Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2008, 23:53   #241
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In onze woonkamer willen wij niet inboeten op lichtkwaliteit, om de eenvoudige reden dat dit echt een plaats is waar een belangrijk deel van ons gezinsleven in doorgaat. Daar moeten dus lichtbronnen hangen die het mogelijk maken dat men bijvoorbeeld goed kan lezen, schrijven... zonder dat de ogen al teveel vermoeid geraken. En slechts als de sfeer moet primeren op het nuttige, gaan de leds aan. Anders zijn het de spaarlampen.
groot gelijk ... die eventuele besparing ga je anders aan het brillen uitspenderen
het is trouwens ironisch dat naarmate de keuze aan verlichtingsbronnen zwaar is toegenomen er in mindere mate aandacht wordt gespendeerd aan elementaire noties van de verlichtingsleer
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 09:01   #242
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Kunt u mij merken aanwijzen waarvan met zekerheid vaststaat dat ze niet in China werden geproduceerd en "bijgevolg" - ik ga er immers nog niet onmiddellijk van uit, zoals u, dat in China alleen maar minderwaardige leds worden vervaardigd - van uitstekende kwaliteit zijn? Ik verneem dat bijzonder graag van u!
Ja
Citaat:
Ik heb immers al de ervaring met een aantal leds dat ze tamelijk vlug de geest gaven. Enige tijd geleden kocht ik bij Conrad.nl enkele powerled-spots. Een ervan gaf na nauwelijks een paar weken al de geest. De vier andere werken nog steeds. Ook van andere mensen die met leds hebben geëxperimenteerd, heb ik al gehoord dat ze te maken krijgen met lampjes die vroegtijdig al niet meer werken. En enkele maanden geleden verkocht men in de Lidl led-spots die in Tsjechië waren vervaardigd. Hier ook dezelfde ervaring.
Citaat:
Ik vergis me niet, daar ik dit hier uit ervaring schreef. Meerdere testen heb ik immers gedaan met led-spots. Het resultaat was onbevredigend.
Een beetje ernstig in uw conclusies a.u.b. We spreken hier over een led-technologie met momenteel enige duizenden typen en soorten. U geeft een mening op basis van 'enkele' exemplaren.
Informeer je man.
Citaat:
Daarom stel ik mij ook terechte vragen bij berichten waarin mensen beweren dat er wel leds bestaan die tegen de spaarlamp kunnen concurreren.
Je moet niet altijd denken in termen van of/of, concurrentie, strijd. Dat is een geestelijke misvorming. En/en kan ook hoor. Gebruik elk type lamp waarvoor het best geschikt is.
Citaat:
En leds in de woonkamer zijn dan wel uitstekend als sfeerverlichting, maar niet als verlichting die moet dienen om te lezen bijvoorbeeld. Dan moet je teveel leds installeren.
Citaat:
In onze woonkamer willen wij niet inboeten op lichtkwaliteit, om de eenvoudige reden dat dit echt een plaats is waar een belangrijk deel van ons gezinsleven in doorgaat. Daar moeten dus lichtbronnen hangen die het mogelijk maken dat men bijvoorbeeld goed kan lezen, schrijven... zonder dat de ogen al teveel vermoeid geraken. En slechts als de sfeer moet primeren op het nuttige, gaan de leds aan. Anders zijn het de spaarlampen.
Ik hoop dat u niet meer lijdt aan het 'centrale-bollekes-syndroom', als u heel uw woonkamer op een lichtsterkte wilt hebben die voldoet om te lezen, schrijven... Al dat het met ledspots wel prima kan.
En smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind spaarlampenlicht nu ook weer niet je dat als woonkamerverlichting. Zelf gebruik ik ook een spaarlampje in de living, een 5-wattertje dat ik nog had liggen, en dat in een blakertje tegen de muur omhoog straalt als TV-verlichting 's avonds. In de hall hetzelfde, dat kan rustig de hele avond branden.

Citaat:
Blijkbaar kunt u dus geen antwoord verzinnen op een nochtans vrij eenvoudige informatieve vraag. Hoe zit dat dan met uw oprechtheid als u stelt dat er kwaliteitsleds bestaan maar tegelijkertijd niet eens een merk of firma kunt aangeven die daarin handelt?
Het zit hem natuurlijk niet in de inhoud van de vraag, wel in de wijze waarop de vraag gesteld wordt. Dat weet jij ook wel, maar je houd er wel van om mensen onder druk te zetten hé. Onder druk zetten, uitdagen, neerhalen... zo zie ik je al jaren bezig. Oprechtheid?

Een absolute zekerheid bestaat natuurlijk niet, maar ik heb niet de gewoonte zaken te poneren die ik niet voldoende kan onderbouwen. Bij led's baseer ik me niet op 'enkele' lukraak gekochte exemplaren, maar op de onderbouwde en gedocumenteerde mening van een aantal fabrikanten, groothandelaars en vele enthousiaste kritische gebruikers, die hun info/ervaringen samen delen (internet kan wonderen doen jantje, maar je moet het wel weten te gebruiken).
Als je wilt experimenteren met een nieuwe technologie, kan je je dus beter goed informeren. Dat spaart onnodige teleurstellingen, kosten en stomme conclusies.

