![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Parlementslid
|
![]() Nu niet de bijbel beginnen te herinterpreteren alsof het geschreven werd door een barbaars woestijnvolk he. Als die wet goed genoeg was voor God's uitverkoren volk, dan moet het zeker goed genoeg zijn voor ons
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett Laatst gewijzigd door Wautd : 19 juni 2008 om 16:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als het gaat over 'waarheidsgehalte' met betrekking tot een levensvisie scoort de Bijbel bijzonder goed. Citaat:
Vandaag de dag, na DNA-onderzoek, durft geen enkele wetenschapper zulks nog beweren. Ik heb er niets op tegen dat de menselijke kennis evolueert. Ik juich dat zelfs toe. Maar ik heb er wel iets tegen dat men dingen aan kinderen verloopt als onomstotelijke wetenschappelijke feiten, als dat niet zo is. En zo zijn er weldegelijk tal van voorbeelden. Citaat:
Gelovigen hebben in sé de Bijbel niet nodig. Het is nog maar een goeie 100 jaar dat de gewone werkmens kan lezen en dan nog maar alleen in het rijke westen. Bovendien valt het op dat in de loop van de geschiedenis, het christendom enorm groeide juist wanneer de Bijbel verboden werd en de christenen vervolgd. Toch is het een historisch feit dat de Bijbel tegelijkertijd het meest geliefde en het meest gehate boek ter wereld is. Ze is bovendien ook nog het meest verspreid en het meest vertaald. Het eerste en het meest gedrukte boek ter wereld en niet alleen nu, maar al sinds haar ontstaan. Dat gegeven alleen al zou elke verstandige mens er toe moeten aanzetten om de Bijbel daadwerkelijk te lezen. Praten vanuit de Bijbel is immers heel anders dan over de Bijbel. Paulus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Daarmee spreek je alvast Luc154 tégen, die hetvolgende schreef: Citaat:
Ik vraag me overigens af in hoeverre Luc154 nu nog achter zijn uitspraak staat. Ik vraag me eigenlijk zelfs af of hij wel de repercussies ziet van wat hij hierboven geschreven heeft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar wil je peren met peren vergelijken, dan moet je niet wetenschap (= een interpretatie) vergelijken met de Bijbel, maar wél met de interpretatie ervan. De Bijbel mag dan een statisch gegeven zijn, de interpretatie ervan is wel degelijk aan verandering onderhevig, en elke tijdsgeest heeft in de loop der eeuwen zijn stempel nagelaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dit boek was een echte eye-opener voor mij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle waarnemen is in zekere zin een interpretatie van de werkelijkheid. Maar dingen die doorgaan en verkocht worden als wetenschapplijk bewezen feiten, dwingen de rationele denker te geloven dat het om iets onomstotelijks gaat. Dat het gaat om iets wat analyseerbaar, meetbaar, expirementeerbaar en dus ook controleerbaar is. En laat dat nu juist het doel van de wetenschap zijn. Het vastleggen van feiten. Helaas worden heel wat theoriën het wit jasje van de wetenschap aangedaan en ook zo verkocht. Het gedoodverfde argument dat gebruikt wordt om iets te verschonen dat als wetenschappelijk feit verkondigd werd, maar achteraf onjuist bleek te zijn is altijd, dat we eigenlijk blij mogen zijn een stap dichter bij de de ware feiten gekomen te zijn. Maar deze bekentenis geeft mij net zo goed het recht om te zeggen, dat ik bedrogen ben geweest. Wat aan mij verkocht werd als wetenschappelijk feit bleek eigenlijk een wetenschappelijke theorie te zijn. En dat maakt dat mijn wantrouwen tegenover 'wetenschappelijke feiten' tot op zekere hoogte niet ongegrond is. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat die neanderthaler betref, je moet ergens beginnen. We kunnen ons slechts baseren op de informatie die we hebben (waaran overigens bergen info die de evolutie ondersteunen en nul komma niks dat het bestaan van god ondersteunt). Anders kan je de kinderen helemaal niets meer aanleren, en sukkelen we terug de steentijd in. En dan verkies ik om mijn geld daarop te zetten. Uiteindelijk is de wetenschap dus ook zelf-kritisch genoeg om zich aan te passen daar waar nodig. Hetzelfde kan niet gezegd worden van god, noch van de kerk, aangezien beiden nogal tyranniek overkomen wat hun leer betreft (gaande van een ban over de inquisitie tot het vagevuur, de hel, en wieweetwatnogallemaal). Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Precies wat fundi's met hun sprekkjes over god doen dus.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat wordt zo niet gesteld.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Banneling
