze voor een gezonde levenstijl' omdat in die keuze ook genetische voortbestemdheid en economische en maatschappelijke positie een belangrijke rol spelen ... mss zelfs wel meer dan de vrije keuze...

daarom ook dat ik zei de enige ethische positie die houdbaar is, is dat je er niet naar kijkt.

wat niet wil zeggen dat je geen wachtlijst kan hebben met prioritaire en minder prioritaire patiënten bij schaarse organen e.d. ...

maar financieel als argument laten doorwegen ... da's een heel eng straatje.
Als je merkt dat de patiënt werkelijk geen enkele moeite doet, waarom blijven geld, tijd en energie investeren in een dergelijke bodemloze put ?

Reserveer dergelijk geld, tijd en energie dan liever voor een hulpbehoevend iemand wèl moeite wil doen.

Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2016, 22:07   #224
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Alweer zo'n overdrijving proberen in andermans schoenen te schuiven, volledig onterecht.

Leef zoals je wilt, binnen de perken van het wettelijke (vb. op vlak van openbare gezondheid en veiligheid ... vb. verkeerswetgeving ...) ,
maar kom niet janken voor centen van mijn solidariteit, als ik vermoed dat je die centen moedwillig als paarlen voor de zwijnen gooit.
Mag ik herhalen: ik geef liever 2000 euro solidariteit aan mensen die deze centen efficiënt aanwenden, dan slechts 1000 euro aan mensen die er toch maar mee smossen.

.
Juist. Tja, verantwoordelijkheid afschuiven op de maatschappij, onder welke soort regimes zagen we dat nog?

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 29 februari 2016 om 22:07.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2016, 22:20   #225
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Er is niet zoiets als de ethiek. In discussies is de verwijzing naar ethiek zelden meer dan een poging om een plat subjectieve mening te verkopen als een objectief gegeven.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be