Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Voor of tegen wapendracht voor elke burger
voor 24 36,36%
tegen 41 62,12%
geen mening 1 1,52%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2008, 20:00   #261
benderaes
Burger

benderaes's schermafbeelding

Standaard

Een wapen heeft als doel iemand te verwonden of te vermoorden. Dat heeft een keukenmes of bijl niet. Ik kan je met mijn laptop ook in 1 a 2 slagen op de grond slaan, moest ik dat willen...
En kom seg. Jullie halen als voorbeeld een bepaald boek boven. Als ik zeg dat er in Mein Kampf goeie dingen staan, dan moet je dat ook niet geloven he. Jullie kijken enkel kritisch naar boeken of info als het jullie goed uitkomt. Heeft er iemand dat boek daadwerkelijk gelezen?
Oud 10 december 2008, 20:00   #262
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
En amai, ik zit weer veel te geïrriteerd achter de pc. >;<
:_(

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:02   #263
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En er is een reden waarom Californie en DC net de zwaarste wapenwetten hebben en bvb Maine niet !

Dat is net het punt wat ik wil maken ! Je vergelijkt een landbouwstaat zoals Maine of New Hampshire met Californie of DC ! Dat gaat gewoonweg niet op. In Belgie is er ook meer criminaliteit in Charleroi, Antwerpen en Brussel als in Scherpenheuvel of Riemst !

Dat heeft helemaal niets te maken met die wapenwet ! Wat wel een feit is dat er op bepaalde plaatsen problemen ontstaan indien er teveel wapens in omloop zijn (DC en LA)....
Nee uw voorbeeld van landelijkheid versus stedelijkheid gaat niet op.
(ik maakte trouwens de vergelijking tussen de staten, niet tussen steden en platteland, maarja )

Als men tussen steden onderling vergelijk ziet men ook hetzelfde fenomeen.
Steden met strenge wapenwetten => veel criminaliteit
Steden met losse wapenwetten => weinig criminaliteit.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:03   #264
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Een samenleving met in het geheel geen pistolen zal wrslk minder doden hebben dan een samenleving met in het geheel wel pistolen.
Daaruit volgt niet dat een samenleving met gun control beter is dan een samenleving zonder gun control.
Ok.

Je hebt een punt.

Maar we moeten ook geen situatie gaan creeeren waarin mensen verplicht met een wapen moeten rondlopen omdat iedereen dat doet ?

Want dat is de situatie waar je naartoe gaat als je wapenbezig toelaat als methode om jezelf te verdedigen. Men gaat een deel van de verantwoordelijkheid voor veiligheid afschuiven van de politie op de burger (zoals fallen angel het hier stelt, men gaat dan zelf verantwoordelijk kunnen zijn voor zijn/haar verdedeging).

Ik wil niet in zo een situatie terecht komen. Ik betaal belastingen voor een goed werkende politie en justitie. Als ik wapens moet dragen om mezelf te beschermen, moet ik die politie niet meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:05   #265
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Nee uw voorbeeld van landelijkheid versus stedelijkheid gaat niet op.
(ik maakte trouwens de vergelijking tussen de staten, niet tussen steden en platteland, maarja )

Als men tussen steden onderling vergelijk ziet men ook hetzelfde fenomeen.
Steden met strenge wapenwetten => veel criminaliteit
Steden met losse wapenwetten => weinig criminaliteit.
Kom, geef een paar voorbeelden van die steden. Dan kunnen we eens gaan ontleden wat die steden echt van elkaar verschillend maken....

Ik geloof er geen hol van dat wapendracht en criminaliteit 1:1 met elkaar te vergelijken zijn.
Oud 10 december 2008, 20:05   #266
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Een wapen heeft als doel iemand te verwonden of te vermoorden. Dat heeft een keukenmes of bijl niet. Ik kan je met mijn laptop ook in 1 a 2 slagen op de grond slaan, moest ik dat willen...
En kom seg. Jullie halen als voorbeeld een bepaald boek boven. Als ik zeg dat er in Mein Kampf goeie dingen staan, dan moet je dat ook niet geloven he. Jullie kijken enkel kritisch naar boeken of info als het jullie goed uitkomt. Heeft er iemand dat boek daadwerkelijk gelezen?
Dat is nu net het vooroordeel dat u hebt.

Een voorwerp heeft slechts maar het doel dat de mens aan dat voorwerp geeft.
Alle voorwerpen hebben meerdere functies en alle voorwerpen kunnen gebruikt worden om iemand te doden. Er bestaat geen onderscheid tussen "wapens" en andere voorwerpen.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Oud 10 december 2008, 20:08   #267
leddy
Banneling

Standaard

Citaat:

Alle voorwerpen hebben meerdere functies en alle voorwerpen kunnen gebruikt worden om iemand te doden. Er bestaat geen onderscheid tussen "wapens" en andere voorwerpen.
Zou u eerder een wapen gebruiken of liever door debat tot een oplossing komen?
leddy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:09   #268
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Jij bent naar mijn mening iets te fel gefixeerd op de situatie nu. Het kan ook anders:

In voorbeeld 1 die je geeft, tja, risico van het vak maar hij zal het geen 2de keer doen en voorbeeld 2, ja dat zijn van die toestanden die gewoon niet meer zouden gebeuren als elke burger gewapend voor zijn rechten zou opkomen. Eéns zien als er 1000/2000/10000 kwade gewapende burgers voor het ministerie van justitie staan (bij wijze van spreken he) hoe rap dat dat veranderd.

