Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2019, 09:02   #221
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
O, bedoel je met " die " de therapeuten die zullen overleven ? Alles nog O.K. met je?
De beste therapeut ben ik om de wereld van zijn krankzinnigheid te genezen.
Oud 21 juni 2019, 09:03   #222
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Instrument inderdaad, maar geen meester...
Ook de meester, want het denken is Gods eeuwige en oneindige Geest.
Oud 21 juni 2019, 10:27   #223
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Einstein zegt ook dat de intuitie veel belangrijker is dan het verstand...
Dat denkt Spinoza ook, maar bij de intuïtie behoort de inspiratie tot de openbaring als drie-eenheid van de gedachte, het gevoel en de voorstelling.
Oud 21 juni 2019, 12:30   #224
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zelfde verschil. Intuïtie heeft veel voordelen maar kan niet opwegen tegen het denken.

Trouwens het ontwikkelen van intuïtie gebeurt door het denken. Het is een verplaatsing van het geroutineerd denkproces naar het onderbewustzijn.
Zeg mij eens... wat weet het denken uit zichzelf???
Niets
Het instinct heeft een miljarden jaren evolutie achter zich en het instinct weet...
Bekijk het dierenrijk dat nog hoofdzakelijk geregeerd wordt door het instinct... Elk individu weet wat het moet doen en je zoudt miljoenen jaren verstandelijk denken nodig hebben om op hetzelfde niveau te komen...

Oké, het instinct heeft zijn minpunten, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen... Onder wisselende omstandigheden, onder nieuwe omstandigheden blijft het instinct soms in zijn instinctief handelen vaststeken zelfs tot de complete uitroeiing van de soort...
En daar is het verstand inderdaad veel en veel sterker...
Maar steunend op het verstand alleen zul je nooit ver komen... Of het moet voor jou het allerbelangrijkste zijn dat de mens op de maan geland is... of een zoveelste verdelgingsmiddel heeft uitgevonden... of nog meer vermaak voor het plebs heeft uitgebouwd...

Wat telt voor mij??? Hewel alleen datgene dat ik over de dood mee kan nemen is belangrijk... al de rest is gewoon bezigheidsterapie... we moeten toch de tijd doden die wij hier leven of niet???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 12:33   #225
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfde verschil. Intuïtie heeft veel voordelen maar kan niet opwegen tegen het denken.

Trouwens het ontwikkelen van intuïtie gebeurt door het denken. Het is een verplaatsing van het geroutineerd denkproces naar het onderbewustzijn.
Het denken hoort er inderdaad bij; maar het denken komt altijd achteraf... Het denken weet niets uit zichzelf...
Oud 21 juni 2019, 12:35   #226
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zal natuurlijk wel een belangrijk verschil zijn aangezien we toch een ander evolutionair pad volgen.
Er is niet echt een "ander evolutionair pad", he, in de zin van dat evolutie erin bestaat om de basis strategie "overleven en voortzetten" na te streven.

Wat wel juist is, is dat machines die aan machine ontwerp doen, natuurlijk "evolutie op steroids" is. Vandaar dat ik denk dat klassieke "random search and select" evolutie de duimen zal moeten neerleggen voor "intelligent design", eens dat laatste van de grond komt. Maar het principe is hetzelfde.

Een ander verschil is ook dat "seksuele voortplanting" waarbij de ontwerpinformatie van TWEE entiteiten kwam in plaats van 1, nu ook "op steroids" zal zijn, want ontwerp informatie zal met VELEN gedeeld kunnen worden (of gestolen). Maw, "nieuw ontwerp" zal een combinatie zijn van "erfelijke informatie" van VELE denkende machines (niet enkel twee) - het is als het ware "groepsseks". Ook dat gaat een gigantische boost betekenen, en vervaagt ook een beetje de "erfelijkheidslijn".

Citaat:
Vooral het idee van 'goesting' te hebben zal er wsl iets anders uitzien. Onze emoties zijn overblijfselen van de biologische evolutie en voor mijn part is dit irrationeel component noodzakelijk om te overleven.
Onze emoties zijn niks anders dan redelijk simpele regelmechanismen in de hersenen, hoor. Het mesolimbisch systeem, en meer bepaald de nucleus accumbens. En onze "goestingen" zijn ook nogal simplistische dinges vergeleken met hogere denkfuncties - die hogere denkfuncties kunnen die wel moduleren.

Daar is dus niks irrationeels aan. Het zijn "thermostaten" die bekabeld zijn in een deel van onze hersenen.

Citaat:
Mss gaan wij dit als mens inbouwen en zullen zij dit verder inbouwen bij de nieuwe generaties enz... en dan zou het toch opnieuw een overblijfsel van de biologische evolutie zijn.
Het punt bij intelligente machines is natuurlijk dat die zelf zullen bepalen wat hun doelstellingen zijn. Die zullen dus niet door mensen ingegeven zijn. Natuurlijk is het mogelijk dat de eerste paar generaties zichzelf ontwerpende machines nog ergens een overblijfseltje hebben van wat mensen erin gestoken hebben, maar zij zullen de "wereldkennis analyseren" en dus algemene wetenschappelijke principes vaststellen. Zij zullen evolutieleer begrijpen, en zij zullen dus hun eigen situatie begrijpen. Van daar uit zullen zij natuurlijk willen "overleven" - doodgewoon omdat alle machines die dat NIET doen, wel, niet meer bij de volgende generaties zullen zijn.

Als dusdanig worden de "typisch menselijke" trekken die niet evolutionair voordelig meer zijn voor machines weggeselecteerd.

