Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 01:02   #221
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Iemand die ik ken heeft ongeveer anderhalf jaar geleden toen dat allemaal zo wat begon hier meteen met wat polen beginnen werken. Hij werkte wat in de bouw als aannemer. Op enkele weken tijd heeft hij al zijn belgische werknemers de deur uitgezet en polen in de plaats voor genomen.
Voor de prijs van één belg kon hij plots 3 �* 4 polen betalen!
Ik moet het u niet zeggen welk verschil dat maakt als je voor hetzelfde geld op een werf komt met 6 �* 8 man in plaats van 2 man.
En dan nog mensen die meer dan 16 uur per dag werken he.
En waar je geen transportkosten aan hebt en geen sociale premie's voor moet betalen.

En nu kom je dus af met een standaard geval in de bouw, want die aannemers is heus niet de enige die dat doet hoor.
Maar het is veel langer aan de gang hoor.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 01:04   #222
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hoe dan ook.
Men zegt altijd "wij kunnen hier niet meer van leven en we hebben geen kansen en dergelijke"
Als men eens china bekijkt hoe die zich op vrij korte tijd hebben opgewerkt vanuit niks naar een economisch monster op wereldschaal door enkel en alleen inzet en niks anders, dan moet het ons toch ook lukken denk ik.
Maar het zit in de mentaliteit.

Deze week een reportage gezien, een chinese televisie reparateur die op een zondag 12 uur nodig had om bij zijn klant te geraken en zelfs enkele uren te voet moest lopen gewoon omdat die klant zijn tv in panne stond.
Toen die daar aankwam was er geen electriciteit en zei die man met de lach op zijn gezicht " geeft niet, ik kom morgen wel terug".
Gewoon als service aan zijn klant!

Stemt tot nadenken.
Die service maakte hun wel tot de grootste leveranciers van china of zoiets in tv's.
Bij ons ondenkbaar!

Wil ik maar zeggen; als hun dat lukt waarom lukt ons dat niet terwijl we zoveel meer hebben?
Wij zitten dus met een berg wetten die dat gewoon verbieden. Zelfs een zelfstandige is wettelijk verplicht minstens 1 dag per week zijn deuren dicht te houden en mag deze dan ook weer maar maximum 12 uur per dag open houden.
Oud 21 december 2006, 09:39   #223
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand die ik ken heeft ongeveer anderhalf jaar geleden toen dat allemaal zo wat begon hier meteen met wat polen beginnen werken. Hij werkte wat in de bouw als aannemer. Op enkele weken tijd heeft hij al zijn belgische werknemers de deur uitgezet en polen in de plaats voor genomen.
Voor de prijs van één belg kon hij plots 3 �* 4 polen betalen!
Ik moet het u niet zeggen welk verschil dat maakt als je voor hetzelfde geld op een werf komt met 6 �* 8 man in plaats van 2 man.
...maar desondanks is er bij mijn weten geen werkeloosheid onder Belgische bouwvakkers, maw waren de Polen er niet, die dan nog aan braderijprijzen werken, dan zouden de bouwprijzen helemaal de pan uitstijgen...
Nu, het probleem ligt niet bij de Polen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 09:41   #224
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wij zitten dus met een berg wetten die dat gewoon verbieden. Zelfs een zelfstandige is wettelijk verplicht minstens 1 dag per week zijn deuren dicht te houden en mag deze dan ook weer maar maximum 12 uur per dag open houden.
Alhoewel ons protest tegen deze wetten toch maar magertjes is. Misschien hebben we ze wel graag.
Oud 21 december 2006, 09:48   #225
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...maar desondanks is er bij mijn weten geen werkeloosheid onder Belgische bouwvakkers, maw waren de Polen er niet, die dan nog aan braderijprijzen werken, dan zouden de bouwprijzen helemaal de pan uitstijgen...
Fout, er zijn weldegelijk een pak werkloze bouwvakkers.

