![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kunt het onmogelijk op "België" of de walen steken, want de praktijk ging onverminderd voort toen het een Vlaamse bevoegdheid werd. Trouwens de meeste gemeentebesturen in landelijke gebieden hebben een onmiskenbare katholieke stempel, en dat waren (en zijn) net de kampioenen van het verkavelen. Hoort ook bij de katholieke doctrine van begin jaren '20: arbeiders moeten "burgelijk" worden door hen een eigen individueel huis te geven op het platteland, om zodoende de "verderflijke" invloeden van de stad te vermijden. Tegenwoordig is het fenomeen al lang niet meer beperkt tot (hoofdzakelijk Vlaamse) katholieken maar uitgebreid tot heel België, maar oorspronkelijk dus wel. De laatste jaren begint men zowel in Vlaanderen als WalloniË in te zien dat het zo niet verder kan, maar zelfs de gewestplannen zijn veel minder radikaal dan wat er in Nederland gebeurd. Ook architecturaal is er een groot verschil, de meeste Nederlandse "verkavelingen" zijn allemaal in dezelfde stijl gebouwd, in Belgiëmoddert iedereen maar wat aan. Zoiets fantastisch als Almere zou in België helaas niet kunnen. Laatst gewijzigd door tomm : 15 januari 2008 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat geloof ik eigenlijk niet, volgens mij is het eerder omgekeerd, de laksere houding van de bevolking leidde tot een lakser bestuur. Overigens is Vlaanderen in hetzelfde bedje ziek. Nog steeds zie je, ook in Vlaanderen, dat bevriende bouwondernemers en bedrijven heel wat meer mogen van het stadsbestuur en dat de regels nogal soepel worden geïnterpreteerd, vooral dan in plattelandsgemeenten en vooral in West-vlaanderen (althans dat was mijn ervaring) Ook vriendjespolitiek is even alomtegenwoordig in Vlaanderen als in Wallonië, hoe lager het niveau, hoe meer. Ik denk niet dat dat onder het VB zoveel anders zou zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
|
![]() Citaat:
Overigens speelt de PVV, door gebrek aan een VB in Nederland, wel degelijk de thema's uit die in Vlaanderen door VB worden benadrukt. LDD is daar toch een stuk minder uitgesproken, wat ook logisch is gezien de repressieve houding tegenover bepaalde meningen. Vanochtend stond op NOS Teletekst een berichtje over een Oostenrijks FPÖ-politica die Geert Wilders bijna letterlijk had herhaald door te waarschuwen voor "een tsunami van moslims" in haar stad. De laatste zin van het bericht was: "de Oostenrijkse justitie onderzoekt of de politica vervolgd kan worden wegens rassenhaat." Tja, daarin lijkt Oostenrijk blijkbaar erg op Vlaanderen. In Nederland gebeurt dat echter niet, hoewel in de jaren 90 nog leden van de CD werden veroordeeld voor zulk soort uitspraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dat dat toch wel iets te maken heeft met de houding van de gelovige t.o.v. de kerk, en omgekeerd de houding van de kerk t.o.v. de gelovigen. Zoals men in Nederland weleens zegt: bij de katholieken draait het geloof om de kerk, bij de protestanten draait de kerk om het geloof. Met andere woorden: katholieken leggen veel waarde bij de kerk als instituut en als bindmiddel tussen alle gelovigen, terwijl protestanten meer waarde leggen bij de (individuele) geloofsbeleving en het instituut kerk alleen als middel zien om het geloof gezamenlijk te belijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen is er een verschil tussen het officiële en officieuze. Ga eens met een gewone VB-militant spreken en je weet direct dat de meeste VB-ers tegen alle migranten zijn, niet alleen moslims, maar ook negers, en ook tegen homo's etc. tegen alle "bruin mannen" en ook tegen de oostblokkers (en ook antisemieten), zoals ik al zei kijk gewoon eens op dit forum... Maar ook veel linkse rakkers zijn in werkelijkheid niet echt multicultureel: hoeveel Marokkanen of Turken zitten er in de Vlaamse partijen, de paar "excuus-truzen" niet meegerekend. Zelfs Pim Fortuyn gaf prominente verkiesbare plaatsen aan Kaapverdiërs en weet ik nog allemaal, en een van Nederlands rechtse ikonen is van Somalische afkomst. In (rechtsdenkend) Vlaanderen absoluut uitgesloten. Vlaanderen is gewoon veel racistischer dan Nederland, en er is meer vreemdelingenhaat, ondanks al de bullshit over verdraagzaamheid in de media. Ik kan er zelf over meespreken. Dat is misschien, behalve de taal, wel een ander groot verschil met franstalig België, waar ze al veel langer in contact staan met migranten en vreemdelingen, en een vreemdeling (weliswaar van Europese afkomst) een van de leidende politici is. Maar je mag dat ook niet overschatten, ook in franstalig België zijn er heel veel verdoken racisten, vooral dan tegen niet-Europese vreemdelingen. Uiterst-rechts is er nooit van de grond gekomen omdat uiterst-rechts er veel slechter georganiseerd zijn dan in Vlaanderen. Brussel is een uitzondering, in Brussel is zo goed als de meerderheid van de bevolkign van vreemde origine, en is de identiteit van Brussel zelf veranderd. Daarom ook dat zowel racistische Vlamingen als Walen een enorme hekel hebben aan Brussel. In Nederland zijn ze ook al veel langer vertrouwd met vreemdelingen, een deel is zelf van Joodse afkomst, dat verklaart waarschijnlijk het verschil. Nederland werd op den duur zo tolerant voor allerlei minderheidsgroepen dat het te ver doorschoof in de andere richting, waardoor een anti-reactie ontstond. In Vlaanderen kun je dat moeilijk zeggen, goed er zijn ook veel migranten, maar die bevinden zich toch nog steeds in een vrij marginale positie. Laatst gewijzigd door tomm : 15 januari 2008 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
|
![]() Citaat:
Ideologische belangen is één zaak, de belangen vd Staat, de politieke klasse een andere.
![]() |