Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2020, 14:49   #221
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als je alle grendels weghaalt uit de grondwet dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Ik ben immers een democraat. Veel geluk om medestanders te vinden aan de overkant van de taalgrens.
2
Alle Belgen gelijk.
Heel Belgie 2 talig.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2020, 14:52   #222
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
2
Alle Belgen gelijk.
Heel Belgie 2 talig.
En diegenen die niet capabel zijn?
Oud 24 december 2020, 14:56   #223
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En diegenen die niet capabel zijn?
Terug naar land van herkomst.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 24 december 2020 om 14:56.
Oud 24 december 2020, 15:39   #224
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Draden zijn samengevoegd.
Ik begrijp dat niet.
Ik heb het niet over Bart De Wever die coalitiegenoten aanvalt en het de Vlaamse moeilijk maakt, maar over Bart De Wever die de OVLD op haar plaats zet en eist dat het Vlaams regeerakkoord uitgevoerd wordt.

Het zijn dus twee tegengestelde draden.
Dit is niet goed voor de discussie.

Ik hoop dat de moderatie, in de toekomst, banpunten gaat uitdelen als de draadtitel de lading niet dekt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2020, 18:14   #225
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Terug naar land van herkomst.
Wil je de eentalige franstaligen die weigeren Nederlands te leren naar Frankrijk, hun moederland uitwijzen???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2020, 19:14   #226
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
2 !
Grendels hebben wij Vlamingen met een meerderheid zelf gestemd.

Maar voor mij geen probleem om daar iets aan te doen. Er is een oplossing voor die grendels. We zouden dit probleem relatief snel kunnen oplossen door de provincies meer macht te geven. In het federale Zwitserland bijvoorbeeld hebben de gemeenten en de kantons een grote zeg. Ook is er een garantie voor minderheden. Wij kunnen dit ook uitwerken in België maar dan met de provincies die substantieel meer in de pap te brokken krijgen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 december 2020 om 19:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2020, 19:52   #227
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij elke staatshervorming schuiven we dichter naar dat confederale model op. Steeds worden er meer bevoegdheden naar de deelstaten over gebracht.
Ik spreek me niet uit over de termijn van mijn zogenaamde fetisj, noch over hoe die er exact moet uitzien. Maar mijn 'fetisj' is stukken realistischer dan het terug invoeren van een federale kieskring.
Zelfs open vld heeft het al over confederalisme gehad. Maar omdat het zich als partij niet goed kon positioneren tegenover N-VA, die echt centrum rechts is, is men bij open vld de belgicistische kaart gaan trekken. Pure marketing eigenlijk, en dat Belgicisme is in feite een soort marktniche voor open vld waarvan ze hopen dat die groot genoeg is.
Ik hoop dat ik niet elke partij moet gaan opsommen die het al over een confederaal model hebben gehad.
Tussen haakjes, ik spreek over een model, en volg niet de definitie van het woord. En dat maakt dat mijn fetisj helemaal geen fetisj is. U maakt dat er graag van en volgt mooi de partijlijn, zoals het hoort voor een goede partijsoldaat.
Mijn idee is realistischer dan bijvoorbeeld de waanvoorstellingen van witte kaproen met zijn forza flandria.
Er is zelfs geen golfbeweging te bespeuren zoals je misschien zou verwachten. Centraliseren - decentraliseren. Neen het is al decennia bezig om op te schuiven naar meer en meer decentraliseren.
Al zal ik me niet altijd even genuanceerd uitdrukken, u doet dat tenslotte ook niet, België zal altijd blijven bestaan. Omdat binnen de context van België een aantal problemen beter opgelost/omzeild zijn. Zoals de toegang tot Europa.
En de toekomst voorspellen verder dan 50 jaar, daar waag ik me niet aan. Trouwens dan leef ik waarschijnlijk niet meer. Ik kan me voorstellen dat geen enkele staat eeuwig is. Wie weet wat staat ons nog te wachten door de klimaat problematiek.
Knappe posting.
Oud 24 december 2020, 19:55   #228
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Knappe posting.
België, een uniek land. Met zijn goede voorzieningen en zijn grote vrijheid. Fijn om in België te leven en te wonen. En zo moeten we het houden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2020, 07:38   #229
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
België, een uniek land. Met zijn goede voorzieningen en zijn grote vrijheid. Fijn om in België te leven en te wonen. En zo moeten we het houden.
Eigenlijk alleen met hetgeen ik rood maakte akkoord.
Hetgeen ik blauw maakte klopt, alleen is het onbetaalbaar.
Oud 25 december 2020, 08:22   #230
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik begrijp dat niet.
Ik heb het niet over Bart De Wever die coalitiegenoten aanvalt en het de Vlaamse moeilijk maakt, maar over Bart De Wever die de OVLD op haar plaats zet en eist dat het Vlaams regeerakkoord uitgevoerd wordt.

