Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2013, 10:38   #26061
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Vlaanderen en Nederland gaan wel samen mits er enkele generaties overheen gaan om de onmiskenbare verschillen grotendeels weg te werken.
Waarom steeds die hang naar een gestandaardiseerde en geuniformeerde eenheidworst?
Als die verschillen er al zijn, waarom zouden die dan per sé moeten weggewerkt worden.....

De voorkeur voor een bepaalde staatsvorm staat immers volkomen los van intermenselijke relaties maar hoort er te zijn in funktie van het gemeenschappelijke belang.
Van een samengaan zoudt gij niets merken in Uw persoonlijk leven.
In de veronderstelling dat men het voor U zou verborgen houden, zoudt ge het niet eens weten of kunnen vaststellen. Waar is dan het probleem?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 januari 2013 om 10:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 13:06   #26062
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Inderdaad. Het is niet alsof een West-Vlaming en een Antwerpenaar dezelfde mentaliteit hebben.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 18:17   #26063
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
A

In de dagen voor 1830 was de Antwerpse haven groter als die van Rotterdam en Amsterdam samen. Wanneer je kijkt naar de huidige haven van Rotterdam zie je dat er methoden tot uitbreiding zijn op tal van manieren. Aankoop van andere havens, nieuw land in de Noordzee maken, fusies met andere havens in het scheldegbied etc. Allemaal mogelijk wanneer Vlaanderen en Nederland weer samen zijn. Antwerpens toekomst is dan weer als vanouds en glorieus!
Gaat niet lukken. Antwerpen ligt te diep landinwaarts. Er is domweg een maximum tot hoever je kunt gaan met uitdiepen. De toekomstige tonnage aan zeeschepen zullen teveel vragen om dit nog aan te kunnen.
In 40-45 wilde Antwerpen verder uitdiepen, de Duitser stelden toen destijds al een max van 10 m gezien de toenemende risico's

Het is idioot dat men (nog steeds) niet inzet op Zeebrugge. Het is al de 4e haven inmiddels, met ook nog iets als een Maasvlakte erbij zou Zeebrugge tot een grote wereldhaven van formaat uit kunnen groeien.

Binnen Europa ontstaan sterke samenwerksverbanden tussen diverse havens. Als Antwerpen een sterkere samenwerking met Zeebrugge niet zoekt, Zeebrugge zou dit graag willen, zouden ze nog wel eens het onderspit kunnen gaan delven en er een zeer sterke samenwerking met Rotterdam ontstaat (Gezamenlijk coordinatiecentrum schip/vrachtafhandeling, coödinatie centrum zeeverkeer etc. looodsen etc.)

Het Delta gebied zou uit kunnen groeien tot een machtig gebied, met twee zeehavens aan de kust (Rotterdam, 2e maasvlakte, plus Antwerpen voor een lager tonnage.
Daarnaast nog de overige havens als Brugge, Gent, Vlissingen etc. Deze havens moet men zeker niet onderschatten bij een sterke onderlinge samenwerking in zo'n gezamenlijk conglomeraat.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 19:25   #26064
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gaat niet lukken. Antwerpen ligt te diep landinwaarts. Er is domweg een maximum tot hoever je kunt gaan met uitdiepen. De toekomstige tonnage aan zeeschepen zullen teveel vragen om dit nog aan te kunnen.
In 40-45 wilde Antwerpen verder uitdiepen, de Duitser stelden toen destijds al een max van 10 m gezien de toenemende risico's

Het is idioot dat men (nog steeds) niet inzet op Zeebrugge. Het is al de 4e haven inmiddels, met ook nog iets als een Maasvlakte erbij zou Zeebrugge tot een grote wereldhaven van formaat uit kunnen groeien.

Binnen Europa ontstaan sterke samenwerksverbanden tussen diverse havens. Als Antwerpen een sterkere samenwerking met Zeebrugge niet zoekt, Zeebrugge zou dit graag willen, zouden ze nog wel eens het onderspit kunnen gaan delven en er een zeer sterke samenwerking met Rotterdam ontstaat (Gezamenlijk coordinatiecentrum schip/vrachtafhandeling, coödinatie centrum zeeverkeer etc. looodsen etc.)