Dat is het domste wat die burger kan doen. Met vuurwapens gaan protesteren. Gaan schieten op overheidsofficials.

Weet u wat ik dan doe als overheid ? Het leger inzetten om deze bende terroristen en rebellen op te ruimen.

Want dan bent u geen vreedzame betoging meer. Dan bent u niet meer uw vrijheid van meningsuiting aant uitoefenen. Dan bent u oorlog aan het voeren.

De macht van het volk moet via de stembus gelden, of via vreedzame prosten, stakingen, boycots, enz.....maar niet via geweld en zeker niet met vuurwapens.
Oud 10 december 2008, 20:11   #269
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Een wapen is een voorwerp dat maar 2 functies heeft: te verwonden of doden, en afschrikkend te werken door de dreiging van te verwonden of dodon.

Een vuurwapen voldoet aan deze eisen.
Oud 10 december 2008, 20:12   #270
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Ok, u hebt hem neergelegd..schiet u hem dood? of probeer u hem gewoon te stoppen door bvb in zijn benen te schieten?

tweede vraag:
Wat doet u dan met de dief die daar al dan niet dood op de grond ligt?
Ik schiet hem zonder twijfelen dood. Wie 's nachts in een goed afgesloten huis iets komt zoeken krijgt, als ik het hoor, geen tweede kans. Nu, we slapen beneden, in een alleenstaande woning waarvan de ingang vooraan 20m van de straatkant is. Op den boerenbuiten waar het risico dat iemand zich van huis heeft vergist onbestaande is. Met detectoren rondom die zowel verlichting als alarm kunnen laten opspringen. Het is dus nogal onwaarschijnlijk dat mijn buurvrouw ons 's nacht op de koffie komt vragen, toch niet aan mijn bed na eerst een deur, venster of garagepoort te forceren. Wat doe ik er mee? Ze mogen hem komen halen in een plastieken zak, of als niemand hem mist kan hij nog altijd de grond in, plaats in overvloed. Nog eens, je moet je al met geweld de toegang tot onze woning verschaffen, geen enkele kans dat je er per ongeluk binnen raakt.Met het gespuis dat u vandaag de dag het mes tussen de ribben duwt voor 10 euro neem ik voor mij en mijn gezin geen enkel risico en ik herhaal, op AANRADEN van een agent.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:16   #271
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kom, geef een paar voorbeelden van die steden. Dan kunnen we eens gaan ontleden wat die steden echt van elkaar verschillend maken....

Ik geloof er geen hol van dat wapendracht en criminaliteit 1:1 met elkaar te vergelijken zijn.
Simpel.
Londen (4.761 inw/km²)
(reeds eerder besproken)

en

Zurich (4097,93 inw/km²)
(http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2815625.stm)
En de wapenwet in Zwitserland:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_pol...in_Switzerland

Oud 10 december 2008, 20:16   #272
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leddy Bekijk bericht
Zou u eerder een wapen gebruiken of liever door debat tot een oplossing komen?
Zo van "Zet u neer makker en vertel eens, waarom wil je iets van mijn zaken komen stelen?" Wat drink je, nen Duvel? en roept uw maten ook binnen 't is te koud buiten. Achteraf kan je nog altijd mijn vrouw verkrachten en mij neersteken, tijd genoeg.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:17   #273
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Wat bazel je man?? Wat boek? Waar heeft iemand het hier over een boek gehad en waarom kom je ineens af met mein kampf??
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2008, 20:20   #274
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een wapen is een voorwerp dat maar 2 functies heeft: te verwonden of doden, en afschrikkend te werken door de dreiging van te verwonden of dodon.

Een vuurwapen voldoet aan deze eisen.
Nee een vuurwapen heeft als doel een stuk metaal in een bepaalde richting te lanceren.
Waar u dit stuk metaal naartoe wenst te lanceren is de doelstelling van de mens, niet die van het voorwerp zelf.

Analogie:
Een mes heeft als doel om ding in stukken te snijden.
Wat u snijd (vlees, groenten of een medemens) is de doelstelling van de mens, niet die van het voorwerp.

Oud 10 december 2008, 20:24   #275
Johnny Blaze
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is het domste wat die burger kan doen. Met vuurwapens gaan protesteren. Gaan schieten op overheidsofficials.

Weet u wat ik dan doe als overheid ? Het leger inzetten om deze bende terroristen en rebellen op te ruimen.

Want dan bent u geen vreedzame betoging meer. Dan bent u niet meer uw vrijheid van meningsuiting aant uitoefenen. Dan bent u oorlog aan het voeren.