Ik hoop dat de moderatie, in de toekomst, banpunten gaat uitdelen als de draadtitel de lading niet dekt.
Flauwe reactie van iemand die impliciet ongelijk gekregen heeft van de moderatie...

Je dubbeldraadje droeg een titel die totaal niet matcht met de inhoud van het geciteerde artikel...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2020, 11:03   #231
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar voor mij geen probleem om daar iets aan te doen. Er is een oplossing voor die grendels. We zouden dit probleem relatief snel kunnen oplossen door de provincies meer macht te geven. In het federale Zwitserland bijvoorbeeld hebben de gemeenten en de kantons een grote zeg. Ook is er een garantie voor minderheden. Wij kunnen dit ook uitwerken in België maar dan met de provincies die substantieel meer in de pap te brokken krijgen.
Confederalisme met tien of elf. Dat is zo is wat anders dan confederalisme met twee, drie of vier.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2020, 11:36   #232
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom provincies en niet de gewesten.
Oud 25 december 2020, 11:38   #233
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Flauwe reactie van iemand die impliciet ongelijk gekregen heeft van de moderatie...

Je dubbeldraadje droeg een titel die totaal niet matcht met de inhoud van het geciteerde artikel...
Deze titel strookt ook niet. Flauw om dat niet toe te geven.
Mij niet gelaten hoor die vooringenomenheid van die titel is al besproken.
Oud 25 december 2020, 12:07   #234
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zie de reactie van reservespeler, en daaronder de tekst v/h interview van BDW waarnaar verwezen is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik begrijp dat niet.

Citaat:

Bart De Wever (N-VA) snoeihard voor Vlaamse coalitiepartner Open VLD: “Wil er liever niks meer mee te maken hebben”

N-VA-voorzitter Bart De Wever is snoeihard over zijn Vlaams coalitiepartner Open VLD. In een kerst-interview met Newsweek zei hij “volledig klaar te zijn” met de partij. “Ik wil er dan ook liever niks meer mee te maken hebben.”

In het interview werd De Wever gevraagd naar het afgelopen jaar. En dat was volgens de voorzitter en burgemeester van Antwerpen geen topjaar. Het krijgt van hem slechts een één op tien. Dat op politiek, maar ook op persoonlijk vlak.

De Wever uitte zich over de recente regeringsvorming en is daarin snoeihard voor Vlaams coalitiepartner Open VLD. “Om een lang verhaal kort te maken: ik had het beter verteerd als men het in december had gedaan. Dan had ik het een vreselijk verraad gevonden, maar dan was het spel ook gespeeld”, zegt De Wever. “Het feit dat men mij ook nog eens zeven maanden mijn nikkel heeft laten afdraaien om dat akkoord met de PS te bewerkstelligen, om dan pas, in ruil voor ‘De 16’ (Wetstraat 16, de ambtswoning van de premier, nvdr.), mij in de gracht te duwen. Dat maakt dat ik eigenlijk nu zeg: ik ben volledig klaar met Open VLD. Dat is een partij waar ik niks meer van geloof en ook niemand meer van gelooft. En ik wil er dan ook liever niks meer mee te maken hebben.”