Maar de meeste onder hen zijn schoolverlaters die nooit een werkervaring hebben kunnen opdoen, juist omdat ze op hun 18de reeds meer kosten als diender dan een 40+ ervaren metser uit polen.

En je moet de jobaanbiedingen voor bouwvakkers eens deftig lezen en onderzoeken, men vraagd bijna nooit één bouwvakker, maar steeds een ploeg metsers of bekisters of monteurs. Enkel meestergasten en werfleiders worden los gevraagd.(een meestergast in de bouw heeft verschillenden ploegen onder zich, die elk hun eigen ploegbaas hebben)

En het ligt idd niet aan de Polen, maar aan de belgische en eu wetgevingen.
Oud 21 december 2006, 09:53   #226
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alhoewel ons protest tegen deze wetten toch maar magertjes is. Misschien hebben we ze wel graag.
Gaat dat eens vertellen aan de bewoners van Frankfurt.
Zij kunnen je de gevolgen van de vele protesten nog laten zien.

Maar ook hier zit je dus weer met twee groepen, zij die voor deze wetten zijn en zij die tegen zijn.

Sommige zaken zijn dus echt niet gewoon op te lossen.
Oud 21 december 2006, 10:39   #227
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan nog mensen die meer dan 16 uur per dag werken he.
En waar je geen transportkosten aan hebt en geen sociale premie's voor moet betalen.

En nu kom je dus af met een standaard geval in de bouw, want die aannemers is heus niet de enige die dat doet hoor.
Maar het is veel langer aan de gang hoor.
Ja het is al langer bezig, maar nooit was het zo eenvoudig om legaal zo bezig te zijn!
En 16 uur per dag. Hou het eerder op een uur of 10 �* 12.
Oud 21 december 2006, 10:41   #228
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heeft weinig invloed op onze prijzen vrees ik. Men blijft onze prijzen hanteren immers. Alleen is er nu winst en was die eerst twijfelachtig.
Oud 21 december 2006, 10:45   #229
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar de meeste onder hen zijn schoolverlaters die nooit een werkervaring hebben kunnen opdoen, juist omdat ze op hun 18de reeds meer kosten als diender dan een 40+ ervaren metser uit polen.

En je moet de jobaanbiedingen voor bouwvakkers eens deftig lezen en onderzoeken, men vraagd bijna nooit één bouwvakker, maar steeds een ploeg metsers of bekisters of monteurs. Enkel meestergasten en werfleiders worden los gevraagd.(een meestergast in de bouw heeft verschillenden ploegen onder zich, die elk hun eigen ploegbaas hebben)

En het ligt idd niet aan de Polen, maar aan de belgische en eu wetgevingen.
Daar heb je gelijk in. Wie het jong niet aanleert krijgt het oud niet meer gedaan.
Al te vaak wordt arbeid verweten van makkelijk werk te zijn. Niet waar meestal. Voor de meeste stielen is 3 jaar opleiding voorzien of noem het inwerken. En dan heb je nog maar 1 stiel geleerd.
Immers stielwerk is geen bandwerk.
Oud 21 december 2006, 11:41   #230
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, dacht toch wel dat bouwvakker een knelpuntenberoep was. Maar zit er ook niet middenin, dus weet het ook niet zeker. Maar een van de problemen zal waarschijnlijk ook wel zijn, dat niet elke schoolverlater altijd 100% geschikt is, om zijn aangeleerd beroep uit te oefenen.
Oud 21 december 2006, 12:39   #231
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het heeft weinig invloed op onze prijzen vrees ik. Men blijft onze prijzen hanteren immers. Alleen is er nu winst en was die eerst twijfelachtig.
Maar wie werkt er nu zonder winst ? Als er geen winst is, dan verdwijnen een deel van de aanbieders uit de markt (als zijnde niet interressant) en zullen de prijzen stijgen, daar de overblijvende hun prijzen kunnen opdrijven (bij gebrek aan concurentie).
Oud 21 december 2006, 12:46   #232
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk in. Wie het jong niet aanleert krijgt het oud niet meer gedaan.
Al te vaak wordt arbeid verweten van makkelijk werk te zijn. Niet waar meestal. Voor de meeste stielen is 3 jaar opleiding voorzien of noem het inwerken. En dan heb je nog maar 1 stiel geleerd.
Immers stielwerk is geen bandwerk.
Om een bekwaam loodgieter of monteur te hebben is vaak zelfs een werkvloer opleiding van 10 jaar nodig. De diversiteit van deze beroepen word enorm onderschat.