Ik heb dus niet de gewoonte in te gaan op pretentieuse uitdagingen, of zulke eisen (met het woord 'vragen') te beantwoorden.
In dit geval lijkt er echter een nood aan verdere informatie te bestaan bij meerdere mensen. Graag verwijs ik hen dan ook naar enkele beschikbare bronnen, zodat ze hun inzicht in een technologie, die de komende jaren zeker uit zal breken, kunnen verruimen.

http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1213882/0
http://gathering.tweakers.net/forum/...ages/1149751/0
http://www.olino.org/
http://www.thevospad.com/gallery/gallery.htm
http://www.led-community.de/
http://www.leditlight.net/
http://www.uniled.nl/
http://www.lumia.be/
http://webshop.meetthefuture.be/
http://www.led-tech.de/
http://www.leds-buy.nl/
http://www.led-bulbs.com/
http://www.excled.com/
http://www.wiedamark.com/
http://www.dotlight.de/
http://www.led-shop24.de/
Enz. enz.

Laatst gewijzigd door cor : 28 januari 2008 om 09:05.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 11:42   #243
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik heb 1 spaarlamp in mijn flatje,dus 8Watt voor mijn verlichting !!! Dit is echter omdat ik veel te arm ben,vandaar,.... (sorry indien ik hier mensen persoonlijk heb aangevallen)
ja jong, gij valt mij hier mee aan
ik ga dadelijk de modjes inlichten
Oud 28 januari 2008, 14:27   #244
willem1940NLD

Standaard

Ik denk dat LEDs in/aan plafond het kortste meegaan; het is het warmste plekje van een vertrek daar en er ontstaat daar te weinig natuurlijke koeling want lucht kan daar niet (verder) opstijgen.
Oud 28 januari 2008, 17:51   #245
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Ikea spaarlampen in de kaars en bolvorm hebben een B label. Nog steeds stukken beter dan een doorsnee gloeilamp.

De Megaman lampen zijn A+ gelabeld.

LED lampen zijn nu nog duurder.
Maar dat blijft niet duren. En elke milliwatt die ik kan besparen, zelfs met inlevering van een beetje comfort, is een goeie.
Dan moet je dit zeker onthouden:

"De goedkoopste lamp is deze lamp die niet brandt".

Waarmee ik wil zeggen dat we regelmatig het licht aandoen, puur uit gewoonte en niet omdat het echt nodig is.

Met mijn klein KWh metertje heb ik al kunnen meten dat ik ongeveer 70 W per dag spaar door mijn automatische LED verlichting en het wegnemen van de standaardschakelaar voor mijn normale verlichting.

Wel opletten met spaarlampen, de elktronische schakelaars (bewegingsmelders, afstandbediening, klok, enz....) gaan stuk als ze spaarlampen moeten inschakelen. De oplossing is een kotaktor er tussen plaatsen (tussen schakelaar en lamp). Ik heb relais gebruikt van het merk Omron, deze worden normaal gebruikt in sturigskasten als hulprelais. Kostprijs relais en sokkel is € 10,00.
Oud 28 januari 2008, 17:55   #246
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

idd, zo denk ik er ook over.

Ik heb zelfs op het toilet indirekte groene LEDverlichting geplaatst. Voor een kleine boodschap is dit voldoende, wil je een grote boodschap doen met alles erop en eraan (krant, Humo, Knack of Dag Allemaal), kan je de spaarspots aandoen.
Oud 28 januari 2008, 18:00   #247
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
groot gelijk ... die eventuele besparing ga je anders aan het brillen uitspenderen
het is trouwens ironisch dat naarmate de keuze aan verlichtingsbronnen zwaar is toegenomen er in mindere mate aandacht wordt gespendeerd aan elementaire noties van de verlichtingsleer
In onsbureel wordt er veel aandacht aan besteed.
De lux wordt gemeten (in het hele Fordfabriek trouwens).
Er worden kleuschakeringen gebruikt, ik geloof 3 of 4 verschillende kleuren.
Er wordt verlichting aangelegd op 380 Volt.
Momenteel zijn ze aan het expirimenteren met de elektronische buislampen (in de burelen, in de hal hebben ze die al verschillende jaren).
Oud 28 januari 2008, 18:11   #248
Gayboy29
Banneling

Standaard

ik heb thuis allemaal spaarlampen:

* ik bespaar 80% energie per lamp!
* Spaarlampen geven geen warmte af of toch 90% minder dan een gloeilamp
* Spaarlampen gaan 5 maal langer mee

en... mijn elektriciteitsfactuur is met 1/3 gedaald, sedert ik overal spaalmapen heb

Conclusie: wie wil besparen en geen spaarlampen wil,moet het zelf maar weten
Gayboy29 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 19:04   #249
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
idd, zo denk ik er ook over.

