Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 07:25   #261
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
Moeten we nu nog langer twijfelen of er een akkoord komt of niet?
Volgens mij zijn ze nu aan 't kaarten... ook wel zwartepieten genaamd. De kans op een akkoord lijkt bijzonder klein en het enige wat men nu nog wil, is de schuld in de schoenen van de een of de ander (in beide gevallen de Vlamingen in 't algemeen en de N-VA in 't bijzonder) schuiven. Benieuwd hoe de dappere Vlamingen van CD&V, sp.a en Groen! zullen reageren en welke "kant" zij zullen kiezen. Zullen zij wijzen op de onverzettelijkheid van N-VA of nét van de Franstalige partijen die weigeren om van België een volwaardige democratie te maken met naast rechten ook plichten.
den ambetantsten is offline  
Oud 24 augustus 2010, 08:21   #262
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
De verwarring errond is misschien nog het beste argument om ze af te schaffen.
Symbolen, hé...
De ergste merde die er is.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 24 augustus 2010 om 08:29.
Bad Attila is offline  
Oud 24 augustus 2010, 08:32   #263
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Inderdaad, prachtig.

Men kan beter alle energie steken in een deftig scheidingsplan ipv nog meer energie te verspillen aan een slecht compromis dat Belgie kunstmatig in leven moet houden en het allemaal nóg ingewikkelder zal maken.

Laat ons gaan voor de korte pijn: splits België NU.
Akkoord met u!
Everytime is offline  
Oud 24 augustus 2010, 08:36   #264
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
In een rechtstaat telt nu eenmaal de wet, en de wet alleen.
Tja, als de navolging van de wet het leitmotif was in de Franstalige kruistocht, dan was er allicht nog iets te redden. In dit geval is de wet enkel van tel wanneer deze in het voordeel van de francofonie is (faciliteiten in Vlaanderen, blokkeringsmechanismen), en een ranzig en ondemocratisch vodje papier wanneer dat niet zo is (taalgrens, taalwetten, belangenconflicten, faciliteiten in Wallonie, omzendbrief Peeters, benoeming van burgemeesters, inspectie van scholen, regionale bevoegdheden, Vlaamse vertegenwoordiging in Brussel, etc).

Overigens is er geen enkel principe in de rechtstaat dat het afschaffen van de faciliteiten tegenhoudt. Vlamingen kunnen dat niet alleen, da's juist, maar mijn punt was net dat de Franstaligen deloyaal en onbetrouwbaar zijn met betrekking tot gemaakte afspraken. Zonder twijfel streeft men nu, unaniem, en met zeer grote ijver, het tegengestelde na tot wat men was overeengekomen met de Vlamingen. Het argument "juridisch kan je ons niet tegenhouden" is irrelevant.

Deze twee gegevens indachtig, waarom zouden Vlamingen nog nieuwe afspraken willen maken met de Franstaligen?

Citaat:
Ten eerste gaat het om de Raad van State, ten tweede wordt er nergens gesproken van uitdovende faciliteiten.
Toch. Men bevestigt de "Vlaamse interpretatie", ttz. de oorspronkelijke afspraak. Een overgangsmaatregel met als doel bestuurlijke ééntaligheid, die alleen in die beperkende context kan toegepast worden, dus.

Citaat:
Tot nader orde ben ik niet verantwoordelijk voor de publicaties in de pers.
Maar zou je het goedkeuren? Of begrijp je tenminste onze dégoût wanneer Franstaligen met de onaantastbaarheid van de wet schermen over deze onderwerpen, zoals je zonet nog deed?
Nyquist is offline  
Oud 24 augustus 2010, 08:40   #265
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
Hoe mooi zou het zijn om na de onafhankelijkheid een simpele taaltest af te nemen. Wie Nederlands spreekt krijgt een paspoort, wie geen nederlands spreekt niet en is dus illegaal. Kunnen we alle franstaligen buiten zetten.

Hoe mooi zou dat zijn.
Zo'n post is gewoon walgelijk en zou de Franstaligen juist dwingen om massaal in uw buurt te gaan. En dat ze dan opzettelijk in het Frans spreken als ze naast u zijn.
Everytime is offline  
Oud 24 augustus 2010, 08:45   #266
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe mooi zou het zijn om na de onafhankelijkheid een simpele taaltest af te nemen. Wie Nederlands spreekt krijgt een paspoort, wie geen nederlands spreekt niet en is dus illegaal. Kunnen we alle franstaligen buiten zetten.

Hoe mooi zou dat zijn.
Prachtig voorbeeld van racistische Vlaams Belang retoriek, puur sang.
Misschien dan gelijk ook selecteren op uiterlijke kenmerken ?

Proficiat "De Kleine" u hebt voor vandaag de "pot" gewonnen".