De macht van het volk moet via de stembus gelden, of via vreedzame prosten, stakingen, boycots, enz.....maar niet via geweld en zeker niet met vuurwapens.
Ik ga niet met jou akkoord hier. Voor mij is het de angst voor regering die men er bij jou heeft ingepompt die hier spreekt. Het moet andersom zijn, regeringen horen angst te hebben van hun volk. Denk je echt dat het leger uiteindelijk op hun eigen vaders, moeders, broers, zusters... gaat schieten? Neen, dan zijn Blackwater toestanden veel gevaarlijker voor ons.

In 96 hebben we een massale vreedzame betoging gehad. Hoeveel man was dat? 100000 of zo? Wat is er veranderd? Niets, en er waren nogtans aanwijzingen genoeg naar hogere kringen. Hoeveel kindeeren verdwijnen er jaarlijks en van hoeveel vinden ze uiteindelijk geen spoor terug?

Die dikkoppen kunnen rustig verder gaan met hun vetzakkerij en kindjes bestellen wanneer het hun uitkomt. Als die 100000 man toen gewapend waren, geloof me, we zouden in een héél ander politiek landschap zitten op dit moment.
Oud 10 december 2008, 20:36   #276
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee een vuurwapen heeft als doel een stuk metaal in een bepaalde richting te lanceren.
Waar u dit stuk metaal naartoe wenst te lanceren is de doelstelling van de mens, niet die van het voorwerp zelf.

Analogie:
Een mes heeft als doel om ding in stukken te snijden.
Wat u snijd (vlees, groenten of een medemens) is de doelstelling van de mens, niet die van het voorwerp.
Een vishengel heeft als doel een haak in het water te laten dobberen.....

Zelfde redenering als u !
Oud 10 december 2008, 20:39   #277
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Ik ga niet met jou akkoord hier. Voor mij is het de angst voor regering die men er bij jou heeft ingepompt die hier spreekt. Het moet andersom zijn, regeringen horen angst te hebben van hun volk. Denk je echt dat het leger uiteindelijk op hun eigen vaders, moeders, broers, zusters... gaat schieten? Neen, dan zijn Blackwater toestanden veel gevaarlijker voor ons.

In 96 hebben we een massale vreedzame betoging gehad. Hoeveel man was dat? 100000 of zo? Wat is er veranderd? Niets, en er waren nogtans aanwijzingen genoeg naar hogere kringen. Hoeveel kindeeren verdwijnen er jaarlijks en van hoeveel vinden ze uiteindelijk geen spoor terug?

Die dikkoppen kunnen rustig verder gaan met hun vetzakkerij en kindjes bestellen wanneer het hun uitkomt. Als die 100000 man toen gewapend waren, geloof me, we zouden in een héél ander politiek landschap zitten op dit moment.
1) Er is wel degelijk iets veranderd sinds 96, kinderverdwijningen worden nu serieus genomen en er wordt onmiddelijk actie ondernomen bij een verdwijnen door child focus. Dat was voor 96 heel wat anders. Het hele politieapparaat is hervormd.

2) Groepen die naar de wapens grijpen verliezen vaak de sympathie van het volk. Doelen bereik je door vreedzame tegenstand, niet door geweld. Ik walg van groeperingen die met geweld hun doel willen bereiken, want wat jij voorstelt is niets meer of minder als een ETA of IRA.
Oud 10 december 2008, 20:42   #278
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 10 december 2008 om 20:43.
Oud 10 december 2008, 20:47   #279
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een vishengel heeft als doel een haak in het water te laten dobberen.....

Zelfde redenering als u !
Yep volledig mee eens. Een hengel heeft als doel een haak aan een draadje te laten hangen.
Wat de mens hier verder mee doet (vissen, dingen aan ophangen, etc) is de doelstelling van de mens zelf.

U begrijpt hem

Oud 10 december 2008, 20:48   #280
Johnny Blaze
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die studente schijnt wel te stellen dat selectieprocedures in bedrijven psychopaten er niet uitgooien en dat sommige van hun eigenschappen wel gewaardeerd worden maar althans in de samenvatting lees ik niet
Hey man, sorry dat ik hier nog wat laat op reageer, maar t'is nie echt on-topic en t'is vrij snel weggevallen in een vloed van posts. Ik heb je enkel één linkje gegeven. Je gaat zelf natuurlijk ook wat moeten zoeken en conclusies trekken. Ik ben niet zoals vadertje staat die je een voorgekauwde mening wil binnen proppen

Je kan ook bv eens zoeken achter

Snakes in Suits : Psychopaths in the Workplace
van Robert D. Hare & Paul Babiak

Ook zelf eens conclusies trekken zou niet slecht zijn, welke zijn de grootste (naar onze normen) succesvolste bedrijven, wat doen zij, waar halen zij grondstoffen, werkkracht etc. Hoeveel mensen moeten er als slaven afzien, lijden, sterven door beslissingen van de top van die bedrijven. Hell, kijk eens wat de tabaksindustrie heeft aangericht terwijl ze goed genoeg wisten wat de schade was. Kijk naar Hallyburton, I.G. Farben (vroeger)...

Een normale medelevende mens kan die beslissingen niet nemen.

Ok, maar genoeg off-topic nu. Misschien interessant voor een appart draadje?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be