Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 augustus 2010, 20:49   #201
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
In een rechtstaat telt nu eenmaal de wet, en de wet alleen. De Franstaligen in de Rand hebben dus het afdwingbaar subjectief recht om het Frans te gebruiken in hun contacten met overheden, zij het mits naleving van de omzendbrieven Peeters, Maertens en Keulen (als ik er geen vergis).

Ten eerste gaat het om de Raad van State, ten tweede wordt er nergens gesproken van uitdovende faciliteiten.

Alles kan, nietwaar.

Tot nader orde ben ik niet verantwoordelijk voor de publicaties in de pers.
en in een onafhankelijk Vlaaderen Bad Atilla?
Shadowke is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:49   #202
Jonathandv
Vreemdeling

Jonathandv's schermafbeelding

Standaard

Alles is te koop, en als Wallonië het al zonder de vlaamse subsidies zal moeten doen, hoe gaan ze de geldhonger van de brusselaars stillen?
Jonathandv is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:51   #203
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
toch zal het België zijn, want indien er geen federale regering meer komt, houdt België op te bestaan en worden Vlaanderen en Wallonië automatisch souvereine staten.
in Tsjechowlowakije is dat ook gebeurd.
Neen.
Oud 23 augustus 2010, 20:51   #204
Shadowke

Standaard

Citaat:
Neen.
de onderhandelingen zijn morgen ergens in de namiddag beste.
niet vergeten aan de juiste zijde van de tafel gaan zitten
Shadowke is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:52   #205
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonathandv Bekijk bericht
Alles is te koop, en als Wallonië het al zonder de vlaamse subsidies zal moeten doen, hoe gaan ze de geldhonger van de brusselaars stillen?
Frankrijk.
Zwartengeel is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:56   #206
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
oke dat is nieuwe informatie voor mij, maar daar zit wel een zekere logica in. Lijkt me een wijs besluit.

Toen ik daar zo'n 8 jaar geleden was moest men nog niets hebben van die Russen.
Ho, het is niet dat ze plots van de Russen zijn gaan houden hoor. Aan de andere kant is de situatie voor de Russen nogal penibel: naar Rusland terugkeren is een kaartje enkele reis, waarbij ze ook hun werk en pensioensrechten verliezen. Dus de Estse nationaliteit trachten te verwerven is zowat de enige keus om hun werk en rechten te behouden. Maar dan moeten ze wel de taal kennen, en vermits Ests zowat een plat dialect van het Fins mag genoemd worden is dat niet zo vanzelfsprekend.
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:57   #207
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het Grondwettelijk Hof heeft al tenminste één keer gezegd (in het BHV-arrest) dat er bijzondere modaliteiten mochten komen in BHV, hoor .

" In geval van behoud van provinciale kieskringen voor de verkiezing van de Kamer van volksvertegenwoordigers, kan een nieuwe samenstelling van de kieskringen in de vroegere provincie Brabant gepaard gaan met bijzondere modaliteiten die kunnen afwijken van degene die gelden voor de andere kieskringen, teneinde de gewettigde belangen van de Nederlandstaligen en de Franstaligen in die vroegere provincie te vrijwaren. Het komt niet aan het Hof, maar aan de wetgever toe die modaliteiten nader te bepalen."
Zoals reeds vaker gemeld: kan =/= moet; kunnen =/= moeten.

Als de wetgever bijzondere modaliteiten voor één (klein) deel van het electoraat aanvaardt, dan zal die wetgever toch moeten kunnen uitleggen wélke precies die 'gewettigde belangen' zijn die de afwijking van de elders geldende kieswet rechtvaardigen.

Wat onderscheidt 'de Brabanders' in die mate van de overige 'Belgen' dat voor hen 'bijzondere modaliteiten' moeten worden onderhandeld alvorens ze zich (kunnen) neerleggen bij een gelijke behandeling?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online  
Oud 23 augustus 2010, 20:59   #208
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

[quote=Bad Attila;4939431]In een rechtstaat telt nu eenmaal de wet, en de wet alleen. De Franstaligen in de Rand hebben dus het afdwingbaar subjectief recht om het Frans te gebruiken in hun contacten met overheden, zij het mits naleving van de omzendbrieven Peeters, Maertens en Keulen (als ik er geen vergis).

Enkel de Franstaligen in de faciliteitengemeenten, de Rand is meer dan de Zes, niet waar?
Kawadude is offline  
Oud 23 augustus 2010, 21:01   #209
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een mogelijkheid, en laten we inderdaad hopen dat de wet niet voor interpretatie vatbaar zal zijn.
Ik ga eerlijk zijn, dat gans gedoe rond faciliteiten en BHV interesseren mij geen bal : bestaan zij, het zij zo, worden zij afgeschaft, het zij zo. Wat wel interessant is, is uiteraard het gans gedoe zelf. Voer voor historici binnen een paar decennia.
Daar is het nog te vroeg voor, eerst de juristen en daar zal het nog even knellen.
Kawadude is offline  
Oud 23 augustus 2010, 21:02   #210
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zoals reeds vaker gemeld: kan =/= moet; kunnen =/= moeten.

Als de wetgever bijzondere modaliteiten voor één (klein) deel van het electoraat aanvaardt, dan zal die wetgever toch moeten kunnen uitleggen wélke precies die 'gewettigde belangen' zijn die de afwijking van de elders geldende kieswet rechtvaardigen.

Wat onderscheidt 'de Brabanders' in die mate van de overige 'Belgen' dat voor hen 'bijzondere modaliteiten' moeten worden onderhandeld alvorens ze zich (kunnen) neerleggen bij een gelijke behandeling?
Wij spreken over iets anders, vrees ik.

Ik zeg gewoon: ALS er zoiets komt als inschrijvingsrecht, dan is dat niet noodzakelijk discriminerend in de zin van de Grondwet. Dat in tegenstelling tot al diegenen die nu al pronken met "dat is discriminerend!". Meer zeg ik niet.

Ik neem absoluut geen standpunt in over de wenselijkheid of niet van zo'n inschrijvingsrecht, ik herhaal het, het kan mij niet schelen.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 23 augustus 2010 om 21:07.
Bad Attila is offline  
Oud 23 augustus 2010, 21:04   #211
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Kawadude;4939478]
Citaat:
In een rechtstaat telt nu eenmaal de wet, en de wet alleen. De Franstaligen in de Rand hebben dus het afdwingbaar subjectief recht om het Frans te gebruiken in hun contacten met overheden, zij het mits naleving van de omzendbrieven Peeters, Maertens en Keulen (als ik er geen vergis).

Enkel de Franstaligen in de faciliteitengemeenten, de Rand is meer dan de Zes, niet waar?
Ja, maar de faciliteiten gelden enkel op de Zes, hé (in de Rand uiteraard).
Oud 23 augustus 2010, 21:04   #212
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Hoe mooi zou het zijn om na de onafhankelijkheid een simpele taaltest af te nemen. Wie Nederlands spreekt krijgt een paspoort, wie geen nederlands spreekt niet en is dus illegaal. Kunnen we alle franstaligen buiten zetten.

Hoe mooi zou dat zijn.
de kleine is offline  
Oud 23 augustus 2010, 21:07   #213
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

[quote=Bad Attila;4939487]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht

Ja, maar de faciliteiten gelden enkel op de Zes, hé (in de Rand uiteraard).
Neen hoor, er zijn meerdere faciliteitengemeenten die zich niet in de Rand bevinden, maar daar hoor je weinig over (blijkbaar). Ligt vooral aan de aanwezigheid van Brussel in de buurt natuurlijk
Kawadude is offline  
Oud 23 augustus 2010, 21:09   #214
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de onderhandelingen zijn morgen ergens in de namiddag beste.
niet vergeten aan de juiste zijde van de tafel gaan zitten
Sorry, ik moet eerst de splitsing van Nederland voorbereiden indien de regeringsondehandelingen ginder afspringen en er geen regering komt. Je weet maar nooit.

Daarna kan ik terug aan tafel gaan zitten, ja.
Oud 23 augustus 2010, 21:09   #215
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Sorry, ik moet eerst de splitsing van Nederland voorbereiden indien de regeringsondehandelingen ginder afspringen en er geen regering komt. Je weet maar nooit.

TOUCHÉ
Kawadude is offline  
Oud 23 augustus 2010, 21:10   #216
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Kawadude;4939494]
Citaat:

Neen hoor, er zijn meerdere faciliteitengemeenten die zich niet in de Rand bevinden, maar daar hoor je weinig over (blijkbaar). Ligt vooral aan de aanwezigheid van Brussel in de buurt natuurlijk
jaja, ok, ja, ik heb mij slecht uitgedrukt...
(BHV en faciliteiten zorgen altijd voor verwarring omdat het om twee verschillende zaken gaat).
Oud 23 augustus 2010, 21:11   #217
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

[quote=Kawadude;4939494]
Citaat:

Inderdaad.

Je hebt voor zover ik weet nog (naast de 6) Voeren, Spiere, Ronse, Bever, Mesen en daar het kleinste dorpje van Vlaanderen, maar ik ben vergeten hoe het heet.

Uiteraard zijn er ook faciliteiten in Edingen, Moeskroen, Komen-Waasten en Vloesberg, maar daar worden de faciliteiten niet toegepast. Meestal omdat het niet nodig is omdat Vlamingen zich aanpassen. En als je toch een nederlandstalig schooltje probeert op te starten krijg je stenen naar je kop.

Er zijn ook faciliteitengemeentes in duitstalig België en daar, maar die gemeenten ken ik niet vanbuiten hoor.
de kleine is offline  
Oud 23 augustus 2010, 21:13   #218
Shadowke

Standaard

Citaat:

daar zijn ze bijna rond
CDA achterban gaat bijna akkoord met een minderheidsregering met VVD en gedoogsteun van PVV

daar heb je ook geen communautaire spanningen dus zal Nederland niet splitsen.
ga op een ander zeveren aub.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 23 augustus 2010 om 21:15.
Shadowke is offline  
Oud 23 augustus 2010, 21:17   #219
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janverb Bekijk bericht
Volgens die blog zal Vlaanderen wel een aanvraag moeten indienen, wat de NV-A vandaag verzwijgt of doodzwijgt. En die blog verwijst ook naar Spanje en VK, ik vermoed dat bedoeld wordt dat die landen dwars zouden liggen omwille vn nationalisten in Schotland, Wales, Baskenland, Catalonie?

Wat betreft dat laatste moet ik de blogschrijver volledig bijtreden: landen 'lossen niet op'. Er is altijd een juridische handeling nodig. (Verdrag, eenzijdige uitroeping vn onafhankelijkheid, ..) Gewoon 'poef!' verdwijnen gebeurt nooit en zal ook nooit gebeuren.
Ik hoop dat Frankrijk, Spanje en het VK dwars zullen blijven liggen, en aldus Vlaanderen in de armen van Zwitserland zullen drijven.

Samen met de inwoners van dat land kunnen we dan proberen een nieuw en béter Europa op te bouwen.

De EU zal er moeten mee leren leven dat ze een netto-betaler kwijt is.

En dat haar 'hoofdstad' dan een exclave zal zijn, zal de EU er maar moeten bijnemen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online  
Oud 23 augustus 2010, 21:19   #220
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daar zijn ze bijna rond
CDA achterban gaat bijna akkoord met een minderheidsregering met VVD en gedoogsteun van PVV
Des te sneller ik terug ben!

Citaat:
daar heb je ook geen communautaire spanningen dus zal Nederland niet splitsen.
ga op een ander zeveren aub.
Gij impliceerde toch dat landen die geen regering kunnen vormen, automatisch gesplitst worden, niet? En dat dat ook zo gebeurd is met Tchecoslowakije?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be