Laatst gewijzigd door Henri1 : 24 augustus 2010 om 08:45.
Henri1 is offline  
Oud 24 augustus 2010, 08:52   #267
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

ach, wat hij zegt is niet veel beter dan mensen die zeggen dat Vlaams-nationalisme in de genen zit hoor.
Oud 24 augustus 2010, 08:56   #268
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ach, wat hij zegt is niet veel beter dan mensen die zeggen dat Vlaams-nationalisme in de genen zit hoor.
Dat het in de genen zit is natuurlijk overdreven.

Maar ik ken toch een aantal families die allemaal hevige aanhangers zijn van het VB. Vroeger waren dat VU aanhangers, misschien zijn het ondertussen wel N-VA aanhangers.

Die vlaamsnationalisten gaan dan van de ene dag op de andere "in blok" overstag. Misschien omdat ze teleurgesteld zijn, misschien omdat ze op een gegeven moment hun partij te soft of te hard vinden....

Feit is dat de meeste frakkendraaiers te vinden zijn in het vlaamsnationalistische kamp.
Henri1 is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:00   #269
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Tja, als de navolging van de wet het leitmotif was in de Franstalige kruistocht, dan was er allicht nog iets te redden. In dit geval is de wet enkel van tel wanneer deze in het voordeel van de francofonie is (faciliteiten in Vlaanderen, blokkeringsmechanismen), en een ranzig en ondemocratisch vodje papier wanneer dat niet zo is (taalgrens, taalwetten, belangenconflicten, faciliteiten in Wallonie, omzendbrief Peeters, benoeming van burgemeesters, inspectie van scholen, regionale bevoegdheden, Vlaamse vertegenwoordiging in Brussel, etc).
Ik vind het altijd plezant hoe men de Franstaligen voorstelt alsof zij de wet enkel navolgen wanneer het hen past, terwijl zij eigenlijk bijna altijd krachtens de wet handelen.
(het opvolgen van de omzendbrief Peeters is daar wel een tegenvoorbeeld van).
Faciliteiten? Wettelijk. Belangenconflicten? Wettelijk. Dat de Vlamingen niet akkoord zijn met een aantal zaken, is hun goed recht, en zij hebben dan ook het recht om verandering te eisen. Maar tussen iets vragen en iets krijgen, is er een wereld van verschil.

Citaat:
Overigens is er geen enkel principe in de rechtstaat dat het afschaffen van de faciliteiten tegenhoudt. Vlamingen kunnen dat niet alleen, da's juist, maar mijn punt was net dat de Franstaligen deloyaal en onbetrouwbaar zijn met betrekking tot gemaakte afspraken. Zonder twijfel streeft men nu, unaniem, en met zeer grote ijver, het tegengestelde na tot wat men was overeengekomen met de Vlamingen. Het argument "juridisch kan je ons niet tegenhouden" is irrelevant.
Ik ken de discussies van toen rond de faciliteiten niet voldoende, verre van zelfs. Ik neem daar dus geen standpunt. Maar ik weet wel één zaak: als het zo duidelijk was dat de faciliteiten collectief uitdovend waren (wat een enorm verschil is met "individueel uitdovend"), waarom is er dan geen termijn geplakt in de wet, zoals gebruikelijk is?

Citaat:
Deze twee gegevens indachtig, waarom zouden Vlamingen nog nieuwe afspraken willen maken met de Franstaligen?
Voor mij part stapt De Wever morgen naar het Vlaamse Parlement om de Vlaams onafhankelijkheid uit te roepen. Probleem opgelost, nietwaar?

Citaat:
Toch. Men bevestigt de "Vlaamse interpretatie", ttz. de oorspronkelijke afspraak. Een overgangsmaatregel met als doel bestuurlijke ééntaligheid, die alleen in die beperkende context kan toegepast worden, dus.
En wanneer zullen de faciliteiten dan uitgedoofd zijn?

Citaat:
Maar zou je het goedkeuren? Of begrijp je tenminste onze dégoût wanneer Franstaligen met de onaantastbaarheid van de wet schermen over deze onderwerpen, zoals je zonet nog deed?
Ja, anders zou je geen Vlaams-nationalist zijn. Omdat ik geen Vlaams-nationalist ben, lees ik de realiteit door een andere bril, waardoor er verschillen zijn in visie en interpretatie.
En het verhaal is identiek t.o.v. de Franstalige visie, ik ben het vaak totaal oneens met hen...

Want dat is nu eenmaal het groot probleem in de communautaire discussies: vaak hebben zowel de Vlamingen als de Franstaligen (gedeeltelijk) gelijk, maar zijn beiden overtuigd van hun Eigen Groot Gelijk.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 24 augustus 2010 om 09:26.
Bad Attila is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:01   #270
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar ik ken toch een aantal families die allemaal hevige aanhangers zijn van het VB. Vroeger waren dat VU aanhangers, misschien zijn het ondertussen wel N-VA aanhangers.