Dat zijn partij samen met Open VLD in de Vlaamse regering zit, noemt hij “ een vervelend detail.” Maar hij wijst erop dat die Vlaamse regering gevormd is voordat er een federale regering was. En die Vlaamse regering “heeft een regeerakkoord van 300 bladzijden, zeer gedetailleerd. Dat is misschien nu wel het voordeel dat dat moet uitgevoerd worden. Dat zal wat ons betreft uitgevoerd worden, ik ga daar niet moeilijk over doen. Maar de relatie tussen die twee partijen, dat komt niet meer goed. Dat is gebroken.”

Het hele interview door zit hij o-vld af te zeiken, het artikel gaat eigenlijk over de formatie van de federale regering, helemaal niet over de Vlaamse. En tot slot zegt hij dat HIJ (=N-VA) het regeerakkoord gaat uitvoeren.

Het zou er nog aan mankeren zeker ?

Reservespeler zijn bewering dat 'hij eist dat het regeerakkoord uitgevoerd wordt' is helemaal niet terug te vinden in het geciteerde artikel, hij spreek hier over het eigen standpunt en wat hijzelf gaat doen. Niet wat O-VLD moet doen.

De draadtitel is 100% juist, aangezien de ellenlange rantings en jeremiades van de Grote Leider zeker negatief afstralen op de Vlaamse regering en haar cohesie. Dat is quasi oppositie tegen de eigen regering Jambon.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2020, 13:08   #235
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie de reactie van reservespeler, en daaronder de tekst v/h interview van BDW waarnaar verwezen is.

Het hele interview door zit hij o-vld af te zeiken, het artikel gaat eigenlijk over de formatie van de federale regering, helemaal niet over de Vlaamse. En tot slot zegt hij dat HIJ (=N-VA) het regeerakkoord gaat uitvoeren.

Reservespeler zijn bewering dat 'hij eist dat het regeerakkoord uitgevoerd wordt' is helemaal niet terug te vinden in het geciteerde artikel, hij spreek hier over het eigen standpunt en wat hijzelf gaat doen. Niet wat O-VLD moet doen.

De draadtitel is 100% juist, aangezien de ellenlange rantings en jeremiades van de Grote Leider zeker negatief afstralen op de Vlaamse regering en haar cohesie. Dat is quasi oppositie tegen de eigen regering Jambon.
Als je naar een artikel refereert in de draad titel is het beter om daar geen eigen conclusies aan te verbinden. Er is plaats genoeg om dat te doen in de boodschap zelf.
Hij had even goed niet kunnen refereren naar de titel van het artikel en een eigen titel verzinnen en zijn vooringenomen titel dan verdedigen in zijn bericht en daar het artikel gebruiken als argument.

Maar als we gaan beginnen lullen over de vorm in plaats van de inhoud dan deemstert mijn interesse al vlug weg.
De Vlaamse regering is niet onder invloed van zijn panda achtige rantings omdat er een regeer akkoord is waar zowel 0pen Vld als N-VA zich aan moeten houden. Eisen als woord staat niet in het artikel. Als je refereert naar de inhoud van een artikel best ook correct citeren. Voor de eigen geloofwaardigheid.

Voor de rest, BDW had beter moeten weten en geen Vlaamse regering gevormd tot er een federale was en dat ook zo duidelijk stellen. Ik hou wel van transparantie, dan weet je waar je staat.

Ik was trouwens zoals je weet niet tevreden over de vorige regering die een belastingsregering bleek te zijn die de put zelfs niet heeft kunnen dempen.
Evenmin dat ik blij ben met de huidige regering die de pensioenleeftijd niet terugschroeft en geen standpunt durft in te nemen mbt zware beroepen.

Het is altijd opvallend dat op een bepaald moment een weinig populaire maatregel wordt ingevoerd. Daar wordt dan keihard oppositie tegen gevoerd. Maar als de oppositie partijen dan aan zet zijn, dan doen ze er niets aan. Dat doet de politieke geloofwaardigheid geen deugd.