Ik heb zelfs op het toilet indirekte groene LEDverlichting geplaatst. Voor een kleine boodschap is dit voldoende, wil je een grote boodschap doen met alles erop en eraan (krant, Humo, Knack of Dag Allemaal), kan je de spaarspots aandoen.
De eerste keer dat ik hoor van lezen op het toilet.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 19:20   #250
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
ja jong, gij valt mij hier mee aan
ik ga dadelijk de modjes inlichten
Oud 28 januari 2008, 22:38   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Ik heb dus niet de gewoonte in te gaan op pretentieuse uitdagingen, of zulke eisen (met het woord 'vragen') te beantwoorden.
In dit geval lijkt er echter een nood aan verdere informatie te bestaan bij meerdere mensen. Graag verwijs ik hen dan ook naar enkele beschikbare bronnen, zodat ze hun inzicht in een technologie, die de komende jaren zeker uit zal breken, kunnen verruimen.
Ik merk dat u nog steeds niet kan ingaan op een nochtans vrij eenvoudige vraag me naar aanleiding van een van uw eigen stellingen: welke leds (firma en/of merk) beantwoorden wel aan een degelijke standaard? Afkomen met een heleboel links is nu eenmaal geen antwoord. Ook een terechte en open vraag neerhalen als "pretentieus" al evenmin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 08:20   #252
cor
Minister

Standaard

Merk maar.

Anderen kunnen lezen en zullen zeker een hoop interessante info vinden in de opgegeven links.

Laatst gewijzigd door cor : 29 januari 2008 om 08:26.
Oud 29 januari 2008, 12:01   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merk maar.

Anderen kunnen lezen en zullen zeker een hoop interessante info vinden in de opgegeven links.
De meeste links die u gaf, betreffen internetwinkels waar men leds in allerlei vormen verkoopt. Zowat nergens lees ik de garantie dat het om Europese producten die van degelijke kwaliteit zijn. Daarenboven lijkt me een (internet)winkel niet onmiddellijk een garantie voor objectieve informatie.

Andere links (de drie eerste bijvoorbeeld) waren me bekend. In weerwil van uw bewering lees ik daar niets over de binding die u maakt tussen China en lage kwaliteit als het op leds aankomt.
Oud 29 januari 2008, 13:31   #254
willem1940NLD

Standaard

Ik denk dat er fysiek binnen Europa nog slechts verwaarloosbare productie bestaat van electronica en vooral geen halfgeleiders.
Oud 29 januari 2008, 13:51   #255
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dit is een wijdverbreide misvatting. Er is geen enkel verband tussen lezen bij weinig licht en slecht zicht (wat niet wegneemt dat het natuurlijk niet prettig is om bij weinig licht te lezen, omdat je ogen sneller vermoeid raken). Lang aan één stuk door lezen zonder af en toe eens te focussen op iets in de verte, is daarentegen wel heel slecht voor je ogen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 14:15   #256
cor
Minister

Standaard

Citaat:
De meeste links die u gaf, betreffen internetwinkels waar men leds in allerlei vormen verkoopt. Zowat nergens lees ik de garantie dat het om Europese producten die van degelijke kwaliteit zijn. Daarenboven lijkt me een (internet)winkel niet onmiddellijk een garantie voor objectieve informatie.

Andere links (de drie eerste bijvoorbeeld) waren me bekend. In weerwil van uw bewering lees ik daar niets over de binding die u maakt tussen China en lage kwaliteit als het op leds aankomt.

Zoals ik al zei: anderen die kunnen lezen...

Laatst gewijzigd door cor : 29 januari 2008 om 14:16.
Oud 29 januari 2008, 16:13   #257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zoals ik al zei: anderen die kunnen lezen...
Inderdaad, "anderen". U evenwel niet.
Oud 29 januari 2008, 16:14   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik denk dat er fysiek binnen Europa nog slechts verwaarloosbare productie bestaat van electronica en vooral geen halfgeleiders.
Inderdaad, 't grootste deel van leds (en trouwens ook veel spaarlampen) worden in China of een voormalig Oostblokland geproduceerd. Zelfs notoire firma's als Philips laten een groot deel van hun spaarlampen in China vervaardigen.
Oud 29 januari 2008, 19:59   #259
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
De eerste keer dat ik hoor van lezen op het toilet.
Allez gij, dat is de normaalste zaak van de wereld hoor.
Oud 29 januari 2008, 20:06   #260
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door keiko Bekijk bericht
Ferre, begrijpend lezen blijkt niet één van jouw sterkste kanten te zijn (wat wel ) Binnekort beticht jij zelfs je kat ervan een VBer te zijn en draai je haar nek om omdat je overtuigd was dat ze een hitlergroet bracht. Psychose noemt men dat in de psychiatrie
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be