Die vlaamsnationalisten gaan dan van de ene dag op de andere "in blok" overstag. Misschien omdat ze teleurgesteld zijn, misschien omdat ze op een gegeven moment hun partij te soft of te hard vinden....

Feit is dat de meeste frakkendraaiers te vinden zijn in het vlaamsnationalistische kamp.
En tot de hoeveelste generatie vindt u dat men dergelijke "frakkendraaiers" moet uitroeien? Is derde generatie genoeg of moet ook de vierde en vijfde eraan geloven?
Oh, voor alle duidelijkheid: mijn voorouders zaten nooit in 't "verkeerde" kamp. Ik heb echter een natuurlijke afkeer van "vissen die zich laten meedrijven met de stroming".

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 24 augustus 2010 om 09:01.
den ambetantsten is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:02   #271
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Alsjeblieft zeg, sinds wanneer moeten mensen trouw zijn aan iets als een politieke partij en zouden ze geen andere mogen opzoeken wanneer de oude hen niet meer bevalt? Partijen horen er te zijn voor de mensen, niet omgekeerd.
Zwartengeel is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:12   #272
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Héhé. Ik zeg niks racistisch. Ik zeg alleen dat we de franstaligen met hun eigen middelen moeten bestrijden. Als zij weigeren de taal van het land waarin ze wonen niet wensen te leren, dan geven wij hen geen recht om in dat land te wonen.

Zeg nu zelf, toch een win-win situatie? Zij leren een andere taal en ze krijgen het recht om in een mooi land te wonen.

En als er een 'pot' zou zijn, dan heb jij die al vaak gewonnen. Als ik jou tien euro zou geven voor elke idiote uitspraak die je zou doen, zou jij rijk en ik arm zijn.
de kleine is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:13   #273
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Die uitspraak is recht in de vuilbak geworpen want niet bindend.
En die van de VN wel misschien?
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:14   #274
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En zijn ze al benoemd?
Neen maar ze zijn wel burgemeester ff, dus in weze is er geen enkel verschil.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:15   #275
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Alsjeblieft zeg, sinds wanneer moeten mensen trouw zijn aan iets als een politieke partij en zouden ze geen andere mogen opzoeken wanneer de oude hen niet meer bevalt? Partijen horen er te zijn voor de mensen, niet omgekeerd.
Het gaat erom dat ze "in blok" een partij of ideologie verheerlijken.
Dat wilde ik zeggen.
Dat "in blok" overstag gaan komt er meestal nog bij.
Henri1 is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:16   #276
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Héhé. Ik zeg niks racistisch. Ik zeg alleen dat we de franstaligen met hun eigen middelen moeten bestrijden. Als zij weigeren de taal van het land waarin ze wonen niet wensen te leren, dan geven wij hen geen recht om in dat land te wonen.

Zeg nu zelf, toch een win-win situatie? Zij leren een andere taal en ze krijgen het recht om in een mooi land te wonen.

En als er een 'pot' zou zijn, dan heb jij die al vaak gewonnen. Als ik jou tien euro zou geven voor elke idiote uitspraak die je zou doen, zou jij rijk en ik arm zijn.
Probeer u er maar uit te wurmen.
We hebben het allemaal goed begrepen.
Henri1 is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:16   #277
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Trouwens, ben je hun "uitspraak" over de Vlaamse Rand en hoe de aanwezige franstaligen zich daar moeten aanpassen aan de taal al vergeten?
Neen, nooit iets van gehoord of gelezen.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:19   #278
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen speurneus, er zal geen akkoord komen, alsook geen federale regering meer.
en de facto houdt België dan op te bestaan.
Je bent niet bij de les menneke, het ging daar toch niet over.
Leer toch eens lezen of koop u ne fatsoenlijke bril.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 09:20   #279
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb ooit een verhaal gehoord over ne pot en ne ketel...
Oud 24 augustus 2010, 09:20   #280
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volledig akkoord Henri.

Laat de Belgofonen van de Vlamingen elke paar jaar een stuk van hun grond afnemen, laat hun zware belastingen betalen als huur van hun eigen resterende grond, neem hen hun democratische rechten af, schilder hen in het buitenland af als achterlijke fascisten maar vooral....noem hun aldoor, almaar, bestendig, blijvend, constant, continu, continueel, duurzaam, gedurig, gestaag, gestadig, non-stop, onafgebroken, onophoudelijk, onophoudend, staag, stadig, steeds, volhardend, voortdurend en altijd RACIST.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be