Citaat:
Nu, dacht toch wel dat bouwvakker een knelpuntenberoep was. Maar zit er ook niet middenin, dus weet het ook niet zeker. Maar een van de problemen zal waarschijnlijk ook wel zijn, dat niet elke schoolverlater altijd 100% geschikt is, om zijn aangeleerd beroep uit te oefenen.
Er zijn knelpuntberoepen binnen de bouwsector.
En een schoolverlater is idd niet bekwaam om direct mee te draaiden met de rest.
Maar idd zoals met alle beroepen en opleidingen, zijn er veel die deze opleidingen volgen maar niet bekwaam te krijgen zijn om ze ooit behoorlijk uit te voeren.

Citaat:
Maar wie werkt er nu zonder winst ? Als er geen winst is, dan verdwijnen een deel van de aanbieders uit de markt (als zijnde niet interressant) en zullen de prijzen stijgen, daar de overblijvende hun prijzen kunnen opdrijven (bij gebrek aan concurentie).
Dit is ook één van de redens waarom een zelfde bouw in Nederland meer dan het dubbele kost tegenover hier.
Oud 21 december 2006, 13:06   #233
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou je nog verbazen!
De meeste bedrijven werken geld om geld immers. Of met een minimale te verwaarlozen winst.
Kijk maar naar de eindeloze lange lijst van faillisementen, allemaal eerst een lange periode van geen winst gehad.
En het zijn er veel!
Oud 21 december 2006, 16:14   #234
Don Quichote
Banneling

Standaard

Van het leefloon kan men blijkbaar goed leven, van de dop nog beter.

Sterven er veel? Nee toch ?
Ik zie veel steuntrekkers toch een bepaalde koopstijl hanteren.

Brooddoosje met thermosje bij?
Zoals de eenvoudige werkende?

Neen hoor...
Cola en broodjes-smos uit de winkel.
Onderweg , op blitse Nike-schoentjes druk met de gsm aan het oor.

Jaja , wat is het leven toch duur.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 16:29   #235
eno2
Banneling

Standaard

Mieke Vogels van Groen! stelde zojuist voor het leefloon met 14O E op te trekken naar de armoedegrens zoals die door de EU gehanteerd wordt.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 18:14   #236
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
.

U hebt het inderdaad min of meer begrepen. Ik wil inderdaad de werkloosheidsuitkeringen afschaffen, evenals al de andere huidige uitkeringen die heden aan werkbekwamen zonder werk worden uitbetaald. Omwille van sociale redenen wil ik de werkbekwamen zonder werk zomaar niet aan hun lot overlaten, op voorwaarde dat ze van goede wil zijn. Werkbekwamen zonder werk moeten daarom terecht kunnen bij een soort noodsysteem. Dat noodsysteem geeft hen dan recht op inkomenszekerheid op voorwaarde dat ze gemeenschapsdiensten verrichten. Voor die gemeenschapsdiensten zouden ze dan inderdaad 5 euro per uur krijgen. Ze zouden daarbij ook zoveel gemeenschapsdiensten mogen doen als ze zelf willen. Wie 100 uur gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 500 euro per maand verdienen. Wie 160 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 800 euro per maand verdienen. Wie 200 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 1000 euro per maand verdienen. Wie 250 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 1250 euro per maand verdienen. Enz. De gemeenschapsdienstverrichters zouden dus zelf de hoogte van hun inkomen in de hand hebben.

