![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Intussen las ik ook het stuk over Van De Lanotte dat ge aanbrachtte op de vorige bladzijde. Hij stelt echter: Als Brussel zowel gewest- als gemeenschapsbevoegdheden krijgt, mag het ook zelf het onderwijs organiseren ? Vande Lanotte: Ja, maar ik raad het sterk af. Het lijkt me weinig efficiënt dat Brussel eigen netwerken begint, wetende dat leerlingen uiteindelijk naar een Vlaamse of Franstalige universiteit of hogeschool zullen doorstromen, en dat dus op elkaar afgestemd moet worden. Mij lijkt het het best dat Vlaanderen de mogelijkheid en de verantwoordelijkheid behoudt om onderwijs en cultuur te organiseren in Brussel.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2021 om 09:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Staatsgrenzen zijn de beste taalgrenzen. In Maastricht hebben ze geen enkel probleem ivm de verfransing, in Voeren is het een dagelijkse strijd om de verfransing tegen te houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want dat gaat het resultaat zijn hé. Wie gaat er Nederlandstalig onderwijs voorzien (en financieren) voor die kleine groep Nederlandstaligen? Vlaamse gezinnen zullen Brussel verlaten omdat ze in Brussel geen onderwijs (en geen andere diensten) meer in eigen taal zullen hebben. Brussel wordt eentalig Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#225 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Anderzijds is sinds het vastleggen der taalgrens in de jaren '60 de verfransing in juridische zin gestopt: er zijn geen faciliteitengemeenten meer bijgekomen. Maar mijn punt is dat ik daarvoor de prijs niet wil betalen om Nederlandstalig Brussel op te geven. Want dan gaat men er ook de Taalreconquista niet meer kunnen vertrekken en Brussel zal 100% Franstalig worden, terwijl er nu 22 % van het onderwijs in het NL wordt aangeboden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2° Of die komen NIET naar Vlaanderen en verfransen te Brussel. Nogmaals, jullie trekken volledig de kaart van het FDF.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2021 om 09:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik schrijf bewust Nederlandstaligen.
De "Nederlandstalige Gemeenschap " is helaas de "Vlaamse Gemeenschap" geworden. Dat vergemakkelijkt de Taalreconquista niet. Want door die kaart te trekken kunnen anderstaligen zich dan immers veel gemakkelijker bekennen tot de Francophonie. Het volstaat dan van Frans te leren. In het andere geval moeten ze niet alleen Nederlands leren, maar moeten ze ook nog eens een Vlaams etnische jasje aantrekken.... Ge stoot daarmee potentiële Nederlandstaligen af, maar ik heb een flauw vermoeden dat dat nu net de bedoeling is.... ![]() We moeten voorbeeld nemen aan het FDF: die zien enkel een Franstalige gemeenschap en daartegenover zouden wij de Nederlandstalige gemeenschap moeten stellen. Het gaat in Brussel immers om die twee taalgemeenschappen die er op een strijdplaats en konkurrentiepositie staan ten opzichte van mekaar. Ten tweede: Dietsland komt niet dichter door bewust de Vlaamse en Hollandse identiteiten te kultiveren. Maar misschien is ook dat niet de bedoeling. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2021 om 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met halsstarrig aan Brussel vast te houden verfranst de rand al tot in Aalst.
![]() |
![]() |
#229 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat zijn dus meer dan 200.000 Nederlandstaligen die daar in de maak zijn. Dubbel zoveel dan Leuven met zijn 100.000 inwoners. En de ambitie moet erin bestaan van te gaan voor 100%, en het F-onderwijs doodnuchter over te nemen. Citaat:
De Franstaligen die daar gaan wonen, in Aalst, blijven weliswaar Franstalig, maar sturen er schoontjes hun kroost naar de NL-school. Die kinderen assimileren dus. En per kind betekent dat twee in de kering: NL +1; F -1. Het is het ruimere plaatje dat telt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2021 om 10:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#231 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is nu net assimilatie, dat is een eerder langzaam proces dat zich over enkele generaties spreidt. Maar dat kan ook in 1 generatie gebeuren. De verfransing van Brussel ging ook eerder langzaam maar zeker. Het punt is dat de Francité te Aalst nooit een bestendig karakter zal krijgen bij gebrek aan franstalige scholen aldaar. Anderstaligen die er gaan wonen zijn op termijn als het ware gedoemd tot assimilatie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2021 om 10:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#233 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij de laatste verkiezingen gingen de franstalige stemmen dan ook achteruit in de Rand. Het beste bewijs. Geduld!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2021 om 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#235 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het ding is: menige Vlaming kan zelfs Frans. Sowieso is het nuttig kunde van het Nederlands te verspreiden he? Sowieso zullen we altijd wel veel met Franstaligen te maken hebben, dat verandert nooit he?
Laatst gewijzigd door Weyland : 19 februari 2021 om 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#237 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, want dat is nu net een tegenvoorbeeld.
Linkebeek is nu net een wel een faciliteitengemeente waar de Francité zich kan bestendigen omdat er WEL F-scholen zijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
Europees Commissaris
|
![]() Naast die overdrijving, verwijt ik op mijn beurt dan kortzichtigheid.
Het is de toekomst die telt. Ik zie geen alternatief, de realiteit is nu eenmaal wat ze is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 februari 2021 om 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() net zoals Wezenbeek-Oppem of Kraainem.
![]() |
#240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() welke toekomst ??