![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laten we trouwens eens in de uitspraken van Soto "communisme" vervangen door "systeem met een sterke overheid", wat zelfs een diminutiefje is voor communisme. "Het systeem met een sterke overheid is niet gewonnen, maar ineengestort." "Een systeem met een sterke overheid is nodig om de bepaling van de wet te laten functioneren en af te dwingen" Ik heb scherpere potloden in mijn bruynzeel doos steken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het libertarisme alle geweld is toegestaan omdat: 1. Alleen fysiek geweld erkend wordt geweld 2. Alleen onmiddellijk fysiek geweld wordt erkend 3. Alleen geintieerd geweld wordt afgekeurd (wat/ wanneer kan geweld geinitieerd zijn? Het maakt meestal deel uit van kettingrelaties/ geweld als zelfverdediging wordt goedgekeurd) 4. Alleen geweld tegen anderen wordt afgekeurd, en niet tegen zichzelf, wat niet compatibel is met verlies/verlies-strategieën. En dus met als enige uitzondering geinitiëerd-ogenblikkelijk-fysiek-geweld: voor de rest mag alles. Eén ding vergeten libertariërs systematisch: aantonen dat een concreet standpunt compatibel is met de uitgangspunten. Die mannen orakelen nogal wat af.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juni 2006 om 23:27. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
en het bestaan van de KKK is geen maat voor de duur van de slavernij in de VS Laatst gewijzigd door Pieke : 19 juni 2006 om 23:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Minister-President
|
![]() Het gaat om de totale periode van "onderdrukking". Ook vandaag nog zijn er die menen dat zwarten geen gelijke rechten hebben.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 19 juni 2006 om 23:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Banneling
|
![]() ik heb die koning nog eens nooit gezien! Waarom zou ik mijn centen aan de negerkes moeten gaan geven omdat een dode koning het bij hun ooit uitgehangen heeft...Zot zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
|
![]() Citaat:
En vandaag nog zijn er die menen dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen. Dat is geen maatstaf Laatst gewijzigd door Pieke : 19 juni 2006 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#232 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je verwart het met de syllogistiek, dat was niet Netslet's tactiek.
![]() |
![]() |
#234 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou zelfs meer zeggen: wij zijn voor extreme gelijke behandeling door het wetsorgaan.
Maar zoals Hayek al zei: "There is all the difference in the world between treating people equally and attempting to make them equal."
![]() |
![]() |
#235 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nee, serieus. Welke inzichten puur jij uit die twee uitspraken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
|
![]() Citaat:
Dat het libertarisme " de onderlinge betrokkenheid/afhankelijkheid van de mens" ontkent is natuurlijk nonsens. Waarom zouden we de moeite doen om een economische theorie, een politieke theorie, te ontwikkelen, indien we ontkennen dat de mens slechts mens is in de samenleving? Hetzelfde geldt overigens voor je gratuite bewering dat libertarisme uitgaat van de supermens, de perfecte mens. Dat klopt niet; mocht iedere mens perfect zijn, dan zou de libertarische theorie immers zichzelf overbodig maken. Arbeidsdeling, de vrije markt, jazelfs de hele samenleving is onmogelijk indien iedereen perfect is; perfectie impliceert autarkie en autarkie impliceert het einde van de samenleving as we know it, Jim.
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
|
![]() Citaat:
Dat is iets wat jij verzint. Het praxeologische concept "waarde" is een noodzakelijke veronderstelling om het rationele gedrag van de mens te kunnen beschrijven. Iets wat intrinsieke waardetheorieën (was Adam Smith overigens geen klassiek-liberaal? Dat was hij zeker. Nochtans ook een arbeidswaardetheorie daar. Hm. Blijkbaar zijn ze niet allemaal zo nihilistisch hé.) niet kunnen. Oh, fijn, mijn jas heeft zo'n arbeidswaarde en mijn schoenen zo'n arbeidswaarde. Who cares? Ik baseer mijn handelen niet op arbeidswaarde; de verkopers baseren hun gedrag niet op arbeidswaarde; de arbeiders baseren hun gedrag niet op arbeidswaarde. Arbeidswaarde sneuvelt al als we simpelweg het scheermes van Occam toepassen.