|
![]() Eerder de vergriekste joden in de diaspora wilt u bedoelen. Er waren misschien wel enkele Grieken (zoals de 'godsvrezenden' en de proselieten) die zich interesseerden aan de joodse godsdienst. Maar of de Septuagint daarvoor de Thora in het Grieks hebben willen vertalen? Mogelijk, maar toch eerder twijfelachtig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Minister
|
![]() Citaat:
God is onveranderlijk, zo luidt de (ook in mijn geloofscontext) terechte redenering. Dus... - en daar ga je me dunkt de bocht uit - is de wetenschap ook onveranderlijk. Omdat zij dus niet onveranderlijk is - en oprechte wetenschapslui zal je nooit het tegendeel horen betogen - voel jij je enigszins "bedrogen". Dit gevoel van onbehagen ligt dus aan jouw perceptie van wetenschap, die (m.i. ten onrechte) parallel loopt met jouw (en vermoedelijk ook mijn) perceptie van geloof. Neem nu het gegeven "evolutie". Dit wordt als een waarheid verkocht, echter... totdat het tegendeel wetenschappelijk bewezen wordt. De wetenschap kan dat tegendeel niet uitsluiten. Maar zij blijft de evolutieleer getrouw omdat het tegendeel totnogtoe niet kon worden aangetoond. Net zoals de filosofie hanteert de wetenschap het fameuze scheermes van Ockham, dat bepaalt dat de eenvoudigst mogelijke verklaring ook de juiste is. Creationisten pogen de evolutieleer nu precies te vervangen door theorieën die echter juist méér vragen oproepen, die dus "minder eenvoudig" zijn. Creationisten beweren enerzijds wetenschap te erkennen (buiten de evolutieleer dan die zij geen wetenschap vinden), maar tegelijkertijd ontkennen ze één van de meest cruciale principes van alle wetenschap (en alle filosofie). En dat principe is dus het scheermes van Ockham: de eenvoudigst mogelijke uitleg is de ware. Precies de technologische vooruitgang, die ons in staat stelt steeds nauwkeuriger de ons omringende werkelijkheid te observeren en te meten, brengt nieuwe inzichten mee. En dan moeten bepaalde conclusies inderdaad herzien worden, opdat zij zouden gehoorzamen aan het principe van dat scheermes. Eigenlijk staat en valt ons punt van discussie met de waarde die we hechten aan dat beruchte scheermes. Voor zover ik weet is het geen Bijbels principe, maar vreemd genoeg is één van de rabiaatste creationisten hier, nl. Luc154, het met me eens dat God Zich op vele wijzen openbaart, niet alleen in de Bijbel. Of hij het met me eens is of God Zichzelf ook openbaart in het scheermesprincipe is natuurlijk een ander paar mouwen. Zo hij dat principe niet erkent, ben ik toch eens curieus naar zijn alternatief... Overigens, welke waarde hecht jij aan het scheermes van Ockham? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Idd, je zou wel eens voor de tweede maal door de mand kunnen vallen.
![]() |
![]() |
#258 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wanneer kan men spreken over een wetenschappelijk bewijs als men weet dat de wetenschap nu begint in te zien dat de zintuigen nooit een objectieve waarheid registreren omdat alles waaruit denken en bewustzijn bestaat, alleen uit de hersenen bij ons opgeslagen wordt kan er nooit sprake zijn van een objectieve waarneming. Ieder mens heeft zijn eigen waarneming en zijn individuele waarheid. Wij kunnen dus met onze ogen de wereld niet objectief waarnemen. Alles wat we zien en horen wordt tot in de hersenen opgeslagen en tot wel 90% subjectieve impressies aangevuld. Als je samenvat wat uit het hersenonderzoek blijkt van de wetenschappers dan moet je zeggen dat je je eigen intuïtie moet vertrouwen. Die eigen intuïtie is niet irrationeel maar representeert de persoonlijke werkelijkheid. Die is belangrijker dan datgene wat men in het hoofd allemaal beredeneert. Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 19 juni 2008 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |