![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar ik heb me ook nooit uitgesproken over de legitimiteit van het belgicisme. Alles is mogelijk, maar een legitimiteit haalt men niet uit een staatkundige dogmatiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat lijkt me allemaal op hetzelfde neer te komen. Ik heb evenwel in mijn voorgaand bericht bewust het woord "volk" niet gebruikt, omdat het door een aantal mensen al dan niet bewust verkeerd wordt ingevuld en er dan weer iedere keer een discussie wordt gevoerd over de definitie van "volk".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kun je dat verduidelijken?
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, natuurlijk kan ik dat niet. :') Alsof ik weet in welke draad ik wat aan het posten ben. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker, er zijn belgicisten die hun beweging legitimiteit geven omdat er nu eenmaal een staat bestaat. Zij redeneren als volgt: er bestaat een Belgisch volk, want er bestaat een Belgische staat. Zij geven dus de primauteit aan de staat zonder ook maar enige andere argumentatie aan te brengen. Dit omschrijf ik als staatkundige dogmatiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Blijkbaar maakt in hun opvatting de staat een volk en niet een volk haar staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Banneling
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;2949041]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoals VDB zelf zegt zijn identiteiten niet statisch. Die groeien en verdwijnen. We leven nu al 177 jaar in België, is het dan zo onlogisch dat daarbinnen een Belgische identiteit is gegroeid? Natuurlijk niet. En die is niet 'meer' of 'minder' dan een Vlaamse danwel Antwerpse identiteit, die natuurlijk ook geografisch geënt zijn, maar toevallig geen 'land' op zich hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Minister-President
|
![]() [quote=system;2949376]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Minister-President
|
![]() [quote=system;2949411]
Citaat:
In Nederland hebben we juist afgeleerd om Brabanders en Limburgers allemaal Hollanders te noemen. Het Nederlandse volk bestaat uit verschillende delen en ieder deel heeft eigen kenmerken wat cultuur en taal betreft. Alleen met respect voor de delen kan het geheel gerespecteerd worden. Dus in het Noorden geen dominantie van de Hollanders en in het Zuiden geen dominantie van de Vlamingen. Juist met de erkenning en de waardering van de verschillen ,kunnen we met elkaar een volk en een vaderland vormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 16:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Banneling
|
![]() Citaat:
U moet wel goed kwoten. Jan Van den Berghe heeft dit niet gezegd. System heeft dit gezegd. U gaat ruzie krijgen met iemand. Nu om op uw antwoord in te gaan. Inderdaad, zoals ik zei, historisch moeten we spreken van de 'neder-landers' de inwoners van het 'vlakke land'. Niet van Vlamingen. 'Vlaming' of 'Vlaanderen' duidt op een hele andere gebiedsomschrijving. Maar dat kan er bij sommige mensen niet in blijkbaar. Ik kan ook gissen waarom. Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Besluit: Het authenticiteit van het Belgisch volk is even waar of onwaar als de authenticiteit van uw Vlaams Volk. En om iedereen content te stellen: de authenticiteit van het Vlaamse volk is even waar of onwaar als de authenticiteit van het Belgische volk. Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 17:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=I amsterdam;2949437]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Banneling
|
![]() [quote=Adam Smith;2949775]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 19:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb reeds antwoord gegeven op uw vraag, nl. identiteiten ontstaan en groeien. Dit heb ik uitgelegd met de nationale gevoelens bij de Eupenaars die zich eeuwenlang als Nederlanders hebben geaffirmeerd, maar enkele enige jaren een Duitse identiteit zich hebben eigen gemaakt. Net zo groeide in het huidig Vlaanderen het Vlaams identitair aanvoelen. Niet door een staat opgelegd (want die wou immers maar al te graag iedereen herscheppen tot Belgen), maar door een langzame bewustwording mede als reactie tegen de cultuur- en taalpolitiek van België. Natuurlijk weten we ondertussen dat u uw liedje zult herhalen "Limburgers voelen zich geen Vlaming", maar iedereen weet wel dat dit een flagrante leugen is. In Limburg heeft de Vlaamse Beweging altijd al sterk gestaan, zelfs sterker dan in Vlaams-Brabant bijvoorbeeld. Het Davidsfonds met zijn uitgesproken Vlaams karakter bloeide en bloeit nog steeds in Limburg. Er zijn allerlei Vlaamsgezinde verenigingen, en ook op partijpolitiek vlak haalde de toenmalige VU - die indertijd heel radicaal was - een flink stemmenaantal. Kortom, aan uw groteske leugens moeten we eigenlijk niet veel woorden meer vuilen maken. |
|
![]() |
![]() |