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
De gevestigde belangen. De producenten in Europa die afgezonderd worden van concurrentie, en die dus in zekere zin 'monopoliewinsten' maken als buitenlandse producten verboden worden, of duurder gemaakt. Bovendien krijgen die producenten vaak nog stapels subsidies ook, zodat ze twéé keer verliezen bij een volledige liberalisering. De agro-industriële megaconcerns, zij zijn de felste tegenstanders van een liberalisering. Maar ik snap je redenering, vrees ik. Liberalen zijn slecht (meer zelfs; we zijn allicht intrinsiek slecht?), dus vrijhandel is slecht, ongeacht welke argumenten er worden aangevoerd; wie tegen vrijhandel is, verdedigt dus automatisch de belangen van de zwakkeren in de samenleving, de onderdrukten, de arbeiders, de armen hier en in de rest van de wereld, dus lang leve het protectionisme. Je hebt er nog niet bij stilgestaan dat het wel eens zou kunnen dat uitgerekend gevestigde belangen baat hebben bij protectionisme? Dat het de consument is, die afgezet wordt omdat hij meer moet betalen voor zijn producten, terwijl hij nog eens via de belastingen subsidies geeft aan die producenten? Dat het de werknemers in de rest van de wereld zijn, die ook verliezen omdat zij niet kunnen verkopen aan ons? Nieuw-Zeelandse boter is stukken goedkoper dan Europese. Er wordt in Europa een importheffing gelegd op Nieuw-Zeelandse boter zodat die even duur is als de onze. Er worden subsidies gegeven aan Europese boeren om boter te produceren. Als gevolg daarvan is er teveel boterproductie. Waarna Europa deze dumpt op de wereldmarkt, en op die manier de Nieuw-Zeelandse (en andere) boeren uit de markt concurreert. Oneerlijke concurrentie, dat is toch normaal een stokpaardje van je? Citaat:
Dus vraag ik je nogmaals. Weefgetouwen én textiel kunnen beiden goedkoper geproduceerd worden in China dan in Europa. Hoe komt het dan, dat China zijn weefgetouwen bij ons koopt? Leg mij eens uit hoe en waarom de kapitalisten op hun onderonsjes zulke snode en contra-intuïtieve plannetjes smeden. Citaat:
Citaat:
Dat is de reden waarom ik de afschaffing van minimumlonen (en het gros van de arbeidsregulering in het algemeen) bepleit. Jij redeneert andermaal: liberalen zijn voor afschaffing van minimumlonen, liberalen zijn slecht, ergo: afschaffing van minimumlonen zal wel weer een maatregel zijn om aan loonverlaging en winstgeneratie te kunnen doen, het zal wel weer iets zijn dat in functie van uitbuiting staat. Het is een troostende gedachte voor duizenden werklozen dat zij niet langer uitgebuit kunnen worden, Black Cat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Arbeidsduur? Dus hoe langer het duurt om een product te maken, hoe meer dat product waard is? Daalt de arbeidswaarde als er een efficiëntere methode wordt bedacht om hetzelfde product te maken? En, zoals Sfax je al duizend maal probeerde uit te leggen in een andere discussie, dat is niet hetzelfde als het opdrijven van de werkdruk. Een arbeider die niet langer alles manueel moet verslepen maar een heftruck mag gebruiken is productiever; maar het verplaatsen van één palet bakstenen neemt nu minder arbeidstijd én minder energie in beslag. Citaat:
Want ja, nogal evident dat mensen meestal producten kopen die hun behoeftes helemaal niet bevredigen hé. Of wacht... waarom zou behoeftebevrediging relevant moeten zijn voor de intrinsieke waarde van een product? Is behoeftebevrediging niet eerder ... subjectief? En jawel, volgens mijn relevantiemeter zijn subjectieve criteria irrelevant voor intrinsieke waarde. (relevantie = 0,001 nanoBlackCats) Citaat:
Overigens vindt de relevantiemeter dat schaarste inderdaad een irrelevant criterium is. Citaat:
Het is maar dat je het weet, maar in eigen land gaat drie vierde van het netto product naar arbeidsverloning. Is dat een rechtvaardig deel? Wanneer is een verdeling rechtvaardig? Waag het niet af te komen met menselijke standpunten hier hé, ik wil geen subjectieve menselijke oordelen over rechtvaardigheid, ik wil "intrinsieke" rechtvaardigheid. Mijn rechtvaardigheidsmeter is kapot sinds ik 'm van de trap liet vallen gisterenmiddag, sindsdien staat hij een beetje ontregeld. Citaat:
En wat als ik nu geen moer geef om gelijk loon voor gelijk werk? Wat als alleen Black Cat dat belangrijk vindt? Wat als de overige 99,9999% van de wereldbevolking vindt dat dat een irrelevant criterium is? Wat als mijn relevantiemeter vindt dat 'gelijk loon voor gelijk werk' een irrelevant criterium is? Citaat:
Dat wordt lastig. Want 'rechtvaardige verdeling' en 'gelijk loon voor gelijk werk' zitten al in de arbeidswaarde zelf ook. Dus of er een rechtvaardige verloning is, is afhankelijk van de arbeidswaarde, die afhankelijk is van ... de rechtvaardige verloning? Bovendien zou ik wel eens willen weten hoe je dan van die arbeidswaarde gaat afleiden of een bepaalde job over- of onderbetaald is. Hoe ga je dat dus allemaal berekenen? energie (in kilojoule) maal arbeidsduur (in uren) maal relevantie (in nanoBlackCats) maal schaarste (in wat? in kilogram per persoon?) maal rechtvaardige verdeling (in wat? in gini-coëfficiënten?) en dat zou volgens jou dus iets opleveren dat kan vergeleken worden met het loon. Nu, ik ken er niet veel van natuurlijk, maar kJ*h*nBC*kg/capita*ginicoëfficiënt is bij mijn weten niet dezelfde maateenheid als de euro. Het is anders wel duidelijk waarom je de intrinsieke waarde omhelst en knuffelt, Black Cat. Het is hoegenaamd geen wetenschappelijk concept, het is geen noodzakelijke hypothese, het is geen theoretisch model om iets te kunnen verklaren. Het is een arbitraire maatstaf die jij verzint om te kunnen "toetsen" of arbeid wel voldoende verloond wordt. Maar zelfs uit het concept van arbeidswaarde - gesteld dat het al kan berekend worden; gesteld dat het al kan omgerekend worden naar euro's - kan je nog steeds niet afleiden dat arbeid dan ook effectief zoveel moét verdienen. Beter nog, wat als zou blijken dat arbeid schandalig overbetaald wordt? Wat als blijkt dat de arbeidswaarde slechts één tiende is van wat de huidige brutolonen bedragen? Zodat iedereen overbetaald is? Ga je dan consequent zijn en een loonsvermindering van negentig procent bepleiten? Neen. Je zal knoeien aan het concept van de arbeidswaarde (hm, misschien toch maar een groter gewicht toekennen aan "arbeidsduur"? Misschien de relevantie van behoeftebevrediging schrappen?) tot je een arbeidswaarde bekomt die jij "juist" acht. Ik durf er mijn relevantiemeter op verwedden dat jij die arbeidswaarde zo zal berekenen tot blijkt dat arbeid schandalig onderbetaald wordt. Citaat:
Zelfs mét een begrip van intrinsieke waarde is het begrip "onderbetaald" of "overbetaald" onbestaande. Je hebt er een bijkomende aanname van normatieve aard voor nodig: dat de vergoeding voor arbeid gelijk moet zijn aan de arbeidswaarde. Volgens de liberale economische theorie zal de verloning voor arbeid de marginale waardeproductiviteit van arbeid benaderen. Je kan jezelf heel wat moeite besparen door gewoon te eisen dat arbeid verloond wordt �* rato van haar marginaal product. Zie je? Geen intrinsiek begrip van waarde nodig, en toch kan ik - mits een bijkomende normatieve aanname - nu ook de concepten "overbetaald" en "onderbetaald" gaan toepassen: wie minder verdient dan de marginale waardeproductiviteit van zijn arbeid, is onderbetaald; wie meer verdient is overbetaald. "Een verantwoording voor onethische en irrationele superwinsten", waarom zou ik dat willen? Ik ben een nihilist zeg je, wat kan mij nu de ethische verantwoording van superwinsten schelen? Of neen wacht, ik vergeet het telkens weer - jij bent de Alwetende die de Intrinsieke Waarden kent, jij wéét wanneer winsten (ir)rationeel en (on)ethisch zijn want er zijn objectieve criteria om dat vast te stellen. Toe, speciaal voor mij, maak ook eens een theorietje over de intrinsieke waarde van kapitaal? Zodat ik kan controleren of kapitaal niet ondervergoed wordt hé.
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Minister-President
|
![]() Oooops...
Dat is voorwaar geen kattepis, Percalion. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
|
![]() Citaat:
Bovendien word je zwaar onderbetaald, en moet je dringend naar de tandarts gaan voor die achterste kiezen. Je favoriete ijscrèmesoort is vanille, je houdt van jazz en Monty Python en in je vrije tijd hou je je bezig met fotografie. Deze laatste opmerkingen hebben dan weer een zeer lage relevantie, niettemin zijn ze intrinsiek. Wie dat niet inziet is een nihilist.
![]() |
![]() |