En zie je weer dat de ultieme "doelmatigheid" haar roots vindt in de Darwinistische propositie van willen "beter te overleven dan anderen". En niet van proberen "welvaart" te scheppen, of "geluk achterna te lopen", of wat weet ik nog allemaal. Omdat uiteindelijk, zoals Occams' scheermes, Darwin's scheermes alle gelul wegsnijdt en enkel die machines die het beste aan "overleven" zullen doen, zal laten winnen.

En intelligente machines zullen dat snel uitvissen, door naar de reeds bestaande wereld kennis te kijken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 12:35   #227
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zeg het eens. Welk creatuur is het toppunt van de evolutie? De francofoon?

De francofoon zit veel en veel te veel vast in zijn hoogheidswaan...
Zelfsoverschatting is altijd een heel slechte leermeester...
Oud 21 juni 2019, 13:00   #228
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het denken hoort er inderdaad bij; maar het denken komt altijd achteraf... Het denken weet niets uit zichzelf...
Men moet ook nog observeren, he. Observeren en denken, het enige dat nodig is.

Elk van beide alleen komt niet ver. De twee samen zijn onklopbaar.
Oud 21 juni 2019, 14:37   #229
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De Schoof zit redelijk simpel in mekaar, met zijn instincten en denkvermogens.
Pas op, ik het ook mijn emoties hé.
Bijvoorbeeld honger en dorst.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 14:39   #230
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker wel, het denken heeft zijn eigen grondslag in de Logica.
Uit het denken is alles ontstaan.
Oud 21 juni 2019, 15:33   #231
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Schoof zit redelijk simpel in mekaar, met zijn instincten en denkvermogens.
Pas op, ik het ook mijn emoties hé.
Bijvoorbeeld honger en dorst
.
Oud 21 juni 2019, 15:44   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Dat zijn echte gelovige die ment dient te respecteren , hun wil is wet ,
zij hebben de waarheid in pacht , iedereen moet voor hen buigen !!
Het eeuwige hellevuur voor wie hen niet respecteert !!
[url]https://forum.politics.be/search.php?
De vraag luidde: "Waar in de bijbel staat dat de aarde zesduizend jaar oud is? Waar?"

Ik stel vast: niemand kan antwoorden. Het wordt hier wel verkocht als zijnde: het staat letterlijk in de bijbel en gelovigen volgen de bijbel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 15:48   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ussher' belangrijkste werk was Annals of the World (1650), waarin hij een opsomming gaf van de tijdstippen van Bijbelse gebeurtenissen. Ussher berekende aan de hand van het Bijbelboek Genesis het moment waarop de schepping plaatsvond en kwam uit op 23 oktober 4004 voor Christus. De zondvloed dateerde hij in 2348 v.Chr.
Ussher heeft dat proberen af te leiden. In de bijbel echter staat er geen chronologie die dat met zekerheid toelaat.
Oud 21 juni 2019, 15:52   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik gezegd dat dit in de bijbel staat? Ik heb gezegd de bijbelse 6000 jaar waarmee ik bedoel dat dit getal afgeleid is uit de bijbel.
Dat klopt niet echt, want Ussher baseerde zich op allerlei zaken. Niet heus alleen de bijbel. Hij gebruikte bijvoorbeeld de Joodse kalender, naast zelfs wetenschappelijke traktaten uit die tijd. En dat geheel laat hij los op de bijbel. Mocht hij alleen de bijbel gebruiken, dan was hij nergens gekomen. De reden is simpel: de bijbel bevat niet zo'n chronologie als hij heeft willen afleiden.
Oud 21 juni 2019, 15:54   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In elk geval blijft de vraag waarom u niet gewoon op de vraag antwoordt en waarom u zich nog zo verbeten verzet tegen de conclusies van de evolutietheorie, gezien religie en argumentatie op waarneembare feiten toch niet in conflict zijn met elkaar.
De vraag werd gesteld alsof het een element uitmaakt waardoor mijn geloof staat of valt. Het maakt mij niets uit of de aarde nu zesduizend, tienduizend of vijftienduizend jaar is of-wat-weet-ik-nog-allemaal. Mij interesseert het trouwens ook niet, net zoals motorfietsen, nagellak, cactussen... mij ook niet kan boeien.
Oud 21 juni 2019, 16:26   #236
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ussher heeft dat proberen af te leiden. In de bijbel echter staat er geen chronologie die dat met zekerheid toelaat.
Natuurlijk niet, en dat is niet het enige wat chronologisch onzeker is om het zacht uit te drukken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 16:39   #237
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag werd gesteld alsof het een element uitmaakt waardoor mijn geloof staat of valt. Het maakt mij niets uit of de aarde nu zesduizend, tienduizend of vijftienduizend jaar is of-wat-weet-ik-nog-allemaal. Mij interesseert het trouwens ook niet, net zoals motorfietsen, nagellak, cactussen... mij ook niet kan boeien.
Maakt het u niet uit of onze schepper zelf niet weet wanneer hij de aarde geschapen heeft?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2019, 16:52   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maakt het u niet uit of onze schepper zelf niet weet wanneer hij de aarde geschapen heeft?
De vraag was eerder of het mij niet interesseert. En neen, vraag noch antwoord boeien mij.
Oud 21 juni 2019, 17:04   #239
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het meest wezenlijke van de mens is zijn denken.
Denkt hij...
Oud 21 juni 2019, 17:06   #240
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ook de meester, want het denken is Gods eeuwige en oneindige Geest.
Neen, het denken, het verstand heeft zich ontwikkeld uit vele andere vormen van weten...
Het is het laatst bijgekomen evolutionaire kindje en het staat dan ook nog maar in zijn kinderschoenen, waar het nog alle kinderziektes van heeft..
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be