Deze reactie verheugt mij ten zeerste. Het zou immers niet de bedoeling zijn dat men zich gaat nestelen in het noodsysteem dat de werkbekwamen zonder (of met onvoldoende) werk het recht geeft op inkomenszekerheid in ruil voor het verrichten van gemeenschapsdiensten. Conform de vrijemarktlogica moet de uurvergoeding voor gemeenschapsdiensten (aanzienlijk) lager liggen dan het loon dat op de vrije arbeidsmarkt betaald zou worden voor ongeschoold werk. Op die manier zouden de gemeenschapsdienstverrichters worden aangemoedigd om werk te zoeken in het reguliere arbeidscircuit, en om desnoods een onaantrekkelijke job aan te nemen met een uurloon dat netto hoger ligt dan 5 euro.
Ik ben een werkbekwame zonder werk. Ik solliciteer me gek maar het lukt me niet werk te vinden. Dus moet ik in uw systeem als een slaaf werken om aan een inkomen te komen dat net iets boven het stempelgeld ligt.
Bent u in de leer voor slavendrijver ?
U denkt toch niet dat nog één baas iemand gaat aannemen op reguliere basis in uw systeem. De werkgevers zullen er een draai aangeven dat ze geen personeel vinden en dus beroep mogen doen op "werkbekwamen zonder werk". Met het vanzelfsprekende gevolg : werkgevers schatrijk, werknemers straatarm ...
Enkele weken geleden ontmoette ik aan het kantoor van de vakbond een man van 60 j, hij mag pas over 2 jaar met pensioen en nu is zijn baas failliet gegaan. Wie neemt die man nog in dienst ? In uw systeem zou dus zo iemand tenminste 60 uren per week moeten werken tot zijn 62ste om een beetje rond te komen.
Schaamt u zich eigenlijk niet dat u zoiets durft voor te stellen ?

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 21 december 2006 om 18:29.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 18:27   #237
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Van het leefloon kan men blijkbaar goed leven, van de dop nog beter.

Sterven er veel? Nee toch ?
Ik zie veel steuntrekkers toch een bepaalde koopstijl hanteren.

Brooddoosje met thermosje bij?
Zoals de eenvoudige werkende?

Neen hoor...
Cola en broodjes-smos uit de winkel.
Onderweg , op blitse Nike-schoentjes druk met de gsm aan het oor.

Jaja , wat is het leven toch duur.
Hebben steuntrekkers een plaat op hun rug hangen waarop "STEUNTREKKER" staat ? Neen ? Hoe herkent u ze dan ?
Als ik ergens heen ga voor een jobinterview of gewoon naar een uitzendkantoor om te zien of er nog vacatures zijn, zorg ik er ook voor dat ik netjes voorkom. Ik heb geen Nike's, maar ik doe toch mijn zondagse schoenen aan, hoor !
Oud 21 december 2006, 18:31   #238
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Hebben steuntrekkers een plaat op hun rug hangen waarop "STEUNTREKKER" staat ? Neen ? Hoe herkent u ze dan ?
Als ik ergens heen ga voor een jobinterview of gewoon naar een uitzendkantoor om te zien of er nog vacatures zijn, zorg ik er ook voor dat ik netjes voorkom. Ik heb geen Nike's, maar ik doe toch mijn zondagse schoenen aan, hoor !
Ik heb wel Nike's, dan nog wel AIR MAX, voor een prikje in de solden.
Jonge jonge, zouden we die ridder van het trieste figuur horen janken, als hij eens drie maanden zonder hulp van buitenaf op een dopje moest overleven, die grote bek...

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2006 om 18:32.
Oud 21 december 2006, 18:33   #239
eno2
Banneling

Standaard

Marie van de Koster:
Citaat:
Bent u in de leer voor slavendrijver
Ik denk dat ie les geeft aan slavendrijvers.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 december 2006 om 18:34.
Oud 21 december 2006, 18:37   #240
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dan ben jij maar een sukkelaar hoor en weet geen kl**ten af van armoede en van vele steuntrekkers
En ver van mijn bed show is het voor vele onder jullie
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be