Het Delta gebied zou uit kunnen groeien tot een machtig gebied, met twee zeehavens aan de kust (Rotterdam, 2e maasvlakte, plus Antwerpen voor een lager tonnage.
Daarnaast nog de overige havens als Brugge, Gent, Vlissingen etc. Deze havens moet men zeker niet onderschatten bij een sterke onderlinge samenwerking in zo'n gezamenlijk conglomeraat.
Je spreekt jezelf tegen met "dat gaat niet lukken", want je zegt zelf dat Antwerpen samenwerking zal moeten zoeken. Dat zeg ik zelf ook, maar dan niet alleen in Vlaanderen, maar bij een fusie ook met nu Zeeuwse havens en uitbreiding van die Zeeuwsen havens. Dus misschien geen directe autonome groei, maar buiten de gebaande paden om. En dan net als Rotterdam autonome groei zoeken in die satelliet-havens en de randgebieden. En dat is zeker mogelijk!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 januari 2013 om 19:54.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 20:26   #26065
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Als ik satellietfoto's zoals hieronder zie, dan twijfel ik toch wel aan de wenselijkheid van de groei van onze havens.

Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 20:40   #26066
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Je spreekt jezelf tegen met "dat gaat niet lukken", want je zegt zelf dat Antwerpen samenwerking zal moeten zoeken. Dat zeg ik zelf ook, maar dan niet alleen in Vlaanderen, maar bij een fusie ook met nu Zeeuwse havens en uitbreiding van die Zeeuwsen havens. Dus misschien geen directe autonome groei, maar buiten de gebaande paden om. En dan net als Rotterdam autonome groei zoeken in die satelliet-havens en de randgebieden. En dat is zeker mogelijk!
Wat ik met "dat gaat niet lukken" bedoel is, dat Antwerpen op termijn niet de toekomstige grote schepen aan zal kunnen ten opzichte van havens als Zeebrugge en Rotterdam.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 20:49   #26067
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als ik satellietfoto's zoals hieronder zie, dan twijfel ik toch wel aan de wenselijkheid van de groei van onze havens.

Als de industrie de polluerende uitstoot kan terugdringen, dan zit er nog wat rek op.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 21:11   #26068
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Als de industrie de polluerende uitstoot kan terugdringen, dan zit er nog wat rek op.
Het grootste deel van de luchtvervuiling wordt veroorzaakt door het personen- en goederenvervoer, niet door de industrie.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 21 januari 2013 om 21:14.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 22:29   #26069
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het grootste deel van de luchtvervuiling wordt veroorzaakt door het personen- en goederenvervoer, niet door de industrie.
Met de doorbraak van de elektrische wagens zitten we dan goed.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:04   #26070
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U bent de Henri uit Leiden begrijp ik??..
Al goed,..

Hoewel niet zo gebruikelijk voor iemand uit Amsterdam, zal ik dan toch maar de eer van mijn vader zijn geboortestad Rotterdam verdedigen!.

Kijk dit maakt toch meer indruk, dan dat openluchtmuseum in 071!.

Wat een indrukwekkende mooie brug!.

Toekomstig centraal station in 010!.

Vanuit een andere hoek!.

In Leiden doet men natuurlijk ook aan "moderne architectuur" , maar goed de jongens en meisjes in 071 houden nogal van een borrel.
Dus dan krijg je dit soort dingen..

Lijkt meer op een vogelkooi dan op een station, maar goed Leiden staat nou eenmaal niet bekend om zijn bruisende stadsleven. Dus dan kom je makkelijk met dit soort dingen weg..

Rare jongens daar in 071, zelfs in Almere durven ze dat niet neer te zetten..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:31   #26071
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
U bent de Henri uit Leiden begrijp ik??..
Al goed,..
haha

Citaat:
Rare jongens daar in 071, zelfs in Almere durven ze dat niet neer te zetten..

Jeff
nja dat ben ik wel met je eens. Dit kan veel beter. Overigens is dat wel een lelijk plaatje. Maar zolang jij het moet hebben van artist impressions is het natuurlijk eenvoudig scoren voor me
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2013, 23:49   #26072
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nja dat ben ik wel met je eens. Dit kan veel beter. Overigens is dat wel een lelijk plaatje.
We zullen zien wat jullie daar in 071 er uiteindelijk van bakken.
En dit was wel de mooist foto die ik zo even snel kon vinden, de rest was nog lelijker.. ook eentje met kerst versiering zag ik..