BDW vindt terecht open vld geen betrouwbare partner. En dat mag gezegd worden. Als de helft van wat in dat artikel waar is, dan klopt die stelling ook.
Je kan het bochtenwerk van open vld gewoon niet negeren.
Grappig ook dat De Croo zichzelf de dweil van de wetstraat gedoopt heeft. Ook die stelling lijkt nogal te kloppen.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 25 december 2020 om 13:13.
Oud 25 december 2020, 17:56   #236
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
België had dat inderdaad heel gemakkelijk kunnen zijn en zou dat zelfs nu nog heel gemakkelijk kunnen worden...
Maar dat is zonder de Belgische francofone waard gerekend...
Waarom zou het met vier, vijf, zes... wel kunnen werken waar het met twee, waar de franstaligen al drie van gemaakt hebben en zo nl. 2 franstalig tegen 1 nederlandstalig van gemaakt hebben volledig in het franstalig voordeel want de Vlamingen zijn al volkomen uit Bruxelles weggewerkt...
Denk je nu echt dat eens vier, vijf, zes of in meerdere delen opgesplitst de francofonie de Vlamingen wel gaan respecteren en met rust laten???
Droom verder... voor hen zal zo de Vlaamse weerstand, die er nu inderdaad nog bestaat, gewoon verder uitvereeld worden zodat zij ongehinderd hun verfransing van heel Vlaanderen kunnen verderzetten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2020, 19:44   #237
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ge spreekt u zelf tegen.
Oud 25 december 2020, 20:20   #238
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je dat artikel wel gelezen? BDW zit daar nog altijd over de federale regeringsvorming te klagen. Daar gaat het hem over, hij kan dat niet verkroppen. Voor wat de VLD nu doet in de Vlaamse regering heeft hij geen enkele reden tot klagen. Nochtans vindt hij het nodig om zijn gal te spuwen op een coalitiepartner en zoals ik al zei brengt hij daarmee voor de tweede keer zijn partijgenoot Jambon in verlegenheid.

En voor wat betreft dubbeldraden: de titel van die draad over de ‘Gestapo’ politie van Waterloo die zogezegd weerloze burgers in mekaar slaan vind ik niet echt objectief (eufemisme) maar daarom ga ik toch geen dubbeldraad met een ‘betere’ titel maken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2020, 21:01   #239
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Heb je dat artikel wel gelezen? BDW zit daar nog altijd over de federale regeringsvorming te klagen. Daar gaat het hem over, hij kan dat niet verkroppen. Voor wat de VLD nu doet in de Vlaamse regering heeft hij geen enkele reden tot klagen. Nochtans vindt hij het nodig om zijn gal te spuwen op een coalitiepartner en zoals ik al zei brengt hij daarmee voor de tweede keer zijn partijgenoot Jambon in verlegenheid.

En voor wat betreft dubbeldraden: de titel van die draad over de ‘Gestapo’ politie van Waterloo die zogezegd weerloze burgers in mekaar slaan vind ik niet echt objectief (eufemisme) maar daarom ga ik toch geen dubbeldraad met een ‘betere’ titel maken.
Open vld kan niet anders dan braafjes het regeerakkoord volgen zoals in dat interview staat. Heb jij het wel gelezen en onthouden want dat is af en toe een probleem met jou.
En uw titel blijft vooringenomen hoor. Dat gespartel van u en panda begint een triestig schouwspel te worden. Als ik slecht toneel wil zien kijk ik wel naar FC de kampioenen.
Oud 25 december 2020, 21:12   #240
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Open vld kan niet anders dan braafjes het regeerakkoord volgen zoals in dat interview staat. Heb jij het wel gelezen en onthouden want dat is af en toe een probleem met jou.
En uw titel blijft vooringenomen hoor. Dat gespartel van u en panda begint een triestig schouwspel te worden. Als ik slecht toneel wil zien kijk ik wel naar FC de kampioenen.
Vooringenomen?

Bart De Wever valt coalitiepartner aan.
Beweer je dat hij dat niet doet?

Jambon zit met de gebakken peren
De VLD zit volgens mij nog altijd in de Vlaamse regering en als de voorzitter van de partij van Jambon de VLD onbetrouwbaar noemt dan is dat wel een probleem volgens mij.
En zoals ik al zei: De Wever heeft het nog al eens gedaan. Met zijn kritiek op de door Jambon mede onderhandelde Coronamaatregelen deed hij net hetzelfde.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be