Tja de moed der wanhoop zullen we maar zeggen..

Citaat:
Maar zolang jij het moet hebben van artist impressions is het natuurlijk eenvoudig scoren voor me
Tja het is ook nog niet af..
Maar het schiet al op..
Nieuwe reizigerspassage Rotterdam Centraal

Jeff
Oud 22 januari 2013, 00:08   #26073
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zullen zien wat jullie daar in 071 er uiteindelijk van bakken.
En dit was wel de mooist foto die ik zo even snel kon vinden, de rest was nog lelijker.. ook eentje met kerst versiering zag ik..

Tja de moed der wanhoop zullen we maar zeggen..

Tja het is ook nog niet af..
Maar het schiet al op..
Nieuwe reizigerspassage Rotterdam Centraal

Jeff
tja, als impressies mogen, dan staat hier over 75 jaar zoiets:

dit staat er al:

dit nog niet helemaal (helaas)

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 00:23   #26074
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja, als impressies mogen, dan staat hier over 75 jaar zoiets:
Hahaha..
Je speelt vals..

Volgens mij is er nog geen steen gelegd ..
Bovendien, zie ik op de laatste foto dat die "vogelkooi" er nog steeds staat..

Je moet maar durven..

Jeff
Oud 22 januari 2013, 18:20   #26075
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...en_zich__.html

De terreur van de Belgen begint echt de spuigaten uit te lopen. Hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen voor er maatregelen genomen worden?
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 18:29   #26076
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht

De terreur van de Belgen begint echt de spuigaten uit te lopen. Hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen voor er maatregelen genomen worden?

Ik heb een enorme bewondering voor de ouders van de daders die de daders hebben aangebreacht.
Een voorbeeld voor menig Nederlandse ouder.
Oud 22 januari 2013, 22:07   #26077
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht

de terreur van Van Poppel is nog veel erger.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2013, 14:09   #26078
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de terreur van Van Poppel is nog veel erger.
En wie brengt hem aan bij de politie?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2013, 14:21   #26079
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waarom steeds die hang naar een gestandaardiseerde en geuniformeerde eenheidworst?
Als die verschillen er al zijn, waarom zouden die dan per sé moeten weggewerkt worden.....

De voorkeur voor een bepaalde staatsvorm staat immers volkomen los van intermenselijke relaties maar hoort er te zijn in funktie van het gemeenschappelijke belang.
Van een samengaan zoudt gij niets merken in Uw persoonlijk leven.
In de veronderstelling dat men het voor U zou verborgen houden, zoudt ge het niet eens weten of kunnen vaststellen. Waar is dan het probleem?
Dat is uitstekend opgemerkt. De perceptie dat het herenigde Nederland zou moeten gelijkstaan of zou moeten voldoen aan een ongedifferentieerd laagland, berust op een idee-fixe, dat sommigen bewust cultiveren om de angst voor de convergentie van Nederland en Vlaanderen in stand te houden.

Uiteraard zijn er lokale en regionale identiteitsverschillen, zoals deze ook binnen de huidige grenzen van Nederland en Vlaanderen bestaan. Deze zijn een verrijking en behoeden ons voor de kleurloosheid van ons herenigde Nederland.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2013, 17:22   #26080
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat is uitstekend opgemerkt. De perceptie dat het herenigde Nederland zou moeten gelijkstaan of zou moeten voldoen aan een ongedifferentieerd laagland, berust op een idee-fixe, dat sommigen bewust cultiveren om de angst voor de convergentie van Nederland en Vlaanderen in stand te houden.

Uiteraard zijn er lokale en regionale identiteitsverschillen, zoals deze ook binnen de huidige grenzen van Nederland en Vlaanderen bestaan. Deze zijn een verrijking en behoeden ons voor de kleurloosheid van ons herenigde Nederland.
lokale en regionale identiteitsverschillen moeten behouden blijven.
daar is de werkgroep leo belgicus ook voorstander van!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be